Skuffet etter forsøk på bi-amping - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du, jeg skal ikke krangle med deg, men illustrasjonen din viser 4 -fire- koblinger på "høyttaler" under single-wire ; det er ikke mulig. Det er kun 2 pr høyttaler (entall).
    Om du mener "høyttalere" i flertall, så mangler du 4 på bi-wire illistrasjonen.
    Mulig jeg er helt tett i skallen i dag - eller ser syner

Capische?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I illustrasjonen er det brukt samme høyttaler med mulighet for biwire i begge eksemplene.
    Det vil si at ved singlewire må de terminalene kobles sammen. Har endret litt på illustrasjonen

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DA er vi enige

Og effekten av å bi-wire er sikkert høyst diskutabel. Man snakker jo ikke om intelligente signaler som vet hvor de skal

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men man snakker om mindre motstand, bedre formidling. Ikke tolk meg feil, ser heller ikke den veldig store fordelen med bi-wire unntaget looken.

Uansett, når det gjelder bi-amping med recievere, så kan det være vanskelig med flere merker. Har selv prøvd med HK430, men da front og surround ikke gir like signaler(dekodingen) vil det høre forferdelig ut... merker at jeg mister flere deler av frekvensområdet, samtidig som at det ikke ble samsvar mellom elementene.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-amping har svært mye for seg, SPESIELT på billige surround receivere.
    At det dras fra samme strømforsyning har ikke noe særlig å si på selve lydkvaliteten, det virker som det at man får ekstra utgangstransistorer med egne kondensatorer har mer å si.

Min erfaring er at mellomtonen blir mer definert med mer luft rundt utøverne, bassen får en god del mer trøkk samt at forsterkeren ikke så lett går tom for futt selv på lave volum. Med det resultat at alt blir en grøt hvor man sliter med å skille ut enkeltelementer i lydbildet. Dette er erfart og brukt med stor suksess på Denon AVR-2106 og AVR-2807. Snakker vi derimot ren effekt for å kunne spille høyere vil nok ikke bi-amping på en reciever ha noe særlig å si, men lydkvaliteten får et skikkelig hopp.

Imidlertid har jeg også prøvd bi-amping med dyrere utstyr, f.eks stereoforsterker til 25k. Her har bi-amping hatt null og niks å si for lyden, sannsynligvis fordi effektdelen er mye kraftigere og bedre konstruert slik at den ikke tømmes for krefter og strøm på samme måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Nå skriver ikke trådstrarter hva slags forsterker han kjører, så jeg mistenker at det her er snakk om bi-wiring og ikke bi-amping.
    Lett å forveksle de to der. Selv bi-wirer jeg mine høyttalere og jeg vet sannelig ikke om det er noen forskjell men nå var de Tara Labs kablene såååååååååå stilige
    Bruker en Densen B340 til bi-amping.
    Planen er å tri-ampe Audiovector Mi3 vha en B110 og en B340, begge fra Densen. Har da også mulighet til å oppgradere til aktiv drift, enten med SAXO-kort fra Densen eller AVEX fra Audiovector.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Fant en gammel brosjyre på System Audio sine sider: http://www.system-audio.com/_da-DK/C...brochure%20PDF

Der står at 1050 er en 2-veis høyttaler, som vil si at begge bassmellomtonene spiller det samme signalet. Delefilteret er nok slik at de begge er koblet på samme filter, og dermed trolig ikke kan skilles ut til terminalene uten ombygging av filter.

Edit: er helt enig med deg at i dette tilfellet er det nok lite å hente på biamping.
    Takk for info. Har alltid trodd at høytalerne mine var 2,5-veis, men ja ja, spiller bra gjør de uansett!
    Da er det nok bare til å spare i vei til Audiovector Mi3 før jeg får utnyttet min nye Densen B340 fullt ut.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser noen skriver at de har hatt gode resultater med bi-amping av 2-veis også, så mine antagelser tidligere holder kanskje ikke helt mål...

Tror det som kan ha litt å si er hva det er forsterkeren har for problem, om det er dårlige strømreserver, at høyttaleren har en vanskelig impedans eller andre ting.

Merket selv en del forskjell på biamping på Usher cp6371 med Pioneer AX2, ikke på volum, men dynamikk og basskontroll. Dette selv om kreftene fortsatt kom fra samme strømforsyning.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få er skikkelig resultat med bi eller tri-amping bør det brukes elektroniske delefilter. Gjort ordentlig løfter dette lyden i forhold til passive filtre. Det er mest å hente på elektronisk deling i bass -> resten.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Ser noen skriver at de har hatt gode resultater med bi-amping av 2-veis også, så mine antagelser tidligere holder kanskje ikke helt mål...

Tror det som kan ha litt å si er hva det er forsterkeren har for problem, om det er dårlige strømreserver, at høyttaleren har en vanskelig impedans eller andre ting.

Merket selv en del forskjell på biamping på Usher cp6371 med Pioneer AX2, ikke på volum, men dynamikk og basskontroll. Dette selv om kreftene fortsatt kom fra samme strømforsyning.
    Brukte Arcam A-85/P-85 på Xavian Accorda 2-veis. Oppløste og detaljerte høyttalere. Har også prøvd biamping på to-veis med andre effektrinn/høyttalere. Effekten av slik bi-amping varierer, så noen konklusjon er vrient å treffe. Dog: Arcam er en av produsentene som konsekvent designer sine produkter for å muliggjøre biamping.

Forskjellen var såpass dramatisk, at jeg faktisk tviler på at f.eks. Arcams P-1 monoblokker hadde danket ut to P-35 stereo effekttrinn i biampingmodus på en ordinær 2-veis høyttaler av god kvalitet. Har ikke hørt og sammenlignet, så jeg bare antar/tipper/spekulerer osv... Audiolab er en annen produsent som bevisst legger opp til muligheten i betydningen at det faktisk har god effekt iflg. de som har prøvd. Så får hver enkelt gjøre seg opp en mening om Arcams og Audiolabs lydmessige/konstruksjonsmessige nivå.
    Mvh. Johan

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •