Jeg har et lite problem med høyttaler plassering - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jepp. Bare å gå inn på byggetråden min det Har nå montert alle downlightsene, men venter med oppdatering av bilder til helgen.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller kansje ikke. Så ikke på tegningen før jeg skrev.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg 2.60 mellom höyttalerne og 2.80 frem til sweetspot skulle ikke väre ille. Jeg ville flyttet sweetspot 20cm närmere, slik at det ble nöyaktig lik avstand som mellom frontene. Jeg ville ikke vinklet höyttalerne så kraftig inn mot sweetspot da man kan få enda bedre stereoperspektiv ved å la dem peke litt mere rett frem.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Kan du trekke subene mere inn mot center... ?
    Nei, jeg skal ha, som du ser på bildet, noen imellom som jeg kan legge uplights i og evt. plassere monoblokker oppå/ inni for å ha de så nærme HT som mulig. Kanskje jeg også bygger inn senter kanalen etterhvert.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg 2.60 mellom höyttalerne og 2.80 frem til sweetspot skulle ikke väre ille. Jeg ville flyttet sweetspot 20cm närmere, slik at det ble nöyaktig lik avstand som mellom frontene. Jeg ville ikke vinklet höyttalerne så kraftig inn mot sweetspot da man kan få enda bedre stereoperspektiv ved å la dem peke litt mere rett frem.
    Det er bare å bevege litt på hodet det. 20cm fra eller til har vel ikke så mye å si.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    Det er bare å bevege litt på hodet det. 20cm fra eller til har vel ikke så mye å si.
    Jeg mener å ha lest at det faktisk skal ha endel å si.

Mor10's erfaring med höyttalerplassering og kalibrering:
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Da har jeg fått den gleden av å hilse på Mr Flageborg og til og med få et besøk av herren med kalibrering- og tuning- egenskapene.
    Det var vel det største løftet i kinoen noensinne.
    Flageborg har noe av det samme oppsettet som meg med SVS, B&W Matrix og skråtak i en loftstue, bare "noen" flere kvadratmeter med bass-membraner enn meg. Jeg har slitt lenge med å få fram mellombassen, men nå er den der, så det holder. Og alt annet er det bare MER av:grin:
    Han begynte med å flytte på sofaen, slik at jeg fikk en dedikert sweetspot. Så målte vi opp avstand til HTere og satte frontene på eksakt samme avstand til sofa og skråveggene. For et løft i holografien. Flageborg hadde med seg masse testlåter med demo av holografi. Ble helt satt ut av hvor godt disse HTerne spiller med riktig plassering. A-ha opplevelse nr. 1.

A-ha opplevelse 2 ble med subben:
    Etter at jeg trodde jeg hadde testet alt av muligheter, ba Flageborg meg om å sette subben tilbake i hjørnet, sjekket innstillinger og begynte å teste sinustoner. Jeg satt og målte og han testet på fase til den ble riktig. Hvordan han fikk fram mellombassen, som jeg trodde var lost forever i skråtaket, vet jeg egentlig ikke helt, men nå er alt der og alt er mye riktigere enn før.
    Test av bl.a. Sting 20Hz'er og andre låter, fikk hjertet mitt til å hoppe flere ganger. Hva skjer med madamen nede? Og kattene? Hadde følelsen av at hele huset rørte på seg og det hadde visst gjort det nede også. Rocn'roll

Så var det film: Master&Commander(som jeg har testet på før) og Flight of the Phoenix(som jeg ikke har hørt) røsket tak i meg og jeg ble svett i hendene. Tåler det virkelig dette? Jada, det er mer å gi her, sier Flageborg. Forsterkeren står på -27dB og den går til 0. Jeg kommer aldri til å tørre å nærme meg 0. Det var forskyvning i lasta som Bjelleklang synger i flere anledninger og jeg sitter her og gliser for meg selv enda. Dette er den største lydopplevelsen hittil i mitt liv og jeg håper det blir flere sånne

Tusen takk nok en gang, Flageborg, for å ha gitt meg en utrolig opplevelse og en grunnpilar for mange, mange gode musikk og filmopplevelser i framtiden

Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Det vi gjorde var å sette sofaen med midt-setet i senter av skråtak. Så satte vi HT helt symmetrisk i forhold til frontvegg og skråtaket. 70cm fra frontvegg(målt foran på HT) og 135cm fra midten av kinoen. Da ble det 270cm mellom HTerene(i senter av diskantene). Deretter la vi en tommestokk tversover mellom frontene på HTerne(i front på HT). Justerte sofaen, slik at nesetippen i sweetspot var akkurat 270cm fra midt i mellom HTerne. Da får man altså en likesidet trekant, som er litt lengre til sofaen enn mellom HTerne. Så justerte vi hodene på Matrixene slik at de stod vinklet rett mot sweetspot. Målte så avstand fra hver HT til nesetippen, satt inn dette i Surround-processoren og voila, der var plutselig musikken utenfor HTerne og det hørtes ut som om Dolby ProLogic stod på, men effektforsterkeren bak var slått helt av En helt utrolig Holografi og dybde/høyde i musikken.
    Endelig fikk jeg avklart at disse HTerne virkelig kan levere varene
    Gliser enda jeg:grin:

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har ikke peil på flerkanalers, men i to-kanalers så har 20cm mye å si!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg skal ha, som du ser på bildet, noen imellom som jeg kan legge uplights i og evt. plassere monoblokker oppå/ inni for å ha de så nærme HT som mulig. Kanskje jeg også bygger inn senter kanalen etterhvert.
    Klipsch RC-64 da kan jeg tenke meg he he

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med det rommet du tegnet der, og store høyttalere klemt inne i et hjørne, da virker det som du ikke er interessert i god lyd.
    Når du lager kino er det meget viktigt at du avbalanserer høyttalerne til rommet, ikke bare kjøber de du vil ha og setter de inn. Eventuelt kan et mindre lerret gi den plassen høyttalerne fortjener, og du kan ha anlegget bak dig, ikke på frontveggen. (da slipper du også lysene fra utstyret)
    Se på denne linken for ultimativ plasering, noen slingremon kan du selvfølgelig ha, men det er viktigt du vet hvor rommets resonanser er når du f.eks. plaserer en høyttaler et bestemt sted. Dette betyder at du vet hvor lytteposisjonen skal være bl.a.
    http://www.cardas.com/pdf/roomsetup.pdf
    Subber kan man ikke bare sette hvor man vil heller, der er bare ét sted i rommet de spiller best. Jeg siger ikke at de kanskje ikke vil spille bra i hjørnene, men kanskje en foran og en bak ville vært det optimale, hvem vet ?
    Skal jeg være riktig frekk, da kunne du kjøbe et sett Gallo Reference 3 og bruke begge spoler, da trenger du ikke subwoofere heller, men, jeg vet, SVS er nesten obligatorisk ja.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •