Følsomhet på høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Følsomhet på høytalere

Forandres følsomheten til en høytaler hvis en fjerner delefilteret, dvs går fra passiv til aktiv drift.

For mitt vedkommende er det snakk om tri-amping av audiovector Mi3. Første spørsmål, "vil jeg kunne spille høyere med 6x60w enn med 2x60w" (stereo til tri-amp) ble tatt opp i en annen tråd. Svaret her ble vel nei, jeg får kun bedre kontroll på elementene.

Neste spørsmål blir da om jeg vil merke noe forskjell i følsomheten når jeg går fra passiv til aktivi drift? (6x60w fremdeles).

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I høyeste grad..
    Men det beste er at du får utnyttet hver watt i forsterkeren.
    Ett ordinært delefilter stjeler effekt og gjør ofte så mye som 1/3 til varme!!
    Dessuten vi du få økt dynamikk, mere detaljer og ikke minst vil du kunne spille mye høyere før det begynner å forvrenge!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et delefilter som gjør om 1/3 av effekten til varme må være feilkonstruert.

I første utgave av delefilteret til BEL var det en motstand i parallell med en av bassmellomtonene som stjal omtrent 10% av effekten ved enkelte heftige basspassasjer, og selv det vil jeg betegne som et dårlig design. Motstanden gikk varm hvis man presset høyttaleren for mye, og hvis man da hadde følsomme kondensatorer liggende inntil denne og dro på maks, så opplevde man av og til at det var kondensatoren som gikk. Motstanden tålte stort sett dette.

Kan du vise til høyttalere med delefiltre på basselementet som stjeler 1/3 av den tilførte effekten til varme? Det er klart at L-pads på mellomtoner og diskanter omsetter en del effekt til varme, men 1/3 høres voldsomt ut.

Når det gjelder hvor høyt man kan spille, så er det ofte høyttalerelementene som begrenser det, og det er uavhengig av om delingen er aktiv eller passiv. Men du kan sikkert spille noe høyere med samme tilførte totale effekt.

Her er en glimrende engelsspråklig side om bi-amping:
    BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1
    Sjekk også denne delen om tri-amping:
    BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 2

Newcomer soundpressure sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode delefilter stjeler som regel ikke mer en 4-8% av energien som sendes igjennom det. hvis du omgjør en tredjedel tilsvarer det ca 33.3% dette kan da kalles elendig kvalitet på et delefilter.

Roy

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •