Oppgradering av surround system

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering av surround system

Hei.

Jeg har en loftstue som er blitt dedikert hjemmekino. Jeg kjøpte en PE8720 m/lerret i høst, men hadde ikke råd til lyd som matcher bilde. Jeg kjøpte da et samsung HT-QX100 som har fungert greit, men ikke mer. Nå driver jeg og planlegger oppgradering av lydsiden. Det skjer nok ikke før til høsten, men jeg må jo planlegge.

Jeg tenkte på klipshc rf82 som fronter og tilsvarende størrelse på resten av høyttalerne, samt SVS PB-12NSD. Som forsterker tenkte jeg på Denon 3806 eller tilsvarende.

Men i senere tid har jeg begynt å tenke på om jeg egentlig trenger så store høyttalere. Derfor trenger jeg noen tips fra dem som har peiling her på forumet.

Rommet mitt er ca. 16 m2 stort (lite) og har litt skråtak i bakre kant.

Målet mitt er å ha trøkk i systemet. Jeg ønsker at det skal være dynamikk og et balansert lydbilde. Systemet vil bli brukt hovedsakelig til film og spillkonsoll. sannsynligvis ikke mer enn 5% av tiden vil være musikk. Det hører jeg på i stua.

Så kommer spørsmålet:

Hvor store høyttalere og forsterker trenger jeg egentlig? Dersom jeg trenger vannvittig svære høyttalere for å få bra lyd så kjøper jeg det, men jeg gidder ikke brenne av penger unødvendig. Jeg trenger ikke ha mulighet for å spille så høyt at man trenger hørselvern for å se film.

Ønsket mitt (siden jeg fremdeles regner meg som nybegynner) er at noen med peiling kan sette opp komplett system for meg, både forsterker og høyttalere.

Beklager hvis innlegget ble litt rotete.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis der er Klipsch du har lyst på så funker det veldig godt til film :-)

Har 62 center og front og det er stort nok for meg, har 2-3m2 mindre rom.
    Så om du trenger større en rf82 tro jeg ikke.
    Har du penger... RC-64 center, så skal du nok sikret og kunne spille høyt nok.
    Og med SVS er du sikikret et godt fundament og hinsides dypbass nen mot 10hz med pb plus :-)

Lydmessig er kansje ikke Denon det beste valget og matche med, ville nok valgt helst Marantz 7001/8001 eventuelt Yamaha 2700 eller harman/kardon 6/7 serie.
    NB !!! for og utnytte Klipsch max trenger du kraftig effektforsterkere... ;-) oppgradering sa du... he he

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hvis der er Klipsch du har lyst på så funker det veldig godt til film :-)

Har 62 center og front og det er stort nok for meg, har 2-3m2 mindre rom.
    Så om du trenger større en rf82 tro jeg ikke.
    Har du penger... RC-64 center, så skal du nok sikret og kunne spille høyt nok.
    Og med SVS er du sikikret et godt fundament og hinsides dypbass nen mot 10hz med pb plus :-)

Lydmessig er kansje ikke Denon det beste valget og matche med, ville nok valgt helst Marantz 7001/8001 eventuelt Yamaha 2700 eller harman/kardon 6/7 serie.
    NB !!! for og utnytte Klipsch max trenger du kraftig effektforsterkere... ;-) oppgradering sa du... he he
    Men kan jeg bruke mindre enn rf82 og fremdeles ha bra resultat? Kan det bli for stort? Og må jeg ha effektforsterkere, eller kan jeg kjøre med surroundreceiver? Jeg er heller ikke nødt til å bruke klipsch, men jeg har inntrykk av at det skal være bra til film?

PS: det blir jo oppgradering i forhold til det jeg har før

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det flere av dere veteraner som har en mening om saken? Jeg vet dere har sikkert skrevet det meste tusen ganger før, men jeg setter pris på alle råd jeg kan få.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må jeg bare si at jeg ikke har noe erfaring med Klipsch og er langt fra noen veteran her inne.
    Men siden du bruker anlegget 95% til film og spill, mener jeg du kan ha nok med f.eks SBS-01-settet fra SVS (nå tenker jeg pris). Jeg har hørt dette settet flere ganger på en Denon 3806, og det trøkker meget bra. På en annen side er jo størst mulig senterhøyttaler å foretrekke til film, så det kan jo være et alternativ å kanskje prioritere den største Klipsch-senteren og heller gå ned ørlite på frontene, hvis ikke budsjettet skulle strekke til.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Først må jeg bare si at jeg ikke har noe erfaring med Klipsch og er langt fra noen veteran her inne.
    Men siden du bruker anlegget 95% til film og spill, mener jeg du kan ha nok med f.eks SBS-01-settet fra SVS (nå tenker jeg pris). Jeg har hørt dette settet flere ganger på en Denon 3806, og det trøkker meget bra. På en annen side er jo størst mulig senterhøyttaler å foretrekke til film, så det kan jo være et alternativ å kanskje prioritere den største Klipsch-senteren og heller gå ned ørlite på frontene, hvis ikke budsjettet skulle strekke til.
    Det trenger ikke være klipsch da, jeg er åpen for alle forslag. Den største klipsch senteren er megastor da, kanskje for stor for mitt 16 m2 rom? Som sagt så kan jeg godt legge ut noen kroner dersom det er nødvendig, men jeg er også prisbevisst, og dersom du mener svs-settet gir bra nok trøkk, så vil jeg nok vurdere det. Har hørt andre og som skryter av det.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KydeX
    Men kan jeg bruke mindre enn rf82 og fremdeles ha bra resultat? Kan det bli for stort? Og må jeg ha effektforsterkere, eller kan jeg kjøre med surroundreceiver? Jeg er heller ikke nødt til å bruke klipsch, men jeg har inntrykk av at det skal være bra til film?

PS: det blir jo oppgradering i forhold til det jeg har før

Ja, det går det, har ingen problemer med og spille over 115 db med full frekvensrespons jeg.
    Da har jeg en harman/kardon forsterker som yter 75watt FCT og 140watt peek per kanal 8 ohm.
    Det er grei lyd men jeg savner en fastere bass.
    Surround og mange kanaler suger strøm fra forsterkern og det gjør at bassen i surround blir noe slappere en om du kjører foreksempel stereo med bare fronthøytalerne.

Selv med RF-52, RC-52 og RS-42/52 vil du få bra lyd.
    Oxo SVS sitt SBS eller SCS som jeg heller vil anbefale med 1 eller 2 suber :-) vil gi mye godlyd for pengene på en surround forsterker til 10.000 :-)

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS sitt system frister også litt ja. Spesielt med de nye scs'ene som du kan bruke som fronter. Jeg trenger ikke vente fullt så lenge med å investere dersom jeg går for den løsningen. Det skal tross alt gjennom budsjettkomiteen hjemme også, hehe.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til HØsten kommer jo også de nye mellomstore høytalerene til SVS. Kan være verdt å vente på. Ellers har jeg selv erfaring med RF82. Har tre stk av disse i front i et 20kvadratmeters rom og det funker brillefint.

Ellers har du jo den nye serien til B&W som det sikkert kommer noen tanker om etter demohelgen til Hjemmekino.

Uansett lykke til med planleggingen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •