Nye fronthøytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Nye fronthøytalere

Lurte på om noen her hadde tips til fronthøytalere jeg kunne vurdere?

Problemstillingen jeg står ovenfor er avstand til sidevegg. Har nå prøvd det meste av alternative plasseringer, demping, romkorreksjon osv osv, men denne ene svakheten har jeg foreløpig ikke kommet rundt. Avstand til sideveggene reduserer rett og slett holografien i lydbildet for mye.

Pr i dag står mine Electra 926 knappe 80 cm fra sidevegg og 110 cm fra bakvegg. Etter div prøver og forsøk har jeg funnet at dette ikke er godt nok til siden, mens bakover er ypperlig. Men større avstand sideveis gir ikke nok bredde i surround, samt at det ser helt for j***** ut i rommet.

Så nå skal jeg teste alternative ht. Prisklasse har jeg ikke helt tatt stilling til. Villig til å ofre noen kr for å si det sånn. Matching til effektforsterker er irrelevant pr nå da jeg bytter elektronikk etter ht ikke motsatt denne gangen..

Detaljer om dagens oppsett fremgår av MinHjemmekino (link under).

Alle tips tas i mot med takk!

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke tips til høyttalere som sådann, men har funnet ut for min egen del at plassering nær sidevegg med en liten vinkling mot lytteposisjon kombinert med demping på sideveggen IKKE fjerner bredde i lydbildet - jeg har "masse" lyd på utsiden av høyttalerne :-) Det fremkommer ikke av bildene på minHjemmekino, som ikke er oppdatert på en stund, men avstand til sideveggene er nå på 20-25 cm...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være en viss mulighet for at dine JBL er snillere mtp rundstrålende diskant enn mine gamle Electra, uten at jeg har erfaringsgrunnlag til å påstå dette skråsikkert.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om 1027 er like kravstor når det gjelder avstand til sidevegg?

Kan jo legge til at jeg er litt ivrig på temaet nå fordi jeg fikk mulighet til å teste ht'ene mine i et større rom for kort tid siden. Ga mersmak...
    Kan trolig oppnå en del av ønsket effekt med demping på sidevegger, men av både praktiske og estetiske grunner blir det vanskelig. Bakveggen går fint, men basert på prøver og forsøk ser det ut til at det er lite å hente der dessverre.

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner jeg ikke til hvordan dine JM Lab er å plassere. Men mine Patos Symphonic II AMT er mye lettere å plassere en mine tidligere Helicon 400. Så mulig Patos er noe snillere på dette området hvor man har litt begrenset plass. Desuten låter de mye bedre en Helicon også da. Så har du mulighet burde du kanskje få testa ut Patos, og helst ikke en for stor høyttaler. Den krever mere plass for å spille bra !!! Blir det for lite i bunn så supler med en liten bra subb.
    Tror det er en vanlig feil å velge for store høyttalere, med tanke på plassering og ikke minst fortserker kraft.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    Noen som vet om 1027 er like kravstor når det gjelder avstand til sidevegg?

Kan jo legge til at jeg er litt ivrig på temaet nå fordi jeg fikk mulighet til å teste ht'ene mine i et større rom for kort tid siden. Ga mersmak...
    Kan trolig oppnå en del av ønsket effekt med demping på sidevegger, men av både praktiske og estetiske grunner blir det vanskelig. Bakveggen går fint, men basert på prøver og forsøk ser det ut til at det er lite å hente der dessverre.
    Jeg har hatt båre 946 og 926, og min erfaring med disse er at de er generelt mer krevende i rommet enn noen annen høyttaler jeg har hatt i hus. Etter et års tid med prøving ga jeg opp den gamle elektra serien. 1027 er på alle måter en lettere høyttaler å håndtere, og har du mulighet så anbefaler jeg deg å låne et par hjem for test.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter nok mer med min venstre sidevegg enn avstand til bakveggene med 1027. Derfor har jeg heller prioritert avstand fra sidevegg enn bakvegg. Jeg hadde det samme problemet med Profile 918, men jeg tror til tross for størrelsen og høyttalernes oppbygning er 1027 relativt lette å plassere. Gamle 946 trenger virkelig et godt og stort rom for at de skal låte bra, 1027 er ikke i nærheten av å kreve det samme.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betryggende å lese at det ikke bare er jeg som finner gode gamle Electra litt leie å plassere

Fungerte utmerket med mye plass på sidene, men den luksusen kan jeg ikke unne meg på nåværende tidspunkt. Så da skal vi teste litt alternativer her. 1027 og Patos står herved på lista over alternativer. Har hørt førstnevnte før, men ikke i mitt rom på min elektronikk. Patos er foreløpig uprøvd, men det skal ikke vare..

Newcomer soundpressure sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør sjekke ut XTX Audio sine høyttalere. enten Series 2 eller Series 3 fra dem.

Roy

Newcomer ronnyr sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også prøvd electra serien (936), og de ble alt for store til min stue (ca 30 kvm). Min erfaring er at mindre ht er mye enklere å få til, visst du ikke har et veldig stort rom da...

Jeg for min del har tenkt på å få tak i et par gode stativ ht :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soundpressure
    Du bør sjekke ut XTX Audio sine høyttalere. enten Series 2 eller Series 3 fra dem.

Roy

Link?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har drøye 40 kvadrat som skal fylles med lyd. Ikke enormt, men stort nok til at jeg foretrekker gulvstående fremfor stativ selv om sub'en gjør en god jobb :-D

XTX er ukjent teig for meg. Skal ta en titt. Takk for tipset.

Newcomer soundpressure sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kontakte produsent av XTX Audio direkte på følgende email. Vet at de sender ut info på forspørsel.

De holder til i Canada, knall gode høyttalere.

email til XTX Audio er xtxaudio@rogers.com

Roy

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XTX Audio

XTX Audio ser for meg ut til å bare være Madisound kit som leveres ferdigmontert. 35.000kr for et par Seas Odin, de får man for 10.500 skr med kabinett fra hifikit.se. Madisounds/XTX's kabinett er riktignok penere.
    Montasje og eventuel forbedring av delefilter skulle ikke tilsi en prisforskjell på 20.000, spesielt ikke når kabinettet selv er ferdigmontert.

XTX Audio Group
    Madisound Shopping Cart

Noen likheter?

De andre høyttalerene der er for øvrig også lik Madisound.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For øvrig ingen likheter nå mer da siden er endret.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •