High-end anlegg trenger hjelp for å komme helt i mål - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 68
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Du må heller ikke glemme høytalerens plassering i rommet. Har du forsøkt å sette høytalerne langs en annen vegg? Dette utgjorde en kjempeforskjell i bassen hos meg i hvertfall. Gikk fra null og niks til bass i bøtter og spann!
    Ahh.. skulle gjerne hatt rommet ditt med møblene og mere til marsboer! :-D

Du kan vel bekrefte at M3 har engasjemet. Jeg syntes M3 passet godt til B&W. Jeg nevnte jo rommet som en mulig kilde, men snert og hurtighet i nedre mellomtone/mellombass bedrer seg vel ikke mye med plassering.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Ahh.. skulle gjerne hatt rommet ditt med møblene og mere til marsboer! :-D

Du kan vel bekrefte at M3 har engasjemet. Jeg syntes M3 passet godt til B&W. Jeg nevnte jo rommet som en mulig kilde, men snert og hurtighet i nedre mellomtone/mellombass bedrer seg vel ikke mye med plassering.
    Bassen vil bedre seg noe jo. Men her kan man ofte oppnå samme effekt ved å flytte lytteposisjon/høytaler litt bak/frem.

Mellomtonen blir fort ullen og udefinert dersom man f.eks har en vegg ved siden av den ene høytaleren men ikke ved den andre. Hos meg forskyves senterimaget noen cm til høyre fordi jeg kun har sidevegg ved høyre høytaler. Nå er mellomtonen krystallklar og svært oppløst, men det var den ikke når anlegget sto langs en annen vegg, så romplasseringen har nok mye å si.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg nevnte jo rommet som en mulig kilde, men snert og hurtighet i nedre mellomtone/mellombass bedrer seg vel ikke mye med plassering.

Feil, det er nettopp der en har mye å hente.. Med riktig plassering så faller pressiseringen av lyden på plass!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Feil, det er nettopp der en har mye å hente.. Med riktig plassering så faller pressiseringen av lyden på plass!!

ehh...nå var det hurtighet og snert som trådstarter savner.. "MEN særlig bass og lavere mellomtone låter litt laidback, slappt og upresist" ..... det er vel ikke mere bass som menes her.. jeg forstår det slik at bassen er upresis, ikke perspektivet..

Selvfølgelig er plassering meget viktig for perspektivet og fokus! Og mengde bass endrer seg selvfølgelig også.
    Vi må ikke sammenblande parametre for mye..

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehh...nå var det hurtighet og snert som trådstarter savner.. "MEN særlig bass og lavere mellomtone låter litt laidback, slappt og upresist" ..... det er vel ikke mere bass som menes her.. jeg forstår det slik at bassen er upresis, ikke perspektivet..

Selvfølgelig er plassering meget viktig for perspektivet og fokus! Og mengde bass endrer seg selvfølgelig også.
    Vi må ikke sammenblande parametre for mye..

Ehh, hva legger du i ordet pressisering?? Jeg mener nettopp hurtighet og snert!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Ehh, hva legger du i ordet pressisering?? Jeg mener nettopp hurtighet og snert!!
    Presisering av lyden kan jo bety så mangt. Bassen kan jo strammes opp ved andre plasseringer. Jo, det kan kanskje påvirke hurtighet og snert litt, men ikke så mye vel? Her tror jeg forsterkeren er viktigere. Jeg hadde noe av det samme problemet selv for ikke lenge siden. Savnet litt hurtighet, dynamikk og trøkk i mellombassen. Det som løste det i mitt tilfelle var faktisk CD-spiller bytte (trodde først det var høyttaler).

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del falt lydbilde på plass, nettopp hurtighet og presis bass, når jeg forandret høyttalerposisjon i rommet!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å skifte kabler!! Blue heaven er IKKE en kabel som står til resten av utstyret... Prøv å gå ett hakk opp til Red Dawn i det minste! Prøv å få lånt med deg kabler med forskjellig signatur og prøv hjemme... Dette er mye enklere enn å begynne å skifte ut komponeneter når du er relativt fornøyd med lydsignaturen som du beskriver det. Og da er det jo snakk om nyanser og det lille extra, og da kan faktisk kabler gjøre den lille forskjellen, lille snerten som gjør anlegget komplett. Har du feil kabler faller lydbildet og kan bli mye "kjedeligere" enn hvis du har riktige kabler. Husk signalet blir aldri bedre en den dårligste komponenten, og det er en grunn til at det fins et hav av forskjellige kabler til forskjellig pris og kvalitet. Blu Heaven er en bra kabel for de som oppgraderer fra Nordost Flatwire! Ikke på det utstyrsnivået som du er på... PS: Pass på hvis du låner kabler at de er ferdig innbrent.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk kan man endre lydbildet med toe-in på ht...
    Du beskriver lyden som uengasjerende, så det kan være verdt ett forsøk..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ste-Reo.
    Har du feil kabler faller lydbildet og kan bli mye "kjedeligere" enn hvis du har riktige kabler.
    Jøss... hva slags kabler har du hørt denne forskjellen med?

Jeg har testet min sølvkabel til ca 10k mot andre og har detektert en ganske klar (tror jeg) forbedring i f.eks littegrann renere og klarere fiolin med bedre rominformasjon. Som om signalet er litt renere men jeg synes ikke det var lett å høre, jeg måtte bytte endel frem og tilbake for å legge tydelig merke til det i forhold til billig kabler, inkl. lakrisnøre (har ikke prøvd med mine nye komponenter men det blir testet snart). Andre kabler synes jeg forskjellene er så små at jeg er usikker på om det er subjektive lurerier..

I dette tilfellet blir jeg sjokkert om kabler løser "problemene".. I så fall skal jeg også ha den kabelen :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Antonx, igjen. Tror ikke kabel bytte kan rydde opp i "problemene" dine.
    Det finnes forresten en brukt Nad M3 på HFS til salgs akkurat nå: Integrert NAD M3 forsterker selges

Har du råd til Conrad Johnson 350SAen som ligger på avtorget, så vil du nok aldri se deg tilbake.

Lf

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror problemet ligger i H800 jeg.. syns de er "treige" i bassen, kontra f.eks H400. uansett forsterkeri. Men det er min erfaring da. Ellers er H800 en super høyttaler.

Greier ikke MA 6.1 å få fart i bassen, så er det så si "ingen" som kan tror jeg. Lyngdorfen har jeg for lite erfaring med, og ikke hørt den på Dali.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker jo selvfølgelig ikke om en spesific kabel. Du har kabler som legger til og som trekker fra. Du har kabler som er lysere i signaturen og du har kabler med mørkere signatur. du har kabler som fokuserer på dynamikk, mens andre Fokuserer på detaljer. Dette er vel obligatorisk lære for lydinteresserte??Jeg vet feks at Blue Heaven er en kabel som kan trekke ned akkurat de kriteriene som trådstarter beskriver, da jeg har testet mye med kabler selv (testet en del med blue heaven) og mye utstyr... Kabler kan faktisk spille en stor rolle, hvis man er opptatt av lyd da selfølgeligvis. Og hvis du Antonx har en kabel med sølvlegering til 10k og ikke er sikker på om det hjelper, er det ganske provoserende da du antagelighvis har kun kjøpt den kabelen fordi du tror det blir bedre uten å ha testet. Dessuten setter det min integritet i tvil og de testene jeg har gjort som ærlig entusiast og audiofil Med intersse for lyd og ikke utstyr!! Punktum

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antonx, hvilken Lyngdorf er det du baserer dine bastante uttrykk på? Kan dette være SDAI2175, som ikke har annet til felles med TDAI2200 enn Lyngdorf-navnet?

Du sier jo selv at du ikke husker navnet, hva med prisen på den?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ste-Reo.
    Jeg snakker jo selvfølgelig ikke om en spesific kabel. Du har kabler som legger til og som trekker fra.
    En kabel kan ikke legge til noe som helst. Å tro det er værre enn å tro på julenissen, i voksen alder. En kabel er et passivt "filter", og kan kun trekke fra. Ekstremt dårlige/lite egnede kabler vil trekke fra så mye informasjon at det er hørbart.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs hva utgangspunktet i kabler man sammenligner og har fra før, Kan det høres ut som å "legge til". Men i prinsippet helt korrekt, Gorm.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Tror problemet ligger i H800 jeg.. syns de er "treige" i bassen, kontra f.eks H400. uansett forsterkeri. Men det er min erfaring da. Ellers er H800 en super høyttaler.

Greier ikke MA 6.1 å få fart i bassen, så er det så si "ingen" som kan tror jeg. Lyngdorfen har jeg for lite erfaring med, og ikke hørt den på Dali.
    Et godt poeng, skorob. Hvis det er lydsignaturen fra høyttalerene trådstarter ikke er fornøyd med, så kan han bruke 100tusener av kroner på elektronikk uten at han blir fornøyd. Derfor anbefaler jeg igjen trådstarter om å låne seg annet forsterkeri, for å sjekke om det er lydsignaturen til høyttalerene som ikke faller i smak.

Lf

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les en gang til cps ..

Ste-reo.. Jeg testet kabelen på forhånd. Skal innrømme at eiergleden spilte inn samt at jeg ville ha med lydforbedringene.Dessuten selges de (søvbelagte) WW til "halv pris" i følge Lyric.

Jeg vil påstå en en kablel ikke legger til noenting. Det er umulig. Derimot kan de sikkert farge littegrann (som oftes en ulempe).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifil
    Har akkurat skiftet anlegg. Er ingen teknisk ekspert og søker derfor forumets hjelp til å løse noen av startproblemene jeg opplever. Oppsettet består av:
    • Primare DVD 30 (Primært som CD spiller, men ser i tillegg en del musikkfilm i stereo)
    • Lyngdorf TDA 2200 AD (ikke roomperfect - ennå)
    • Dali Helicon 800 (spilt ca 250 timer)
    • Ellers: Isotek minisub mk II, Nordost Blue Heaven XLR, QED silver Anniv. til bi-wiring, Valhalla puter under høyt.)
    Jeg hører primært på akustisk musikk (Tony Rice, Jerry Douglas, Kelly Joe Phelps, bluegrass etc), men anlegget blir også utsatt for Tool o.l.

Lydpreferansen min er (vanskelig å sette ord på!)::-D Høyoppløst, detaljrikt, luftig, stort 3-d lydbilde, dynamisk, stramt, "musikalsk". Men ikke: skarpt, superanalytisk.

Status er at anlegget pr. nå tilfredsstiller mange av forventningene mine, særlig klangfarge, detaljer og oppløsning i toppen, MEN særlig bass og lavere mellomtone låter litt laidback, slappt og upresist. Føler også at lydbildet her kan flyte litt sammen på krevende musikk.

Spørsmål:
    • Kan et dedikert effekttrinn på bassen hjelpe. Hi-fi klubben mente at jeg i så fall burde kjøpe noe som kvalitetsmessig er helt på høyde med tda 2200 eller helst over (les dyrt) dersom jeg skulle oppleve det som en oppgradering av lyden. Dette utelukker bl.a Lyngdorfs eget effekttrin SDA 2175. Er dere enig i denne vurderingen? Har dere forslag til et effekttrinn som kunne gjøre denne jobben til en noenlunde pris? HFK foreslo selv Classè CA 2100.
    • Jeg vurderer også å skifte høytaler. Hva tror dere da kunne være en god match? Jeg har lest mye bra om Gamut L5, Usher 8571, og Dali ms4/5. Som dere kankje skjønner er også WAF litt viktig her.
    • Hvilken pris kan jeg evt forvente å få for 2-3 uker gamle Helicon 800?
    • Høytalerkablene mine er litt midlertidige. Noen forslag til god match?
    • Noe annet: Primaren har XLR digital utgang. Er det noen av dere Lyngdorf eiere som har prøvd å kjøre digitalt hele veien?
    • Til slutt; jeg skal etter hvert flytte til et hus med tregulv. Spikes eller puter? Eller andre løsninger?
    Jeg vet selvsagt at jeg må lytte selv, men pga geografiske forhold er det viktig å ha en svært kort og veloverveid shortlist å forholde seg til den dagen man begir seg avgårde..

Det ble visst mange spm. Vel, håper noen av dere gidder å gi noen tips!
    Du må ikke bruge noget net strøm filter ect. på forstærkeren. uanset hvor stor den er ell. mærke .- vil den attid dynamic begrænse. = daf bas og tryk.
    Så tag forstærkeren ud af mini suppen og kør den direkte i net stikket.
    De andre produkter i kæden kan du bibeholde i mini subben.
    PRØV DET FØR DU BEGYNDER M ALT MULIG ANDET.
    DU er velkommen til at ringe mig. TLF 48865741.
    Mvh. johnny

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for engasjement og mange gode svar!:-D

Har eksperimentert mye med plassering uten å komme helt i mål. Selv heller jeg kanskje mot at følgende har aller mest å si (basert på deres råd, andre eksperters råd og egen erfaring):
    1. Rommet vil uansett gi noen uheldige resonanser på enkelte "turtall". Et akustisk optimalisert rom blir nok min stue aldri. Men dette tror jeg på sikt kan løses/bedres med Room Perfect.
    2. Jeg har sannsynligvis litt lite krefter til rådighet for å drive H800 slik at de låter helt etter min smak.
    Det siste kan jo da løses ved enten å skifte høytalere eller ved å bi-ampe de jeg har. Her er jeg fortsatt usikker. Har lest noen tråder her der det uttrykkes skepsis til effekten av bi-amping med mindre man by-passer filteret i høytalerne. TDA'en har faktisk innebygget digitalt delefilter og muligjør dermed full pakke, men jeg er skeptisk til å gjøre inngrep i høytalerne med mindre det blir gjort "professjonelt". Noen som har innspill/tips eller erfaring på dette?

Har ellers vurdert å snuse på Lyngdorfs egne høytalere MH-1. Dette er en klassisk 2,5 veis kvalitetshøytaler (2 x 6,5", og ganske lettdrevet)som burde være en god match for TDA'en. I tillegg kan de bygges ut med egne bass-høytalere på sikt, "bi-ampet" av en lyngdorf nr. 2. Problemet her er prisen (72000,-), og at Klubben ikke har dem for demo i Norge. Er det noen av dere som har hørt/hørt beskrivelser av disse?

Til de av dere som har uttrykt skepsis til TDA'en: Jeg respekterer fullt ut at den kan oppleves som tam i forhold til M3. Har selv sammenlignet og syntes M3 låt veldig bra. Valgte likevel TDA 2200 da jeg opplevde den som mer åpen og nøytral (og ikke for tam), og fordi den muliggjør Room Perfect. Sammenligningen foregikk på Dali Mentor 6.

Jeg tar gjerne imot flere tips til alternative høytalere eller forsterkeralternativer til evt. bi-amping. Eller helt andre ting som kan hjelpe!:-D

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •