xtz

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32

Tråd: xtz

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

xtz

Hei.
    Tror dette er mitt første innlegg. Er vel mer enn en leser enn en skriver.
    Har fulgt med på tråden om subwoofere. Og har kjøpt meg en Xtz 99 W12.
    Og du verden for en finish. Så blank at du kan speile deg i den. Til og med kjærringa syns den er fin.
    Jeg har ikke så stor erfaring med dette med lyd….. det som er viktig for meg er at musikken låter bra i mine ører. He he og det gjør det til gangs nå.
    Jeg har en Magnat Quantum Center 513 ( tror jeg det var ) Så har jeg to Patos Basic 510 som fronter og Patos Basic 110 og så min nye Xtz 99 W12.
    Når det spilles musikk får Xtz’n virkelig vist hva den kan. Følger fint med hele veien ned i kjelleren. Og er med i de høyere tonene også. Kjempe fornøyd.
    På film så er det mer enn nok trykk.
    Mener at det er et kjempe kjøp. Drøye 3 k for møøeee bass.
    Jeg bruker ingen av pluggene i . Volum står på ca.3/4 Frekvens står på ¼ Fase står på 0. Eq off og Highpass står off.
    Lyden er som så mye annet delt i to
    Så må jeg skryte litt av Fyndbørsen. Det var problemer med å få lagt inn bestilling etter at de oppgraderte siden sin.
    Snakket med en kar som het Olle på tlf. og det var en service "minda" kar. 2 dager etter at jeg var i kontakt med ham lå suben i Strømstad.

Mvh
    Bolla3

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint du er fornøyd med suben.. det er jeg også.. ser intillingen din er ikke lik min.. Hos meg så er volumet og frekvens på 1\4 og fasen på 180... lyden er fantastisk, uten at den overdøver noe annet. Merker lyken kun når suben skrues av.. da er det noe som mangler..

Som du seie.. møye go' lyd for pengene!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har og kjøpt en sånn og er kjempe fornøyd. Men noen av dere som merker om det kommer litt støy fra forsterkeren som sitter i den. Det gjør det fra min.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av acer
    Jeg har og kjøpt en sånn og er kjempe fornøyd. Men noen av dere som merker om det kommer litt støy fra forsterkeren som sitter i den. Det gjør det fra min.

Ikke fra min!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært litt borti disee, men har ikke merket noe støy fra noen av dem.

Er det during i trafoen, eller er det annen støy?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner kanskje med at det er trafo støy. men hører ikke støy i elementet. det kommer bare fra forsterkeren. kanskje ringe surround å høre om en ny forsterker til den da. Det er litt plagsomt med en sånn brumming

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du får tilsendt en ny forsterker ganske kjapt om du sier fra. Det skal iallefall ikke være slik. Enten er det noe galt med trafoen eller så sitter den ikke skikkelig fast...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vert i kontakt med dem nå. ikke mye til service der i garden. eneste han sa var at jeg burde kjøpe noe som het galvanisk skille eller noe.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

prøv med galvanisk skille

jeg hadde en brumming i min xtz sub også, men fikset dette med et galvanisk skille.
    Du kan teste om det er dette du trenger ved å trekke ut antennekabelen. Hvis brummingen slutter da, så fikser du dette med et galvanisk skille. Fikk min på siba for 119,- eller noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ser ut til at jeg må prøve et sånt da. Men syntes det virker litt rart at det skulle virke. For forsterkeren i subben støyer selv om jeg bare kobler i stikk kontakten og. (uten phono) og i et annet rom enn der tv og annlegg står.

Newcomer suprmann sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også prøve å koble den til et ujordet stikk.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to XTZ og begge brummer litt. Den ene kanskje hver 14. dag og da gjør det ikke så mye, men den andre er blitt verre i det siste og setter nesten i gang hver dag... Høres ut som et lite kjøleskap.... Regner med det er noe trafo-støy, og som med deg kommer det om kun suben er koblet til strøm og alt annet er trukket ut. Tror ikke galvanisk skille vil hjelpe for meg særlig siden jeg ikke har kabel-tv....

Det rare (og også positive forsåvidt) er at denne brummingen kun kommer når subene står i standby (rødt lys bak) og ikke mens de er i aktivitet (blått lys). Det er heller ingen lyd fra elementene så dette må være noe strømforsyningsgreier.

Dumt å høre at du ikke fikk noe særlig service der siden jeg hadde tenkt å kontakte sammme selger selv....

Er det forresten noen som vet om trafostøy eller hva det nå er kan spre støy til resten av anlegget mens man spiller?? Hørte noen rare klikk i en bakhøytaler når jeg så film isted (men det kan jo også bare ha vært noe feil med dvd-plata...)

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av suprmann
    Du kan også prøve å koble den til et ujordet stikk.
    Nå har jeg bare jorda stikk i stua, men husker at jeg leste et tips her på forumet om hvordan man kunne ujorde ledninga og at det da var en som kom med en enda enklere løsning på hvordan man fikk koblet til uten jord i et jordet stikk,
    Noen som vet noe her eller har noen tips?

Jakv; du kan vel dette eller???

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har enkelte ganger "benyttet" meg av følgende triks. Tar en IEC kabel (strømkabel), klipper av støpselet og setter på et nytt som kan kjøpes for en liten sum penger. Normalt skal man da montere tre ledere, brun, blå og gulgrønn (jord). Det jeg da gjør er å klippe vekk den gulgrønne jordledningen (gjerne surre på litt tape) og bruker bare blå og brun. Vips en ujordet ledning. Ofte gjort i PA sammenheng for å unngå, nettopp ;-), støy.

Nordvest: Kjapt svar eller ;-)

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende kjapt svar!!

Hvis man bruker denne løsningen (som jeg tror til og med jeg skal greie ) og den da ujordete ledningen står i et overspenningsvern så vil overspenningsvernet fortsatt virke? Skulle tro det siden man har manipulert etter vernet, men jeg er jo ingen elektriker så det er greit å sikre seg....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke fullt så kjapt svar: Overspenningsvernet skal virke like godt. Under forutsetning av at det også står i jordet stikk selvfølgelig, det regner jeg med at det gjør.

Men det er jo ikke helt sikkert at dette trikset virker. Det kan jo hende at trafoen rett og slett har "løsnet" og at det er grunnen til at det blir mekanisk støy. Da er løsningen å skru den fast. Gjerne med litt asfaltplater/bitumen over/under osv.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok; får prøve ledningstrikset over helga og håpe det virker.

Skru fast trafoen høres litt verre ut; jeg må vel ut med forsterkeren da og "herje" litt rundt inni der. Kan vel være overkommelig det også, men høres litt mer innviklet ut.
    Er det vanligvis slik at trafo-during skyldes at trafoen er løsnet eller kan det være mange årsaker (i tillegg til jordproblemer).

Uansett; tusen takk for hjelp og gode tips!!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser her http://avforum.no/forum/attachments/...b-img_0731.jpg så er traforn den hvite som er bak "krysset.

Siden det er en ringkjernetrafo (om jeg ikke ser feil) så er det bare en mutter som skal strammes. Relativt enkel operasjon. Men du kan godt dempe den litt med bitumen/alsfalt i tillegg. Og gjerne legge litt mellom trafo og platene som holdert den på plass også.

Årsaken kan også bære at trafoen har "ristet" fra hverandre, men det skal normalt ikke være noe problem med ringkjernetrafoer.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm; kanskje jeg kan klare det allikevel da

To spørsmål til bare:
    1. Hvor kjøper jeg asfalt/bitumen? Holder det med asfaltpapp kjøpt hos f.eks Byggmaker?

2. Har ikke helt klart for meg hvor asfalten skal plasseres hen. Skal jeg dytte den bak trafoen (altså i underkant) før jeg strammer til mutteren og/ eller legge litt asfalt mellom mutter og trafoen før jeg drar til?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Asfalt/bitumen på f.eks. Bilxtra/Biltema osv. Leveres i små stykker med lim på ene siden, ala dobbeltsidig tape.

2. Gjerne rundt hele, og så er det en blekkplate i topp og en i bunn som holder fast trafoen. Mellom dette blekket og trafoen ligger det antakelig en tynn gummimatte, erstatt denne med bitumen. Regner med at du skjønner hva jeg mener dersom du åpner opp og ser inni der. Husk at dette er jhvordan det normalt er med slike trafoer, det kan være annerledes på XTZ, men det tviler jeg egentlig på.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •