Verdens Hittil Beste SUBWOOFER? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 106
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av soundpressure
    .......og kjenne lyden av bilmotorene i ”Gone in sixty Seconds” i mellomgulvet uten at lyden blir grumsete og dårlig av den grunn.
    Det er bare 2 korte sekvenser som er "herlige" lydopplevelser i DEN filmen - og derfor fortjener den en solid - terningkast 2

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert er bra sub dette - JBL 1500 ARRAY BG - men om den tar tronen er jeg usikker på.
    Det finnes et uttall av design der ute med hensyn til sub'er - og jeg tør påstå at ingen er "vinner" i denne krigen. Det hele faller ned til den enkeltes prefereanser og smak. Skal man ha dypbass for film/techno er det en annen løsning enn for de som ønsker for musikk / film. (prioritets rekkefølge).
    Skal man ha dyp bass for kino bruk er nok SVS et bra alternativ, skal man søke utover dette finnes det flere gode løsninger.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Array serien til JBL er veldig bra den, men tror fortsatt jeg hadde gått for en Bag-end 18 .. eller Velodyne;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Banaraswala
    Hei...Jeg ser det er mange som diskuterer den ultimate subben på forumet...men jeg har merket at det er ingen som har diskutert eller nevnt denne subben fra jbl til 40,000kr som sies å være verdens beste sub med sine 15 tommer og 1000watts forsterker...har selv hvert innom hifi centeret og hørt på den...man skulle tro nederste etasje i bygning gikk i stykker...den spiller så dypt og så høyt at andre lyder i film og musikk blir overdøvet hvis du slår opp volumet...har du et såpass budsjett kan du ikke unngå denne prestige subben fra jbl...ta en kikk her.. JBL 1500 ARRAY BG - Hi-fi Center Kjeden

Morsomt at du nevner det, var faktisk innom en HCK-butikk i går(Oslo Centrum). Da jeg stod ved kassen ganske langt unna alle lytterommene, hørte jeg en helt vanvittig buldring. Snudde meg faktisk (tøyser ikke!) ut mot gaten hvor trikken går, trodde det var en trikk som dundret forbi. Selgeren bare smilte og sa det var JBL-subben.

Jeg har ingen forutsetning for å uttale meg hvor bra denne subben er, men det var ihvertfall utrolig kraftig. Har vært endel borti PA utstyr, blant annet ServoDrive(mekanisk sub), men dette er noe av det råeste jeg har hørt. Uten sammenligning forøvrig

Verdens beste eller ikke, 40k er mye, men subben er helt vanvittig, ikke tar den så sykt mye plass heller.

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil påstå at SVS Plus/ 4 er en av verdens råeste etter hva jeg har hørt om den. Skulle gjerne likt å teste den

Newcomer TrondBerg sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    Vil påstå at SVS Plus/ 4 er en av verdens råeste etter hva jeg har hørt om den. Skulle gjerne likt å teste den
    Enig med du der!!!Skulle vært veldig gøy å fått høre den!
    Mvh
    Trond:-D

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, for å ta en liten vri på tråden..

-hvilke spessifikasjoner burde verdens beste subwoofer ha?

Nå er jeg spent :-)

La fantasien løpe!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Modedit: Tråden er rensket for tull og offtopic.
    Soundpressure, bransjefolk som står for import av egne varer har ingenting i tråder som omhandler andre importørers produkter å gjøre, så lenge man uttaler seg om produktet.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Ok, for å ta en liten vri på tråden..

-hvilke spessifikasjoner burde verdens beste subwoofer ha?

Nå er jeg spent :-) La fantasien løpe!
    En tung konstruksjon, med solide dempeføtter.
    Lav forvrengning selv ved forholdsvis høyt volum
    Et min. trykk på 105db@16hz (slik at den fungerer til både 5.1/2ch)
    Ekstremt god transientrespons, med ekstrem punch oppover i frekvensområdet.
    En særdeles god og skikkelig overdimensjonert forsterker. Type påkostet, ikke den "vanlige" masseproduserte forsterkeren. Gjerne digitalt.
    Liten/middels konstruksjon slik at den blir plasseringsvennlig, og man får plass til flere. Eventuelt en "høy" konstruksjon med flere elementer.
    Ekstrem WAF, særdeles påkostet utseende. Flere lakk/tre alternativer.
    Digital Servo
    Innebygget romkorreksjon/EQ/mic med PC-tilkobling og egen avansert windows-programvare m/alt av funksjoner.
    Mulighet for seriekobling/linking av flere subwoofere.
    Fjernkontroll med 2-veis kommunikasjon og display.
    20 års garanti

Dyrt, men i allefall fysisk mulig. Ingen som lager noe slikt i dag så vidt meg bekjent, og det spørs hvor stort markedet hadde vært for et produkt med en slik prislapp.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man bort i fra garantien på 20 år og toveis remote, så lignet det der ganske mye på en DD-sub, uten å være bias eller sjovenistisk.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største JL subben er vel den som kommer tettest på den krav spesifikasjonslisten der. Det har i lang tid gått rykter om at det er en ny DD serie fra Velodyne underveis, men jeg har ennå ikke sett et snev av bevis for det. DD serien har dog etterhvert blitt noen år gammel, og det at JL har lavet en sub som kan levere mer dypbass i fra en mindre kasse har nok ikke gjort det mindre presserende for Velodyne å få noe nytt ut av døren.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Ser man bort i fra garantien på 20 år og toveis remote, så lignet det der ganske mye på en DD-sub, uten å være bias eller sjovenistisk.
    DD mangler muligheten for å koble seg til en PC. Ting blir straks lettere når man kan leke med frekvensresponsen i windows med et skikkelig grafisk grensesnitt, lagre/importere layout/målinger etc etc. Og det går sikkert ann å bruke et enda kraftigere element (mye vil ha mer), eventuelt flere mindre elementer i en kasse. Sikker også mulig å gjøre forsterkeren enda et hakk bedre. Selvfølgelig vanskelig å gjøre en A-B sammenligning dersom ikke forsterkeren er ekstern, men det er da store forskjeller i bassområdet på store gulvstående høyttalere når man bytter mellom ulike forsterkere...for eksempel en Chapter mot en billig klasse A/B. (Krell har for eks. en sub med 400W klasse A om jeg ikke husker feil). DD-serien har WAF fordi de aller fleste av de er små, men det er da mulig å gjøre noe mer enn bare en firkantet design (kresen nå, men det skulle være verdens beste).

En ting jeg også savner sårt på DD er et skikkelig display som indikerer volum/preset etc. Ikke nødvendig at displayet er på remote selvfølgelig, men en fordel om i sub ikke er godt synlig. Et par av disse tingene kommer kanskje på neste generasjon DD?

Et alternativ (om man kan gå bort i fra at alt skal være innebygget) kunne vært en pakkeløsning med en snasen forsterker med DSP/EQ med en kombinert digitalt kabel+høyttalerkabel ut til 2 passive servo subwoofere à 1 eller 2 x 12"/15". Det hadde løst mange "problemer".
    -Trenger ingen stikk-kontakt ved sub/kun en kabel ut til sub. Ingen sync. kabel mellom sub.
    -Felles styringsenhet/forsterker. Økonomisk (ikke dobbelt sett DSP) og enkelt å bytte ved feil.
    -Alle tilkoblinger foregår på forsterker i rack. USB tilkobling i front for laptop og kanskje et display.
    -Vet ikke hvordan en forsterker påvirkes av det å stå montert i en kraftig sub når det står til som værst, men det er neppe noen ulempe å ha den ekstern.

Vel vel.... det er lov å drømme.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du vise meg et eksempel på en passiv servo-subwoofer, HåkonN?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ingen sub har dette per i dag, men blir en sub aktiv selv om den har sensoren på elementet, og forsterker fortsatt er ekstern?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Servodrive Contra Bass

Frode

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Hvis jeg skjønte prinsippet på de "Servodrive"-subbene, så bruker de ikke den tradisjonelle motoren med spole og magnet, men en "DC servomotor". Så selv om teknologien inneholder ordet "servo", så er dette strengt tatt en helt annen teknologi. Interessant nok, men det er noe helt annet enn det prinsippet som benyttes for å styre membranutslaget nøyaktig med sensor og tilbakekobling til forsterker.
    Jeg kjenner ikke til ytelsene til "Servodrive"-subbene, men jeg finner ikke noe som skulle tilsi at de oppnår samme grad av forvrengningsminimering som man får med servostyring med tilbakekobling. For meg er det den egenskapen som gjør at blant annet DD-subbene til Velodyne er så gode både for musikk og hjemmekino, altså nøyaktighet selv ved høye utslag kombinert med dyp og kraftig bassgjengivelse.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ingen sub har dette per i dag, men blir en sub aktiv selv om den har sensoren på elementet, og forsterker fortsatt er ekstern?
    Ordet "aktiv" indikerer i prinsippet at man har aktiv deling. I praksis brukes det ofte om subwoofere med innebygget forsterker, siden disse i noenognitti prosent av tilfellene har innebygget aktiv deling, eller krever dette for å fungere etter hensikten.
    En servostyrt sub krever tilbakekobling til forsterkertrinnet for nettopp å kunne korrigere tilløp til feilutslag, og således blir det vanskelig å kombinere en passiv subwoofer med servostyring.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skjønte prinsippet på de "Servodrive"-subbene, så bruker de ikke den tradisjonelle motoren med spole og magnet, men en "DC servomotor". Så selv om teknologien inneholder ordet "servo", så er dette strengt tatt en helt annen teknologi. Interessant nok, men det er noe helt annet enn det prinsippet som benyttes for å styre membranutslaget nøyaktig med sensor og tilbakekobling til forsterker.
    Jeg kjenner ikke til ytelsene til "Servodrive"-subbene, men jeg finner ikke noe som skulle tilsi at de oppnår samme grad av forvrengningsminimering som man får med servostyring med tilbakekobling. For meg er det den egenskapen som gjør at blant annet DD-subbene til Velodyne er så gode både for musikk og hjemmekino, altså nøyaktighet selv ved høye utslag kombinert med dyp og kraftig bassgjengivelse.
    Her står det litt om teknikken:

This revolutionary, patented servomotor drive system replaces the traditional voice
    coil/magnet arrangement that is inefficient for generating low frequencies. ServoDrive
    eliminates voice coil non-linearity, which is the primary source of harmonic distortion in
    low-frequency loudspeakers. The servomotor drive method dramatically increases linear
    excursion and overall efficiency of the loudspeaker system. The exceptional mechanical
    ruggedness of the servomotor drive system enables these subwoofers to handle large, low
    frequency peaks without damage or sonic compromise.

Distortion, Full Rated Power
    Second Harmonic, 22 - 100Hz < 1% typical
    Third Harmonic, 22 - 100 Hz < 1% typical
    Frode

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En servostyrt sub krever tilbakekobling til forsterkertrinnet for nettopp å kunne korrigere tilløp til feilutslag, og således blir det vanskelig å kombinere en passiv subwoofer med servostyring.
    Men denne tilbakekoblingen er egentlig bare en kabelstump fra en sensor til DSP, så jeg skjønner ikke at det skal ha noe å si om DSP (m/forsterker) står utenfor kassen eller inv. (?)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

STOOOOOR forskjell!

Jeg har hørt både svs PB12-Plus/2 og JBL Array 1500, begge to uten romkorreksjon i ca. like store rom, begge rom med demping. Forskjellen mellom disse to er enorm, på alle måter.

SVS går kanskje litt dypere, men det er ikke mye. At JBL er oppgitt til 25 Hz har med måten de måler å gjøre. JBL er svært konseravtiv i sine målemetoder. De bruker fullt dempede kammere når de måler. Tenk bare at nyeste K2 høytaler er oppgitt å gå ned til kun 45 Hz!! Jeg har hørt den også og vet at den går dypere:-) Array 1500 går også godt dypere enn 25 Hz i et vanlig rom, det hører man og kjenner man godt.

Array 1500 er mye raskere, spiller med mye mer trøkk og faktisk MYE høyere. Den har stålkontroll. SVS spiller dypt og pumper mye luft, men den blir en kjedelig subwoofer på alle måter i forhodl til JBL. Jeg har ikke hørt velodyne dd18, men har spurt tre forskjellige butikkmedarbeidere på hificenteret hva de ville valgt mellom JBL´en og dd18 (de selger begge to), og alle sa uten å tvile Array 1500.

Denne spiller fletta av SVS. Har hørt den både på film og musikk. Ved musikk integrerer den helt nydelig med høytalerne, kan ikke høre overgangen.
    På film rister dører, tak, vegger og hele hus når man kjører på, det skal mye til før denne subwooferen gir seg. Jeg ble småkvalm da jeg satt og så på film, den gir en fysisk opplevelse ulikt noe annet. Tross sine 40 000,- er den verdt pengene:-)

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •