Når høyttalere brenner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Når høyttalere brenner

Jeg har et par JBL Ti-1000 på kontoret som har fungert utmerket i mange år, inntil i dag. Først hører jeg et lite smell, så en hvesende lyd og til slutt masse røyk. Jeg får kjapt skrudd av effekt og forforsterker og napper så ut kablene.
    Når jeg tar av grillen er bass/mellomtone rett og slett på vei ut av kabinettet, og det lukter mildt sagt ikke godt.
    Hadde dette skjedd på kvelden eller i helgen hadde dette etter all sannsynlighet tatt ordentlig fyr...

Noen flere her inne som har opplevd at høyttalere selvantenner?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt synd det ikke var Pioneer Whisky høyttalere da, så hadde du fått en fin røklukt i tillegg.

Spøk til alvor; dette høres veldig skummelt og merkelig ut.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres litt ut som at forsterkeren din har kjørt ren DC ut på høyttalerutgangen og svidd spolen. Whyyy, I don't know..

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har opplevd det samme. Da viste det seg at det sto strøm (DC) på den ene høyttalerutgangen på forsterkeren. Ble en reperasjon på forsterkeren på ca.1500.- med frakt og det hele.

Høyttaleren hadde et ødelagt diskantelement fra før, så den gadd jeg ikke gjøre noe mer med. Det luktet svidd, og elementene så ut som de hadde tenkt å komme ut av høyttaleren, så jeg var glad det i dette tilfellet var høyttalere som jeg likevel hadde tenkt å skifte ut. Ville vært surt å måtte reparere dem også!

I dagene i forveien hadde jeg drevet og møblert om stua, og forsterkeren har antakeligvis stått med bare ene høyttaleren tilkoplet, hvorpå ungene skrude opp volumkontrollen på forsterkeren. Vil tro det var da feilen i forsterkeren oppsto, for det var da jeg skulle montere sammen anlegget igjen etter om-møbleringen at høyttaleren holdt på å komme ut av seg selv!

Jeg vil fraråde deg på det sterkeste å prøve å kople til andre "friske" høyttalere til forsterkeren din før du får den sjekket!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok effektforsterkeren som har tatt kvelden. Den leverer store mengder likestrøm ut til høyttaleren, noe som tvinger membranen frem og brenner av spolen.

Edit, var visst noen som har kommet meg i forkjøpet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Høres litt ut som at forsterkeren din har kjørt ren DC ut på høyttalerutgangen og svidd spolen. Whyyy, I don't know..
    Effektforsterkeren var jo noen år (en Rotel RB-890), men jeg trodde da det var sikringer som ble svidd av før noe slikt skjer. Det var forøvrig kun høyre kanal det skjedde med. Går ut fra at delefilter og diskant heller ikke er glade i ren DC, så det vil vel hjelpe lite å bytte bass/mellomtone-elementet?

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttaleren blir jo "frisk om du bytter elementet og eventuellt delefilteret om det har fått seg en svingom også. Men det fikser jo ikke problemet med forsterkeren som trur dc er halve ac/dc på turne. Så problemet med forsterkern bør jo fikses før du kobler høyttalere på igjen.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegus
    Effektforsterkeren var jo noen år (en Rotel RB-890), men jeg trodde da det var sikringer som ble svidd av før noe slikt skjer.
    Akkurat dette spurte jeg dem på HiFicenter om. De sa at kvalitetsforsterkere er laget for å ha kortest mulig signalvei, og at de derfor ofte var mindre utstyrt med sikringer enn f.eks japanske forsterkere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen planer om å bruke Rotel'en igjen, men var såpass fornøyd med JBLene at jeg gjerne vil reparere dem. Er det kun bass/mellomtone som må byttes er det jo greit, men snakker vi delefilter og diskant i tillegg er det jo bedre å bytte dem ut med noe nyere.

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det ikke bare å skru litt på et potmeter mens man måler likespenning med et multimeter for å stille inn dc-bal? hvilket det er står vel i servicemanualen. kanskje det står "dc-bal" rett ved det også.
    skal ikke uttale meg om for mye, da jeg har bygd min forsterker selv
    gamle potmetere kan bli veldig dårlige

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegus
    Har ingen planer om å bruke Rotel'en igjen, men var såpass fornøyd med JBLene at jeg gjerne vil reparere dem. Er det kun bass/mellomtone som må byttes er det jo greit, men snakker vi delefilter og diskant i tillegg er det jo bedre å bytte dem ut med noe nyere.
    Høytaler elementer som i delefilteret er kobblet i serie med en kondensatorer, er ikke spesiellt følsome for DC, men blir kondensatoren paralell kobblet med en spole eller motstand, der kan det gå likestrøm gjennom talespolen da kan slike DC problemer varme denne opp til brudd. Diskanten ovelrlever derfor ofte slike DC problemer, men hvordan mellomtone og bass klarer seg avhenger ofte av delefilter oppbyggning og hvor høy spenningen/effekten og tiden DC får virke og oppvarmet spolene.

DC på utgangen i en effetk forsterker kan jo i enkelte tilfeller komme av at kilden sender ut DC også, vanligvis brukes det kondensatorer på signal siden for nettop for å unngå dette problemet, men enkelte HotRod løsninger der disse kobbles vekk for minst mulig neggativ kondensator påvirkning av lydkvaliteten kan føre til slike problemer.

Er ellers litt usikker på hvordan det blir med erstatning og garanti osv for sånne feil, hvis man har en umoddet forsterker/kilder og er innenfor garanti tiden på de komponentene som sender ut DC. Noen som vet?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    elmeken min er bygd som en DC-forsterker, men det er et høypassfilter på 3HZ som fastsetter den nedre frekvensen, og et lavpassfilter på 50kHZ som fastsetter øvre frekvens. det er jo ikke så bra hvis forsterkeren forsterker DC, er ikke mye feil på kildene som skal til for å ødelegge ht da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt spøk også: Ene utestedet vi leide ut litt lyd til før klarte og sprenge et 18" element ut av kassa. Rødglødene og svidd som F og ringer oss for og leie en ny kasse kl 01 på natta. Litt usikker på hvordan de faktisk har kart det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •