liten subwoofer i 2.1 system

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

liten subwoofer i 2.1 system

er på jakt etter en liten subwoofer som sjeg skal ha i et 2.1 system sammen med Dali 202.

forsterker er ennå ikke bestemt som det blir en H/K 970 / noe lignende, eller en rimeligere surroundreciever.

tenke da eventelt på denne

xtz 8"
    XTZ 99 W8.16 i sort pianolakk

har lest litt tester av denne og den overbeviser jo ganske greit egentli, og den er jo billig. jeg hører endel på trance og rock, men spiller ikke noe mye høyere enn det som er vanlig, skal også flytte til blokk om ikke så utrolig lenge.

Noen formeninger om hvordan den vil spille med dali 202? de har jo ganske mye punch på tross av størrelsen sin.

noen andre forslag til subb? da helst under 2500kr. må enten kunne bestilles eller hentes i trøndelags området.

mvh
    stian

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du er interessert i brukt , så kan jo kanskje f.eks denne være interessant:
    QXL.no - CERWIN-VEGA VE-28SX Subwoofer

eller kanskje noe slikt:
    Finn Torget - JBL sub og Proson center selges

ellers er det bare å sjekke på FINN.no - Mulighetenes marked. Annonser for kjøp og salg av nytt og brukt, eller ledige stillinger. og bruktbørsen her på forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg leter også etter en sub til 2.1 system. har 2 stk Dali Concept 2 som fronter og en Denon 1907 receiver.
    Vurderer samme sub (XTZ 8" - som ankommer Surround lageret idag), eller en Proson 10" 1 2 pris! Proson 300 watt Sub i sort farve

Bakgrunn; Hører mer musikk enn ser filmer og innbiller meg at XTZen vil virke best til dette. Samtidig har jeg en stue på ca 22kvm så kanskje 8" blir for liten for å lage noen som helst basslyd i stua?
    Vet at 10" XTZ er bedre enn 10" Proson, men nå står det mellom 8" XTZ og
    10" Proson... Vil Proson suben bare lage brumlelyd når jeg hører musikk som Rock, heavy, Pink Floyd og av til Tekno (dama)...?

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    REL er subbene dere egentlig skulle ha hatt til deres bruk, men de er noen hakk dyrere. Dere kan like vell være heldige og gjøre ett brukt kupp. Skal det handles nytt i den prisklassern er det nok XTZ dere skal gå for. Hadde ikke vært i tvil om valget stod mellom XTZ og Proson...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Som småbarnsfar er jeg fornøyd med å ha fått trumfet igjennom sub-kjøp så bør holde meg til ca 2000,- Kjøpte nylig receiver og høyttalere og blåste budsjettet og vel så det. Dyr men utrolig morsom "hobby" dette (ja, jeg er nyfrelst). :P

Ellers mener du at 8" XTZ skal holde til 22kvm stue? Skal bare komplementere to stativhøyttalere med litt lite bass. Skal mao ikke ha noe brumle-greier pga unger og nabo, men er redd 8" blir litt vel lite... Proson sin 10" er litt større og bare 300 kr dyrere.... Men til gjengjeld dårligere på musikk (antar jeg...)...?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 8" burde dekke de største kravene for bass til musikk. Du kan jo eventuelt vurdere en 10" fra XTZ eller senere utvide til to stk 8" om behovet skulle melde seg. Men anbefaler XTZ lenge før Proson.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bletch
    Takk for svar. Som småbarnsfar er jeg fornøyd med å ha fått trumfet igjennom sub-kjøp så bør holde meg til ca 2000,- Kjøpte nylig receiver og høyttalere og blåste budsjettet og vel så det. Dyr men utrolig morsom "hobby" dette (ja, jeg er nyfrelst). :P

Ellers mener du at 8" XTZ skal holde til 22kvm stue? Skal bare komplementere to stativhøyttalere med litt lite bass. Skal mao ikke ha noe brumle-greier pga unger og nabo, men er redd 8" blir litt vel lite... Proson sin 10" er litt større og bare 300 kr dyrere.... Men til gjengjeld dårligere på musikk (antar jeg...)...?
    Ville nok gått for en 8" xtz eller noe brukt. Har du ikke bråhast kan du finne et god kjøp.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel 8" fra xtz som er det beste valget da vil jeg tro, er du heldig kan du finne en og annen 10 og 12" sub fra xtz til den prisen og.

Er et betraktelig bedre valg enn fks proson og cv imho.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk folkens. Da glemmer jeg ihvertfall Proson. Virket fin på specs, men hadde vel mine mistanker om at XTZ 8" er bedre... Ihvertfall til litt rask musikk.

Har fulgt bruktmarkedet en stund nå, og kommer til å kjøpe senter og bakhøyttalere brukt. Men med sub plassert altfor tilgjengelig for ungen tror jeg det kan være greit med garanti dersom "noe" skulle skje..
    Er i tillegg utålmodig etter litt mer bass, selv om det klokeste kanskje er å spare og vente. Men igjen, må bruke pengene nå eller aldri så...

Takk igjen for hjelpen. Dere har gjort valget mye enklere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Status: Kjøpte XTZ 8" suben igår og plugget den opp. Etter noen timer justering (av plugger, crossover, plassering etc) må jeg si at den fyller ut musikk (spesielt Pink Floyd) meget fint. Men, har ikke mye å gå på da volum må være på nesten max for i det hele tatt å høre at det er noe bass der.
    I tillegg sliter jeg kanskje med plassering da basslyden er tydelig når jeg står 2 meter unna suben. Beveger jeg meg 3-4 meter unna mister den grepet og blir mer "stallfyll" på en måte. Grubler litt på om jeg må bytte til 10" snart...

Men får gi den litt tid og litt mer kalibrering før jeg konkluderer med noe.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du skulle kanskje kjøpt en 12'' istedet, f.eks Proson Blackbird 12'' - nok av bass for mitt anlegg og min stue ihvertfall :-)

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hørtes meget merkelig ut. I de fleste anlegg vil en høre en merkant forbedring i bassen. Har du sjekket hvordan subben er innstillt fra forsterkeren sin side? Tipper noe er virelig galt med instillingene her, for den skal kunne dra på såpass at det for de aller fleste blir for mye... Hvilke høyttalere bruker du den sammen med?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til asvaberg: Vurderte jo nettopp Proson (riktignok 10"), men var redd det ville blitt brumlete når jeg spiller rask musikk (heavy og tekno). Får jeg ikke litt bedre lyd i nær fremtid kommer jeg kanskje til å angre på XTZ valget... Men håper ikke det da.

Til Dr. Hi-Fi: Har Denon AVR 1907 receiver og to Dali Concept 2.
    Hørte noen ganger igår at det "ristet/brummet" litt ekstra i stua, men det var veldig lite og kun når volum var på nesten max på sub. Har fått noen tips om plassering, crossover og fase. Plassering er vanskeligst siden jeg har begrenset plass å sette den samt kun 1 meter kabel. Sub er derfor ved siden av ene fronthøytaler i hjørnet av stua. En betong og en lett-vegg er nærmest. Dro suben 20-30 cm frem fra betongveggen så ble lyden litt penere (ikke så utflytende), men ikke så mye sterkere... Det står derimot noen lekekasser og andre ting i nærheten. Kanskje disse stopper lyden på en måte?

Crossover (tror jeg at) jeg har skjønt og forsøkt ulike innstillinger med. Litt forskjeller i lydbildet men ikke allverden. Enten slår bassen inn bare av og til, eller så ble det for brumlete. Omtrent som når man ikke hører selve anslaget på en bass, men kun hører den mørke brumlingen på de laveste frekvensene.

Fase dro jeg fra max til minimum. Det ble bedre på minimum (ikke krasj mellom sub og front), men det kan hende det var fordi basslyden da tilnærmet forsvant...? Skal teste mer på dette ikveld før ungene legger seg så jeg kan dra på volum litt...

Uansett, tusen takk for hyggelig hjelp folkens.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til asvaberg: Vurderte jo nettopp Proson (riktignok 10"), men var redd det ville blitt brumlete når jeg spiller rask musikk (heavy og tekno). Får jeg ikke litt bedre lyd i nær fremtid kommer jeg kanskje til å angre på XTZ valget... Men håper ikke det da.
    Jeg spiller veldig mye rart, alt fra Stabat Mater av Pergolesi til SOAD - rolig, jass, raskt, heavy - og min sub henger alltid med

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, burde jo skjønt det mtp logoen din. Svampebob er kanskje ikke mest subkrevende, men Maiden har vel en og annen dypbass...

Hvilket minner meg om å spørre - skal sub KUN levere dypbass, eller er det meningen at "hele" bass-gitaren og basstromme skal komme ut av suben?
    Er nemlig det jeg sliter mest med tror jeg. Jeg hører som nevnt brummingen, men er umulig å høre om det er en bassgitar som spiller eller f.eks. en bass-synth. Dvs at jeg hører tonene, men ikke anslaget på bass/basstromme... Kun mørk bromling i bakgrunnen.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    begynner å lure på om jeg også skal satse på en større sub.

mitt rom er ca 14 kvm, men flytter mest trolig til en leilighet om ca et år (my kan jo oppgraderes innen den tid:P )

lurer også på en b&w 8" subb, time will show (med andre ord når skattepengene kommer

mvh
    stian

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det er ulovlig å si her, men det ligger en 8" B&W sub på AVTorget. Er i Trondheim til og med....

Nei, er ikke meg som er selger, men jeg vurderte selv å kjøpe den...

Ellers kan jeg godt slenge inn et innlegg om 1-2 dager når jeg har fått testet mer hjemme om 8" er tilstrekkelig eller ikke...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, burde jo skjønt det mtp logoen din. Svampebob er kanskje ikke mest subkrevende, men Maiden har vel en og annen dypbass...

Hvilket minner meg om å spørre - skal sub KUN levere dypbass, eller er det meningen at "hele" bass-gitaren og basstromme skal komme ut av suben?
    Er nemlig det jeg sliter mest med tror jeg. Jeg hører som nevnt brummingen, men er umulig å høre om det er en bassgitar som spiller eller f.eks. en bass-synth. Dvs at jeg hører tonene, men ikke anslaget på bass/basstromme... Kun mørk bromling i bakgrunnen.
    Tja, det kan du vel stille inn selv, ihvertfall på min: crossover 40-160 hZ, tror min står sånn midt på treet

ps! SvampeBob CD'en med rockemusikk har MYE bass........

Spongebob Squarepants Theme-Avril Lavigne
    Spongebob & Patrick Confront The Psychic Wall Of Energy-The Flaming Lips
    Just A Kid-Wilco
    The Goofy Goober Song-Mike Simpson With Spongebob, Patrick & Goofy Goober
    Prince Paul's Bubble Party-The Waikiki's Prince Paul & Wordsworth
    Bikini Bottom-Electrocute
    The Best Day Ever-Spongebob
    They'll Soon Discover-The Shins
    Ocean Man-Ween
    Under My Rock-Patrick
    Now That We're Men-Spongebob, Patrick & The Monsters
    Goofy Goober Rock-Tom Rothrock With Jim Wise
    You Better Swim-Motorhead
    Jellyfish Song By The Jellyfish Band-Plus Tech Squeezebox Featuring Spongebob
    Spongebob Squarepants Theme-The Pirates (Movie Version)

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg noen ekspert på sub, men først å fremst er det meningen at subben skal ta over der høyttalerene slutter, så det kan være en god start å stille inn subben slik at den tar over der høyttalerene i følge spesifikasjonene skal slutte å spille.

Plassering har også MYE og si..., men plassering i et hjørne mener jeg skal fremmheve bassen.. Det kan kansje være en fordel å sette høyttaleren nermest veggen og ha subben mellom høyttalen og anlegget.

Det er garrantert også instillinger for subb med instillinger for crossover osv i forsterkeren. Sjekk at disse er stillt inn riktig. Du kan også forsøke å stille inn fasen slik at subben slår samtidig med frontene dine. Slår disse i utakt vil det svekke basstrykket betraktelig.

Jeg er siker på at det er noe som ikke stemmer her, for hadde alt vært som det skall ville du virkelig lagt merke til subben.

Annbefaler deg å lese litt på trådene som omhandler innstilling av sub osv her på forumet og eventuelt høre med dem der du kjøpte den for å få den til å fungere optimalt. I ditt anlegg kan jeg garrantere deg at denne subben virkelig legges merke til om alt er riktig innstillt. Sub er vanskelig...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått testet litt mer. Kjørte autosetup som satte opp volum på sub til +7dB. Max er +12... Det kom en tydelig test-tone (tone? Var mer støy ala støy som kommer fra radio når den er utenfor frekvens)...
    Videre snudde jeg fasen som ga litt mer bass.

Men, må fortsatt ha volum på selve suben til kl. 16-17. Dvs nesten max for å få noe "ekstra" bass på musikk (hardcore tekno i dette tilfellet). Har jeg den på halvt volum fyller den litt ekstra bass. Men trøkket kommer fortsatt fra de to små frontene... Trodde jeg skulle få en bedre lyd av bassgitar og tromme, men det har uteblitt. Kun fått en litt "fyldigere" lyd.

Men, var så innom CSI igår og oppdaget at "skummel"-musikken kjørte på suben. Da ble "max" volum for mye (brumlet) og jeg måtte ned til halvt nivå igjen. Så da er kanskje alt som det skal?
    Men samtidig føler jeg meg ikke helt fornøyd... Underlig at volum nesten må maxes for å få noe ekstra bass? Får kun mørkere bass, mens basstromme og bassanslag er så godt som usynlig i suben. Kun mørk rumling som enten ikke høres (for lavt) eller bare lager brumling (når det blir for høyt)...

Kan elementet være sprengt eller noe sånt? Basslyden er langt ifra pen, men nå er den ihvertfall der...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •