Tre høyttalere til ca. 4000kr - meninger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tre høyttalere til ca. 4000kr - meninger?

Hei.
    Jeg skal endelig kjøpe meg et stereoanlegg og har satt sammen ut fra et relativt fattig-student-budsjett. Hører stort sett på metal av alle slag, men vil gjerne kunne spille annen musikk uten at det låter forferdelig.

Fra Hifiklubben:
    Cambridge 640A v.2 Integrert forsterker 3198,-
    Cambridge Azur 540C v.2 CD-spiller 2298,-
    NAD PP2 RIAA Forforsterker 698,-

Fra Stereofil:
    Goldring GR1 platespiller 2495,-

Da gjenstår bare høyttalerne. Jeg har satt grensa på ca. 4000 og ser på:
    PSB Image T45
    DALI Concept 6
    Patos Basic B-310

Tilsammen vil det koste ca 13000,- og det er der jeg helst vil holde det.

Jeg ønsker synspunkter på hvilke høyttalere jeg bør velge og hvorfor/hvorfor ikke. Gjerne også forslag på andre.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Velkomen til AVforum simes

Først og fremst, ser ut som spennende produkter.. Hvor stort rom skal fylles med lyd?

Det er ganske ulik lyd på de høyttalerne du har plukket frem..

Hvor mye penger har du du å gå på?? Hadde først valgt ett hakk opp på cd-spiller CAMBRIDGE Azur 640C v.2 CD-spiller Daliene synes jeg gir best lyd, men om de er verdt 1000,- mer en PSB'ene vet jeg ikke, men er nok mer habil til allround ht.. Patos'ene er ikk dårlige de heller.. det kommer mye ann på hva slags lyd du er ute etter..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Jeg tror jeg ville valgt Patosene. Det er bra lyd i dem og bra bass til kun å ha 1 stk. 6.5" Har faktisk hørt ganske mye metal på disse høytalerene, og jeg synes det spiller godt.
    Men de andre høytalerene tror jeg heller ikke er dårligere valg. Har ikke hørt daliene jeg da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for respons.

Det skal ikke fylle store rommet. Foreløpig kun min lille studenthybel. Ser man framover kan det jo bli leilighet, men ikke noen enorm stue eller liknende, no sir. ;-)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis romet er for stort så kan bassen bli ganske ullen i lyden..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du er metal mann så er nok patos valget. jeg synes dali er kjedelige å høre aggressiv musikk på, og grunnen til å velge patos foran PSB er enkelt og greit fordi PSB krever så mye effekt for å våkne skikkelig.

forøvrig synes jeg det ser ut som et spennende anlegg

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det gjør de iallefall ikke
    ser tonart anbefaler en rotel 40watter til t55

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fenriz
    hvis du er metal mann så er nok patos valget. jeg synes dali er kjedelige å høre aggressiv musikk på, og grunnen til å velge patos foran PSB er enkelt og greit fordi PSB krever så mye effekt for å våkne skikkelig.

forøvrig synes jeg det ser ut som et spennende anlegg

Har du noen gang prød PSB?? Har faktisk ikke hørt så mange ht som spiller så rått på lav effekt noen gang.. Ikke gi uriktige info...:evil:

PSB Speakers - Products :. Image T45 Tower
    Typical Listening Room 93 dB

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann simes, og velkommen til forumet.

Det er masse god i lyd og få seg i denne prisklassen. Er det gulvstående du helst vil ha?

Med metal i fokus kunne nok Klipsch vært noe og legge et øre til, rå dynamikk til en liten penge.
    Med Cambridge's litt "høflige" spillestil trenger ikke det og være noen dårøig match.

Min mor har samme forsterkersett som deg på Dali Concept2 og i hennes relativt store stue spiller det veldig flott. Det er jo kanskje en ide og sjekke ut KEF kanskje`? KEF og Cambridge komboen har høstet relativt bra kritikker av Fidelity

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Necroth har et godt poeng når det gjelder Klisch, men da MÅ Cambridge ha snill nokk spillestil. Vist ikke lkka kan det nokk bli for slitsomt i toppen spesielt på metall musikk. Ellers er vel Patos en veldig bra kandidat til metall musikken, med sin litt snille spillestil. Og ikke la deg skremme av at den har bare en 6.5 tommer, om rommet ikker vanskelig har du bra bass lell. Skulle det bli litt tynt er det bare å supplere med en xtz 10 eller 12 tommer. Har du mulighet bør du sørge for å få hørt på de før du bestemmer deg.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville også vurdert Tannoy Fusion eller Mx serien. Sjekk hos Stereofil.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns NAD 320BEE er mer spenstig enn den Cambridgen men.. Der hadde jeg nok bytta litt iallefall. Men for all del, Cambridge er også bra. Patos'ene er et godt valg! CDspilleren også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen, og takk for gode svar.

Jeg har tidligere sett litt på klipsch, både rb-51 og rb-61, men etter å ha lest litt rundt ser det ikke ut til at disse har fått noen særlig god kritikk. Begge disse er også stativhøyttalere, så da må jeg kjøpe stativ i tillegg hvis jeg vil få best lyd. Jeg gikk derfor bort fra disse, da jeg kanskje trodde at jeg får bedre lyd i gulvstående høyttalere av typen jeg har dratt frem. Min far har noen gulvstående klipsch som begynner å bli noen år, og jeg liker lyden i de ganske godt, men jeg har ikke fått hørt særlig på min musikk i de. Det blir uansett noe helt annet å sammenligne to gulvstående med 2x10" mot stativhøyttalere av mye mindre størrelse.

Angående Tannoy, så ville vel alternativet være fusion 3 i min prisklasse. Jeg kunne kanskje strukket meg til fusion 4, men spørsmålet er om det er verdt det i forhold til Patos som jeg ser det er mange her som liker.

Da jeg startet tråden så hadde jeg en finger på PSB-ene, men nå etter å ha lest hva dere skriver, og lest litt mer om Patos, så heller jeg kanskje mer mot de.

Ja, takk for innvendinger så langt. Jeg hadde planer om å kjøpe inn i løpet av de neste to ukene, og har ganske bestemt meg for det meste bortsett fra høyttalerene, hvis ikke det kommer noen gode grunner for å ikke velge Cambridge.

Kom med flere kommentarer!

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simes
    Hei igjen, og takk for gode svar.

Jeg har tidligere sett litt på klipsch, både rb-51 og rb-61, men etter å ha lest litt rundt ser det ikke ut til at disse har fått noen særlig god kritikk. Begge disse er også stativhøyttalere, så da må jeg kjøpe stativ i tillegg hvis jeg vil få best lyd. Jeg gikk derfor bort fra disse, da jeg kanskje trodde at jeg får bedre lyd i gulvstående høyttalere av typen jeg har dratt frem. Min far har noen gulvstående klipsch som begynner å bli noen år, og jeg liker lyden i de ganske godt, men jeg har ikke fått hørt særlig på min musikk i de. Det blir uansett noe helt annet å sammenligne to gulvstående med 2x10" mot stativhøyttalere av mye mindre størrelse.

Angående Tannoy, så ville vel alternativet være fusion 3 i min prisklasse. Jeg kunne kanskje strukket meg til fusion 4, men spørsmålet er om det er verdt det i forhold til Patos som jeg ser det er mange her som liker.

Da jeg startet tråden så hadde jeg en finger på PSB-ene, men nå etter å ha lest hva dere skriver, og lest litt mer om Patos, så heller jeg kanskje mer mot de.

Ja, takk for innvendinger så langt. Jeg hadde planer om å kjøpe inn i løpet av de neste to ukene, og har ganske bestemt meg for det meste bortsett fra høyttalerene, hvis ikke det kommer noen gode grunner for å ikke velge Cambridge.

Kom med flere kommentarer!

Jeg persinlig hadde nok gått for stativhøytalere i den prisklassen, lurer litt på hvorfor Leikis mener de er slitsomt i toppen med Klispch?

Det at de ikke har fått gode kritikker skal du ikke se på.....se heller her:
    Klipsch Venner

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Jeg persinlig hadde nok gått for stativhøytalere i den prisklassen, lurer litt på hvorfor Leikis mener de er slitsomt i toppen med Klispch?

Det at de ikke har fått gode kritikker skal du ikke se på.....se heller her:
    Klipsch Venner

Mener de erlitt slitsom i toppn om de ikke matches med noe mørk elektronikk. Men dette er min smak, og det behøver ikke være slik for andre :-D
    Nå kjenner jeg ikke til Cambridge særlig så den matchen kan jeg ikke uttale meg om. Jeg har hørt Klipsch 83 på 2x200 Rotel og Rotel pre og cd. Noe som lått helt RÅTT, men kanskje ikke veldig engnet til musikk lytting. Men i hjemmekino sammenheng er jeg overbevist om det er veien å gå om jeg skal oppgradere på den fronten.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    Mener de erlitt slitsom i toppn om de ikke matches med noe mørk elektronikk. Men dette er min smak, og det behøver ikke være slik for andre :-D
    Nå kjenner jeg ikke til Cambridge særlig så den matchen kan jeg ikke uttale meg om. Jeg har hørt Klipsch 83 på 2x200 Rotel og Rotel pre og cd. Noe som lått helt RÅTT, men kanskje ikke veldig engnet til musikk lytting. Men i hjemmekino sammenheng er jeg overbevist om det er veien å gå om jeg skal oppgradere på den fronten.
    Er omtrent omvendt av min erfaring :wink:

Klispch har jeg hørt på endel kombinasjoner og de har aldri blitt slitsomme for min del.
    Cambridge har en ganske nøytral, avslappet og en tanke sær spillestil som bør parres med dynamiske høytalere som har egenskapen til å rocke.
    Rotel har jeg hørt såvidt av Leikis, og det synes jeg låt tynt og spisst. Men det kan ha mye med akustikken der og da og andre matchinger som ikke stemte. litt OT, sorry

Men i utgangspunktet er ikke akkurat Cambridge veien og gå for rock/metal. De ligger et glimrende tilbud på AVTorget nå som er ShengYa for og slutt trinn til 4500. Match disse med noen Dali Concept eller Klipsch og du får trøkk uten like på metal.

Som sagt, min erfaring:-D

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cambridge er bra

Jeg har selv hatt den forsterkeren og kan skrive under på at den var bra, men den er ikke overdrevent kraftig så ønsker du litt volum her så annbefaler jeg noe lettdrevent ja.
    Jeg har hatt Dynavoice F6 og M-65 på dem hennholdsvis 1000,- og 2500,- for dem og med sistnevnte var det futt og fart !
    Har hatt lyst til å teste Klipsch RB-61 selv som er en relativt kraftig stativ sak, lettdreven og heller kombinere den med en liten XTZ subb senere, om plassen er liten er dette også lettere å plassere.

Akkurat nå har jeg har jeg kunn noe eldre Denon saker selv i påvente av bedre økonomiske tider til høsten.

Ellers er det jo sikkert litt av hvert å få brukt for 4k.

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest alle inleggene her, så vet ikke om det er nevnt tidligere, men jeg anbefaler deg først å fremst å gå opp ett hakk på cd spilleren til en Cambridge 640cv2.

Av høyttalere så tror jeg jeg ville gått for enten Patos, Psb, eller Dynavoice.
    Har selv hatt Dali før, nå har jeg Dynavoice challenger m85. De passer mye bedre til mitt bruk, Dali var litt for røffe i toppen for meg, men Dynavoice gjorde underverker. Jeg hører da på litt metall, litt rock, litt trance, og noe electronica, altså ganske mye forskjellig.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Er omtrent omvendt av min erfaring :wink:

Rotel har jeg hørt såvidt av Leikis, og det synes jeg låt tynt og spisst. Men det kan ha mye med akustikken der og da og andre matchinger som ikke stemte. litt OT, sorry

Som sagt, min erfaring:-D
    Har du hørt Rotel av meg ??
    Har jeg lakkert så mye at jeg har glemt det nå eller ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da gikk jeg for Patos Basic 310. Får håpe at de duger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •