liten subwoofer i 2.1 system - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En subwoofer leverer kun den dypeste bassen. Anslaget på en tromme eller en bassgitarstreng har mange frekvenskomponenter som ligger mye høyere.

Jeg tror egentlig det største problemet her er musikken. Techno er i dag så dynamikkomprimert at de største utslagene i bassen faktisk er dempet ganske kraftig i innspillingen. Synd, men det er plateselskapenes skyld. Få tak i et sinussveip fra 20 til 200Hz (slikt ligger bl.a. inkludert i THX-kalibratoren som ligger vedlagt på de fleste DVDer som er merket med THX).
    Pass også på innstillingene i receiveren. Kjenner ikke din receiver, men på mange surroundreceivere spiller ikke subben med når man kjører Stereo Direct. Det er også noen surroundreceivere som har egen innstilling for subwooferen for stereo. Pass på å sette sidehøyttalerne til "Small" i receiveren.

Jeg nekter å tro at du skal behøve å skru subwooferforsterkeren på maks, samtidig som du setter +7dB i receiveren. Da er det noe fundamentalt galt et sted...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Største problemet er kanskje at jeg håpet på bedre basslyd på musikk, og kanskje med ørlite grann trykk i. Har kanskje ikke helt fått det. Ellers vet jeg at anslaget ligger litt lysere enn dypbassen som følger, men skulle tro deling ved 120 Hz ville hjelpe på. Eneste resultatet da var mindre bass... Dvs at frontene spilte mindre bass...

Har ellers testet med small/sub, large/sub og kun Large med både LFE og LFE+Main. Samt justert fase, crossover (både på sub og på receiver).
    Fint lite forskjell i basstrykk på de ulike om man ser bort fra litt ekstra brumling når Sub er på. Og når jeg først hører bassen litt høyere er den mest brumlete og overhodet ikke "pen". Er ihvertfall ikke slik lyd en bassgitar lager... Derfor jeg begynner å lure på om det er noe feil med suben...?

Men, kan sikkert være mange årsaker til at det låter så ullent på musikk. Kan være dårlige MP3 filer, dårlig bass i lave frekvenser, dårlig kabel fra PC etc. Skal derfor finne en egnet film (noen tips anyone?) som klart og tydelig spiller på sub-sporet. CSI hadde dette, men programmet var ferdig 1 minutt etter at jeg begynte å justere bassen. Har heller ingen filmer på DVD jeg kunne testet med så er prisgitt TV, CD og PC... Går det dårlig også på film må jeg nok kontakte leverandøren igjen...

Edit - Forresten, takk for THX tipset. Skal i videosjappa og se om jeg finner noe...
    Forøvrig er det en Denon AVR 1907 receiver.

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er innspillingstid på subber også.. Er subben stillt inn riktig i forrhold til frontene vil høytalerene og subben sammen danne ett mer komplett bilde der ansvarsfordelingene er på hver sin side av ett skille som settes ut fra høyttalerens spesifikasjoner, eventuelt også med noe overlapping...

Jeg har enda til gode å høre rene og fylige basstrommeslag fra en subb alene. Det tviler jeg på at lar seg gjøre... Det er sammpillet mellom subb og høyttalerene som er det viktige for å få det til å låte pent...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare støtte dette med at en subwoofer ikke spiller noe instrument alene. Det er en "romleboks", og skal ikke ha "snert og smell". MEN den skal likevel integrere seg pent mot resten av høyttalersystemet, og dersom den ikke gjør det, så høres det gjerne ut som man har noe som spiller noe brumlete helt på egen hånd.

Hva med delay-innstillinger i receiveren og faseinnstillingen på subwooferen? Gjøres dette galt, så forsvinner i verste fall mesteparten av lyden ved delefrekvensen.

Jeg vil også anbefale å anskaffe en lenger subkabel, slik at man kan eksperimentere med plassering. Subwooferen MÅ jobbe på lag med rommet og oppsettet for å fungere optimalt.

Innspilling har jeg liten tro på at er et tema her, siden vi snakker om å skru opp mange dB for å komme i nærheten av tilfredstillende respons.

Sjekk forresten også tilkoblingene både på subwooferen og på surroundreceiveren. Fort gjort å ta feil av inn- og utganger på slike phonotilkoblinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan som sagt være meg som venter noe annet av en sub i musikksammenheng. Skal ta "filmtesten" så får jeg forhåpentligvis høre om et dedikert sub-spor høres bra ut. Gjør det det er vel suben Ok ihvertfall. Men grubler allikevel over at jeg må såpass opp med volum på den...?

Ellers er det litt festlig at jeg faktisk hører bassen best i "sweetspot" etter auto-oppsettet. Ikke veldig bra, men den er der ihvertfall... 20 CM høyere opp er bassen så godt som helt borte...

Men godt å vite at det faktisk høres korrekt ut at det er slik, så jeg ikke forventer noe en sub ikke kan levere.

Jeg tester videre med film, og ser om jeg finner en lengere kabel. Er ikke aktuelt å bruke 500,- på 10 meter kabel nå, men kanskje det går å bruke en vanlig RCA kabel av dårlig kvalitet bare for testing? Fungerer det kan jeg da kjøpe lang og dyr kabel.

Jeg går videre med godt mot. Aner ikke helt hva jeg hadde gjort hadde jeg ikke funnet frem til Avforum. Visste ikke det kunne være så problematisk med suber... Men tusen takk for utrolig god hjelp.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygde subben min selv jeg og har blitt noen erfaringer rikere mht. det som har med sånne 2.1 systemer:
    -Aktiv deling enten vha. en surround prosessor eller ett aktivt delefilter (i enten eksternt eller i sub (kreves at subben har stereo inn og ut) mellom en forforsterker og effekt til frontht) er det beste for å få integrert frontene best mulig
    -Og plassering av sub mellom ht, slik at de står på linje! selv om feks. deling foregår på 100hz så hender det veldig ofte at både frontene og bassen spiller "samme bassen" (selv om det skjer over forskjellige frekvensområder) og at en skjev plassering tar bort mye av dynamikken der. Rett plassering har jeg lært gir ofte en litt mere snerten og fysisk bass..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Delefilter er vel det som er Crossover? Kan finjustere litt mer her....
    - Får dessverre ikke plassert sub mellom HT da TV benken står der. Suben er derfor plassert i hjørnet av stua (ikke helt inntil. Ca 30-50 cm bak og på sidene). Men tror også plassering kan være viktig så må nok innse at 1 meter subkabel ble litt lite. Skal jobbe litt mer med plasseringen før jeg klager til leverandøren...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en av de store problemene ved å plassere en sub i hjørnet siden at følelsen av dypbass blir forsterket av at bassen blir fanget i hjørnet.
    Synes en plassering på innsiden av frontene gjør bassen noe mindre retningsbestemt og føyer seg lettere inn med frontene, i tillegg til at du normalt sett også får den unna hjørnene..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre og bedre dag for dag. Vi skal more oss og kalibrere...
    Må oppdatere godtfolket som har vært så hjelpsomme her. Har nemlig oppdaget sweetspot. Og det var.... tamdarata. På sweetspot. :P
    Tidligere har jeg gått tilbake til sofaen ev satt meg ned. Løsningen var å kaste seg hengslengt bakover i sofaen...! DA ble det bedre.
    I tillegg flyttet jeg litt på suben, fjernet lekekassene til junior og justert volum. Har nå +6dB der og ca kl 13-14 på receiver. Mye bedre. Bassen flyter fint inn i musikken, mens det på film da blir litt for mye. Så jeg er en glad og fornøyd mann. Takker og bukker.

Så, noen tips for hvordan få lyden opp mot ståhøyde? Må finne ut hvorfor man ikke hører bass når man sitter normalt i sofaen... Kanskje ommøblere...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bletch: Du har oppdaget noe meget essensielt. Mange plasserer anlegget langs ene veggen, lyttestolen der det ser best ut, og flytter aldri på det. De som er en smule hifi-interessert flytter litt fram og tilbake på høyttalerne, og litt rundt omkring på subwooferen for å få bedre lyd. Men alt for mange glemmer lytteposisjonen. Den må også være godt plassert for fullt utbytte av lydbildet, og er minst like viktig for bassgjengivelsen som plassering av subwooferen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok viktig å plassere både høyttalere og lytteposisjon ja. Ser at uansett hvordan jeg flytter suben så er det enkelte "bass-lommer" i stua der lyden er veldig bra, mens den er lav, borte eller skurrete enkelte andre steder. Tror nok det er en fordel å ha godstolen i en av disse "lommene" ja.
    Er forresten pga dette jeg har slitt med musikk. Tok tid å finne de stedene lyden var grei.... Ikke rart en stakkar nykommer sliter...

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags subwoofer får man i området rundt 6000,-? Tenkt brukt i første omgang i et 2.1 system som overskriften tilsier. Har Parasound NC2100 og NC2250 forsterkeri. Fronter vil bli innkjøpt i løpet av sensommeren/høsten(prisklasse max 10-12 000), gjerne brukte. Flytter til våren, så det blir ikke noe innkjøp av subwoofer heller før til høsten. Kommer mest sannsynligvis til å flytte i en liten leilighet, og er litt redd for at en stor sub skal gi for mye romforsterking. Ikke er jeg interessert i at subwooferen tar hele leiligheten heller.

Har sett på: SVS SB12-plus, SVS PCi 25-31 og XTZ 99 W12S. Andre man bør vurdere i denne prisklassen? Heller mot XTZ pga prisen og utseendet

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •