Denon AVR2105 + 2 x XTZ 99W12 - hvordan koble opp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon AVR2105 + 2 x XTZ 99W12 - hvordan koble opp?

Har i skrivende stund en sub av nevnte merke i stua, og den er koblet opp fra Denon-receiveren`s eneste sub-utgang. Vurderer nå å gå til anskaffelse av en maken sub, men er usikker på hvordan jeg skal koble dette opp.

Tips, folkens?

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg en y-splitt kabel som du kobler til din reciver. Da deler du subsignalet i to - en til hver sub.

Link til Clas Ohlson - Forgreningsledning, Audio - Videokabler handle bestill postordre

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar. Har allerede en av disse på subben etter anbefaling fra leverandøren, så da er det vel bare å bestille to til av disse sammen med den neste boksen.

Regner med at når signalet ut fra receiver splittes mister det noen db hver vei slik at det ikke driver hver enkelt like godt som når hele greia går i kun en sub? Ikke det at det er noe problem å kompensere siden volum på den jeg har nå står på ca 33% og receiveren står på -4.5 db (går fra -12 til +12).

Hva kan jeg egentlig forvente meg ved å kjøpe ei kasse til? Mer dynamikk og "growl" i den nedre enden av skalaen?

Kan det lønne seg å sette boksene opp forskjellig mht faseplugger? Kjører med begge rørene åpne nå siden det gir best resultat til film hos meg, kan det være en ide å sette inn en eller begge på sub nr. 2 for å få denne til å gå dypere? Er det mulig å oppnå både trøkk over 30-40 hz og samtidig ha bra drag godt under 20hz på denne måten? Eller skjer det ting som gjør at det er mest ideelt å sette opp begge likt.

Er helt grønn på dette, så noen tips mottas med takk!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mister nesten ikke noe nivå på signalet selv om du kobler til en sub til fordi utgangsimpedansen på receiveren er mye lavere enn inngangsimpedansen på sub'en. Derimot får du bare halve nivået hvis du bruker bare en kabel til sub'en i stedet for to. Det er fordi de to inngangene summeres i inngangsforsterkeren. Jeg mener derfor at du gjør mest riktig som du gjør med å splitte signalet i fire.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Ok, takk for svar. Har allerede en av disse på subben etter anbefaling fra leverandøren, så da er det vel bare å bestille to til av disse sammen med den neste boksen.

Regner med at når signalet ut fra receiver splittes mister det noen db hver vei slik at det ikke driver hver enkelt like godt som når hele greia går i kun en sub? Ikke det at det er noe problem å kompansere siden volum på den jeg har nå står på ca 33% og receiveren står på -4.5 db (går fra -12 til +12).

Hva kan jeg egentlig forvente meg ved å kjøpe ei kasse til? Mer dynamikk og "growl" i den nedre enden av skalaen?
    Man mister minimalt med signal. Det er forsterkeren i subbene som står for kreftene. En ekstra sub skal gi ca +6db. En ekstra sub kan med rett plassering f.eks gi mere headroom/overskudd på krefter/dynamikk og jevnere frekvensrespons.
    Y-splitten til subbene bör väre han til to hunner, altså motsatt av denne:
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg har en slik liggende og slenge etter at jeg koblet mine XTZ w99 12 til min ynos. gi beskjed så kan vi bli enige om evt. pris

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse koster 99,- pr stk hos surround.no og jeg bestiller bare et par stk samtidig med subben.

Du har jo alltids avtorget...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er to stk y-ledd og en XTZ 99 W12 til bestilt fra Surround.no.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •