Om følsomhet/sensitivity

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 62
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Om følsomhet/sensitivity

I fare for at dette har vært skrevet før, men kanskje kan være til nytte for nye brukere herinne.

Jeg har lært noe i dag, tror jeg. Om følsomhet/sensitivity begrepet for høyttalere.

Følsomhet/sensitivity:
    dette er en standard som benyttes for å fortelle deg hvor mange desibel (dB) en høyttaler leverer ved 1 watt signalstyrke fra forsterker/receive. Desibel styrken måles 1 meter fra høyttaleren.

Hvis en høyttaler oppgis med sensitivitet 90dB, så betyr dette at høyttaleren krever 1 watt for å levere 90dB 1 meter fra høyttaleren.

Så begynner moroa:
    for å øke lydstyrken, må man nødvendigvis ha mere kraft (watt)

formelen er slik:
    om man dobler watt styrken, økes lydstyrken med 3dB

For nevnte høyttalers sensitivtet på 90dB blir regnestykket slik:
    90dB = 1 watt
    93dB = 2 watt
    96dB = 4 watt
    99dB = 8 watt
    102dB=16watt
    105dB=32watt
    108db=64watt
    111dB=128watt
    114dB=256watt
    117dB=512watt
    120dB=1024watt

(fra Wikipedia: Det menneskelige ørets smertegrense for lyd er 130 dB, som er 3,16 millioner ganger p0, eller 1000 ganger høyere enn 70 dB.
    Permanente hørselsskader kan opptre langt lavere enn smertegrensen på 130 dB. For arbeidsmiljøet på serveringssteder er det fastsatt en grense på 90 dB konstant og 100 dB i toppene. Dette tilsvarer hhv. 10 ganger og vel 30 ganger høyere enn 70 dB.)

Jo lavere en høyttaler oppgis i sensitivitet, jo mere tungkjørt er den og krever da mere watt fra forsterker/receiver.

La oss se på mitt oppsett:
    Dynavoice M65, sensitivitet 93dB
    Yamaha RXV659, 7x100 watt RMS
    93dB = 1 watt
    96dB = 2 watt
    99dB = 4 watt
    102dB= 8 watt
    105dB=16watt
    108dB=32watt
    111db=64watt
    114dB=128watt

Jeg får altså maks ca 112 dB ut av dette anlegget.
    Sikker mere enn nok. Dypbassen lever sitt eget liv med sin sub.

Tror dette skal være riktig, jeg venter spent på "dommen" -

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir formelen hvis vi snakker om bi-amping?

For å ta mitt eksempel: 4x60W forsterker på høytalere med 90dB sensitivitet.
    Kan jeg da spille like høyt som en som har 2x120W forsterker på samme høytalere?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følsomhet er normalt angitt ved bare en frekvens, ofte 1kHz.

Når det gjelder det nedenstående er det verdt å merke seg at alle høyttalerelementer har et lineært område. Utenfor dette området, eller hvis man får varmgang i spolen, så vil elementene få dynamisk kompresjon, altså spille lavere enn det den påtrykte effekten skulle tilsi dersom høyttaleren oppførte seg uendelig lineært.
    Det er slett ikke sikkert at dine Dynavoice M65 oppfører seg lineært til 112Hz, så det nedenstående er svært teoretisk angitt.

Dynavoice M65, sensitivitet 93dB
    Yamaha RXV659, 7x100 watt RMS
    93dB = 1 watt
    96dB = 2 watt
    99dB = 4 watt
    102dB= 8 watt
    105dB=16watt
    108dB=32watt
    111db=64watt
    114dB=128watt
    For øvrig er det minst like hendig å vite at 10ganger effekten tilsvarer 10dB opp. Den regelen er faktisk helt nøyaktig, mens tommelfingerregelen om at hvis man dobler effekten, så øker man med 3dB er noe unøyaktig (det riktige er 3,0103dB). Da får vi:
    93dB = 1 watt
    103dB = 10 watt
    113dB = 100 watt

Men elementenes begrensninger mhp dynamikk gjelder fortsatt...

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at rommet spiller inn på SPL, og ikke minst det faktum at du har fler en 1 høytaler...

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt supert innlegg asvaberg! Har lenge lurt litt på hvordan det der funka, men da lærte jeg noe idag og.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følsomheten er gjerne målt på 1 meters avstand. Med unntak av i dypbassen, så avtar lydtrykket med en faktor tilsvarende kvadratet av avstandsendringen (øker man til 2 meters avstand, altså en faktor på 2, så minker lydtrykket 4 ganger altså 6dB). To høyttalere dobler lydtrykket, noe som tilsvarer 3dB, mener jeg.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janan
    Hvordan blir formelen hvis vi snakker om bi-amping?

For å ta mitt eksempel: 4x60W forsterker på høytalere med 90dB sensitivitet.
    Kan jeg da spille like høyt som en som har 2x120W forsterker på samme høytalere?
    Ja.

bi-amp vil jo si at du kjører flere forsterkere til høyttaleren.
    Hvis en forsterker har 4x60 så er det max 60w pr høyttaler, eller 120w om du bi-amper to av forsterkerne på én høyttaler

Riktig det (halshugg meg gjerne om jeg tar feil)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt regnestykke ser slik ut:

85dB ved 2,5w
    88dB ved 5W
    91dB ved 10W
    94dB ved 20W
    97dB ved 40W <-- Er hva som står i orginalbrosjyren
    100db ved 80W
    103dB ved 160W
    106dB ved 320W

Også lest at det oppereres med ca. 82 dB som tall, da 1W/1M

Noen som ser for seg at jeg sliter litt med en liten forsterker på bare 40W, jeg trenger mer strøm... Men for all del, Marantzen leverer som pokker den og den nær dobbelt så kraftige og mye nyere Denon forsterkeren en kamerat eier... Men for all del, selv om Luxman'en imponerer meg så passer ha ikke helt og holdent med høytalerene mine.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Ja.

bi-amp vil jo si at du kjører flere forsterkere til høyttaleren.
    Hvis en forsterker har 4x60 så er det max 60w pr høyttaler, eller 120w om du bi-amper to av forsterkerne på én høyttaler

Riktig det (halshugg meg gjerne om jeg tar feil)
    Det er ikke helt korrekt. For bi-amping involverer jo ikke at hvert høyttalerelement kan få noe høyere spenning, så det er ikke maksnivå på peaker som øker noe spesielt. Men ved bi-amping vil jo hver forsterker belastes med færre elementer. Så fordelen med bi-amping er at hvert sett av forsterkertrinn belastes mindre, noe som spesielt kan være en fordel dersom forsterkertrinnene har litt lave strømreserver eller dårlig dempefaktor.

Jeg vil vel si at vurderingen om bi-amping har noe for seg er avhengig av matchingen mellom forsterker og høyttaler.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    For øvrig er det minst like hendig å vite at 10ganger effekten tilsvarer 10dB opp. Den regelen er faktisk helt nøyaktig, mens tommelfingerregelen om at hvis man dobler effekten, så øker man med 3dB er noe unøyaktig (det riktige er 3,0103dB). Da får vi:
    93dB = 1 watt
    103dB = 10 watt
    113dB = 100 watt

Men elementenes begrensninger mhp dynamikk gjelder fortsatt...
    Det er sikkert mange faktorer som spiller inn og lyd er ikke alltid lyd; vellyd kan man ha høyere enn ulyd og det er jo smak og behag.
    Jeg har laget denne tabellen og da benyttet den korrekte formelen (3,0103) så kan folk selv se hva ens høyttalere må ha av kraft for å levere høy lyd.
    Jeg har gulet ut der hvor man er nærmest 100dB slik at man lett ser at jo høyere sensitivitet jo lettere å få kraftig lyd målt i dB:

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil en høyttaler høres ut hvis den hadde blitt drevet med bare 1 watt? Det brukes vel mer enn 1 watt når man spiller like høyt som følsomheten til høyttalerne, og høyt er vel ikke det samme som bra, spesielt ikke med "1 watt"..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei faktisk ikke. Har du en forsterker på 1 watt og høyttaler med følsomhet på 96 så er det faktisk 96dB i lydstyrke 1 meter fra høyttaleren når du kjører forsterkeren på full guffe.
    Jeg var også der du er - er det mulig?!?!?
    Og det er det så absolutt. Men kabelen spiller også en rolle da, det har ikke jeg tatt med i beregningene her.
    Et godt eksempel er T-amp forsterker og lettdrevne høyttalere.
    Jeg er blitt instendig om å prøve dette, noe jeg vurderer veldig.

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forsterker på 1w spiller vel ikke veldig pent selvom den kan spille 93 db eller whatever?

Har ikke peiling jeg altså, bare så det er sagt. Men synes det høres litt rart ut. En Forsterker på feks 2x50w har vel litt bedre kontroll?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thode
    En forsterker på 1w spiller vel ikke veldig pent selvom den kan spille 93 db eller whatever?

Har ikke peiling jeg altså, bare så det er sagt. Men synes det høres litt rart ut. En Forsterker på feks 2x50w har vel litt bedre kontroll?
    Det er noe helt annet. "Pen lyd" er subjektivt, dette er ren fakta.
    Men jeg har fått mange tips om svært rimelige T-amp forsterkere som man fint kan koble sammen med en iPOD og kjøpe noen lettdrevne høyttalere, og, vips, så har man et helt greit anlegg.

Se også denne:
    Trends 10.1, en anbefaling.

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg forstår at man ikke trenger 100 vis av watt, det ser man jo på rørforsterkere. Men 1 watt blir da veldig lite? Selv datahøyttalerne mine tror jeg blir drevet med mer enn det....

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør ha litt "headroom" ja.. så selv om snittet ligger på 1watt så kan toppene ligge godt over dette.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thode
    jeg forstår at man ikke trenger 100 vis av watt, det ser man jo på rørforsterkere. Men 1 watt blir da veldig lite? Selv datahøyttalerne mine tror jeg blir drevet med mer enn det....
    Dette var et "fra" eksempel.
    Og at anlegg med 700watt ikke nødvendigvis er god lyd - hehe

Ta f.eks hjemmekinoanlegget LG LH-W760IA som mange kjøper nå.
    700w, 2x100w i frontene

Følsomheten på frontene er oppgitt til 86 så max lydnivå blir ca 105 dB.
    Ikke dårlig - misforstå meg rett - men å markedsføre dette med 700w blir ofte oppfattet som feil.

Du får samme volum med en 15w forsterker på høyttalere med 93dB følsomhet

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    thode, blir jo som å kjøre 50 km/t i en bil med 120 hestekrefter, ikke noe galt med det.
    Ved normal "høre musikk og kose sig volum" bruker du kanskje 1/2-2 watt i snitt.
    Ved ganske høy musikk på et par tungt drevne høyttalere vil klipping skje fort med en 50 watt forsterker, det vet de der har VU metre og "overload" indikatorer.
    Jeg vet ikke hvor det kommer fra at en forsterker ikke kan spille bra med 1 watt. De mest eksotiske forsterkere har gjerne ikke mer enn maksimum 15 watt, og siden lyden bestemmes av hvordan forsterkeren er konstruert er det en hel del lettere å konstruere en god 10 watter fremfor en god 100 watter.
    Og, hvis den første watt ikke låter bra hvad skal man da med 100 flere ???
    Men men, skjønner jo vi her snakker mest LYDTRØKK og ikke så mye kvalitet.
    Her er en test av en utrolig god 8 watt forsterker Stereophile: Cayin A-300B integrated amplifier
    Eller, hva med en 10 watt klasse A ? Hawk A18 class A solid state power amplifier kit [English]

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for ikke å glemme den enorme forskjellen i oppførsel og forvrengning fra en god forsterker og en dårlig, selv om de har samme utgangseffekt.
    f.eks en billig surroundreceiver vil ofte vrenge i lang tid før max SPL.

som niels sier over, godlyden kommer allerede ved 1watt. er det ikke bra da så blir det aldri bra uansett hvor mange hundre watt.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er snakk om en høyttaler med 4ohm impedans er sannsynligvis følsomheten oppgitt ved nærmere 2W effekt, siden den mest brukte "målestandarden" er SPL/1m/2,83V. En 2,5veis høyttaler er oftest en 4ohm last "der det gjelder", nemlig i bassområdet. Følsomheten må alltid ses i sammenheng med impedansforløpet til høyttaleren for å avgjøre om det er en lettdreven høyttaler. En høyttaler med relativt lav følsomhet men snilt impedansforløp vil kunne spille bedre på en svak forsterker enn en høyttaler med kunstig høy følsomhet på grunn av lav impedans.

Som roffe nevner er det også et spørsmål om hvor stort frekvensområde denne følsomheten måles over. Følsomheten i bassområdet er ofte vesentlig lavere enn ved 1kHz på grunn av varierende kompensasjon av baffelstep-effekten. Hvis baffelstep ikke er korrigert i det hele tatt kan følsomheten være opptil 6dB lavere. Dette kan dog avhjelpes litt ved å plassere høyttaleren nærmere bakvegg.

Om man vil regne med 3dB eller 3,0103dB er rimelig uvesentlig. De som kan høre en forskjell på en hundredels desiBel har ikke gullører, de har dumbo-proteser i platina

Edit: Hundredeler, ikke tideler

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •