Verdens Hittil Beste SUBWOOFER? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 106
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har faktisk hørt noen lignende rykter om denne i det siste. Jeg hørte på den på HFC Vika sammen med K2 i det største rommet, og det var ikke noe problem å kjenne at det var ganske stor energi under 25hz i det store rommet..... Og det spilte relativt høyt og kontrollert. Men det er selvfølgelig vanskelig å vurdere en sub skikkelig ut i fra slike forhold. Fikk ikke hørt på musikk heller... kanskje neste gang.

Den var forøvrig parret med en Velodyne SMS-1.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke gå noe i forsvar, men ytelsene kommer alltid helt an på hvordan oppsettet er kalibrert og satt opp. Sånn sett synes jeg det er mye mer interresant om folk kunne hatt en shootout. Hva med i Hjemmekinos nye kino, test av forskjellig suber i forskjellige prisklasser?

Dette blir jo langt mer interresant siden subene står i samme rom, og blir kalibrert av de samme personene. De blir også testet på samme testmateriale, og evt gjester for vel også være med å høre?

For 40k kan man få ganske mange suber, og spørsmålet er jo da hvor heftig denne jbl saken egentlig blir. DD serien er jo billig forhold til denne suben. :-D

Hva sier Hjemmekino til en evt shootout/test av ymse subwoofere - gjerne med hjlp fra Flageborg og akto? Disse er jo guruer på optimal subkalibrering :-D

Løvebæra; var disse testet i samme rom? Og hvordan var svs'en tunet? Hvordan var oppsettet satt opp på pre?
    Er veldig mange variabler å ta hensyn til, og hadde vært mer realistisk om de ble testet opp mot hverandre i samme rom av samme personene.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil om at SVS 12'er er bra, men skulle jeg ha brukt både til film og musikk så ville jeg ikke ha gått for en som spiller ned, bak eller inn i en kasse, siden jeg mener at slike konstruksjoner muligens fjerner det fysiske skyvet som oppstår når ett element gjennomgår en ekstremt rask og kraftig utladning..
    Sant at dypbass ikke er retningsbestemt. Men, de som har prøvd "Airzooka" vet hva jeg snakker om.. Feks. har man "One day you'll dance for me, New York" med Thomas Dybdahl. Siste spor der har dyp bass, som går fram og tilbake med tidevannet, men som slår inn som en bølge som merkes i mave/brystregionen.. Så mitt inntrykk er at frontrettet element er optimalt for å gjengi det dynamiske i en dypbass..

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    ...Så mitt inntrykk er at frontrettet element er optimalt for å gjengi det dynamiske i en dypbass...
    Ja, men i så tilfelle MÅ du ha to suber også - ellers HØRER du hvor suben står, i og med at den er rettet MOT deg. En frontrettet sub er alltid lettere å detektere.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ja, men i så tilfelle MÅ du ha to suber også - ellers HØRER du hvor suben står, i og med at den er rettet MOT deg. En frontrettet sub er alltid lettere å detektere.
    Nja.. Kommer helt an på hvor høyt du deler den.
    Holder du den i underkant av 100Hz og mest mulig på midten vil den "forsvinne" i bassen til frontene.. Iallefall hvis den er ritktig satt opp;-)

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må....stenge....denne....tråden!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Nja.. Kommer helt an på hvor høyt du deler den.
    Holder du den i underkant av 100Hz og mest mulig på midten vil den "forsvinne" i bassen til frontene.. Iallefall hvis den er ritktig satt opp;-)
    Jaha? Ikke et spesielt velegnet valg for mange - hvor høyt skal man så ha lerretet på veggen...? :???:

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    For 40k kan man få ganske mange suber, og spørsmålet er jo da hvor heftig denne jbl saken egentlig blir. DD serien er jo billig forhold til denne suben. :-D
    Enkelte ønsker en eller maks 2 subwoofere, og har lommebok til å betale for det. Da blir diskusjonen straks mer aktuell, og hvor dyr den er eller hvor mange SVS/Velodyne/REL/B&W etc etc man kunne fått for samme sum spiller overhode ingen rolle. En må også huske på at desto flere subwoofere en har, desto vanskeligere blir det å få de til å spille bra/korrekt i et gitt rom.

JBL pleier stort sett å lage bra produkter, og er ikke kjent for å være spesielt overpriset sammenlignet med sine nærmeste konkurrenter. Kan godt være denne subwooferen er unntaket (selv om fler hevder det motsatte), men en skikkelig test av denne JBL`en kunne ha vært artig... Optimalt bør en slik test også inkludere test av denne sammen med JBL sine egne høyttalere.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Jaha? Ikke et spesielt velegnet valg for mange - hvor høyt skal man så ha lerretet på veggen...? :???:
    Litt enspora kanskje? ;-)
    Er nå ikke bare snakk om film da:P

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av løvebæra
    Jeg har hørt både svs PB12-Plus/2 og JBL Array 1500, begge to uten romkorreksjon i ca. like store rom, begge rom med demping. Forskjellen mellom disse to er enorm, på alle måter.

SVS går kanskje litt dypere, men det er ikke mye. At JBL er oppgitt til 25 Hz har med måten de måler å gjøre. JBL er svært konseravtiv i sine målemetoder. De bruker fullt dempede kammere når de måler. Tenk bare at nyeste K2 høytaler er oppgitt å gå ned til kun 45 Hz!! Jeg har hørt den også og vet at den går dypere:-) Array 1500 går også godt dypere enn 25 Hz i et vanlig rom, det hører man og kjenner man godt.

Array 1500 er mye raskere, spiller med mye mer trøkk og faktisk MYE høyere. Den har stålkontroll. SVS spiller dypt og pumper mye luft, men den blir en kjedelig subwoofer på alle måter i forhodl til JBL. Jeg har ikke hørt velodyne dd18, men har spurt tre forskjellige butikkmedarbeidere på hificenteret hva de ville valgt mellom JBL´en og dd18 (de selger begge to), og alle sa uten å tvile Array 1500.

Denne spiller fletta av SVS. Har hørt den både på film og musikk. Ved musikk integrerer den helt nydelig med høytalerne, kan ikke høre overgangen.
    På film rister dører, tak, vegger og hele hus når man kjører på, det skal mye til før denne subwooferen gir seg. Jeg ble småkvalm da jeg satt og så på film, den gir en fysisk opplevelse ulikt noe annet. Tross sine 40 000,- er den verdt pengene:-)
    Hadde jeg kjøpt en sub til 40000, og den ikke spillte bedre enn en sub til 12490, hadde jeg begynnt å gråte tror jeg.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Notodden
    Hadde jeg kjøpt en sub til 40000, og den ikke spillte bedre enn en sub til 12490, hadde jeg begynnt å gråte tror jeg.
    Godt sagt....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men det sier også litt om at man skal ikke lese seg blind på spesifikasjoner.
    To subber kan ha omtrent samme spesifikasjoner, men låte helt forskjellig allikevel.
    Jeg har aldri hørt hverken Array subben eller en SVS sub, men har bare blitt fortalt at elementet i array subben er meget meget bra. Og når JBL tråkker til med det beste de har, så blir det ofte veldig bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Enkelte ønsker en eller maks 2 subwoofere, og har lommebok til å betale for det. Da blir diskusjonen straks mer aktuell, og hvor dyr den er eller hvor mange SVS/Velodyne/REL/B&W etc etc man kunne fått for samme sum spiller overhode ingen rolle. En må også huske på at desto flere subwoofere en har, desto vanskeligere blir det å få de til å spille bra/korrekt i et gitt rom.

JBL pleier stort sett å lage bra produkter, og er ikke kjent for å være spesielt overpriset sammenlignet med sine nærmeste konkurrenter. Kan godt være denne subwooferen er unntaket (selv om fler hevder det motsatte), men en skikkelig test av denne JBL`en kunne ha vært artig... Optimalt bør en slik test også inkludere test av denne sammen med JBL sine egne høyttalere.
    Klart det, men nå tenkte jeg hovedsaklig på hva som kan fåes for den mengden penger innefor kategori subwoofer, og selfølgelig er behov forskjellig. Det å kunne kalibrere suben er uansett en viktig forutsetning, og om man da har flere er det ikke mye som skal til for at dem skal skli fint inn også, men nok om det.

De kan bli litt stiv i prisen JBL også :-D

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig dette er på siden av intensjonen i denne tråden, men synes denne var litt morsom, og adresserer ihvertfall tittelen på tråden...

Stage6 · Making of the Matterhorn*-*Video and Download*·*buzhopper

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe dette er morsomt,jeg har gått fra SvS Pb12pluss 2 til 2 stk Xtz12 og er kjempe fornøyd

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke hadde vært forskjell på en sub til 12000 og en til 40000 så ville jo verden bedras. Vil ikke si meg enig i at pluss/2 er kjedelig. når du integrerer en pluss/2 i rommet ditt så er den alt annet en kjedelig

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer SVS`s nyeste "lille" boxen på listen da tro.

PB13-Ultra

Og "lillebror"

PC-Ultra

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir så oppgitt når jeg leser innlegg som " hva pokker vet Jbl om å lage høyttaler?" . Sjokkerende. Men over til det tråden handler om.. Idag har jeg selv en JBL Studio L8400P. Denne skal også på sikt bytte ut, slik som alt det andre utstyre skal!

Jeg har hørt litt på DD serien til Velodyne, UFATTELIG bra. Men vet ikke hvor stort element jeg burde gå for? I den subben jeg har nå, står det 12", er jo fornøyd med jobben den gjør, men skulle hatt litt mer fast trykk på musikk til tider.. Vet ikke om DD15 eller DD18 blir overdrevet? Kanskje jeg bør gå for en kraftigere 12"? Har også hørt beistet til 40 lapper fra Jbl, og hadde jeg ikke vært lærling.. Hadde jeg ikke nølt med hva jeg skulle tatt for en opplevelse!

På Mandag reiser jeg ut i nordsjøen, og da skal jeg innom Resonans i Stavanger for å høre på JL Audio subbene, disse har jeg gode tanker om

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har plass til det vil jeg annbefale deg 2stk svs pluss/2 eller to ultra 13. Hvis du ikke får nok god bass da så tror jeg du skal høyere enn 40000 for å få det du leter etter. Leste innlegget om JBL jeg også. Det var nok ironisk ment siden han skriver at de "bare" har laget ht i 50 år Tror ikke det er noen som mener at SVS er best, men bang for the buck er det ikke så mange andre hvis noen som matcher.

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subben fra Jbl som koster 40k er i det meste laget for meg. Jeg er stor fan av Velodyne, men er åpent for det meste. Blir som sagt utrolig spennende å teste JL Audio sine subber. SVS ja, hører maaaange her inne skryter over dem! Har selv aldri vært borti disse, eller hørt noe spess om dem?

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •