Hjelp meg å finne nye høytalere for hjemmekino og musikk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp meg å finne nye høytalere for hjemmekino og musikk?

Gjorde noe dumt idag... var å gravde frem min samboers gamle KEF C45 høytalere og koblet på hjemmekino'n... du og du... det er visst sånn at den lyden jeg har vært så fornøyd med på hjemmekinoen min bare er pill råtten... iallefall ble det et helt annet lydbilde med disse KEF høytalerne på plass istedet...

... så da er jeg på jakt etter noe som er bedre enn disse, som ikke koster skjorta og som fungerer fint både som hjemmekino anlegg og for å spille musikk (dog i ny og ne kun).

Har tidligere tittet (siklet) på Klipsch Synergy, men ingen selger disse i Trondheim (siste jeg sjekket) så det er umulig å få lydkjørt dem. Mine tidligere erfaringer med Klipsch var fra to DIGRE høytalere i en filmklubb på høgskolen, og min erfaring derfra var at det kanskje var litt skarp/mye diskant (hornet?)...

Rommet er relativt lite, ca 3x4 meter, med ingen plass bak sitteposisjon så bakhøytalere blir på "siden" eller rett "over"... foran er det også trangt på grunn av det digre lerretet så jeg har vel kanskje 60-70cm fra gulv til lerret å gå på...

Jeg vil også trenge inn en sub noe sted... siden det skal brukes til hjemmekino primært er jeg helst ute etter noe som matcher, gjerne serier slik at lyden blir "identisk" på hver høytaler...

De gamle KEF høytalerne vet jeg ingenting om... kanskje de er super gode? (Noe å bygge videre rundt kanskje?)

Budsjettmessig kan jeg kanskje lures til å strekke meg helt opp til 20K... og lydmessig er jeg glad i litt varm, rund musikk med pass bass... diskant er ikke helt min sak så den bør være "pen" og ikke altfor markant og skarp (som eks. DTS diskant på Nova1 har en tendens til å bli - direkte vond spør du meg, særlig DTS jinglen...)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varm, rund, passe med bass, ikke for markant diskant. Høres ut som Dali vil være et godt valg. Men så spørs det litt hva slags forsterker du har da?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det 5 nye høyttalere og aktiv sub som er ønsket eller er det bare fronter opptil 20K som er målet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det var 5 (evt. 6/7) nye høytalere med sub... rommet er forøvrig med stående panel, og tre små vinduer. Gulvet får parkett snart (teppe idag).

Av forsterker har jeg pr. idag en Sony DB940... som sikkert er "ok". Kan ha lyst til å bytte den senere... men er det slik at høytalerner er helt avhengige av forsterker? (Er ganske fersk på slike "hifi" saker... har tidligere bare kjøpt bokser på Lefdal og koblet ihop... :))

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gojensen
    Av forsterker har jeg pr. idag en Sony DB940... som sikkert er "ok". Kan ha lyst til å bytte den senere... men er det slik at høytalerner er helt avhengige av forsterker? (Er ganske fersk på slike "hifi" saker... har tidligere bare kjøpt bokser på Lefdal og koblet ihop... )
    Ja, en god del høyttalere er kresne på forsterkerne. Spesielt gjelder dette høyttalere med store membraner (typisk 8 tommer og oppover) som trenger litt krefter for ikke å bli slappe i bassen. Dessuten er det ikke alle forsterkere som takler høyttalere med lav impedans så godt.

Det er alltid bedre å ha for stor forsterker enn for liten forsterker. Har du tekniske data på din Sony DB940? Et tips kan være å ta med forsterkeren til butikken når du skal prøvehøre, slik at du kan høre om de passer sammen.

Oppdatering
    Har søkt litt på nettet ang. KEF C45. Finner ikke noe om den på http://www.kef.com/, men fant denne siden om C40:
    http://www.kef.com/history/1980/c40.htm - ligner den på dine C45?

Ellers fant jeg et par lenker som kan hjelpe deg videre hvis du vil beholde C45-høyttalerne (det er flere som skryter av dem):
    * Brukerreview 1 - "... they sound very good to excellent that it has been a tough job to find a replacemnt for them..."
    * Review sammen med NAD T760 - "...The main speakers are KEF C45 with SW2000 subwoofers (passive; one per channel) giving -3 dB at 40 Hz. On "speakers 2" without a powered sub-woofer the NAD T760 still shakes the floor and is a delight. The centre is a new KEF "egg", the surround speakers old KEF Coda IIIs. The result in home cinema is wonderful..."

Lykke til!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    to par bruke klipsch rf-3? og en center....

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er ikke noe godt valg hvis du ikke liker markant diskant. Den er ikke spesielt rund i lyden heller.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Klipsch er ikke noe godt valg hvis du ikke liker markant diskant. Den er ikke spesielt rund i lyden heller.
    en dynamikkbombe til film.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke uenig i det.
    Men han skriver ikke at han vil ha dynamikkbombe, så vidt jeg kan se.
    Den lyden han etterlyser er ganske langt fra Klipsch.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dette kan kanskje være noe til frontene, har hatt de selv. snill i diskanten, relativt lettdrevne, og har en "mørk" klangkarakter.
    de koster 6995kr.
    kunnde du bruke de bak og ville det vært ideelt, og med godt trykk på hjemmekinon.
    centeren 8c med 2x 5,1/2 tommere koster 1900, 9c med 2x 6.5 koster 2800 tror jeg.
    spiller høyt gjør de og!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke uenig i det.
    Men han skriver ikke at han vil ha dynamikkbombe, så vidt jeg kan se.
    Den lyden han etterlyser er ganske langt fra Klipsch.
    Ja jeg er litt redd for det, dynamikk(dynamitt?) bombe kanskje - men ikke så sikker på at den tar seg pent ut i min lille 12m^2 hjemmekino...

Hvilken serie fra Dali tenker man på evt.?

einis: hvilke høytalere er det der? navn er kjekt :) men pga av plassering i rommet må jeg nok ha "små" veggplasserte høytalere bak... og høyden foran er maks 75cm tror jeg...

Når det gjelder forsterkeren har den følgende specs:
    8 ohm, 20-20k Hz THD 0.09% 5x110W
    4 ohm, 20-20k Hz THD 0.09% 5x100W
    Frequency response;
    - phono riaa: +/-0.5db equalization curve
    - other inputs: 10-100k Hz +0.5/-3dB

Vel det der sier ikke meg så mye, men det er noe av det som stod under specs i manualen (som visstnok ligger her). Av en eller annen grunn tror jeg at forsterkeren er bra :) Kanskje fordi lyden ble så mye "penere" med KEF høytalerne fremfor Sony's SA-VE705 Pascal høytalere... :-/

Med penere tror jeg at jeg mener - lyden ble mer "fokusert" men også diffus... på Sony høytalerne er lyden mye mer "plassert" i høytalern og virker veldig... "steril"... med KEF blir liksom lyden mer "åpen" og livlig... vel, jeg vet hva jeg synes låter bra :) klarer bare ikke å beskrive det... sign of a noob :lol:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerne er av typen PSB Image series... Som vist bilde av einis..

Dali Blue er vel den Whoppas refererer til tenker jeg...

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til 20k får du fullt sett med Dali Suite.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til 20k får du fullt sett med Dali Suite.
    Da tok jeg feil ops: Hehe.. Hadde nok heller gått for Suite jeg og!!

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil Dali funker bra sammen med eks. en Sony DB2000? (Alt. 5000?)

Oops, neste problem... bakhøytalere selges i par... db2000 har 3 høytalere bak... hm...

Uansett, høytaler diskusjon her... tipper jeg kan få lyttet til noe Dali på HiFi klubben her i Trondheim... noen andre tips? Trenger ikke nødvendigvis å koste 20K :)

Jeg er bare ute etter "best" lyd for pengene... altså ikke bare best lyd :)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

5 satelitter +sub koster ca 20k tror jeg...tar liiiiiite plass, uten særlig kompromisser.

se patos.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, er nå blitt overbevist om at satelitter "ikke" er tingen... fordi dem jeg har er så snåle :)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    glem alle fordommer du har mot "satelitter" desse låter BRA

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg fikk noe virus greier i kroppen har jeg ikke fått kjørt rundt å prøve lyttet ennå... men har gjort noen betraktninger...

Jeg kunne godt tenkt meg eks Dali Suite 1.7 (ser bra ut :)) Men dessverre, med sine 88cm vil de omtrent ruve 15 cm inn i bildet mitt...

Høytalerne må nemlig stå under lerretet, da det ikke er plass på siden, og ikke bak... det eneste som ser ut til at jeg kan skvise inn av Dali gulvstående høytalere da er 3003... er de for pingle? Eller hva med evt. Dali 2002/1001 eller Concept 2?

Ønsker helst å holde meg unna satelitter, da jeg ønsker å kunne spille 2 kanals musikk direkte uten "sub og EQ"...

Hva med eks. B&W 602s3? Bor i Trondheim, og såvidt jeg vet har vi Hifiklubben og Hifi-center kjedene her i byen hvor jeg evt. kan prøve lytte...

Foreløpig ser det ut til at jeg beholder min gamle sony DB940 forsterker dog...

Men jeg har ikke peil på høytalere egentlig :) så all hjelp mottas med takk (men det må lyttes til først, så det kreves at det er mulig med demo her i Trondheim...)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •