Den ultimate rock-høyttaler!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 17 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 334
    Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den ultimate rock-høyttaler!!!

Hva er den ultimate rock-høyttaler? Kan det være Klipsch, eller B&W av en eller annen modell? Flytter de luft nok til at lytteren blir anpusten? Eller er det noe helt annet merke som tar rotta på de fleste andre?
    Jeg spør, dere svarer. Trenger innspill!!!

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ultimate? Du kan helt sikkert få kjøpt noe i 200,000kr. klassen som er det ultimate, men i "normale" prisklasser vil jeg anbefale Patos Lyric serien, PSB, og Klipsch, men neppe B&W.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker James Loudspeaker veldig godt til rock iallefall. Ellers syns jeg B&W kan formidle rock på en veldig god måte.

EDIT: Kan jo heller ikke glemme JBL da, TI260 er helt utrolig rå.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Mentor

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris og størrelse underordnet?

Westlake Tower SM1:

Jepp, basselementene er 18".

De største Gryphon:

Disse DIY høyttalerne. Subelementene bak er 15"....

Endel rimligere: Klispch La Scala. Sies å være helt sinnsvake:

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wizkid, du har jo hatt B&W og gikk over til SA. Nå er du på leting igjen. Da er det jo tydelig at ingen av disse merkene fungerer til rock.

Hva vektlegger man når man skal velge en rock'n'roll høyttaler?

Jeg mener at høyttaleren må være så dynamisk at den klarer å formidle doble basstrommer uten at det blir grøt av det. Bassgitar må formidles på en troverdig måte slik at man hører at det er strengeinstrument og ikke bare brum.

Diskanten må være slik at skikkelig trashing av symbalene høres ut som symbaler og ikke niagarafossen.
    Diskanten kan ikke være så oppløst at gitarsoloer med f.eks. slide med overdrive skjærer i øret.
    Mellomtonen må være bra. Hmmm...har ikke noe å tilføye der.

Jeg har hørt på B&W, SA, Proac og Klipsch. Det kan fort bli Klipsch siden jeg føler at man får mest for pengene der.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gå til litt mer "jordnære" høyttalere, så er jeg veldig godt fornøyd med Snell, som jeg synes passer bra til min musikksmak, 70-80 tall's Heavy, Blues, samt akustisk musikk.
    Synes ihvertfall jeg :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Hva er den ultimate rock-høyttaler? Kan det være Klipsch, eller B&W av en eller annen modell? Flytter de luft nok til at lytteren blir anpusten? Eller er det noe helt annet merke som tar rotta på de fleste andre?
    Man må vel nesten ha hørt på alle høyttalere for å kunne svare på dette. Ellers vil det vel bare være den enkelte sine egne preferanser/erfaringer som kommer frem. Kan jo bli fristet til å trekke frem CV hvis det er mengden av luft som settes i sving som er det essensielle...

Hva med Kappa 9.2i. som Dag Johnsen har her på forumet? Nyere utgaver av infinity er vel heller laber..

Newcomer darkz sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns faktisk cv trøkka ordentlig med pen nok lyd jeg da, men spiller mest metal med dem:P

Skal du ha Rock høyttalere for å dra på med ei god plate Deep Purple trenger du noe gammalt:P Aldri hørt råere lyd enn i akai settet jeg har når det kommer til god rock:-D hehe, go oldschool!!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Har nettopp fått meg SA Ranger som jeg synan fungerer utmerket på rock. Fin kontroll i mellombassen, ellers funglerte patos lyric 402 meget bra, og ikke så kontrollert som SA.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ultimate rocke høyttaleren må nok være Klipsch La Scale! Den er helt rå når den blir foret med musikk sjangere som den mestrer og gjengi med presisjon og ekstrem hurtighet...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lapavoni
    1. Wizkid, du har jo hatt B&W og gikk over til SA. Nå er du på leting igjen. Da er det jo tydelig at ingen av disse merkene fungerer til rock.

2. Hva vektlegger man når man skal velge en rock'n'roll høyttaler?

Jeg mener at høyttaleren må være så dynamisk at den klarer å formidle doble basstrommer uten at det blir grøt av det. Bassgitar må formidles på en troverdig måte slik at man hører at det er strengeinstrument og ikke bare brum.

Diskanten må være slik at skikkelig trashing av symbalene høres ut som symbaler og ikke niagarafossen.
    Diskanten kan ikke være så oppløst at gitarsoloer med f.eks. slide med overdrive skjærer i øret.
    Mellomtonen må være bra. Hmmm...har ikke noe å tilføye der.

3. Jeg har hørt på B&W, SA, Proac og Klipsch. Det kan fort bli Klipsch siden jeg føler at man får mest for pengene der.
    1. Begge fungerer godt, men ingen river håret av meg samtidig som de smører øregangene.
    2. Du sa det jeg tenkte, men ikke skrev.
    3. Det er den konklusjonen jeg har kommet til også.

Men det blir ikke CV, ikke over 50 lapper, Deep Purple skal de fikse, og C. Alshus, jeg har dessverre begrenset takhøyde ...

EDIT:Klispch La Scala har jeg hørt mye fint om før også, pris?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er nevnt nedenfor, men har du lyttet til JBL TL260? Den burde dekke dine behov gitt prisklassen dine eksisterende høyttalere ligger i.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Klipsh La Scala II ligger på ca 84.000Nkr:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Zu Druid Mk4

Som deg så hører jeg mye på rock/metal, aldri helt funnet en høytaler som fungerer helt, men de jeg har på låning nå funker overaskende bra! Den er veldig hurtig og dynamisk, de mangler litt fysisk bass og går ikke kjellerdypt, men med disse kan du spille så høyt du vil uten at du blir lyttetrett! Med Klipsch så ble jeg lyttetrett etter et par låter.. Disse blir ståendes hos meg iallefall..

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at mitt opprinnelige forslag er nevnt opptil flere ganger, nemlig Klipsch La Scala. Glem B&W og andre fisefine engelskmenn. Styr også unna fruktkassene fra CV.

Jeg har hatt mange forskjellige merker og modeller hjemme de siste årene og kommer alltid tilbake til Klipsch som de høyttalerne som har gitt meg mest glede og høyeste lufttrommefaktor. Det er sikkert en rekke feil med Klipsch som man kan grine på nesa av. Kabinettene spiller med, knoketesten er ikke overbevisende osv osv, men jaggu er det morro når man har fått dem spilt inn skikkelig.

Skal man vurdere høyttalere i et fornuftig prisleie tror jeg nok Klipsch burde stille med sterke kort i rock'n'roll klassen.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder en knapp på Jbl jeg også, Array er en av de høytalerne jeg har hørt som virkelig fikk fram rockefoten.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er gjenganger i mange tråder med ulikt tema.
    1. Hva da med RF 63?
    2. Er man nødt til å gå for RF83 for å få det jeg er ute etter?
    3. Kan det holde med en billigere modell også, eller får man La Scala til en fornuftig bruktpris?
    Spørsmålene er mange, og svarene er vel ikke langt unna. Eneste Klipsch jeg har hørt er en RF83 med ca 200-300 timer bak seg.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,799
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må inrømme at jeg tenker mer i retning av skikkelige proffesjonelle PA oppsett når rock skal fremmføres mest mulig troverdig.

Er ellers enig i at mange av de tidlige i denne tråden nevnte høytalerene kan gjøre en god jobb også (selv om jeg ikke helt skjønner nedvurderingen av CV som vel nettop er konstruert for å rocke og stort set gjør alt annet mye dårligere) , men den følelsen av å bli tatt tak i og filleristet av høytalere og et oppsett som jobber på tomgang, det må man vel opp i litt andre kalibere for å oppleve....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En "rocka" HT er undervurdert. Den skal også spille finesser i fleng og være luftig samtidig som du skal oppleve full rockepakke. Tro ikke at de fleste rockeplater er utgitt med tilfeldig lyd som er skrudd i all hast. De fleste har nok et ønske om best mulig lydbilde uansett sjanger, selv om enkelte kanskje ikke har budsjett til de beste folkene/studioene. Jeg synes bl.a. CV kun spiller med trøkk, men ikke pent nok. Funker til fest, men ikke til hverdags. Min musikksmak er veldig variert og inkluderer de fleste sjangere. For å finne de perfekte HT til min platesamlig skal man være god. Jeg har innsett at det går bare ikke an. Derfor vil jeg at de skal takle først og fremst rock fra de glade 70 åra. Funker de på film er det topp, men om de også funker på jazz og akkustisk musikk, er det en bonus. Alle vet at det finnes to typer musikk: god og dårlig musikk :-D Har også fått anbefalt Klipsch fra enkelte "rørfolk" tidligere som også har sans for 60 - 70 åra.

Side 1 av 17 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •