xtz - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32

Tråd: xtz

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da får jeg prøve stikkontakt-trikset først og så ta evt. trafo-modding etter neste bytur da utstyret til det neppe er å oppdrive her på øya.
    Det er forsåvidt greit da dette ikke er noe hasteprosjekt, men mer et lite irritasjonsmoment som hadde vært kjekt å fikse en gang.

Takk for nyttig veiledning!!

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten: om jeg setter en skjøteledning uten jord i jorda kontakten min og så kobler subbene til denne skjøteledninga vil det ha samme effekt som om jeg hadde strippet ledningene til suben slik du beskrev?

I så tilfelle er det jo en raskere måte å sjekke på og jeg kan gjøre det nå....
    Eller er det noen jeg ikke har tenkt på nå slik at det ikke vil ha samme effekt?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Forresten: om jeg setter en skjøteledning uten jord i jorda kontakten min og så kobler subbene til denne skjøteledninga vil det ha samme effekt som om jeg hadde strippet ledningene til suben slik du beskrev?
    Yezzz
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg så er det ingen brumming.
    Stod vel noe i manualen om at det var en fordel og sponse noen kroner på god kabel. Så du ikke skulle få noen forsyrrelser. Regner da med at det er en noe bedre skjermet kabel.
    mvh
    bolla3

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bolla3
    Hos meg så er det ingen brumming.
    Stod vel noe i manualen om at det var en fordel og sponse noen kroner på god kabel. Så du ikke skulle få noen forsyrrelser. Regner da med at det er en noe bedre skjermet kabel.
    mvh
    bolla3
    Men om summingen forsvinner om man fjerner jord fra den medfølgende kabel. så kan jeg umulig se for meg at en "dyrere" kabel løser et slikt problem??!?!? mulig jeg er på jordet men for meg minner dette om SALGSTRIKS...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at det har vært noe tull med strømkabler til XTZ, men innbiller meg at det var direkte feil på dem slik at man ikke fikk strøm fram til suben i hele tatt. Men dette er av de første som ble solgt, og jeg tror det er over et år siden jeg hørte om det sist.

Er nok et lite triks for å lure ut noen ekstra kroner ja......
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå prøvd et døgn med ujordet kabel (via skjøteledning-metoden), men det er for tidlig for meg å si noe definitvt ennå siden det er et fenomen som opptrer med ujevne mellomrom.
    Må nok vente nærmere en uke for å gi noen rapport med noen form for sikkerhet om det har hjulpet eller ikke.

Det som imidlertid er sikkert er at grunnsummingen i den ene suben (veldig lav og ikke hørbar på særlig avstand) ikke er forsvunnet. Så for den subens del så kreves det sikkert at jeg strammer/isolerer trafoen i tillegg. Men vil ikke trafoen utvikle skummelt mye varme om jeg kler den med asfalt?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener du skal reklamere å få nye jeg!! Det skal ikke være nødvendig med slike tiltak når man betaler mye penger for en ny vare !

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det innenfor garantitiden er det å anbefale helt klart.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i grunn enig med dere begge; skulle reklamert ; i alle fall på den ene. Hvis det viser seg at det er strømnettet mitt som er problemet når det gjelder den variable summinga så er jo ikke den delen en reklamasjonssak såvidt jeg kan forstå. Eller er det såpass til svakhet med subene dvs. at de burde tålt slik støy?

Når det gjelder den grunnsumminga som er i den ene så er det helt klart en reklamasjonssak. Tenker egentlig at jeg ringer selger om en stund og hører om det er greit at jeg skrur opp subben og prøver å stramme trafoen. Hvis det ikke hjelper så får jeg heller kreve nye forsterker/ sub da.

Virker som den enkleste fremgangsmåten nå...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei jeg bare låner denne tråden litt jeg.

På min forforsterker er det 1 par balanserte utganger og 1 par rca-pre out.

Rca utgangene har altid halvparten av spenningen på de balanserte utgangene, så hvis de balanserte utgangene har 1V ut, har rca-pre-out 0,5V.

Subwooferen er kobla til rca utgangene.

Da vil subwooferen bare få halvparten så mye spenning som det som er kobla på de balanserte utgangene.

Hvis man sier at høytalerne spiller 10.
    Så spiller subwooferen 5 og hvis man skrur volumet på subwooferen på fult piller den kanskje 7.

Så jeg har planer om og kjøpe ny subwoofer, den gamle duger ikke til noe egentlig.

Hvor høyt kan man spille på en Xtz ved gain på fult, hvis vi sier høytalerne spiller 10, og både høytalerne og subwooferen får like høy spenning på inngangen?

Litt fanskelig å forklare, og sikkert ikke så lett å forstå det jeg skreiv heller.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For at nivå skal stemme overens med resten av høyttalerne dine så tror jeg neppe du trenger å skru volumet på suben helt opp.

I mitt anlegg skrudde jeg volumet på XTZ til ca. kl. 11 og nvået på LFE output til -3dB og fikk "riktig" nivå i forhold til resten.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •