Den ultimate rock-høyttaler!!! - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 17 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 334
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etter 1000 timer bytter du til JBL TL260

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det nei. Men det sa jeg når jeg kjøpte SA Explorer òg :-o

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken elektronikk skal du drive anlegget med Wiz??
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte først at du skulle returnere en stk. A21 devilej, men det ble kjøpt en Rotel RB-1092 i vinter da jeg regner med du ville ha fighta bra for den. Bruker da Yamaha RX-V2700 som pre på frontene, og innebygd eff. til center og surr. Forresten en dødsrå kombo på SA Explorer. Vi får se når frontene er innspilt om det kan kalles match. Det finnes en i nærheten av meg som er en råtass på rør som kan være god å ha hvis det viser seg å ikke funke. Han går under navnet jane her på forumet. Klipsch har han også, (tror jeg). Både bygger og modder den mannen.
    Har ellers begynt og se på surr-ht som RS52/62. Kjenner meg såpass at en god nr. 2 blir vanskelig å fordøye i lengden. Psykisk de der greiene serru.

For morro skyld så kjørte jeg RK på frontene og uploaded oppsettet via receivermanageren til Yamaha. Lagret det så for å sammenligne om hvor det blir størst dokumentert forandring etter noen hundre timer. Morro å se om RK`en forrandrer seg. I forhold til andre HT jeg har hatt så er det tydelig at RF63 har fått minst korreksjoner av alle fra start av. Yamaha liker tydeligvis uinnspilte Klipsch :-?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Gleder meg til jeg passerer 100 timer, og 1000 timer tør jeg ikke tenke på
    Du vil neppe høre noe forsjell etter 100 timer og oppover. Min erfaring er å sette på en 30Hz tone i et par tre døgn. Enten ved tonegenerator (som også finnes å laste ned til data), eller repeat på en test cd som har det.

Morsomt å høre at du er så fornøyd.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Du vil neppe høre noe forsjell etter 100 timer og oppover. Min erfaring er å sette på en 30Hz tone i et par tre døgn. Enten ved tonegenerator (som også finnes å laste ned til data), eller repeat på en test cd som har det.

Morsomt å høre at du er så fornøyd.
    Som tidligere nevnt så var den største forskjellen etter noen timer med høy rockefot. Var så lite bass at jeg ble nesten skeptisk. Men når det værste løsnet så tenkte jeg dette blir bra. Noen 30Hz i flere timer kommer inn i mine HT nei. Har hørt folk si det er skadelig for HT`ene. Tør ikke ta den sjansen da.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje ikke det er skadelig med 30Hz, men mellomtone/diskant vil vel ikke få rørt noe særlig på seg da?

Synes også det er hyggeligere å høre på AC/DC eller Deep Purple enn 30Hz..
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch krever veldig lang innspillingstid, og wizkid vil merke markante forskjeller etter å ha rundet 200t, 500t og 1000t. Mine forandret seg veldig mye etter 1000t på spillefoten. Man vil også merke at de trenger å "blåses" litt av og til

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Tror kanskje ikke det er skadelig med 30Hz, men mellomtone/diskant vil vel ikke få rørt noe særlig på seg da?

Synes også det er hyggeligere å høre på AC/DC eller Deep Purple enn 30Hz..
    Kjedelig med 30Hz i lengden. Labbetuss sier de bør blåses av og til. Ikke noe problem :-P

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bruke en 30 hz sinustone har lite for seg. Fullfrekvent pinknoise derimot er perfekt...

Men det er en myte at du skal være forsiktig i starten. Jo høyere du spiller jo raskere går innspillingen

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakket om å få "løsnet" på bassen, og dersom den ikke tåler 30Hz så ... er det da noe å snakke om? Snakker ikke om 120db heller, men ved moderat volum.

Med hensyn til mellomtone diskant innspilling, så tenk på følgende: Bass = f.eks. 30Hz pr sekund, Mellomtone = Tja, f.eks 1000Hz og mer pr sekund. Det betyr 30 til 40 ganger (++) flere Hz pr sekund i mellomtone. Med andre ord trenger mellomtone mye kortere innspilling enn bassen, da den beveger seg mye hurtigere, og diskant enda hurtigere for å bli "spillt inn".

Nå er jo dette med innspilling kraftig overdrevet. Det er ikke slik at en ny høyttaler låter ræva, og himmelsk etter en periode. Troen er nok her sterkere inn fakta.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakket om å få "løsnet" på bassen, og dersom den ikke tåler 30Hz så ... er det da noe å snakke om? Snakker ikke om 120db heller, men ved moderat volum.

Med hensyn til mellomtone diskant innspilling, så tenk på følgende: Bass = f.eks. 30Hz pr sekund, Mellomtone = Tja, f.eks 1000Hz og mer pr sekund. Det betyr 30 til 40 ganger (++) flere Hz pr sekund i mellomtone. Med andre ord trenger mellomtone mye kortere innspilling enn bassen, da den beveger seg mye hurtigere, og diskant enda hurtigere for å bli "spillt inn".

Nå er jo dette med innspilling kraftig overdrevet. Det er ikke slik at en ny høyttaler låter ræva, og himmelsk etter en periode. Troen er nok her sterkere inn fakta.
    Hehe, ja, jeg mente det samme som deg før jeg fikk Klipsch i hus.

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jo dette med innspilling kraftig overdrevet. Det er ikke slik at en ny høyttaler låter ræva, og himmelsk etter en periode. Troen er nok her sterkere inn fakta.[/QUOTE]

He he ja hadde det enda vært så vel :roll: Har selv rf 63 som står til innspilling, de låt slett ikke bra i starten. Total mangel på samarbeid mellom elementene spør du meg, og bassen kom ikke før en god stund. Så mine ord om helt nye Klipsch er at de låter ræva i starten men tar seg betraktlig opp etterhvert

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg testet mine RF83 rett fra esken spilte de veldig bra. Ikke like dypt som de gjør nå etter 600 timer, men samspill og dynamikk var det ingen ting å si på. Mulig opphengene kan være litt stivere på RF63
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Stive" elementer/-oppheng må løses opp gjennom innspilling. Men at samspillet ikke funker fra dag 1 høres ikke bra ut. Og høyttaleren bør absolutt lyde bra i det den pakkes opp fra boksen. Dersom den låter "ræva" fra starten, vil jeg tro at det er ørenes tilvenning til lyden som finner sted over tid, ikke at høyttalerens lyd forbedres.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Score
    He he ja hadde det enda vært så vel :roll: Har selv rf 63 som står til innspilling, de låt slett ikke bra i starten. Total mangel på samarbeid mellom elementene spør du meg, og bassen kom ikke før en god stund. Så mine ord om helt nye Klipsch er at de låter ræva i starten men tar seg betraktlig opp etterhvert
    Samme oppfatning her ja. Fikk nesten sjokk når jeg satte på musikk første dagen i forhold til andre dag. Fikk en "detvarikkesånndevarpåbutikk"-følelse. Står Big Bang på repeat i dag. Høyt. Må veksle litt for få spilt inn alle frekvensene, ikke bare 30Hz:-D
    Og du, din jblfan, må bare tro at høyttalere ikke må spilles inn. Mine tidligere SA Explorer trengte veldig mange timer innspilling før de dro til med godlyd. Ble sagt at de nesten ikke trengte innspilling, men etter mange hundre timer kom det godlyd. Plutselig spilte de oppløst og fin diskant, en veldig behagelig mellomtone samt bassen de skulle ha hatt. For de har basstrykket, men ikke før innspilling. Sammenlignet med f.eks. centeren så oppdaget jeg etter en tid at frontene spilte fra den. Tidligere så spilte de flott sammen. Da merket jeg distansen mellom innspilt og uinnspilte HT. Den var rett og slett heaven & hell.

Hvor lang tid tok det før du hørte noen markant forskjell på RF63, Score?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dag 1:
    "Who do we think we are" er dagens Purple-plate! For en feit lyd! Blir jo bare sittende og nyte, og det lover bra. Det mangler litt i forhold til det paret jeg hørte i Trondheim, men de er slett ikke dårlige rett ut av esken. Gleder meg til fortsettelsen, men kommer ikke til å lytte etter hvor mange timer det tar før de er optimale.
    Dag 2:
    Etter et døgn pause fra RF63 gikk jeg inn og slo av AC/DC som ha stått på i et døgn. Allerede når jeg nærmet meg døren fra utsiden kunne jeg fornemme at bassen har løsnet betraktelig. Satte på div ref. CD`er og lyttet Morsomt tenkte jeg. Satte så på musikk jeg liker. Blir dette bedre dag for dag, så vet ikke jeg. Satte så på "Who do we think we are" med Purple igjen. Javel ja! Dette nærmer seg et par av de så lenge ettersøkte høyttalerne. Og det etter kun 24 timer!
    Gleder meg til jeg passerer 100 timer, og 1000 timer tør jeg ikke tenke på.
    I dag sitter jeg med en mening om at de første timene som jeg hørte størst forskjell. For jeg har IKKE blitt vant til lyden. Hørte veldig stor forskjell. I dag så er mitt statement at de låt rævva rett ut av kassa. Men fra dag 2 til dag 5 er ikke forskjellen så stor. Men den kommer seg gradvis.

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lang tid tok det før du hørte noen markant forskjell på RF63, Score?[/QUOTE]

Er ikke ferdig med å spille dem inn enda, men merket stor forskjell etter en 3-4 dager :-D

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Og du, din jblfan, må bare tro at høyttalere ikke må spilles inn.
    Er jblfan blitt det nye skjellsordet? Nei nå må du gi deg. Jeg vet vel godt at nye høyttalere trenger innspilling. Har tross alt drevet med dette i noen år. MEN dersom en høyttaler trenger tusendvis av timer for å gi sitt beste så er det noe helt galt med konstruksjonen. Rundt 100 - 300 timer er nok for å "løse opp", og det er vel det vi snakker om, men for at alt skal spille optimalt skal det nok litt mer til, men ikke 100.000 ++ timer.

Se ellers mitt eksempel ovenfor. Er det helt feil? at jeg tenker slik?

Nå er ikke dette lenger et problem for meg, da mine 4343B har spilt mange timer, men kan huske at det tok ca (CIRCA) 3-4 måneder før alt "løsnet" etter re-conining av alle elementer og at de låt som de skulle. Spilte omtrent 1-2 timer pr. dag. Kan ikke høre noe dramatiske forsjeller etter dette.

Men, smaken er som baken ... delt. Ofte er det slik at om man tror ... Troen en jo som kjent ikke diskutabel.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jblfan blitt det nye skjellsordet?

Men, smaken er som baken ... delt. Ofte er det slik at om man tror ... Troen en jo som kjent ikke diskutabel.
    Det var ment som en spøk, men glemte smilet, beklager.

De fleste troende er ofte litt standhaftig og salige, ikke minst:-D

Side 13 av 17 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •