kan noen anbefalle høytallere og receiver ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har sett meg litt rundt osv..

Ser kanskje ut at det kan bli dette i første omgang:

Denon 3806 og Dali Ikon 2
    Hvis det blir dette, utvides dette til fullt Dali Ikon 5.1 system etterhvert

Da er spm mitt:
    Ka slags kabler passer best av høyttaler kabler, Bør jeg påkoste meg 1 par av f.eks Helix 6 ? Regner med Bi-wiring ikke er nødvendig / ikke vits ? eller holder f.eks TARA LABS Omni 2 Kabel til 98 kr meteren

lydkabel fra receiver til en annen enhet:
    Hva er best å bruke av analog RCA, optisk eller coaxial kabel ?

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker til at du ønsker å kombinere musikk og film i stor grad. Hadde jeg vært deg hadde jeg da forsøkt å oppdrive en brukt Arcam 300 eller Primare SPA20 eller SPA21. SPA 21 kan nok bli litt dyr til ditt budsjett.

Disse forsterkerene har massevis av krefter og spiller også langt bedre i ren stereo enn det aller meste av konkurerende surroundforsterkere. Ingen av forsterkerene jeg her nevner vile hatt noen som helst problem med å drive høyttalerene som er nevnt her.

Er du fast bestemt på å gå for dali? I denne prisklassen er det mye bra høyttalere. Du burde kansje også vurdere merker som System Audio, Patos, Klipsch, JBL, XTZ og til og med billigere merker som Dynavoice hvis forsterkeren blir dyr:razz:

Bruktmarkedet bør du absolut sjekke. Du kan da fort ende opp med et langt bedre anlegg enn hva de kan gi deg for samme pris på HFK.

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder kabler bør du gå for en coax og en rca, der du bruker rca i stereo og coaxèn (som gir digital overføring) i surround. Til stereo trenger du bare analoge signaler (rca).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for informasjon. Har dog enda ikke bestemt meg fullt og holdent enda. Er tross alt noen uker til.

Da blir det Stereo med RCA kabel i begge ende.

Hva slags høytaler kabler bør enn satse på med tanke på
    høytaler par som koster 2500, 5500 og 12.000..

Tara Labs Helix 6 eller 8 blir (til 2000-3000 kroner) vell "overkill" med andre enn 12.000 kroners høytalere ? Eller bør enn velge noen dyre høytaler kabler uansett høyaler som koster 2500-5500 kroner også ? Eller holder da TARA LABS Omni 2 Kabel til 98 kr pr meter ?

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Omni2

Sitat Opprinnelig postet av spetter
    Takker for informasjon. Har dog enda ikke bestemt meg fullt og holdent enda. Er tross alt noen uker til.

Da blir det Stereo med RCA kabel i begge ende.

Hva slags høytaler kabler bør enn satse på med tanke på
    høytaler par som koster 2500, 5500 og 12.000..

Tara Labs Helix 6 eller 8 blir (til 2000-3000 kroner) vell "overkill" med andre enn 12.000 kroners høytalere ? Eller bør enn velge noen dyre høytaler kabler uansett høyaler som koster 2500-5500 kroner også ? Eller holder da TARA LABS Omni 2 Kabel til 98 kr pr meter ?

Omni2 er en bra kabel det, om du skal ha 3m eller noe slikt kan det jo hende du kan bruke en ferdig Omni3 men heller ikke den koster skjorta.
    Farlig å si noe for sikkert men jeg mener ikke man har noen stor gevinst av mye dyrere kabler i et system til under 50,000,-

Ville hvertfall tro det blir mest plasebo effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dr. Hi-Fi!
    Når det gjelder kabler bør du gå for en coax og en rca, der du bruker rca i stereo og coaxèn (som gir digital overføring) i surround. Til stereo trenger du bare analoge signaler (rca).
    Med mindre du bruker en god cd-spiller eller veldig god dvd-spiller mener jeg du bør bruke coaks både til stereo og surround. Dvd-spillere med gode dac'er koster en del og hvis du ikke har tenkt å legge mye penger i spilleren er det gode sjanser for at dac'en i receiveren er bedre.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv ville jeg ha brukt minimalt på kabler før du har fått anlegget 100% slik du vil ha det... så kan du se om du syntes bedre kabler blir prikken over I`en. Konsentrer deg heller om kvalitet på de andre komponentene om du (som de aller fleste) har et begrenset budsjett...

Om du er ute etter noen solide kabler fra dag en, kan jeg anbefale Supra. De er fornuftig priset, har generelt god kvalitet og et bra tverrsnitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du er helt nybegynner tror jeg ikke du vil greie å høre forskjeller på kabler uansett så spar penger her.

Hvorfor er du så opphengt i kun én butikk?

Er du helt sikker på at du vil ofre mye på kvalitet for å få surround? Er det musikk eller film som er viktigst for deg? Har du sett film med 2 gode høyttalere?

Har du er stort eller lite rom? Er dyp bass viktig for deg? Hva slags musikk spiller du?

Angående watt så kan du lese denne tråden; http://avforum.no/forum/receivere-fo...orsterker.html

Skal du ha multikanal må alle kanalene bruke samme strømforsyning og ved høy belasting klarer den kanskje ikke å levere så mye watt som den er oppgitt til.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke kjent ute i denne jungelen. Måtte bare ta utgangspunktet i noe for i det hele tatt få "litt oversikt" som sagt. Har selvsagt tenkt sjekke rundt i
    flere butikker og eventuelt andre merker og utstyr som kan matche budsjettet. Er tidlig i fasen enda.

Planen er som sagt kjøpe noe jeg kan utvide etterhvert (en god stund til) til full 5.1 for film. Men, i første omgang blir det 1 par høytalere jeg kan kjøre i stereofor musikkens skyld.

Multikanal, alle kanaler samme strømforsyning ? En forsterker som har X antall watt dedikert tilgjengelig pr "høytaler/kanal?" har jo X antall watt pr høytaler ? dvs, en bestemt watt blir ikke fordelt til alle kanaler/høytalere " ? Er som sagt helt blå her og har null peil. Er kun de siste mndene jeg er blitt mer int i musikk enn tidligere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor ikke kjøpe brukt. sjekk ut avtorget. det kryr jo av høyttalere go forsterkere/ recievere i din prisklasse. hvis du kjøper brukt får du alltid mye mer for pengene, og brukte ting i denne prisklassen er nesten alltid behandlet av folk som har peiling. slenger inn noen raske eksempler:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/19158
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=19171&cat=13
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=19101&cat=13
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=19060&cat=13
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=16622&cat=12
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=18936&cat=12
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=18873&cat=12
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=18913&cat=12

++++
    husk å se på finn.no og. mye kjekt der.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spetter
    Er ikke kjent ute i denne jungelen. Måtte bare ta utgangspunktet i noe for i det hele tatt få "litt oversikt" som sagt. Har selvsagt tenkt sjekke rundt i
    flere butikker og eventuelt andre merker og utstyr som kan matche budsjettet. Er tidlig i fasen enda.

Planen er som sagt kjøpe noe jeg kan utvide etterhvert (en god stund til) til full 5.1 for film. Men, i første omgang blir det 1 par høytalere jeg kan kjøre i stereofor musikkens skyld.

Multikanal, alle kanaler samme strømforsyning ? En forsterker som har X antall watt dedikert tilgjengelig pr "høytaler/kanal?" har jo X antall watt pr høytaler ? dvs, en bestemt watt blir ikke fordelt til alle kanaler/høytalere " ? Er som sagt helt blå her og har null peil. Er kun de siste mndene jeg er blitt mer int i musikk enn tidligere.
    Watt er spenning og strøm. Strøm er mengden elektroner som passerer i løpet av en tid, mens spenning kan forklares som trykk. Klarer ikke strømforsyningen å gi ut nok strøm, faller spenningen også. Da låter det tamt.

Men du trenger ikke å tenke så mye på dette i begynnelsen.

Jeg anbefaler deg følgende:

Finn ut hvor stor høyttaler du trenger i ditt rom. Hovedregelen er store høyttalere i store rom og små høyttalere i små rom. Men det er mange hensyn å ta. Bass vil fortone seg forskjellig fra rom til rom. Akusikken i ditt rom er viktig for hvilken høyttaler som kan passe nettopp deg og ditt rom. Med små høyttalere vil du som oftes få bedre lyd for pengene men du vil få mindre dyp bass og mindre basstrykk.
    Dette må nesten prøves ut, men hvis du forteller litt om rommet kan vi guide litt. Kan du legge ut bilde? Musikk sjangrer er også viktig å ta hensyn til.

Derretter er det bare å dra ut i alle butikker for å høre høyttalere de har i din prisklasse og størrelse. Ta med mange plater som du kjenner godt. Vit at lytterommet deres kan ha en god del å si for inntrykket, særlig i bass. Spør selgeren om dette. Stol mest på dine egne inntrykk. Hvem gir deg størst smil? Prøv med forskjellige forsterkere i samme prisklasse. Husk du hører både ht, rom, spiller og forsterker i et samspill.

Hvis du vil og kan er det beste å låne med deg hjem og prøve med forsterkere og CD-spillere, evnt DVD mot et depositum. Men det er opp til deg hvor mye du vil legge i det.

Når du har funnet høyttalerne du ønsker kan du begynne å spørre om hvordan den er å drive, hvor kraftig forsterker du må ha. Men du kan få mer for pengene hvis du finner en lettdreven høyttaler du liker.

Hvorfor ikke satse på kun 2-kanal først? Du kan jo selge forsterkeren senere og prøve surround/film hvis du vil. Personlig synes jeg god lyd ved musikk er mye viktigere enn god lyd med film (der bilde er viktigst, imo).

Det er fornuftig å bruke litt mer penger på høyttalere (fordi det er størst forskjeller her) enn resten, men ikke spar for mye i den enden heller fordi det er samspillet som er viktigst.

Bruktkjøp vil kunne gi deg god lyd for pengene og HiFi utstyr holder seg i kavalitet veldig lenge. Ulempen er at du ofte ikke har mulighet for å høre dem først.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monitor Audio Gold Signature 10 og Yamaha RXV-1700.

Da havner du på rundt 18 k. Så legger du et par lapper i kabler og du er nærmest i Hifi-Nirvana og har mulighet til å utvide til 7 kanaler om det skulle være ønskelig.

Dette spiller helt sinnsykt, myyyye bedre enn det du finner i samme prisklasse hos HFK, og DET garanterer jeg:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. Får se hva jeg velger, vanskelig dette her.
    Tar litt tid å finne ut av "behovet". Men blir stativhøytalere på rommet.

Om jeg skal gå for:
    En stereo forsterker,
    et par høytalere,
    dvd spiller med gode tv/video signaler koblet til TV og stereo forsterker
    for deretter utvide med surround forsterker/receiver i etterkant via pre-out når jeg finner ut når jeg vil gå for surround for film.

Eller om jeg skal gå for en surround receiver med en gang.
    et par høytalere, og dvd spiller.

Bare for å foreslå et eksempel: stereo forsterker:
    DENON PMA-1500AE Integrert forsterker

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •