Bassnivå på kino og i hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bassnivå på kino og i hjemmekino

Finnes det noe "riktig" bassnivå i forhold til det generelle lydnivået man velger å spille av film i? I alle sammenhenger hvor jeg har vært til stede, har bassnivået aldri kommet så høyt at det har opplevdes for mye. Enten har anlegget vært en begrensende faktor, ellers har det vært naboene man er redd for å få på nakken...

La oss ta Colosseum kino; er det anlegget eller naboene som begrenser bassnivået dems, eller er det rett og slett at noen har bestemt at akkurat dette er det perfekte nivået? Får mye dypere og fyldigere bass fra hjemme..

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På vanlig kino har man mye større rom å fylle. Det kommer helt an på hvor mye penger kinoen har brukt på utstyret. Hvis du f.eks. drar til Tyskland, vil du finne kinoer hvor lyden er helt rå. Jeg syns både lyd og bilde er mye bedre hjemme, men så er jo kino mye mer sosialt, det er jo halve vitsen..

Newcomer Warlock sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må det vel sies at en del kinoer, deriblant Colosseum, er THX godkjent og da er også lydnivå gitt. Dvs at bass osv er kontrollert/målt og funnet iorden.
    Tilskuerene klager jo på for høy lyd, så det er vel i riktig område.

Arne

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    Hvis du f.eks. drar til Tyskland, vil du finne kinoer hvor lyden er helt rå.
    Hvor i Tyskland?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil bare si at i stavangers kinosaler (samtlige) er bassen aldri spesielt kraftig elelr imponerende. selv i thx salen synes jeg godt det kunne vært bedre. her kjenner du den ganske bra, men litt mer hadde ikke gjort noe...

men som noen sa, kino er sosialt, og det er der jeg går for å se nye filmer..

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden på kinoene suger noe jævlig i Norge. (Bortsett fra Hjemmekino sin...)

Ingen av kinoene her Steinkjer sal 1 (DTS) / Verdal sal 1 (THX) er noe tess.
    Ingen subbass og høre eller føle :-/
    Og da her jeg vært på de "store" filmen og sett. Og det virker som sub kanalen er 0 stilt med resten av kanalene :-(

Film er best på Kino, kino er best hjemme :-)

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes mye rart i kinosalene her på Berget, har vært i flere saler og jeg har aldri opplevd noe særlig godlyd noen steder (vanlige kinosaler og THX-saler inkludert...) I noen saler og gjerne sene forestillinger virker det som om operatøren (kinomaskinisten eksisterer vel ikke lenger...?) gjerne guffer ekstra på, noe som ofte medfører skyhøye nivåer og surround som vrenger/skriker. Skravlende fjortiser med ivrig mobilkozing og klemzing, godteposefomling, prompelukt, samt andre sjeler med stort behov for å snakke høyt i kinosal gjør kinoen hjemme mer komfortabel. Bassnivået generellt er labert og til dels bra i det hørebare området rundt 30-50 Hz, noen kan briljere med noe jeg kan kalle "godburping" men at de fortjener THX-sertifiseringen (hva nå den er verdt) stiller jeg spørsmålstegn ved.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det vel normalt å stille nivået etter det man liker personlig. Noen vil ha mer bass en andre. Men selfølgelig hadde det vært greit "å hatt noe å forholde seg til".

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som alle er enig i at kinosalene har for lite bass. Og når folk klager på for høy lyd er det vel først og fremst diskanten som fort blir ubehagelig.

Men tilbake til spørsmålet i første innlegg: Kan det bli for mye dypbass? Jeg har ikke opplevd det, hverken hjemme eller på kino. Det har alltid væert andre begrensende faktorer som naboer eller subwoofere som ikke orker mere...

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemme i leiligheten har man kanskje 30 kubikkmeter å fylle.

På en kino har man kanskje 4000 kubikkmeter å fylle. Sier seg selv at det kan bli vanskelig å få sinnsykt basstrykk.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Basstrykket kan vel også variere litt med hvor man sitter i de forskjellige kino salene. Det vil vel også selv i ganske så akustisk og lyd optimaliserte rom slm disse, kunne forekomme max og minimums områder med stående bølger i enkelte LFE frekvenser. Hvor mange som oppholder seg i salen ved visning, og hvordan de er kledd i forhold til årstiden, er vel også faktorer som kan påvirke kinoens lyd egenskaper.

Når det gjelder oppsettet i Colosseum kino, så kjenner jeg ikke til hvordan det er i dag, men det går vel en historie om denne kinoen at de en gang i tiden fikk problemer med at vindusrutene i bilettluka sprakk, med visningen av en en eartquake film der det ble brukt noen CV hornbasser for anledningen....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest et sted at de bruker JBL 5000 serie, men er ikke sikker, og tror det var seks eller åtte stk slike:

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må helt til Stockholm for å oppleve skikkelig kinolyd. Er et kino senter rett utenfor Stockholm, husker pokker ikke hva det heter i farten. Består av mange små kinosaler i øverste etasje.
    Så blant annet Boogeyman, Ring 2 samt Hostage og lyden var noe av det heftigste jeg har opplevd og ble en slags referanse for meg. Hærlig basstrykk og aldri skrikende på noen måte bare artikulert og deilig.

Må vel dra dit igjen snart.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha lest for ikke så lenge siden at filmspor blir mikset i studio der lydnivået er 'normalisert'. D.v.s. at vanlig -20dB pink noise blir gjengitt vet 85dB for alle fullrange kanaler. Det vil igjen si et maksnivå på 105dB. Subben skal holde følge med tre fronkanaler, og heves derfor med 10dB. Maks nivå for denne blir da 115dB. Kjører alle på full blås blir det fort oppimot 125dB, og det er HØYT!

Når jeg spiller virkelig 'grisehøyt' i min kino har jeg peaker på ca 115dB i de verste bass-sekvensene, og det er PLENTY høyt for meg i alle fall.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste som har hjemmekino bruker mellom 3 - 6 db høyere LFE (sub) gjengivelse for musikk og film, da dette gir et mere behagelig max output.

+ 10 db LFE er litt vel mye i mine ører etter og ha testet det.

Det virker som Kinoene ligger på mellom 0 til +3 db LFE p.g.a klager fra de hælvetes "eldregenerasjonen" som ikke fatter at Bass er fundamentet i lyd...

En gang har jeg opplevd og ha en bra bass gjengivelse på kino.
    Det var når Saga Kino Steinkjer hadde fått byttet fra D.D / THX til DTS system.
    Da så jeg Ringenes Herre "ringens brorskap" og ringen falt ned inne i fjellet like før Billbo fant den.
    3 veldig deilige punsh som satt i brystet :-)

Siste filmen jeg har sett på kino er Star wars episode.3.
    Da var det så dålig Lyd og Bilde at jeg sovnet :-/

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frogner Kino er bra nok for mastring, men ikke for dere?

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg så Pirates of the Caribbean her i Kristiansand bestemte jeg meg for å instinktivt prøve å finne ut hvordan bass-nivået lå. Etter min mening kunne det vært litt mer dypbass, da dette er noe jeg liker. For mye bass ødelegger derimot.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har opplevd imponerende bass én gang i Bergen, på KP1. Da vi stod i kø for To Tårn-billetter, slapp vi inn og fikk se Ringens Brorskap fra DVD. Var en helt vanvittig bass under den "trykkbølgen" som kom etter ringen var kuttet av Sauron.

Ellers er jeg ikke spesielt imponert over bassen i kinosalene i Bergen.

Newcomer soundpressure sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skulle dere ha vært i gamle soundpressure sine lokaler og hørt deres kino. Sjekk ut lyd og bilde bladet for info om den. de som var hos oss den gangen og sjekket ut vår kino kan vel bekrefte at den var norges råeste i sitt slag.

Roy

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har på følelsen av at "riktig bassnivå" er et misoppfattet begrep blant selv hifi-entusiaster. En kinobass skal være tørr, presis og forsåvidt alt annet enn fysisk. Men det er min mening da.
    På den andre siden er det ingen tvil om at bass gir høy morofaktor. Men dessverre er det nok mange som bruker det som et mål på lydkvalitet... det er litt naivt å tro at mange av landets kinoer er feilkalibrerte med tanke på bassnivå.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •