Er subben min ødelagt? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 167
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lever den inn til HiFiKlubben!
    Du har tydligvis ikke peilling på hva du holder på med. Tuller du med forsterkeren er det mulig du bare ødlegger enda mer. Om det bare er sikringen (som jeg tviler sterkt på!) så koster det 2-300kr å la HFK gjøre det for deg. Ellers kommer det vel på 1000-1500kr og fikse den vil jeg tro...

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Lever den inn til HiFiKlubben!
    Du har tydligvis ikke peilling på hva du holder på med. Tuller du med forsterkeren er det mulig du bare ødlegger enda mer. Om det bare er sikringen (som jeg tviler sterkt på!) så koster det 2-300kr å la HFK gjøre det for deg. Ellers kommer det vel på 1000-1500kr og fikse den vil jeg tro...

Hvorfor tviler du på det? de sikringene er til for å beskytte mot OVER belastning.

Men har du snakka med faren din. sikring er IKKE dyrt men sjekk om sikringen er gåen. Senere kan jeg kansje ta bilde av hvordan du tar ut sikringen.

Newcomer darkz sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desverre kobler du ut 220volt sikringen da du setter den til 112/180volt og da er kortet ødelagt. Samme skjer med strømforsyninger til f.eks datamaskiner. Gjort dette på morro før og Transistorene som driver forsterkern svis og blir ødelagt. Altså forsterkern inni suben din er ødelagt. Lever den til reperasjon for ny forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, jeg har sagt det til faren min, og han mener at jeg har enten svidd av hele strøm forsyningen eller så har jeg vert veldig uheldig og svidd av, deler av forsterkeren. Men vi skal kanskje se om d går og bare skifte sikringa
    jeg har nå åpna det gummi lokket på egendhaånd , inni der var det et knust(glassrør) som jeg tror er sikringa. er det riktig?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.. Ny får du på chlas eller biltema etc. (men du er heldig om det bare er denne som må skiftes)

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Hvorfor tviler du på det? de sikringene er til for å beskytte mot OVER belastning.

Å svitsje strømforsyninga over fra 230V til 110V går vel neppe under betegnelsen overbelasning....

Overbelastning skjer på forsterkersiden. Høres ut som strømforsyninga har fått hard medfart hvis selve glass sikringen er knust.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, ja glasset var helt knust det, men jeg for vel prøve å bytte sikring.
    visst ikke det går så må jeg vell sende den inn på reprasjon visst det lønner seg på hifi klubben ..

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synest seriøst det er betenkelig at dette går an å gjøre!

Hva om en liten interressert tass sprader rundt og trykker på alt han kommer over?

Så ryker hele dritten? La oss håpe saker og ting er designet slik at sikringen har noe hensikt....

Det må da være sikring på 110V delen og?

Greit nok at trådstarter har vært litt på tynn is når han gjorde dette, men hjelpeoss... Dette produktet kan ikke være noe for folka borti statene hvertfall! De får jo til alt sånn!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darkz
    Desverre kobler du ut 220volt sikringen da du setter den til 112/180volt og da er kortet ødelagt. ....
    Huh..? Dette nekter jeg å tro. Selv om sikringen er merket med 230V (eller whatever) så ligger den nok inne under 110V drift også. Det er strømmen som avgjør om sikringen skal ryke eller ikke. At sikringen er merket med høyere spenning er bare fordi du skal være sikret mot overslag i den. Grunnen til at ting ryker er pga. at sikringen på nettsiden er "slow-blow" sikring og dette gjør at man har "god" tid til å svi av ett å annet før den gir seg.

Har du noe dokumentasjon på dette?

EDIT: Jeg tok nok litt feil her, selvfølgelig kan du ikke bruke samme sikring på 110 og 230V, da strømtrekket naturligvis blir høyere på primærsiden ved 110V drift. Men da tilsier logikken at sikringen sitter på sekundærsiden!?

Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Dette produktet kan ikke være noe for folka borti statene hvertfall! De får jo til alt sånn!
    Hehe... det er derfor de har 110V i statene, de får bare en utrolig daff sub hvis de kobler feil

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvist noen i statene har den subben på 110 volt så mister man (10hz)
    hvis man har den her så går den 10 hz djupere.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... nei..

EDIT: For å gi deg et seriøst svar: Vanligvis klassifiserer vi støm i to kategorier. Vekselstrøm(AC) og likestrøm(DC). I norge har vi 230V 50Hz AC og i statene har man 110V 60HZ AC i stikkontaktene. For å drive en forsterker derimot så trenger man DC spenning. Det man da gjør er å transformere AC spenningen ned noen hakk for så å likerette den. Gi meg noen minutter så skal jeg skissere strømforsyningen i grove trekk til deg... poenget er uansett at når du likeretter så får du akkuratt den samme spenningen fra 110V 60Hz som fra 230V 50Hz hvis transformator (og litt til) er dimensjonert for det.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=jozho]Huh..? Dette nekter jeg å tro. Selv om sikringen er merket med 230V (eller whatever) så ligger den nok inne under 110V drift også. Det er strømmen som avgjør om sikringen skal ryke eller ikke. At sikringen er merket med høyere spenning er bare fordi du skal være sikret mot overslag i den. Grunnen til at ting ryker er pga. at sikringen på nettsiden er "slow-blow" sikring og dette gjør at man har "god" tid til å svi av ett å annet før den gir seg.

Har du noe dokumentasjon på dette?

Altså sikringen på 110v funker ikke da du setter i nettspenning for 220. Bare test dette på en gammel strømforsyning du ikke trenger mer. Da ser du at 220v sikringen ikke har gått og att transitorene som styrer psu delen har dødd. Dette er testa så detta vet jeg:P

Men er liten vits med no argumentasjon siden det enten er ei sikring om han har vært heldig og sikringen har rukket å reagerer. Det er ofte den ikke rekker det pga hvor sterk strømmen er på 220 motfor 110. AMperen der er en helt annen. Men det er en anna sak. Skift sikring eller lever inn om det ikke funker

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok det første jeg skal gjøre det er og skifte sikring..
    men det er lit merkelig at sikringa knuste!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    darkz : Skulle nesten tro at transistorene da har røket FØR sikring... hvis det er koblet på noen annen måte enn "illustrert ovenfor" så begynner jeg å lure..

Og du snakker jo også om switchet strømforsyning... tror ikke denne CV greia har det.

EDIT: Jeg tok litt feil, se forrige sides edit....

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki, trodde det var slik switch bakpå strømforsyninga på cv suben jeg:P

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper det ordner seg for deg. Jeg var også 15 år engang og har lært mye rart om hvordan man ikke skal koble sammen ting. Har ødelagt en gitarforsterker eller to. Nå gjør du ihvertfall ikke dette en gang til. Bra at faren din ikke overreagerte. Lykke Til

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    darkz: hehe, jeg tenkte ikke fort nok tidligere... og fingrene løp løpsk på tastaturet, retter opp feil som EDIT i innleggene over...

Switchet strømforsyning... ikke "med switch/bryter"

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Hehe... det er derfor de har 110V i statene, de får bare en utrolig daff sub hvis de kobler feil

Sant sant!

Hørte om en kompis av meg, han fikk ikke startet datamaskinen sin! Så han svitsjet over til 110V, maskinen funket helt fantastisk! LENGE! Helt til han skulle støvsuge rundt maskinen, og flyttet på strømledningen....

Den var det vakkel i, og det var ikke så ideelt med 110V på 230V da heller.... Sikring, varistor og diverse transistorer røyk kjapt....

Så.... Får vel heller fjerne den bryteren før hamsteret begynner å leke rundt den! Hehe

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av i love cerwin vega
    ok det første jeg skal gjøre det er og skifte sikring..
    men det er lit merkelig at sikringa knuste!

Ikke egentlig, nok strøm så skjer det! Åsså kan du ha vært litt uheldig når du skulle ta den ut?!

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glad jeg gjorde min porsjon med sånne feil da jeg mekka på noen gamle 486-pc'er for noen år siden.. Men kommer garantert til å drite meg ut når jeg nå etterhvert begynner å skal lage DIY prosjekter osv.. Man lærer så lenge man lever. Hvis det er en vanlig glass-sikring, så kan disse også kjøpes på nærmeste lampebutikk.. Kjøpte meg sikringer til barcoen min på lampehuset.

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •