Om følsomhet/sensitivity - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 62 av 62
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Med en forsterker som jeg har, 2x65w i 8ohm er det med andre ord veldig viktig å kjøpe lettdrevne høytalere? Slik jeg ser det vil jeg kunne få 3db høyere volum på en høytaler med sensitivity på 92db fremfor en med 89db. Dette vil være dobbelt så høyt rent teoretisk...

Har jeg forstått det rett? Isåfall er dette punktet mye viktigere enn jeg hadde sett for meg!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuuDpus
    Med en forsterker som jeg har, 2x65w i 8ohm er det med andre ord veldig viktig å kjøpe lettdrevne høytalere?
    Det kommer vel litt an på hvordan du sitter i forhold til høyttalerne, hvordan rommet ser ut, og hvor høyt du forventer å spille, og ved hvor mye forvrengning.

Dersom du i stedet hadde hatt en ellers lik forsterker som var oppgitt til 2x100 Watt med samme måtemetode så kunne du ha spilt ca 1.9dB høyere dersom høyttalerne tåler det.
    Slik jeg ser det vil jeg kunne få 3db høyere volum på en høytaler med sensitivity på 92db fremfor en med 89db. Dette vil være dobbelt så høyt rent teoretisk...

Har jeg forstått det rett? Isåfall er dette punktet mye viktigere enn jeg hadde sett for meg!
    Dersom alle målinger er med samme referanser og alt annet er likt og holdt konstant (noe man generelt ikke kan være sikker på) så vil en høyttaler med 92dB følsomhet spille 3 dB høyere enn en høyttaler med 89dB følsomhet med samme forsterker.

3dB tilsvarer en dobling i effekt så du ville måtte gå fra 2x65Watt til 2x130Watt for å få samme økning i lydnivå ved å bytte forsterker (gitt at høyttaleren tåler så mye uten å forvrenge).

3dB er hørbart, men langt fra en oppfattet "dobling" av lydnivå. Vanligvis bruker man å si at 10dB oppfattes som ca "dobbelt så høyt" (det tilsvarer å gå fra 65Watt til 650Watt, men da vil fort høyttalerne bli begrensende faktor).

-k

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •