Midgard's nye høyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Midgard's nye høyttaler

Hvor ble det av de nye høyttalerene til Midgard?
    Leste mye om de i en tråd for en stund siden, men har ikke funnet den igjen. Husker at de hadde med seg høyttaleren til fjordårets Stockholm's messe og senere hadde en demo i Stavanger.
    Virket som en interessant høyttaler, så mer info hadde vært kjekt

Mvh Nordbø

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tenker jeg vi har Isen-Fisen her snart:-D

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er under veis, men det er gjort mye større endringer enn først antatt.

Var du i Stavanger og hørte på dem?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Nå tenker jeg vi har Isen-Fisen her snart:-D
    Siden det vel kun er Snickers-is på denne planeten som kan svare på trådstarters spørsmål, så er det vel naturlig at han svarer. Jeg er spent på svaret selv, jeg.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvilke endringer har blitt foretatt siden den demo'en i Stavanger?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke snakk om at det var noen enda større beist på gang også? Kan du si noe om det/de snickers?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Var du i Stavanger og hørte på dem?
    Nei, jeg var desverre ikke det (bor i nærheten av Bergen), men synes de så lovende ut på "papiret" og ut i fra hva som ble sagt/skrevet om dem Pene var de og:-D
    Så jeg venter i spenning på det ferdige produkt...

Mvh Nordbø

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordbø
    Nei, jeg var desverre ikke det (bor i nærheten av Bergen), men synes de så lovende ut på "papiret" og ut i fra hva som ble sagt/skrevet om dem Pene var de og:-D
    Så jeg venter i spenning på det ferdige produkt...

Mvh Nordbø
    I forhold til pris og størrelse så spilte de veldig bra, men for min egen del så følte jeg at de var mere rocka enn spesielt avslørende. Og kanskje ett av de bedre alternativene for de som vil ha en ht som er en slags allround fullfrekvens ht til en grei pris. Ikke å se bort ifra at den vil fungere bra i en hjemmekinosammenheng også.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det skjedde en del på vei til det ferdige produktet. Man kan kanskje kalle det en litt petimeterisk kresenhet, men det er noe med at om noe lar seg gjøre så er det litt for fristende å gjøre det.

Nye basser:
    Først og fremst var det faktorer ved basselementene som ikke var tilfredsstillende. Det var vanskelig å få det tett rundt flensene og vi hadde relativt høy feilprosent blant prøveeksemplarene. Etter litt frem og tilbake ble en annen leverandør satt på saken med å fikse en 8” i stedet for de tidligere 6,5”. De gamle har tradisjonelt motorsystem og stålchassis mens de nye har såkalt XBL2 motorsystem og aluminiumschassis. Forskjellene for selve høyttaleren blir omtrent som følger:
    Avvik i kraftfaktor ved 67% x-max slaglengde reduseres fra ca 20% til snaue 3%.
    Avvik i symmetri om hvilepunktet ved 67% x-max reduseres fra ca 18 til ca 2,5%.
    Sd (effektivt membranareal) øker fra ca 120 til 227 kvcm.
    Fb (kassens avstemningsfrekvens) senkes fra ca 26 til ca 24 Hz (akustisk).
    Maksimalt lydtrykk øker med ca 6-8dB.
    Frekvensgangen får noe mer nivå i området 80-100Hz enn med den forrige varianten.
    Displacement en vei lineart (hvor mye luft membranen kan flytte) øker fra 144 til 341cucm.
    Linear slaglengde økes fra ca 24mm til 30mm. Målekriteriene for sistnevnte er også satt strengere enn for førstnevnte.

Nye mellomtoner:
    De eksisterende mellomtonene har en del avvik i impedanskurven. Alt annet på dem er forbilledlige, og de låter også utrolig bra, men opphavet til disse avvikene er alltid energi i enten membran eller oppheng. Dette er hørbart selv om det ikke slår ut på frekvensgang eller andre tradisjonelle målinger. Om man måler kurveform output og sammenlikner det med kurveform input får man imidlertid fort utvetydig svar. Ved de frekvensene der det finnes avgjørende avvik har man ikke en kurveform som likner den opprinnelige i det hele tatt. Dette er et problem som rammer moderat ved mange frekvenser på myke membraner mens på harde membraner som aluminium osv. begynner det normalt for fullt ved ca 1/3 av oppbrytningsfrekvensen og tar helt av ved selve oppbrytningen. Det har faktisk ikke vært vanlig å ha fokus på dette fenomenet i verden av høyttalere, men nyere måleutstyr har gjort det mulig å vektlegge slike ting.

De alternativene som det jobbes med nå er:
    4” med kevlarmembran.
    4” med kullfibermembran.
    5” med coatet papirmembran.

Alle de tre måler forbilledlig. De to første måler best, men jeg har ikke fått gjort egne målinger som bekrefter troverdigheten av dem ennå.

Ny(e) diskant(er).
    De eksisterende diskantene innebærer noen montasjemessige utfordringer. Flere alternativer er under vurdering, men det som er sikkert nå er i hvertfall at det skal bli bakdiskant på dem, og at den nye diskanten vil få mer spredning ved de aller høyeste frekvensene men omtrent uendret spredningsmønster i nedre diskantområde. Det er også tenkt en reguleringsmulighet for bakdiskanten.

Kabinettene skal få beholde grunntrekkene og det meste vil synes uforandret eller lite forandret, men de vil neppe beholde noen av de eksisterende målene helt eksakt. Det er også usikkert om fronten blir laget av et annet materiale. Det kommer an på priser og tilgjengelighet.

For dem som er nysgjerrige på referansesystemet Gaia står det mye om det her.

Midgard Audio Gaia fullrange controlled dispersion system

Jeg kan skrive mer om det senere, men må finne senga nå. IE har krasjet 2 ganger mens jeg skrev dette innlegget så det har tatt sin tid (Ja, jeg skriver i word nå )

Newcomer TrondBerg sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det skjedde en del på vei til det ferdige produktet. Man kan kanskje kalle det en litt petimeterisk kresenhet, men det er noe med at om noe lar seg gjøre så er det litt for fristende å gjøre det.

Nye basser:
    Først og fremst var det faktorer ved basselementene som ikke var tilfredsstillende. Det var vanskelig å få det tett rundt flensene og vi hadde relativt høy feilprosent blant prøveeksemplarene. Etter litt frem og tilbake ble en annen leverandør satt på saken med å fikse en 8” i stedet for de tidligere 6,5”. De gamle har tradisjonelt motorsystem og stålchassis mens de nye har såkalt XBL2 motorsystem og aluminiumschassis. Forskjellene for selve høyttaleren blir omtrent som følger:
    Avvik i kraftfaktor ved 67% x-max slaglengde reduseres fra ca 20% til snaue 3%.
    Avvik i symmetri om hvilepunktet ved 67% x-max reduseres fra ca 18 til ca 2,5%.
    Sd (effektivt membranareal) øker fra ca 120 til 227 kvcm.
    Fb (kassens avstemningsfrekvens) senkes fra ca 26 til ca 24 Hz (akustisk).
    Maksimalt lydtrykk øker med ca 6-8dB.
    Frekvensgangen får noe mer nivå i området 80-100Hz enn med den forrige varianten.
    Displacement en vei lineart (hvor mye luft membranen kan flytte) øker fra 144 til 341cucm.
    Linear slaglengde økes fra ca 24mm til 30mm. Målekriteriene for sistnevnte er også satt strengere enn for førstnevnte.

Nye mellomtoner:
    De eksisterende mellomtonene har en del avvik i impedanskurven. Alt annet på dem er forbilledlige, og de låter også utrolig bra, men opphavet til disse avvikene er alltid energi i enten membran eller oppheng. Dette er hørbart selv om det ikke slår ut på frekvensgang eller andre tradisjonelle målinger. Om man måler kurveform output og sammenlikner det med kurveform input får man imidlertid fort utvetydig svar. Ved de frekvensene der det finnes avgjørende avvik har man ikke en kurveform som likner den opprinnelige i det hele tatt. Dette er et problem som rammer moderat ved mange frekvenser på myke membraner mens på harde membraner som aluminium osv. begynner det normalt for fullt ved ca 1/3 av oppbrytningsfrekvensen og tar helt av ved selve oppbrytningen. Det har faktisk ikke vært vanlig å ha fokus på dette fenomenet i verden av høyttalere, men nyere måleutstyr har gjort det mulig å vektlegge slike ting.

De alternativene som det jobbes med nå er:
    4” med kevlarmembran.
    4” med kullfibermembran.
    5” med coatet papirmembran.

Alle de tre måler forbilledlig. De to første måler best, men jeg har ikke fått gjort egne målinger som bekrefter troverdigheten av dem ennå.

Ny(e) diskant(er).
    De eksisterende diskantene innebærer noen montasjemessige utfordringer. Flere alternativer er under vurdering, men det som er sikkert nå er i hvertfall at det skal bli bakdiskant på dem, og at den nye diskanten vil få mer spredning ved de aller høyeste frekvensene men omtrent uendret spredningsmønster i nedre diskantområde. Det er også tenkt en reguleringsmulighet for bakdiskanten.

Kabinettene skal få beholde grunntrekkene og det meste vil synes uforandret eller lite forandret, men de vil neppe beholde noen av de eksisterende målene helt eksakt. Det er også usikkert om fronten blir laget av et annet materiale. Det kommer an på priser og tilgjengelighet.

For dem som er nysgjerrige på referansesystemet Gaia står det mye om det her.

Midgard Audio Gaia fullrange controlled dispersion system

Jeg kan skrive mer om det senere, men må finne senga nå. IE har krasjet 2 ganger mens jeg skrev dette innlegget så det har tatt sin tid (Ja, jeg skriver i word nå )
    Spennende med de nye høytalerne dine!!!! Håper du slenger ut noen bilder når du får dem i hus Snickers-is!
    Mvh
    Trond

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg gjøre. De som spiller nå ser imidlertid sånn ut:

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TrondBerg, vær så snill å ikke siter lange innlegg for en liten kommentar. Blir så fryktelig mye scrolling....

Hvordan går det med Gaia da Snickers? Hvor langt i prosessen er du (dere?) kommet?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bah... lese først, så svare :P

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Hvordan går det med Gaia da Snickers? Hvor langt i prosessen er du (dere?) kommet?
    Akkurat nå føler jeg at alt er i ferd med å bli bygget på en gang. Utrolig stressende, men det betyr at om noen uker vil det være mulig å få demonstrert dem.

Jeg var i dag på modellverkstedet som holder på med fronthornene. Regner med jeg skal en tur til snekkerverkstedet senere i uken og beskue verket hans. Så skal jeg til metallsnekkeren og mase på glassmesteren før uken er omme hadde jeg tenkt. Alt er i hvertfall rett rundt hjørnet.

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isen: Jeg kan ikke formidle nok over nettet hvor mye jeg gleder meg til å legge øret til denne sålangt estetiske perlen.
    Om lyden følger dine kunnskaper om emnet skal det ikke innbyde problemer.
    Stiller du med kaffe og høytalere i nærheten skrik for all del ut, da mitt nærver desverre ikke kunne beskues på Ressonans denne dagen

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer aldri til å få råd til disse monstrene dine, men jeg er utrolig spent på resultatet. Tegningene ser hvertfall lovende ut.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det Gaia eller Capri du omtaler som "Monstrene"?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gaia. Og det er pga størrelse og antatt ytelse. Ikke utseende.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det info om Gaia noe sted?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Gaia, så bør jeg helst begynne å tippe lotto før jeg tenker å kjøpe meg disse Gleder meg til å høre dem engang..

Ellers så kan jeg legge med ett bilde fra hjemmebesøk hos snicker's.. Capriene låter utrolig bra..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •