Kabinettresonans

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabinettresonans

Et dumt spørsmål; hvordan høres kabinettresonans ut? er det kun en slags vibrasjonslyd?
    Begynner vel å nærme meg ca 100 timer spilling på mine Mirage Omni 350, og må si at det merkes godt, bl.a. i bassområdet. Har begynnt å skru opp litt volum, og kjenner vibrasjon i høyttalersiden ved et visst volumnivå, dette må vel være såkalt resonans? Hvordan ligger dette an hos andre fabrikanter, er det vanlig på høyttalere i 6000 kroners klassen? Bortsett fra dette er jeg egentlig veldig godt fornøyd med Miragene, synes de leverer godt på stort sett allslags musikk, kanskje bortsett fra på den mest hard rocken

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kraftig vibrasjon? Er ikke siden på høyttaleren buet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kraftig og kraftig...det er vibrasjon iallefall, men ikke sånn at de rister. Det kjennes når jeg legger handen på siden, som er buet ja.

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med et for "mykt" kabinett er at ved kabinettets resonansfrekvens, vil den vibrere. Det vil da si at når ht spiller den gitte frekvensen, vil kabinettet spille med og enten slokke/dempe frekvensen, eller forsterke den. Dvs om elementene sender ut en tone med samme frekvens som kabinettets resonansfrekvens vil du enten høre denne frekvensen høyere eller lavere enn frekvensstyrken ht elementet hovedsaklig gir. Dette kalles interferens, og er derfor uønsket.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •