Pioneer høyttalere Whiskey - vet ikke om jeg skal le eller grine - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dere kan godt le av det hele, selv hverken gråter eller ler jeg... En ting er dog sikkert:

1: Hvilket rom høytalerene står i er av avgjørende betydning - og tro meg på at ett rom med samme mål vil avgi forskjellig lyd etter hva veggene er laget av - i ytterste konsekvens kan jeg nevne mur kontra en vegg av sponplater. Tømmer kontra planker også lyder forskjellig...

2: Ett element uten kasse kontra det samme elementet i en kasse er to vidt forskjellige ting. Det samme elementet låter også vidt forskjellig alt etter hvilken kasse det står i og hvilken konstruksjonsprinsipp som er benyttet etc. Hva kassen er konstruert av er også av stor betydning, vell så viktig som rommet høytalerene står i da variasjonene er store...

---

Hvordan dette treverket låter vet jeg dog ikke, men inntil jeg har hørt og bedømt selv så er jeg åpen for alt - kanskje har dette reelt noe for seg og en positiv lydmessig gevinst, eller kanskje ikke? I alle fall, jeg tør ikke gjøre narr av treverket som er brukt - har lest om dette og kanskje (og jeg sier bare kanskje) er det noe i dette, eller kanskje ikke?

Vær åpne til det, i alle fall ikke dømmende til noe som for dere er uerfart - om dere dømmer uerfart så er det for meg grunn til å spørre om dere egentlig vet hvor stor betydning kassen har for hvordan elementet rett og slett høres ut. Samme elementene kan høres ut som natt og dag i forskjellige kasser og å tro annet er uhyre naivt.

Men for al del, mulig det bare er ett salgsargument heller enn noe som har noe for seg - enn så lenge er jeg åpen for alt, rett og slett fordi det må jeg bare være når jeg vet hvor stor betydning matrealvalg har.

Elementet kan sees som strengene på en gitar, kassen kan sees på som selve gitaren - gitaren er av avgjørende betydning og noen gitarer låter bare vilt mye bedre enn andre selv om dem skulle se ganske makens ut. Tenk på dette!!

Vil tillegge at man kommer mye lenger med i utgangspunktet dårligere komponentvalg i en riktig kasse, enn med bedre ellementer i en kasse som ikke holder mål - på samme måte som de samme elementvalgene i to forskjellige kasser i en blindtest kunne lurt alle og enhver så vi nektet å tro at det var den samme elektronikken som gav oss musikk... For å si det mildt så utgjør kassen/konstruksjonen forskjellen på suksess eller regelrett fiasko uavhengig av om komponentene ellers er gode eller dårlige...

Gitarer med eksakt like mål kan ha vidt forskjellige klanger med de samme strengene - ikke tro annet enn at kassen er av avgjørende betydning... Og jeg er sterkt uenig i den som sa at delefilter og membranene er av støst betydning, da du kan ha de dyreste membraner du bare kan ønske deg og dem høres forferdelig ut i feil kasse.

Ikke gråt, før dere vet om dere kan få en grunn til å smile. Vær åpen for at dette kan ha sin hennsikt!!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Japan selges også storebror versjonen av denne høyttaleren, altså med et ekstra basselement. Mulig den kommer her til høsten siden det er en ny modell.

Det selges også S-A4SPT-VP (I motsetning til S-A4SPT-PM) Som koster 25%, har en litt mørkere finish og bruker TAD-elementer. Den ser ut som en lekkerbisken.

Og helt gimmick er dette nok ikke. Kassene er mer solide enn tja..Dali Minuett for å ta et eksempel. Også er det jo miljøvennlig i samme slengen.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnum
    Også er det jo miljøvennlig i samme slengen.
    De er sikkert bra, men prisen virker kunstig høy.

Og miljø - tja, nå er vel høyttalerproduksjon en rimelig marginal årsak til skogshogst, faktisk snakker man "nano-promille" vilo jeg tro.
    Mens AV blader/magasiner sikkert står for mye større forbruk av tremasse.

Det er fint med nytenkning og prosjekter, for all del.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, akkurat de høyttalerne burde vel kostet 6000-6500 eller no slikt, når man ser på andre Pioneer-priser sammenlignet med resten av verden. Menmen..

Den miljøkommentaren var ikke sååå seriøst ment da.. Men jeg har forstått at selve treet er meget dødt, og det er ikke utenkelig at 100+år med whisky kan ha lydmessig effekt. Ihvertfall er det noe romantisk med det, og kanskje den følelsen (enten det er berettiget eller ei) av å ha noe litt unikt kan gi enkelte en gudd feeling i det lange løp.. Eller annet.. Poenget er jo dere blir jo helt fjortiss-dissere av mindre, selv om det riktignok den humoristisk tonen går igjen. (Hvem husker ikke AV-forum sine yngre dager da det var populært å gjøre narr av hifisentralen ? T.o.m Snickers kunne jo ikke helt dy seg. Nå er jo tonen litt annerledes..) Dessuten er det ikke noe av teksten på siden til Pioneer som er heelt på jorde, ihvertfall ikke mer av det man kan forvente. Så jeg skjønner liksom ikke helt denne reaksjonen..

En annen høyttaler som "bruker" treverket aktivt er Sonus Faber Guarneri. Google it. (Ingen sammenligning forøvrig, hehe)
    Stradivari-fiolinene får vel også mye av den berømte klangen p.g.a treverket/behandlingen det har gjennomgått.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen problem med at Pioneer gjør dette og ei heller i den hensikt at de skal tjene penger. Det er helt greit.
    Men at de kan hevde at whiskey tønner-treverk gir bedre lyd synes jeg skal dokumenteres. F.eks ved å ta noen gamle sildetønner fra Haugesund og prøve tilsvarende. Lukta er ikke den samme, men kanskje lyden blir enda bedre
    Det er altså det luksuriøse med whiskey og blande det inn i lydbildet for å gjøre produktet enda mere spennende (og salgbart) som byr meg mot.
    Ikke er jeg avholdsmann, men jeg synes Pioneer her fokuserer for mye på hva som har vært i tønnene. Capische?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt at MKII-versjonen får membraner laget av etikettene fra whiskyflasker....hehe....

Eller kanskje det var rom-flasker det var? Da vil man vel naturlig nok også få større "rom"-virkning...

Newcomer arnie sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kansje derfor man føler lyden blir bedre og bedre på fest, en øl til meg og en drink til Høyttalerene..

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Port Charlotte Alchemist er som stereoen min: (...) intens og transparent. God konsentrasjon og lengde. :-D Det er forøvrig en veldig god Whisky. Jeg er en tilhenger av lyd med Islay kvaliteter. Heller det en Bourbon preget HiFi med rustikk og tung lyd og karamellfarve.
    Hva med Onkyo Takamine da?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ha "dokumentasjon" fra Pioneer? Et selskap som befinner seg i hif..voodoo-bransjen? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.

Får vel legge til en smiley

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om dette med whisky har noe å si har jeg ingen anelse om, men at behandling av materialet i kassen er viktig er det vel ingen tvil om. Er det f.eks slik at de gamle stradivariusene har en helt spessiel lyd som vistnokk skal ha noe med hvordan de ble behandlet, denne lyden har de vel ikke klart å gjennskapt i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt offtopic: Stradivarius - Wikipedia, the free encyclopedia

quoter noen linjer, synd det ikke står så mye mer. Det er jo litt fascinerende.

These instruments are famous for the quality of their sound. There have been many failed attempts to explain and reproduce the sound quality.

One idea was that Stradivari used wood from an old cathedral to build his instruments, but tree-ring dating has shown this to be false.

Another theory is the idea that very, very old wood from the little ice age was used to construct Stradivari's instruments. This theory bases itself upon the high density of this wood; some consider it 'ideal' for making stringed instruments. Trees that grew during this freezing period contained tree rings which were closer and thicker than would be produced in temperate conditions.[1]

A National Geographic article provided further basis for the 'ice age' theory, simply by examining Stradivari's instruments and noticing that many of them had very thick rings in the wood.[citation needed]

Some believe that a special wood glue was used in Stradivari's instruments, accounting partly for the high quality of the sound.

While the sound of Stradivari's instruments still has not been fully explained by modern research tools, devices such as the scanning laser vibrometerare aiding researchers in testing the theory that the careful shaping of belly and back plate, in order to "tune" their resonant frequencies, may be an important factor.

It was reported in late March 2001 that Joseph Nagyvary, a biochemist at Texas A&M University, succeeded in making a violin somewhere near the quality of a Stradivarius [2] by leaving the wood in sea water for a period of time. Due to lack of land space in Venice, in former times, imported wood was often stored in water in the Venice Lagoon, where a type of rotting affected it slightly. He managed to get hold of some wood shavings from a Stradivarius violin, and under a microscope he found that in that wood the natural filter plates in the pores between the tracheids had disappeared. He also, reportedly, treated the wood with borax.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnum
    Du vil ha "dokumentasjon" fra Pioneer? Et selskap som befinner seg i hif..voodoo-bransjen? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.

Får vel legge til en smiley
    hehe, vet det - får det aldri

Stradivarius sammenligningen er litt urettferdig mot Pioneer. Dette er produkter det ikke lages mange av og da til en svært høy pris.

Pioneer markedsfører her et høyttalerpar som skal selges i butikker fra Laksevåg i nord til Cape Town i sør og fra Papa Ny Guinea i øst til New York i vest. Tenk om de går tom for tønner
    (intern mail i Pioneer systemet:
    dear Pioneer dealer. As we have run out of whisky barrels, please feel free to urinate on a pair of standard Pioneer speakers and telle the customers these are special made whisky-soaked speakers"

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    hehe, vet det - får det aldri

Stradivarius sammenligningen er litt urettferdig mot Pioneer. Dette er produkter det ikke lages mange av og da til en svært høy pris.
    så vis whiskey kassene kostet 2,5mill og blitt lagd i et begrenset opplag hadde det vært ok ? :P
    på en fiolin til 14mill bør det da jaggu også være dukementasjon på dens fortreffelighet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kolschtat
    Dette er foråsvidt ikke noe nytt, JVC lanserte for en god stund siden høyttalerlementer laget av fat brukt under produskjonen av sake om jeg husker riktig.

EDIT: JVC ANNOUNCES SAKE-SOAKED, WOOD CONE SPEAKER SYSTEMS
    Når de annonserer et "blood-soaked speaker system" så er jeg der :twisted:

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    så vis whiskey kassene kostet 2,5mill og blitt lagd i et begrenset opplag hadde det vært ok ? :P
    på en fiolin til 14mill bør det da jaggu også være dukementasjon på dens fortreffelighet.
    egentlig ja, for da er det ikke masse-markedsført som noe man MÅ ha - liksom

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •