Om følsomhet/sensitivity - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 62
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Om man vil regne med 3dB eller 3,0103dB er rimelig uvesentlig. De som kan høre en forskjell på en tiendedels desiBel har ikke gullører, de har dumbo-proteser i platina
    Joah, er jo enig der. Ville bare presisere at +3dB = 2x effekt er en tilnærming.

Det er for øvrig ganske spennende å gjøre regnestykket nedover i effekt også. En høyttaler med 90dB/1W spiller f.eks. 60dB ved 0.001W eller altså 1 mW. Ved 30dB er man nede i 0.000001W, eller 1 mikroWatt. Det sier litt om kravene til støysvakhet for gode forsterkere, og hvor enormt dynamikkspenn ørene er i stand til å oppfatte. Ikke så rart at mange hevder at den første watten er den viktigste.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe, du som er en mann med masse kunnskap:

-dB som vises i displayet på en forsterker(eller receiver), kan man bruke det til noe fornuftig?

Jeg forstår det dithen at når forsterkeren yter max så vil det stå 0 i displayet. Er det riktig?

Og at -dB er støydemping fra forsterkerens side.

Ta min som eks:
    når den da yter max (0) så vil det i mitt anlegg gi ca 112db

Hvis jeg da stiller forsterkeren slik at displayet viser -30dB, kan jeg da regne med at volumet ut ved 1 meter=
    113db - 30db = 83dB ?????????

Eller blir dette helt feil å regne slik? Musikken vil vel også spille en rolle. Ta Ravels Bolero: den starter veldig rolig og man skrur opp volumet, men på slutten så må man skru ned da det kommer MASSE lyd.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2 Forsterkere

Forholdet mellom 2 forsterkere kan også nevnes:
    20*log10*Effekt1/Effekt2.
    Sammenligner man en 200W forsterker vs. en 100W forsterker, så er forskjellen 6dB (følger en logaritmisk kurve). Selv om dette er en 2-dobling så vil ikke øret oppfatte dette subjektivt dobbelt så høyt før man når 10dB (altså 300W vs 100W). Terskelen for i det hele tatt høre en nivåforskjell ligger i størrelsesorden 3dB. Man vil alstå med nauet høre forskjell på en 150 watter vs en 100 watter....

NB!
    Fremstillingen over er kraftig forenklet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med at man ikke hører forskjeller i lydnivå som er mindre enn 3dB er en KRAFTIG forenkling. Spesielt i ørets mest følsomme område er mye mindre forskjeller enn det vesentlig, og det er gjort eksperimenter som viser at de fleste foretrekker en kilde som bare er 0.1dB høyere enn en annen kilde. Det sier litt om hvor vanskelig det er å AB-teste også.

Jeg justerer OFTE lyden med bare 1-2dB for å få "riktig" lyttenivå i en gitt situasjon.

For øvrig mener jeg å huske at:
    1. en dobling av effekt gir en økning på 3dB, mens
    2. en dobling av signalnivå (spenningen, målt i Volt) gir 6dB økning.

Det er også gitt av formelen P = U * I = U*U/ R , der P er effekten, U er spenningen, I er strømmen og R er motstanden/impedansen ved en gitt frekvens.

Forsterkerens dB-visning er nyttig for å si noe om hvor høyt man spiller, relativt til et eller annet referansenivå, men siden høyttalere har ulik følsomhet, signalet inn utnytter headroom forskjellig etc, så er det sjelden samsvar mellom faktisk lydstyrke og det som vises i displayet. F.eks. går min Arcam AVR300 kun til 100dB i displayet, men jeg har målt lydtrykk opp i 110-115 dB fra den.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det med at man ikke hører forskjeller i lydnivå som er mindre enn 3dB er en KRAFTIG forenkling. Spesielt i ørets mest følsomme område er mye mindre forskjeller enn det vesentlig, og det er gjort eksperimenter som viser at de fleste foretrekker en kilde som bare er 0.1dB høyere enn en annen kilde. Det sier litt om hvor vanskelig det er å AB-teste også.
    Jeg korrigerte den tidligere posten min, da det var snakk om hundredeler, ikke tideler, av en desiBel (3 vs 3.01). Jeg er helt enig i at det er mulig å høre endringer på under én desibel, det forutsetter bare at endringen skjer over et stort nok frekvensområde og at man spiller på et passe høyt (ikke for høyt) nivå. Det er her finpussinga på delefiltrene i selvkonstruerte høyttalere kan trekke ut i det uendelige

Forsterkerens dB-visning er nyttig for å si noe om hvor høyt man spiller, relativt til et eller annet referansenivå, men siden høyttalere har ulik følsomhet, signalet inn utnytter headroom forskjellig etc, så er det sjelden samsvar mellom faktisk lydstyrke og det som vises i displayet. F.eks. går min Arcam AVR300 kun til 100dB i displayet, men jeg har målt lydtrykk opp i 110-115 dB fra den.
    Slik min forståelse av situasjonen er gjelder dette tallet kun hvor mye dempning/forsterkning (hvis det går opp til positive verdier) forforsterkeren foretar av signalet før det sendes til effektforsterkeren. Som du skriver er det alt for mange variable til at dette tallet kan brukes til noen annet enn å indikere relativt nivå.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg velger å dra denne tråden opp istedet for å lage en ny.

Hvis man tenker at strømstyrken i en forsterker jobber med å bevege elementer.. Man skulle tro "store høyttalere" med flere / større elementer hadde lavere sensitivitet (var mer tungdrevne) enn små høyttalere.

Sensitivitet 89dB

Sensitivitet 92dB

Hva kommer dette av?

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Formelen er 20xlog10 (effekt1/effekt2).

Ikke glem at en dobling i lydstyrke på 3dB ikke oppfattes av det menneskelige øre (A-veid) som dobbelt så høyt. 3dB er 'merkbart' men du må opp i 10dBA for å føle at det spilles dobbelt så høyt.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    matmman, større og flere membraner ER lettere å drive, da følsomehten øker automatisk. spiller f.eks lett på 15" her hjemme med 2-3watt. går nok fint med et par til og
    motstand, fasevinkler osv blir et annet tema.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følsomhet er en ting. Det sier noe om lydstyrke i forhold til tilført effekt.

"Lett å drive" er et annet og mer nyansert begrep. Jeg vil påstå at man da også må få med hvilken kontroll forsterkeren har med elementet, og det er da fasevinkler og slikt kommer inn i bildet. Et element kan ha høy følsomhet, men være vanskelig å drive med presisjon. Et eksempel på dette er at man kan koble sammen 4 like høyttalerelementer i en høyttaler (to og to i serie, koblet i parallell). Følsomheten vil da øke drastisk (mener det gir en økning på 6dB i følsomheten). Men det er likevel mer krevende for forsterkeren å drive disse fire elementene med god kontroll.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    roffe, hvordan skal man vite når man kjøper om hva slags kontroll en forsterker/receiver vil ha på høyttalerne - uten å ta prøvelytting?
    Finnes det noe i spesifikasjonene man kan se, sånn umiddelbart?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    roffe, hvordan skal man vite når man kjøper om hva slags kontroll en forsterker/receiver vil ha på høyttalerne - uten å ta prøvelytting?
    Finnes det noe i spesifikasjonene man kan se, sånn umiddelbart?
    Ikke meg bekjent. Men det kan jo være nyttig å se på hvor dypt de er spesifisert til å gå i kombinasjon med arealet på basselementene. Det gir en pekepinn om kravene det stiller til kraft i forsterkeren.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke meg bekjent. Men det kan jo være nyttig å se på hvor dypt de er spesifisert til å gå i kombinasjon med arealet på basselementene. Det gir en pekepinn om kravene det stiller til kraft i forsterkeren.
    OK - om jeg da tar mitt som eksempel.
    Yamaha RX-V659 oppgis til:
    Uteffekt RMS (8 ohm, 20-20.000Hz): 7 x 100W
    Lineær Demping
    Dempingsfaktor (8 ohm, 20-20.000 Hz): 120 eller mer
    Frekvensomfang: 10Hz - 100.000Hz +0dB/-3dB
    Signal/støyforhold (CD): 100 dB
    Total Harmonisk Distortion (THD): 0,06%
    Delingsfrekvens subwooferutgang: 40, 60, 80, 90, 100, 110, 120, 160, 200Hz

Er det frekvensomfang (uthevet) man skal se etter, eller dempingsfaktoren (kursiv)

Men du tenker kanskje på spek'ene i høyttaleren?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK - om jeg da tar mitt som eksempel.
    Yamaha RX-V659 oppgis til:
    Uteffekt RMS (8 ohm, 20-20.000Hz): 7 x 100W
    Lineær Demping
    Dempingsfaktor (8 ohm, 20-20.000 Hz): 120 eller mer
    Signal/støyforhold (CD): 100 dB
    Total Harmonisk Distortion (THD): 0,06%
    Delingsfrekvens subwooferutgang: 40, 60, 80, 90, 100, 110, 120, 160, 200Hz

Er det frekvensomfang (uthevet) man skal se etter, eller dempingsfaktoren (kursiv)

Men du tenker kanskje på spek'ene i høyttaleren?
    Ja, jeg tenkte på spek. for høyttalere, som sjelden forteller hele sannheten.

For forsterkeren er dempefaktor en fin ting å se etter for kontrollen (den skal være så høy som mulig). Jeg liker også å se på størrelsen på transformatoren (VA). Forsterkeren leverer sjelden vesentlig mer effekt totalt enn halvparten av det transformatoren er spesifisert til.
    Ellers er det jo en indikator å se på den anbefalte impedansen for tilkoblede høyttalere. Hvis det advares mot lave impedanser eller kun er valg mellom 6ohm og 8ohm, så tyder det på at lavere impedanser og fasevinkler i høyttalerne håndteres med manglende kontroll.
    For øvrig synes jeg avvikene på (0,-3dB) for frekvensomfanget er et for stort avvik for en forsterker.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For øvrig synes jeg avvikene på (0,-3dB) for frekvensomfanget er et for stort avvik for en forsterker.
    Som kinadamen i reklamen: "vely intelesting............."

Cambridge 640R har dette:
    Frekvensgang: 10-20.000 Hz (-1 dB)

Og Classé Delta CP-700:
    Frekvensgang: 20-20.000 Hz (+-0,1 dB)

Cambridgen er da bedre enn Yamaha'en - og Classé bedre enn Cambridge'n.
    Forstår jeg deg deg riktig?

Prisene er da også deretter

edit: det rare er at toppmodellen til Yamaha, RX-V3800, oppgir dette:

og med følgende forklaring:
    Frekvensomfang
    Frekvensomfanget beskriver innenfor hvilke frekvensområde f.eks en forsterker eller høyttaler spiller. Oftest måles høyeste og laveste frekvens hvor signalstyrken er halvert, dvs ved –3dB.

ps! også A-S2000, toppmodellen fra Yamaha på ren forsterker, har samme spek.

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om en forsterker spiller 10-100000 eller 20-20000Hz har ikke noe å si på hvor god den er, det kommer kun an på hvordan kretsen er designet.

Nedre grense er som oftest bestemt inngangskondensatoren(C) som blokker DC og inngangsresistans(C). -3db for nedre grense blir da frekvens= 1/(2pi*R*C)

Hvis du har en forsterker som klarer ned til 10Hz, har den sannsynligvis større strømreserve for å klare å spille så lave frekvenser på fullt volum.

Grensefrekvens oppover blir ofte satt av et tilbakekoblingsledd i designet som gjør at forsterkningen blir lavere høyere opp i frekvens.
    Det er -ingen- god grunn til å la denne gå opp til 100kHz, da menneskets øret kun hører til 20. Å da la -3db frekvensen ligge litt over 20Khz slik at du ikke får avrulling i forsterkning før litt over dette er det eneste som trengs.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble rett og slett litt gresk for meg - beklager, no offence - hjeeeelp, hygen ?????

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvensomfang
    Frekvensomfanget beskriver innenfor hvilke frekvensområde f.eks en forsterker eller høyttaler spiller. Oftest måles høyeste og laveste frekvens hvor signalstyrken er halvert, dvs ved –3dB.
    Merkelig praksis fra Yamaha, synes jeg. For høyttalere ern avviket (0,-3) interessant nok, men å lage en forsterker med slike avvik kan hvem som helst klare.

Poenget mitt er at forsterkerens avvik helst ikke skal bidra vesentlig i tillegg til høyttaleren, som av mekaniske grunner alltid har større avvik fra det perfekte.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svendbjarne
    Hvis du har en forsterker som klarer ned til 10Hz, har den sannsynligvis større strømreserve for å klare å spille så lave frekvenser på fullt volum.
    Dette er også ekstremt viktig for subwoofere.
    Det hjelper ikke å gå ned til 16Hz hvis SPL dropper 30dB i samme slengen, med en THD >20%.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Distinctive
    Dette er også ekstremt viktig for subwoofere.
    Det hjelper ikke å gå ned til 16Hz hvis SPL dropper 30dB i samme slengen, med en THD >20%.
    Her lærer man noe hele tiden

Total Harmonisk Distortion (THD)
    En målestandard for forvrengning skapt av uønskede påvirkninger innen systemet. THD-sifrene er normalt angitt som prosent. Verdier under 1% er normalt ikke hørbare. Derimot kan THD fra ulike produkter legges sammen, f.eks en kombinasjon av tuner, equalizer, signalprosessor, filter og forsterker med en THD under 1% meget vel skape en total THD på 5%, som kan være hørbar.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alle forsterkere på planeten klarer 10hz like lett som alle andre frekvenser i en måling. problemet er vel høyttaleren og den ekstremt lave følsomheten de har i slike frekvenser.. ?

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •