High-end anlegg trenger hjelp for å komme helt i mål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 68
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question High-end anlegg trenger hjelp for å komme helt i mål

Har akkurat skiftet anlegg. Er ingen teknisk ekspert og søker derfor forumets hjelp til å løse noen av startproblemene jeg opplever. Oppsettet består av:
    • Primare DVD 30 (Primært som CD spiller, men ser i tillegg en del musikkfilm i stereo)
    • Lyngdorf TDA 2200 AD (ikke roomperfect - ennå)
    • Dali Helicon 800 (spilt ca 250 timer)
    • Ellers: Isotek minisub mk II, Nordost Blue Heaven XLR, QED silver Anniv. til bi-wiring, Valhalla puter under høyt.)
    Jeg hører primært på akustisk musikk (Tony Rice, Jerry Douglas, Kelly Joe Phelps, bluegrass etc), men anlegget blir også utsatt for Tool o.l.

Lydpreferansen min er (vanskelig å sette ord på!)::-D Høyoppløst, detaljrikt, luftig, stort 3-d lydbilde, dynamisk, stramt, "musikalsk". Men ikke: skarpt, superanalytisk.

Status er at anlegget pr. nå tilfredsstiller mange av forventningene mine, særlig klangfarge, detaljer og oppløsning i toppen, MEN særlig bass og lavere mellomtone låter litt laidback, slappt og upresist. Føler også at lydbildet her kan flyte litt sammen på krevende musikk.

Spørsmål:
    • Kan et dedikert effekttrinn på bassen hjelpe. Hi-fi klubben mente at jeg i så fall burde kjøpe noe som kvalitetsmessig er helt på høyde med tda 2200 eller helst over (les dyrt) dersom jeg skulle oppleve det som en oppgradering av lyden. Dette utelukker bl.a Lyngdorfs eget effekttrin SDA 2175. Er dere enig i denne vurderingen? Har dere forslag til et effekttrinn som kunne gjøre denne jobben til en noenlunde pris? HFK foreslo selv Classè CA 2100.
    • Jeg vurderer også å skifte høytaler. Hva tror dere da kunne være en god match? Jeg har lest mye bra om Gamut L5, Usher 8571, og Dali ms4/5. Som dere kankje skjønner er også WAF litt viktig her.
    • Hvilken pris kan jeg evt forvente å få for 2-3 uker gamle Helicon 800?
    • Høytalerkablene mine er litt midlertidige. Noen forslag til god match?
    • Noe annet: Primaren har XLR digital utgang. Er det noen av dere Lyngdorf eiere som har prøvd å kjøre digitalt hele veien?
    • Til slutt; jeg skal etter hvert flytte til et hus med tregulv. Spikes eller puter? Eller andre løsninger?
    Jeg vet selvsagt at jeg må lytte selv, men pga geografiske forhold er det viktig å ha en svært kort og veloverveid shortlist å forholde seg til den dagen man begir seg avgårde..

Det ble visst mange spm. Vel, håper noen av dere gidder å gi noen tips!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyngdorf er tamme saker.. Prøv en annen forsterker. F.eks NAD M3?

Hvordan behandler rommet ditt bassen? Har du mye bass i hjørner men lite der du sitter?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville vurdert noe fra Primare (Pre30 +A32)... Lyngdorf/tact er litt tamt i forhold til preferansen din! Men det første du bør gjøre er å oppgradere Blue Heaven xlr til noe ganske mye bedre... Tror du kanskje kan få deg en overaskelse med bare å gjøre det! Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Lyngdorfen blir nok i hus. Det jeg lurer på er om et kraftig effekttrinn bi-ampet på bassen kan sørge for den oppstrammingen jeg savner eller om jeg heller bør vurdere å skifte til andre høytalere.

Hvilke signalkabler ville du forresten anbefalt i stedet for Blue Heaven, og hvorfor (fordeler/ulemper)?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifil
    Takk for svar!

Lyngdorfen blir nok i hus. Det jeg lurer på er om et kraftig effekttrinn bi-ampet på bassen kan sørge for den oppstrammingen jeg savner eller om jeg heller bør vurdere å skifte til andre høytalere.

Hvilke signalkabler ville du forresten anbefalt i stedet for Blue Heaven, og hvorfor (fordeler/ulemper)?
    Høyttalere eller kabler er det ikke noe i veien med. Jeg gjentar: Lyndorfen og/eller rommet!

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er galt med Lyngdorfen?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [*]Til slutt; jeg skal etter hvert flytte til et hus med tregulv. Spikes eller puter? Eller andre løsninger?[/LIST]Jeg vet selvsagt at jeg må lytte selv, men pga geografiske forhold er det viktig å ha en svært kort og veloverveid shortlist å forholde seg til den dagen man begir seg avgårde..
    Rommet er veldig viktig og før du gjør noe drastisk bør du så klart se hvordan lydbildet blir i det nye huset.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Hva er galt med Lyngdorfen?
    MEN særlig bass og lavere mellomtone låter litt laidback, slappt
    Jeg og mange flere har lagt merke til dette ved Lyndorfene. Men ellers synes jeg de er gode. Nøytrale, presise og korrekte. Mulig jeg er litt vel kontant her men jeg synes ikke beskrivelsen passer H800 og Primare DVD får mye skryt (har ikke hørt den selv). Kabler mener jeg utgjør i beste fall bare nyanser og litt til ved enkelte tilfeller.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tingen med Lyngdorfen er at du kan stille svært mye på lyden, og få den til å høres "varmere" ut (antar at kjølig lyd er det som menes med tamt?)
    Jeg tror også at du kan ha godt av ekstra effekt på frontene, og Classé-ampen er sikkert kjempebra, men den er også temmelig dyr. Selv kjører jeg en Nad M25 på mine Helicon 400, og det låter som et skudd. Jeg kan ikke skjønne at et Lyngdorf-trinn ikke skulle løfte lyden til nye høyder - er du sikker på at det var det betjeningen mente?
    Du kan jo kjøre to tda 2200, der den ene er dummy

EDIT: Jeg ville også tenkt meg om to ganger før jeg solgte H800. Er kjempefornøyd med mine H400!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom du har handlet med HiFi klubben burde det ikke vært noe problem å låne med deg hjem en NAD M3 så kan du selv sammenligne. Jeg har hørt forskjellen selv (husker ikke helt hvilken Lyngdorf modell det var) og den var ikke liten når det gjelder engasjement og musikalitet. Etter mine inntrykk av Lyngdorf er det hverken varme eller kjølige. Helicon H400 (har ikke hørt 800 men MS4) er litt mot det varme tror jeg. Primare er vel nøytralt?

Edit; jo det var TDA 2200 med RP jeg hørte Med L spiller). Bra, men tamt! NAD M3 (med tilhørende spiller)som er mye biligere fikk frem "foten" og smilet..kanskje ikke like korrekt som L men de fikk frem musikkgleden.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Men bare for at du kan teste det ut selv. Ettersom du har handlet med HiFi klubben burde det ikke vært noe problem å låne med deg hjem en NAD M3 så kan du sammenligne.
    Enig! Spør om du kan låne med deg en M3 og et lyngdorfprodukt hjem

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tidligere mentor 6. Da var bass og alt skikkelig stramt. Det spilte i det hele tatt veldig engasjerende. Problemet var at diskanten ble litt for skarp på høyt volum, og at jeg savnet litt "kropp" på lydbildet. Tenkte derfor at tda`en og h800 kunne utfylle hverandre og bli en bra match.
    Jeg opplever nå selve lydkvaliteten generelt som mye bedre, men altså med noen svakheter som reduserer totalopplevelsen litt.
    Er det noen av dere som har kommentarer til alternative høytalere eller til bi-amping alternativet?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Tingen med Lyngdorfen er at du kan stille svært mye på lyden, og få den til å høres "varmere" ut (antar at kjølig lyd er det som menes med tamt?)
    Jeg tror også at du kan ha godt av ekstra effekt på frontene, og Classé-ampen er sikkert kjempebra, men den er også temmelig dyr. Selv kjører jeg en Nad M25 på mine Helicon 400, og det låter som et skudd. Jeg kan ikke skjønne at et Lyngdorf-trinn ikke skulle løfte lyden til nye høyder - er du sikker på at det var det betjeningen mente?
    Du kan jo kjøre to tda 2200, der den ene er dummy

EDIT: Jeg ville også tenkt meg om to ganger før jeg solgte H800. Er kjempefornøyd med mine H400!
    Jeg synes selv ikke at lyngdorfen er kjølig, snarere presis, nøytral og musikalsk.

HFK mente vel bare at SDA2175 ville kunne forringe kvaliteten noe, ikke at ytterligere en 2200 ville gjøre det. Likevel enig i at dette virker litt rart..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen av dere som har kommentarer til alternative høytalere eller til bi-amping alternativet?
    For meg høres det ut som om du er fornøyd med høyttaleren men beskriver nettopp forsterkerens svakheter, nemlig "musikalitet" og engasjement.
    Biamping blir dyrt og jeg tror du får mere for pengene med én forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig, Antonx. For å finne flakehalsen så tenker jeg et hjemlån av nevnte Nad M3 vil gjøre susen.

Lf

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, prøv NAD M3. Den har en meget god mellomtone, samt meget bra driv i bassen. Så dersom det er engasjement og god mellomtone du er ute etter så er i hvertfall M3 et meget godt alternativ.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Oberon 6.1 til Helicon 800. Det er kjempematch til H400 ihvertfall, har hatt H400 med Oberon 4.1 selv og synes det spiller mye bedre enn med Lyngdorf. Du kan jo høre med jfinneru han har hatt H800 og vet nok hva som spiller bra med dem.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    For meg høres det ut som om du er fornøyd med høyttaleren men beskriver nettopp forsterkerens svakheter, nemlig "musikalitet" og engasjement.
    Biamping blir dyrt og jeg tror du får mere for pengene med én forsterker.
    Jeg savner vel egentlig hverken musikalitet eller engasjement, men kanskje først og fremst bedre hurtighet og snert i bass/lav mellomtone.

Representanten fra HFK mente forøvrig også at MS4 kunne ha de egenskapene som skulle til for å tilfredsstille min smak i tospann med tda 2200. Hva tror dere om det? Jeg har ikke hørt MS4.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikalitet er vel egentlig litt flåsete utrykk (men det er jo praktisk å bruke). Det kan jo bety så mye. Snert og hurtighet bidrar til engasjement og "musikalitet" i min verden.

Det høres ut som Hifiklubben vil tjene penger :-D . Jeg fikk inntrykk av at MS4 er mere nøytral, oppløst, presis og raffinert enn H400 (naturlig nok).

Mye gjentagelser fra meg nå... det koster ingenting å prøve en M3, du får uansett mere erfaring. Det er jo ved slike bytter du først kan legge merke til hvilke komponenter som bidrar til hva, ellers hører du jo bare totallyden.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må heller ikke glemme høytalerens plassering i rommet. Har du forsøkt å sette høytalerne langs en annen vegg? Dette utgjorde en kjempeforskjell i bassen hos meg i hvertfall. Gikk fra null og niks til bass i bøtter og spann!

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •