Skuffet etter forsøk på bi-amping

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skuffet etter forsøk på bi-amping

I påvente av feriepenger og nye høytalere tenkte jeg å prøve bi-amping av min nåværende høytalere, System Audio 1050. Disse har to par med terminaler på baksiden, slik at de dermed kan bi-ampes.

Men ble veldig skuffet da jeg oppdaget at det er kun diskanten som er koblet til det øverste paret. Bass og mellomtone går begge på det nederste paret. Dermed faller jo mye av poenget med bi-amping bort, det som er viktig er vel å skille den energikrevende bassen fra mellomtone og diskant?

Er det bare mine høytalere som er slik, eller er dette en vanlig måte å koble høytalere på innvendig?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av janan
    I påvente av feriepenger og nye høytalere tenkte jeg å prøve bi-amping av min nåværende høytalere, System Audio 1050. Disse har to par med terminaler på baksiden, slik at de dermed kan bi-ampes.

Men ble veldig skuffet da jeg oppdaget at det er kun diskanten som er koblet til det øverste paret. Bass og mellomtone går begge på det nederste paret. Dermed faller jo mye av poenget med bi-amping bort, det som er viktig er vel å skille den energikrevende bassen fra mellomtone og diskant?

Er det bare mine høytalere som er slik, eller er dette en vanlig måte å koble høytalere på innvendig?
    Hørtes rart ut. Det pleier da å være diskant/mellomtone på øverste og kun bass på den nederste terminalen. Er slik på de HT jeg har hatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine er koblet med bare bassen til det ene uttaket og mellomtone og diskant til det andre. Jeg tror ikke det finnes noen lov om at det er best slik, og jeg regner med at sa har gode grunner for å dele det slik du forteller. Selv om det nok er riktig at bassen er mest energikrevende så er det nok ikke nødvendigvis der man hører mest forskjell, men kanskje nettopp i diskanten og da er det kanskje ikke så dumt å ha den alene allikevel?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en gammel brosjyre på System Audio sine sider: http://www.system-audio.com/_da-DK/C...brochure%20PDF

Der står at 1050 er en 2-veis høyttaler, som vil si at begge bassmellomtonene spiller det samme signalet. Delefilteret er nok slik at de begge er koblet på samme filter, og dermed trolig ikke kan skilles ut til terminalene uten ombygging av filter.

Edit: er helt enig med deg at i dette tilfellet er det nok lite å hente på biamping.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janan

Jeg opplevde at mine tidligere to-veis høyttalere låt vesentlig bedre med biamping. Med andre ord: Siden det var en to-veis høyttaler, så var det ingen bass å skille ut - bare et effekttrinn til bass/mellomtone og et eget effekttrinn til diskant. Så jeg er ikke så sikker på om jeg støtter deres konklusjoner/skuffelser når det gjelder å få anlegget til å spille mest mulig musikalsk og fengende. Kan muligens forstå frustrasjonen hvis anlegget hovedsaklig brukes til å gjengi dinosaurer som løper langs bakken...

Mvh. Johan

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ei slik kobling er vanlig på 2,5veis..
    Mens, ekte 3veis er det ofte slik at bassen er for seg selv..
    Men, du har rett noe veldig vesentlig der. at ikke de som spiller over bass er koblet på samme terminal. tror sikkert noen andre kan svare på dette.
    Har du prøvd bi-amping?

Newcomer AlexanderK sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vil du biampe, egentlig? Jeg har aldri skjønt poenget med det.

Et eksempel:

Man har en forsterker som koster 6000. For å biampe, må man kjøpe en ny. Totalprisen blir da 12000. I tillegg kommer dobbelt sett med kabler, som jo også kan koste litt kroner.

Jeg vil påstå at en forsterker til 12000, av samme merke for enkelhets skyld, så og si alltid vil ha finere/bedre/flottere lyd enn 2 forsterkere til 6000.

Et (litt dyrere) eksempel kan jo være 2 stk Hegel H2A vs. 1 stk Hegel H4A. Jeg er rimelig sikker på at 99% av alle med ører ville valgt 1 stk Hegel H4A.

Mitt forslag er å selge det man ikke er fornøyd med. Ikke kjøpe dobbelt så mye av det.

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AlexanderK

Et eksempel:

Man har en forsterker som koster 6000. For å biampe, må man kjøpe en ny. Totalprisen blir da 12000. I tillegg kommer dobbelt sett med kabler, som jo også kan koste litt kroner.

Jeg vil påstå at en forsterker til 12000, av samme merke for enkelhets skyld, så og si alltid vil ha finere/bedre/flottere lyd enn 2 forsterkere til 6000.

Et (litt dyrere) eksempel kan jo være 2 stk Hegel H2A vs. 1 stk Hegel H4A. Jeg er rimelig sikker på at 99% av alle med ører ville valgt 1 stk Hegel H4A.

Mitt forslag er å selge det man ikke er fornøyd med. Ikke kjøpe dobbelt så mye av det.

Amén

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AlexanderK

Et eksempel:

Har man en forsterker med 7 kanaler og bare bruker 5 av dem, kan man jo like godt spytte i noen kabler og biampe slik at alle 7 blir brukt. Har ikke prövd dette selv, så det blir synsing fra min side. Uansett, så ser det töffere ut.=)
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Har man en forsterker med 7 kanaler og bare bruker 5 av dem, kan man jo like godt spytte i noen kabler og biampe slik at alle 7 blir brukt.

..men likevell drar du fra samme strømforsyning... kan det bli noe bedre da ?

...jeg bare spør..siden jeg ikke har prøvd...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jamen nå er det jo så moderne med bi-amping.....

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva hadde du ventet deg? Biamping og biwiring er i stor grad produsentenes måte å suge mer penger ut av deg. mao det koster mye for en liten eller ingen lydmessig gevinst.
    prøv å bygg et aktivt delefilter, da vil du høre forskjell.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeoMaster
    ..men likevell drar du fra samme strømforsyning... kan det bli noe bedre da ?

...jeg bare spør..siden jeg ikke har prøvd...

Beklager, litt synsing fra min side, har desverre heller ikke prövd dette selv så jeg skal ikke påstå å vite effekten av dette. Har endret innlegget litt.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-amping og tri amping og eventuelle gevinster ser man kanskje ikke så mye til før man tar med hva som skjer med forvregnings komponenter og avik for effekt forsterkere som jobber i et virkelig system. Ikke sikkert at man ikke hører store forskjeller heller med en slik element oppsplitting som trådstarter reffererer til. Her blir det fort til at man alikevell vil kunne høre forskjell når man har riktig antall effekt forsterkere som virkelig klarer å drive elementene riktig og mer uavhengig fra hverandre, men det er nokk riktig å se på den alternative løsningen med å gå opp i kvalitet på en større forsterker, enn det å gå opp i antallet mindre til samme pris også.

Fler kanals forsterkere blir en slags mellom løsning ettersom effekt forsterkerene jo ofte må dele samme stømforsyning, men så har man på den annen side egene utgangs transistorer på hvert høytaler elemet, så påvirkningene elementene seg i mellom blir mere isolert, og det kan fort bli en gevinst i seg selv.

Ser man f.eks på tekniske data for forsterkere, så er de ofte ganske fine data for forvrengning osv. Det man vel ofte da skal være klar over er at disse dataene ofte er kommet i stand med bruk av rene ohmske test laster ved målinger, i stedet for virkelige høytaler elementer og delefiltere. Husk på at et høytaler elemet er en elektormotor med bevegelig masse, som også vil jobbe med å generere spenning og støm ved drift.

Skikkelig Bi-amping eller tri amping osv, blir det vel egentlig ikke før man tyr til en slik løsning , og selv om den er dyr, så er vel den også en ganske optimal løsning med tanke på elementenes påvirkning seg i mellom, og rom akkustikk osv.

Denne aktive delingen og triampingen ligner vel også prinsippielt litt på løsningen i den på mange måter glimrende Beolab5.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skriver ikke trådstrarter hva slags forsterker han kjører, så jeg mistenker at det her er snakk om bi-wiring og ikke bi-amping.
    Lett å forveksle de to der. Selv bi-wirer jeg mine høyttalere og jeg vet sannelig ikke om det er noen forskjell men nå var de Tara Labs kablene såååååååååå stilige

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv klarer jeg ikke å se hvorfor Biwire skal være noe bedre enn singlewire. Du flytter jo bare punktet hvor terminalene er koblet sammen... Ser jo såklart MYE tøffere ut da
    Ville heller kjøpt en kjempebra kabel enn to middels bra.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den illustrasjonen din tror jeg er feil.
    Single wire har to ledere pr høyttaler og kjøres inn på low eller high, men det sitter da en leder på høyttaleren slik at det "kortsluttes" og det leveres like signaler til low og high.
    Bi-wire har 4 ledere pr høyttaler og kjøres inn i h.h.v. low og high (husk å ta bort lederen som kortslutter) og det leveres egne signaler fra receiver til low og egne til high. Skal (visstnok) bli mindre interferens/forstyrrelser av dette.
    Ihvertfall slik jeg har forstått det.

Single wire:

Bi-wire:

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkurat hva illustrasjonen viser
    Like signaler når frem til begge terminalene ved både bi- og singlewire. Det er ikke sånn at signalene "skjønner" hvor diskanten og bassen er.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, din illustrasjon viser 4 kontakter pr høyttaler på single-wire - det er bare 2. En single-wire kabel har 1 rød 1sort i hver ende
    En bi-wire kabel har 1 rød 1 sort i den ene enden og 2 røde 2 sorte i den andre, merket med h.h.v "low" og "high"

Single wire kabel:

Bi-wire kabel, samme merke:

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fremdeles det illustrasjonen viser...

I Singlewire blir de to terminalene koblet sammen ved høyttaleren.
    I Biwire er terminalene koblet sammen ved forsterkeren.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •