Klipsch KSP 400 kontra Klipsch RF 7. Noen synspunkt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch KSP 400 kontra Klipsch RF 7. Noen synspunkt?

Heisann! Jeg vurderer å skifte over til et mere filmvennlige høytalere og vurderer å gå over til Klipsch. Men så er spørsmålet: Skal jeg gå for KSP 400 eller RF 7? Jeg skal bruke de 50% til musikk og 50 % til film.

Hva ville dere valgt?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter stor pris på svar!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Krispo
    Setter stor pris på svar!
    RF7 er ved den minst familievennlige rent fysisk. Hvilken forsterker kjører du på, og hva slags musikk spiller du??
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt fra rap, techno til aukustisk rock. For å si det sånn alt mulig. Jeg er usikker, men kanskje Hegel H4'n min. Med mindre jeg skal selge den.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KSP400 var jo en veldig påkostet konstruksjon, og er litt slimmere enn RF7. Ulempen er at den nok er vanskeligere å plassere enn RF7 pga den sidemonterte 15"ern.
    Har du vurdert RF83 isteden? Den er enklere å ha med å gjøre enn begge disse
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke RF-7 dersom han har et stort rom?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg personlig ville valgt RF-7 eller RF-83. Men vær obs på at RF-7 er litt vanskeligere å plassere enn RF-83. Den er også mer tungdreven (impedans) og trvies meget godt med en solid og strømsterk forsterker for å få det beste ut av dem. RF-83 er en lettere last.

Klangmessig er også RF-83 noe mer raffinert i sin gjengivelse i forhold til RF-7. RF-7 har mer "heftig" måte å formidle informasjon på, og det kan til tider bli litt for mye informasjon i topp - samt en noe tilbakelent mellomtone.
    RF-83 er en litt "temmet" versjon av RF-7, samtidig som den er lettere å plassere, har bedre mellomtone, mer behagelig og luftig horn. Den strekker seg litt dypere og høyere enn RF-7 i frekvenser, men synes personlig den ikke har det samme "slammet" som RF-7 - mest sannsynlig pga størrelsen på elementene. Det kommer litt an på hvordan du liker spillestilen, og foreslår at du prøver å ordne deg en lytt til alle tre i like omgivelser om du har mulighet/får lov til det! Det er en fin måte å finne ut hvilken modell du foretrekker.

Klipsch er generelt sett meget filmvennlig høyttalere :twisted:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole18
    Hvorfor ikke RF-7 dersom han har et stort rom?
    Labbetuss beskriver her veldig godt det jeg ville frem til.

Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Jeg personlig ville valgt RF-7 eller RF-83. Men vær obs på at RF-7 er litt vanskeligere å plassere enn RF-83. Den er også mer tungdreven (impedans) og trvies meget godt med en solid og strømsterk forsterker for å få det beste ut av dem. RF-83 er en lettere last.

Klangmessig er også RF-83 noe mer raffinert i sin gjengivelse i forhold til RF-7. RF-7 har mer "heftig" måte å formidle informasjon på, og det kan til tider bli litt for mye informasjon i topp - samt en noe tilbakelent mellomtone.
    RF-83 er en litt "temmet" versjon av RF-7, samtidig som den er lettere å plassere, har bedre mellomtone, mer behagelig og luftig horn. Den strekker seg litt dypere og høyere enn RF-7 i frekvenser, men synes personlig den ikke har det samme "slammet" som RF-7 - mest sannsynlig pga størrelsen på elementene. Det kommer litt an på hvordan du liker spillestilen, og foreslår at du prøver å ordne deg en lytt til alle tre i like omgivelser om du har mulighet/får lov til det! Det er en fin måte å finne ut hvilken modell du foretrekker.

Klipsch er generelt sett meget filmvennlig høyttalere :twisted:
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet mitt er penger... Skulle gjerne hatt RF 83 men de koster 25000. KSP kan jeg få for rundt 15 K og RF 7 kan jeg få for rundt 12-13K.
    Så vil det vell kanskje bil billigere med KSP siden den har aktive basselementer i motsetning til RF 7. Men RF 7 spiller kanskje bedre? Eller? Hva mener dere?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet mitt er penger... Skulle gjerne hatt RF 83 men de koster 25000. KSP kan jeg få for rundt 15 K og RF 7 kan jeg få for rundt 12-13K.
    Så vil det vell kanskje bil billigere med KSP siden den har aktive basselementer i motsetning til RF 7. Men RF 7 spiller kanskje bedre? Eller? Hva mener dere?
    KSP er utten tvil den letteste(og derfor den billigeste) av disse å drive. Har du ikke råd til en God forsterker sammen med disse ville jeg derfor gått for KSP.
    Skrotnisse her på forumet har brukt Midgard Oberon 6.1 på sine RF7 og var veldig fornøyd med den løsningen. Disse får du brukt for rundt 10k

Etter min erfaring er RF7 en mer detaljert høytteler enn KSP, men krever som sagt endel strøm for å spille bra. Her må du nesten se på totalpakka
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer suprmann sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KSP-400 er kjempehøyttalere, og bør absolutt vurderes. Iom. at 15" er aktiv, er ikke behovet for en kraftig forsterker så stor for å sparke liv i de. Klart, alder spiller jo en rolle her, men hvis de du har sett på er strøkne og du har plass til de, så hadde ikke jeg nølt ihvertfall!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Men er ikke Hegel H4 en ganske god match til RF 7?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne komboen har jeg dessverre aldrig testet, så her tør jeg ikke uttale meg
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.. Leste i lyd og bilde at Hegel H4 og Klipsch spesiellt RF 83 var en knall kombinasjon

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rf-7 til 12000kr er et "kupp"!!! Anbefales!!

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde Hegel H1 på Klipsch RF-35, syns det fungerte meget bra. Ble ikke lyst i toppen som mange frykter(vil jeg tro). Selv har jeg lyst til å prøve Parasound Halo serien neste gang jeg skal ha Klipsch.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuelt for å spare penger (og kanskje få like god lyd). Det ligger et par med KLF30 på hifisentralen. Mener å huske han skulle ha 9K for dem. Hvis du legger litt mer i en god forsterker er dette en høytaler som har en del kvaliteter helt på høyde med de senere modellene.

KLF30 har dobble 12" og 102db følsomhet Trenger ikke monsterforsterker men det er mange som er blitt skuffet over Klipsch fordi de ikke har nok strøm å fore dem med.......

Synes RF83 har mye til felles med KLF (men har ikke hørt dem i samme rom på samme utstyr).

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Men er ikke Hegel H4 en ganske god match til RF 7?
    Har et årgammalt L&B hjemme med test av RF-7 sammen med en Hegel effektforsterker. Kan scanne det og sende til deg, er vel ikke lov til å legge ut det her pga ©.

Forøvrig kan jeg opplyse om at Halo og RF-7 er en meget bra kombinasjon :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hvis du hovedsaklig skal bruke høyttalerne til film og har begrenset budsjett, så ville jeg gått for KSP-400 sammen med en god receiver. La receiveren drive topp på dem og la det aktive basselementet stå for bassen. Dette blir også en langt mer økonomisk løsning, og man slipper å bruke 10k+ på et effekttrinn som passer klangmessig og kan drive RF-7'ene fullt ut. De krever en del av elektronikk, og en receiver i budsjettklassen er desverre ikke nok til å få det beste ut av dem.

AH! NÅ så jeg at du hadde Hegel H4! Den er det jo masse krefter i :-D Men om det passer så bra til RF-7, det er jeg usikker på. RF-7 er ganske lys i toppen i utgangspunktet, og om de blir kombinert med forsterkere med litt livlig topp, så kan det bli litt vel mye. Etter hva jeg husker så er Hegel nettopp litt livlig i toppen, og har lest om en del som ikke var så fornøyd, men også andre som var meget fornøyd med komboen RF-7 og Hegel. Har du mulighet til å få prøvd i eget rom?

RF-7 til 12k er et meget godt kjøp vil jeg påstå :-D

KLF-30 er jo kjempeartig, men de kan bli meget skarpe og harde i toppen! Er også vanskelig å oppdrive senter og bakhøyttalere i samme serie, men de dukker av og til opp på bruktbørsen. Dog etter min mening består Reference serien av langt bedre høyttalere enn det KLF serien var, selv om KLF er mye bang for the buck.

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil annbefale deg å ta en lytt til rf-82 også. De fungerer godt til musikk og film. Ikke så harde i toppen som eldre Klipsch heller, Men det kommer selfølgelig ann på hva du liker.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •