Bytte ut Helicon 300 - Hva kjøper jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte ut Helicon 300 - Hva kjøper jeg?

Jeg bruker Electrocompaniet ECI-4, Dali helicon 300, og en micromega dvd spiller. Jeg forsøkte nylig å oppgradere til ny Benchmark DAC1 da det plutselig slo meg at det var ikke der skoen trykket...

Jeg har for første gang, etter ca 13 år med relativt stor interesse for HiFi kommet til et punkt hvor jeg føler at "bedre får jeg det ikke" Men det slo meg plutselig: Det er ikke sånn lyd jeg vil ha!!

Jeg var på en konsert med Antony and the Johnsons og da jeg kom hjem og spilte låtene fra cd, følte jeg at jeg måtte begynne helt fra scratch med oppbygging av anlegg...

Jeg dro frem mine hodetelefoner, sennheiser hd 265 Linear som jeg har hatt i fem år men ikke brukt siden lenge før jeg begynnte utskifting av hele anlegget for ca ett år siden... Antony låter plutselig nesten akkurat som på konsert med skikkelig trøkk og dynamikk. Jeg hadde en kveld med helt rå lydopplevelser som jeg ikke har hørt maken til, antagelig fordi jeg aldri har "oppdaget" hodetelefoner som instrument for high-end lyd med høyt volum..

Jeg ønsker meg nye høyttalere med skikkelig dynamikk ufarget gjengivelse og evne til å spille høyt uten at det går på bekostning av kvaliteten og med bruk av ECI-4. Hva kjøper jeg? Det bør helst ikke koste mer 10-20.000 paret nytt... Takker for innspill

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt stativhøyttalere?

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamisk og ufarget ja, hmm.. klipsch er vel uaktuelt? RF-5 er min annbefaling da iallefall.. Så har vi også Triangle sine modeller, og Zu Druid er veldig dynamiske og spiller klokkerent uansett volum, men de er litt over ditt budsjett.. Hammer dynamics har mange av de samme egenskapene som Druid til halve prisen.. Forserkeri er jo et annet kapittel

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få en demo av den nye B&W DM683, helicon 300 syns jeg blir kjedelig i forhold.

Nå er jeg litt anti-helicon, pga jeg har tilgode å høre noen av heliconmodellene låte noe særlig bra, og engasjerende toner fra disse har jeg ikke hørt ennå. Hardt og trist er mine ord.

B&W DM683 spiller vel ikke så sinnsykt høyt, men alt er relativt selvsagt.

Toppmodellene til Patos er også noe du burde sjekke.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mer basstrykk du savner? Trenger du en større høyttalere? Ellers tror jeg ikke du finner så lett en høyttaler som er så mye bedre enn Helicon 300 til prisen din. Det blir fort heller en nedgradering på enkelte områder.

Dali H300 trenger ganske mye effekt. Hvor mye effekt/strøm gir EC 4? Jeg prøvde de med 90w og rel strømsvak forsterker og det gikk ikke bra. Da får du ikke mye trøkk ut av dem og det kan låte tamt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Få en demo av den nye B&W DM683, helicon 300 syns jeg blir kjedelig i forhold.

Nå er jeg litt anti-helicon, pga jeg har tilgode å høre noen av heliconmodellene låte noe særlig bra, og engasjerende toner fra disse har jeg ikke hørt ennå. Hardt og trist er mine ord.

B&W DM683 spiller vel ikke så sinnsykt høyt, men alt er relativt selvsagt.

Toppmodellene til Patos er også noe du burde sjekke.
    Tror du måtte ha vært uheldig med forsterker her. Hardt og trist er ikke Helicons klang! At B&W serien spiller bedre bortsett fra basstrykk tror jeg ingenting på (lenge siden jeg har hørt den serien).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du ha en ufarget og bassrik høyttaler ny til 20k er ProAc Studio 140 og Dynaudio Focus 220 /ikke spes dynamisk) gode valg. Men jeg mener de ikke er like god som Helicon 400. Triangle Celius vil kanskje gi deg nok "live" følelse men helt ufarget er de nok ikke. De kan kanskje passe bra til EC?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Tror du måtte ha vært uheldig med forsterker her. Hardt og trist er ikke Helicons klang! At B&W serien spiller bedre bortsett fra basstrykk tror jeg ingenting på (lenge siden jeg har hørt den serien).
    Kritikk av Helicon blir det ofte rabalder av, det virker som at det er opplest og vedtatt at det ikke er lov til å mislike de.

I mine ører er Helicon 800 milevis unna den fantastiske Symphonic IV AMT.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Triangle Celius vil kanskje gi deg nok "live" følelse men helt ufarget er de nok ikke. De kan kanskje passe bra til EC?
    Finnes det egentlig en høyttaler som er ufarget (uten lydsignatur)???? Jeg har hvertfall til gode å høre dem enda :twisted:
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler jo om preferanser også. Men å si at Helicon serien låter hardt og trist er uriktig, imo. Personlig liker jeg ikke Patos lyden, men det blir feil å kalle den dårlig for det.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Finnes det egentlig en høyttaler som er ufarget (uten lydsignatur)???? Jeg har hvertfall til gode å høre dem enda :twisted:
    Det kommer jo an på hva man legger i "farging" også. Jeg har hørt mange høyttalere som låter "naturlig" og har veldig liten egenklang. Noen har mye, andre mindre slik det er med de fleste parametre. Jeg synes ikke H300 er helt fri for egenklang, der synes jeg B&W f.eks er bedre.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo an på hva man legger i "farging" også. Jeg har hørt mange høyttalere som låter "naturlig" og har veldig liten egenklang. Noen har mye, andre mindre slik det er med de fleste parametre. Jeg synes ikke H300 er helt fri for egenklang, der synes jeg B&W f.eks er bedre.
    Enig med deg her, men likevel spiller også forskjellige modeller fra BW med forskjellig lydsignatur. At fargingen av lyden varierer fra produsent til produsent er det ikke tvil om. Personlig falt jeg for triangle nettopp fordi de spiller uten for mye farging. BW er også en av mine favoritter
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folkens, trådstarter ber om råd til nye høyttalere som skal erstatte H300, IKKE en diskusjon om hvorvidt dem er bra eller ikke:-P

Trådstarter skal du ha stativ eller kan du gå for gulvstående også.

Jeg er sikkert inhabil så det holder, men har du da muligheten, få testa Monitor Audio Gold Signature 20, det blir en KLAR oppgradering fra H300, har hatt H400 selv og har GS60 nå, det er en MYE bedre høyttaler på alle områder.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Folkens, trådstarter ber om råd til nye høyttalere som skal erstatte H300, IKKE en diskusjon om hvorvidt dem er bra eller ikke:-P

Trådstarter skal du ha stativ eller kan du gå for gulvstående også.

Jeg er sikkert inhabil så det holder, men har du da muligheten, få testa Monitor Audio Gold Signature 20, det blir en KLAR oppgradering fra H300, har hatt H400 selv og har GS60 nå, det er en MYE bedre høyttaler på alle områder.
    Hmm det overrasker meg, jeg har hørt G20 noen ganger og den skuffet ganske mye. Vel smaken er forskjellig.... Den syntes jeg farget for mye og imponerte ikke ellers heller. Hvordan bedre er den synes du? Selvfølgelig vil den gi mere bass, men...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm det overrasker meg, jeg har hørt G20 noen ganger og den skuffet ganske mye. Vel smaken er forskjellig.... Den syntes jeg farget for mye og imponerte ikke ellers heller. Hvordan bedre er den synes du?
    Mellomtonen spesielt, diskanten er mye mer detaljert og mer behagelig i GS60 i forhold til Helicon. Bånddiskanten i Helicon er svært bra, men kunne bli for mye til tider, spesielt ved litt volum. Mellomtonen kommer mye bedre frem i GS. Trykket i Helicon var bedre og de gikk nok dypere, men nå har mine MA kun gått ca 30 timer, så bassen vil nok løsne enda bedre etterhvert, bassen i GS er mere detaljert og hakket tightere.

Jeg er ihvertfall mye mer fornøyd med lyden i MA, dette er ikke noe jeg bare sier fordi jeg har dem selv, GUD vet hvor mange forskjellige høyttalere som har vært innom her for at jeg skulle komme i mål. MA blir stående leeenge.

Så dersom trådstarter har muligheten så anbefaler jeg en lytt til dem.

Hvilken elektronikk hørte du GS 20 med forresten anton?

Newcomer joiki sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan glatt anbefalle SystemAudio sa2k, finner du noen brukte(ikke master) er det verdt et forsøk.

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bytta mine Helicon 400 til Patos Symphonic II med AMT, dette ble et stort løft i lyden. Den er banker Helicon på alle områder untat i den dypere bassen da. Mer luftig og detaljert diskant uten at den er pågående, merre sammenheng mellom diskant, mellomtonen og bassen. Merre komplett lydbilde. Dette er min erfaring da og behøver ikke bli din erfaring, men begge høyttalerne ble teste på samme elektronikk og i samme rom !!
    Har du mulighet bør du ivertfall ikke la de være uprøvd.

Jeg synes Helicon kanskje er noe oppskrytt.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En høyttaler som skal spille høyt uten tap av kvalitet, med stor dynamikk og ufarget gjengivelse sammen med EC til under 20k nytt. Det blir ikke lett.... :neutral:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    Dette er min erfaring da og behøver ikke bli din erfaring, men begge høyttalerne ble teste på samme elektronikk og i samme rom !!
    Har du mulighet bør du ivertfall ikke la de være uprøvd.
    Jeg synes Helicon kanskje er noe oppskrytt.
    Tja, der er vi ihvertfall dypt uenig Leikis. Min erfaring er at Helicon er en særdeles bra høyttaler, men som dessverre er svæært kresen på elektronikken og det må jobbes iherdig med plassering for å få den til. At begge høyttalerne ble testet på samme elektronikk er jo ikke nødvendigvis bra.

Det beste er vel at trådstarter tester ut selv. Husk at ørene vårene og oppfatningene våre kan være veldig forskjellig.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk aldri noe skikkelig sving på Helicon serien.. Men om du har godt stativ, så er BW 805 noe av det kuleste du kan kjøpe for penger!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •