Dynabel S33 Lytteinntrykk - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 63
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ingen som kan huske at det er blitt slettet noe i denne tråden... :?
    Det er få som i det hele tatt har rett til å fjerne innlegg her, og med unntak av Snoopy, som er på ferie fra AVforum i en periode, så er alle forespurt. Jeg er litt forvirret av dette. Hvis du vil kan du jo legge opp meningene dine i et nytt innlegg, einis.
    Så lenge man følger reglene så skal jo ikke innlegg bli slettet, og vi har som policy å informere hvis vi gjør slike modifikasjoner.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Merkelig at innlegget ditt er blitt borte einis... Du er for øvrig veldig rask til å beskylde forumet for å ha "absurde" regler... Her er det snakk om en feil av ett eller annet slag, fint om du heller sender en mail til moderator / admin med spørsmål enn å utbasunere misnøye med forumet før fakta er på bordet. Generelt skal vi alle si fra hvis innlegg blir slettet, dette da vi gjerne ønsker å informere vedkommende, slik at feilposting etc. ikke gjentar seg unødig.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner at mine ører kanskje ikke er godt trent, da det er så mye negativt å lese i tråden her. Jeg fikk et veldig godt inntrykk av S33 den gangen jeg lyttet på dem, men som sagt, vanskelig å sammenlikne med andre tilsvarende høyttalere i den prisklassen.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til de som har testet S33- hvilket utstyr sto den sammen med? Og viktigst av alt- spilte det i et, for dere, kjent rom? Har hørt dem under gode forutsetninger og ville kjøpt dem istedenfor N803 og 802 ANY day! De hadde en utrolig dynamikk og oppløsning fra kjellerdypet til lys - så spilte de ikke slik aå er ikke HTene skyld i det!

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh.. tror Snickers-is skyter skivebom her. Er nå altså mange som mener S33 låter godt. Av og til tror jeg Snickers liker å kritisere, akkurat som meg. Forskjellen er at jeg ikke går løs på en klassereferanse med übergodt skussmål fra flere hold..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Heh.. tror Snickers-is skyter skivebom her. Er nå altså mange som mener S33 låter godt. Av og til tror jeg Snickers liker å kritisere, akkurat som meg. Forskjellen er at jeg ikke går løs på en klassereferanse med übergodt skussmål fra flere hold..
    Jeg synes det er en mer passiv holdning å ikke si sin mening, bare fordi en del andre synes et produkt er bra. Å ærlig kritisere noe etter at anerkjente hifi-journalister har gitt gode kritikker står det etter min mening respekt av.

Jeg er en av dem som ikke ble imponert da jeg hørte dem. Det er for meg uforståelig at de skal være referanse i noen klasse.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: Hva spilte de på? og hvor? De er kresne, men med rett utstyr som f.eks. Meridian kilder etc. så spiller de forrykende og ingen av B&W Nautilus modellene kommer i nærheten- hver gang jeg hører B&W Nautlius 802 eller 803 så hører jeg den f..baska bassporten HELE tida! Så det er nok smak og behag og hvilke forutsetninger HTene spiller under!

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Roffe: Hva spilte de på? og hvor? De er kresne, men med rett utstyr som f.eks. Meridian kilder etc. så spiller de forrykende og ingen av B&W Nautilus modellene kommer i nærheten- hver gang jeg hører B&W Nautlius 802 eller 803 så hører jeg den f..baska bassporten HELE tida! Så det er nok smak og behag og hvilke forutsetninger HTene spiller under!
    Kan du med hånden på hjertet si at du hører bassporten på en 802 eller 803?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    S33 er langt fra noen referanse for meg. De gangene jeg har hørt dem har jeg hørt dem i rommet på Eltek. Jeg har hørt dem på Rotel-utstyr og på EC-utstyr. Synes ikke det gjorte noen forskjell i det heletatt. Jeg regner med de går relativt dypt da de ikke ga bass i det heletatt i rommet til Eltek. Men at de har noen fast, kontrollert og naturlig bassgjengivelse blir å trekke det litt vel langt.

Jeg har kontruert og bygget ganske mange høyttalere. De aller fleste har hatt bassrefleks. Når noen påstår at de hører bassrefleksporten så begynner jeg å lure på hva dere snakker om. Har sett fler som sier det (typisk HiFisentralen-uttalelse). Man kan selvsagt høre en bassrefleksport om den faller i gulvet. Man kan også høre den om den mot formodning ikke skulle sitte helt fast. Dersom dere mener at bassgjengivelsen blir feil så skyldes det en eller begge av 2 ting:
    1: Bassreflekssystemet er tunet feil.
    2: Høyttaleren er feil plassert.
    Siden konstruktøren har frihet til å velge bassreflekstuning etter hvilke egenskaper han vil at høyttaleren skal gjengi kan man egentlig ikke beskylde en høyttaler for å være feilkonstruert. Jeg vil da heller si at høyttaleren er ikke laget slik dere liker den, eller dere har ikke klart å plassere den optimalt.

Dersom dere mener å høre mellomtonelekkasje så skyldes dette feil demping av høyttaleren. Den mellomtonelekkasjen du hører kommer som regel i da hovedsak fra elementet da dette har større areal. Dette forutsetter selvsagt at elementet minst dekker deler av mellomtoneområdet.

Jeg synes derfor påstandene om den tekniske siden ikke holder vann. Jeg bruker svært mye av min tid på å måle det jeg hører, for deretter å endre på den delen av konstruksjonen som er opphav til feilen. Det gjør at jeg etter hvert lærer hvor de enkelte tendensene kommer fra og hvilke frekvenser de ligger i. Dette gjør meg ikke hverken mer eller mindre intelligent enn "klassereferansen", så jeg ville anbefale folk å høre på ting selv fremfor å høre på hva alle andre sier. Det å påstå at en person har feil her blir litt som å diskutere utseendet på damer.

Når det gjelder S33 så er jeg ikke i tvil om det jeg hører. De er veldig langt fra noen som helst referanse. Det beste som har kommet fra Eltek er foreløpig superExact. Den har antydning til liv, og klarer nesten å gi fra seg noen toner i mellombassen. Desverre kan den ikke spille særlig høyt, så den store opplevelsen uteblir. Dette fenomenet rammer etter min mening også Nautilus sine 803 og 804-modeller også på omtrent samme måte. De er ikke så ulik Euforia på det området. 802 har jeg ikke hørt, men både 805, 804, 801 og 800 har langt mer transparens enn S33 selvom de er relativt flate i klangen. Derfor finner jeg det rart at noen rangerer S33 over noen av dem. De er heller ikke særlig frekvenslinjære oppover og de har et veldig "tungt" filter som gjør at det blir lite luftig og transparent. De har den betonongen som disse nåldiskantene har vært beheftet med også. Totalt sett synes jeg S33 har såpass mange feil at de ikke kan rangeres foran Nautilus-serien. Nautilus-serien har også en del feil, men ikke så markante som på S33. S33 opplever jeg som litt mindre snill i øvre mellomtone, så om noen rangerer S33 over Nautilus-serien totalt skyldes nok det stor vekt på denne parametren ved siden av kanskje enda mer tyngde lengst der nede (hvilket ikke kommer frem på Eltek sitt rom).

Viking og Vega: Tør dere å si at ei dame er fin før en av "klassereferansen" i kompisgjengen først har godkjennt henne?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. s33 koster 21k FERDIG og langt billigere i kit, noe annet enn nautilus
    2. eltek skal ha fælt dempa rom, alle dynabel eiere sir det låter laaangt bedre hjemme.
    3. ALLE bassporter støyer på en eller annen måte :lol:

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers: Jeg gir blanke f... i hva andre sier- også hva du sier- jeg er sterkt uenig og sier det er utstyret du har hørt det sammen med som er årsaken! Rotel og EC på S33 er latterlig, det er en tragedie av ELTEK å spille på dette- at rommet gjør kombinasjonen enda verre fører til det inntrykket mange har- men hvor mange har hørt dem i et godt matchet oppsett hjemme hos noen? Har hørt dem i 3 kontrollerte og kjente oppsett-har du? Og vet du ikke hvordan en bassport kan høres? Da bør du lytte mer og måle mindre!
    Vega: Ja, det gjør jeg- det er så utrolig flatt og dårlig det som kommer ut av Nautilus serien- men det skal sies at jeg har hørt dem i ikke helt kontrollerte demoomgivelserQ

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Snickers: Jeg gir blanke f... i hva andre sier- også hva du sier- jeg er sterkt uenig og sier det er utstyret du har hørt det sammen med som er årsaken! Rotel og EC på S33 er latterlig, det er en tragedie av ELTEK å spille på dette- at rommet gjør kombinasjonen enda verre fører til det inntrykket mange har- men hvor mange har hørt dem i et godt matchet oppsett hjemme hos noen? Har hørt dem i 3 kontrollerte og kjente oppsett-har du? Og vet du ikke hvordan en bassport kan høres? Da bør du lytte mer og måle mindre!
    Jeg skjønner hva du sier, Viking. Ser heller ikke bort fra at dette settet spiller bedre i andre rom. MEN: Siden Eltek som produsent og forhandler velger å presentere dem på det utstyret og i det oppsettet de gjør, må jo bety at de mener det gir et presentabelt inntrykk? Det er også for meg vesentlig at jeg har hørt en rekke høyttalere i det rommet, og selv om det er noen åpenbare svakheter i rommet, så spiller resten av de gulvstående dynaBel-høyttalerne vesentlig mye bedre i forhold til prisen enn det S33 gjør i det rommet.

Mulig det er en tragedie, og at de har et stort potensial, men ut fra at anmeldelsene av disse spriker såpass, så vil jeg ihvertfall si at de er kresne på oppsettet. S33 er tydeligvis en høyttaler som må matches riktig både i forhold til rom og utstyr for å spille bra. Og forresten: Hvis de krever dyrere utstyr enn tilsvarende prisede høyttalere for å spille så bra, så er vel sammenligningen med andre høyttalere i prisklassen bortkastet, siden man tydeligvis må legge vesentlig mer penger i resten av utstyret!

Det beste rådet om denne må vel være at man ikke skal finne på å kjøpe før man har prøvd den i eget oppsett. Og da faller vel litt av poenget med selvbygg sammen også... Dumt å bruke masse timer på bygg av denne for bare å oppdage at den låter fryktelig i eget lytterom.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aaaahhh, er det ikke deilig med forskjellig smak, dere....... :wink: :wink:

Engasjement er det ihvertfall ikke noe å si på her........ :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, merkelig at du skal behøve å bli så sint og usaklig Viking. Jeg forstår at du likte disse S33, og det plager meg ikke. Det plager meg egentlig ikke at du/dere angriper meg heller for det gjør folk hele tiden. Men jeg må liksom allikevel skape en motpol.

Det merkelige er at de som er raskest fremme og angriper som regel ikke har hørt riktig så mye utstyr som de påstår, at de ikke hører helt det de påstår at de hører, og at de av ukjennte grunner kanskje ikke er helt nøytrale i sin dom. De som er tvers gjennom nøytrale, har erfaring med å lytte og som i tillegg har hørt en del forskjellig utstyr. Dette er ting som ofte kommer frem når man snakker med folk "live", og det synes jeg egentlig er litt interessant. Det at man i det heletatt gidder å hisse seg opp for å forsvare "sin høyttaler" tyder jo på at mange er redde for "at kompisen ikke skal like dama".

Totalt sett vil jeg påstå at både EC og Rotel (stereoutstyr) potensiellt skal kunne få frem det meste i disse høyttalerne. Selvsagt har disse merkene svakheter, men vi snakker ikke om totalt ukjennte svakheter. Vi snakker heller ikke om utstyr som er så komplett dårlig at det ikke sier noe om kvaliteten på høyttalerne.

Kall meg gjerne dum, men kaller du meg døv så tror jeg enkelte her på forumet tar parti mot deg.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del har ingen grunn til å trekke noen sin kompetanse i tvil. Er ganske fersk i gamet sånn sett. Smaken er alltid som baken, også innen dette feltet.

Det er veldig artig å lage sine egne høyttalere og påvirke finishen selv. Jeg har slett ikke kompetanse for å konstruere en høyttaler, men ser ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt her. Stoler sånn sett på at konstruksjonen og valg av komponenter er fornuftig og god, levert fra leverandøren. (Inntil videre... )

Jeg har trodd at en tommelfingerregel har vært at ved å bygge høyttaler selv kom man atskillig bedre ut i forholdet pris/kvalitet, i forhold til ferdige høyttalere. Det stemmer kanskje ikke alltid helt?

Det er alltid et lite sprik i hva man ønsker seg og hva man kan ta seg råd til. Og snakk om prioriteringer selvsagt. Blir det et par S33 for min del vil jeg trolig komme ut på en pris på ca 13.000,- tenker jeg. I denne prisklassen vil jeg tro det er en del andre greie høyttalere også, så da blir det jo valgets kvaler. Men inntil videre må jeg dessverre vente litt...

Til dere som ikke liker lyden i S33: Er det sett i forhold til prisen, eller er det en mer generell vurdering?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i hovedsak i forhold til en prislapp på rundt 20k

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Til dere som ikke liker lyden i S33: Er det sett i forhold til prisen, eller er det en mer generell vurdering?
    Det er alltid sett i forhold til prisen. Men i S33-tilfellet mener jeg generelt det er noe som ikke henger sammen. Det spiller etter min mening mer som et par greie stativhøyttalere med en dårlig matchet sub enn en komplett gulvstående høyttaler.

Nå ser jeg kritikerne som liker S33 skylder på lytterommet og utstyret hos Eltek, så jeg må jo ta forbehold om at de kan lyde bedre andre steder med annet utstyr. Utstyret hos Eltek er ikke direkte dårlig, så hvis du er på budsjett i utgangspunktet, så må du ta i betraktning at S33 trenger en bedre (dyrere?) matching på utstyrsiden enn andre, mindre krevende høyttalere i tilsvarende prisklasse, hvis jeg har skjønt det rett.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke sint på deg, jeg bare svarte at jeg ikke tok siden til de på Hifisentralen siden du impliserte at jeg ikke har egne meninger- da skrev jeg at jeg gir F i andres meninger ang. hva de sier er bra eller dårlig-ikke noe annet Jeg stoler på mine egen ører! Ellers er jeg enig i at Eltek har en elendig demo av dette i sitt rom- MEN potensialet er så mye større enn det og derfor anbefaler jeg folk å teste og lytte! De trenger en forsterker som er nøytral og STRAMMMMMMMM! Ikke noe EC klarer å holde den i det grep som trengs-kildene deres er også for "slappe" i lyden!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    setter spørsmål på hvorfor de fikk en så god test i fidelity, da jeg oppfatter anmelderene som generelt veldig ærlige skribenter. :roll:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    setter spørsmål på hvorfor de fikk en så god test i fidelity, da jeg oppfatter anmelderene som generelt veldig ærlige skribenter. :roll:
    Kanskje fordi de er testet på svært godt og DYRT utstyr i rom som er bedre dempet og optimalisert for god lyd. Det kan også hende at preferanser og valg av testmateriale spiller inn. Det er ikke alle som primært lytter på Diana Krall hele dagen.

Jeg vet av erfaring at selv om en skribent er ærlig, så er en skribent sjelden objektiv. Det er mye som spiller inn. Av de testene jeg har lest i fidelity, så bærer de nettopp preg av dette: Ærlige personlige meninger. Det er jo derfor det er så underholdende å lese. Det er vanskeligere å skrive entusiastisk hvis man ikke kan formidle sine ærlige meninger, og hos skribentene i fidelity skinner entusiasmen gjennom.

Likevel er det slett ikke alltid jeg er enig i det de skriver. Det må jo være lov å være uenig uten at noen "har rett" eller "tar feil" av den grunn. Vi må alle passe på at hifi-verdenens meningspoliti ikke tvinger oss inn i ensrettingens tvangstrøye. Det er jo ikke likheter, men forskjeller som gir de mest interessante diskusjonene.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •