Testing av høyttaler - Valget falt på de MINSTE!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Testing av høyttaler - Valget falt på de MINSTE!

Jeg var forleden dag hos min HIFI forhandler, for å høre på samtlige høyttalere i klassen IQ fra KEF. Høyttalerne var IQ5 til IQ9.

Prisdelingen så slik ut

IQ5 - 6000,- - IQ Diskant og Mellomtone(Coaxial) element og bass element ala 5 1/4"
    IQ7 - 7900,- IQ Diskant og mellomtone(Coaxial) og bass element ALA 6 1/4"
    IQ9 - 11990,- IQ Diskant og mellomtone (Coaxial) og 2 bass element ALA 6 1/4"

Alle testene ble utført med følgende utstyr:
    KEF IQ6C(Senter) - Som jeg skal gå til innkjøp av VELDIG Snart.
    KEF PSW 2500(Sub) - Som jeg eier.
    KEF IQ1 (bakhøyttalere) - Disse ble vurdert, men ned prioritert siden IQ3 gjør en mye bedre rolle i min kino.
    Pioneer 50" plasma
    Pioneer VSX 1016

Selve testen.

Vi startet testen på en Pioneer VSX 1016 med KEF IQ5 i front, Master and commander var filmen, dette var direkte sykt, aldri før har jeg opplevd høye og laaaave frekvenser i slik harmoni, annlegget spillte som om det var skapt for å være sammen med hverandre, som de mest sansynelig er også. Med tanke på Pris og en kvalitet av en annen verden satt jeg og gliste og var omentrent bestemt, men flere tester måtte taes før endelig avgjørelse.

Neste høyttaler; KEF IQ7, samme som IQ5 med her med 6 1/4" elementer, så her var jeg virkelig spent på resultatene. Men, den lille ekstra bassen som kom fra de noe større elementene var ikke noe spesielt, for PSW 2500 tok seg av all bassen, og IQ7 trykkte akkurat like hardt som IQ5 rart nok, så denne høyttaleren ble utelukket pga prisen ble så mye høyere, når kvaliteten ikke var i samspillet med prisen.

Men den siste høyttaleren var jeg sikker skulle endre mine meninger, og snu pengeboka mi oppned på disken, for så å være blakk resten av sommeren.
    Det var trykk, herregud for en bass som kom ut av herlighetene, men jeg klarte ikke å finne noe FINERE og KLARERE lyd av IQ9 som det var i IQ5! Det var pure bass! TRYKK-BASS! Det var deilig, men istedenfor å gå så mange prisklasser opp, valgte jeg å utelukke IQ9, og heller vurdere en TIL PSW 2500, noe forhandleren syntes var en veldig fornuftig avgjørelse.

Det har skjedd nok en gang; Valget faller på de mindre elementene, hva er grunnen? Hvordan kan så små elementer jobbe i harmoni, og skape en slik vanvittig bass, med den klareste lyden du noensinne har vert borti!?
    Jeg gleder meg, har bestilt IQ5 hos forhandleren min i den rette fargen, nå gjenstår bare 400 timer med innspilling før det braker løs på alvor hjemme hos ruxxy.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finns ingen fasit for hva som vil passe best i rommet ditt
    Morro at du fant en løsning du vil trives med, bare å sette seg ned å nye godlyden nå.

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også erfart at mindre er bedre, selv om det er på bekostning av bassen. Men det er lettere å få til å spille bra, spesielt i litt mindre rom, og de får bedre kontroll med en bra forsterker. En forsterker som man også kanskje ville brukt på en større høyttaler.
    Gratulerer met nytt utstyr !

Newcomer altec sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hart hørt IQ3 og må si den imponerte stort, størrelsen tatt i betraktning.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Finns ingen fasit for hva som vil passe best i rommet ditt
    Morro at du fant en løsning du vil trives med, bare å sette seg ned å nye godlyden nå.

Jepp, jeg har vært så fantastisk fornøyd med IQ3, men IQ5 måtte ta over, jeg ville ha det som passa meg best, og IQ7 og IQ9 var for smått, IQ3 blir PERFEKT som bakhøyttalere Litt trist å sette så fantastiske høyttalere bak ryggen :cry:

MEN; Når kulene flyger igjennom hodet mitt pga DTS surround så går nok en liten tanke til IQ3 :-D

Gleder meg sååånn til IQ5, herregud! De er bestilt, Dark apple

Newcomer TrondBerg sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare man blir fornøyd med lyden så er jo det garantert det viktigste....det er vel ikke så farlig om man har små høytalere bare man har en enorm sub...He,he,he
    Mvh
    Trond

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, Trond; Du har så rett! Men på samme måte så er jo PSW 2500 fra KEF som jeg eier, et KNØTT i forhold til andre subwoofere, men spiller som en ENORM sub!:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noen erfaring med det lille beistet ditt!!! Men jeg er sikker på at den trykker skikkelig i forhold til størrelsen!!! Fin hjemmekino du har foresten!
    Jeg har hørt og lest mye bra om Kef og har også hørt endel på kef høytalere med årene.
    Mvh
    Trond

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det TrondBerg! :-D

Jo, KEF PSW 2500 har et trykkplassert 10" element plassert i en spesialformet kasse, prisen er fra 5000,- og oppover, og det er verd det på alle måter, den spiller rett og slett fantastisk!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gøy at du er fornøyd!

Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Takk for det TrondBerg! :-D

Jo, KEF PSW 2500 har et trykkplassert 10" element plassert i en spesialformet kasse, prisen er fra 5000,- og oppover, og det er verd det på alle måter, den spiller rett og slett fantastisk!
    Den er jo vanvittig fin også...subben din altså. Det er vel ingen andre subber som jeg har sett med en sånn stilig utforming....at den spiller bra i tillegg gjør den vel ikke akkurat til et dårligere kjøp!!!:-D Gøy at du er fornøyd!!!
    God helg med deg!
    Mvh
    Trond

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback