Musikk som "knelte" mine B&W 604!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Musikk som "knelte" mine B&W 604!!

Heisann.
    Har nettopp hatt besøk av bl.a. bruker "løvebæra" her fra AVF og hans svært så HiFi interesserte far - svært så hyggelig bekjentskap. De skulle lytte litt til min SVS Plus/2 (film og musikk). Vi så og lyttet gjennom noen utvalgte klipp, samt endel musikk. Blant musikken løvebæra hadde med seg, var det en Super Bit Mapping, Collector's edition av Dances With Wolves, satte på låt nr. 21: The Loss Of The Journal / The Return To Winter Camp.

Jeg vet jo at 600 serien til B&W ikke er High End, men jeg er og har lenge vært svært tilfreds med hva disse HT stiller opp med ved spilling av "min musikktype". Og filmmusikken til denne filmen er det jo ingenting galt med

Men du verden...her slet 604 noe veeeeldig. Låta starter med realtivt tung bass, for så å øke i frekvensområdet, stadig med tung bass tilstede. Lydbildet fremstod, etter 15-20 sek. spilletid som grøtete og svært ubehagelig å høre på. Som lytter, led jeg med høyttalerne i deres forsøk på å få til ren lyd av kodinga som presset seg ut av dem. Lydbildet var uten noen form, det hele virket diffust og rotete, det ble mer eller mindre kun støy ut av det. Her hjalp det lite med Directmode eller PureDirect, like mye lidelse å være lytter...uannsett.

Etter besøket har jeg nå "spilt meg inn igjen" med en god dose Pink Floyd, Dire Straits, ZZ Top og avrundet det hele med et par perler av Eva Cassidy, MEN jeg må si jeg ble sjokkert over å bli presentert for musikk som så til de grader utfordret mine B&W 604s3.

En erfaring MYE rikere, og et boost på min personlige læringskurve innen lyd :-)

Men uannsett....svært så hyggelig besøk altså :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Hhørtes absolutt ut som et forsterker problem. 604 er krevende og krever veldig ye spesielt på lyd slik du beskriver. Lasten er rett og slett vanskelig for forsterkeren. Har du Rotel 1090 er problemer andre steder og muligens med 604 har du en liten fis av en flerkanalsforsterker er problemet her og ikke med 604

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det er avspillern din som hadde problemer med plata? Superbit mapping?! er det navnet på plata? eller lydformatet? Min DVD spiller sliter til tider skikkelig med DTS.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super bitmapping CDer (disse var tidligere gullfarget :-)) er CDer med høyere "tetthet" enn andre - mer data. Men jeg er veldig usikker på om dette skaper problemene, ville heller holdt en knapp på høyttalerne.

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags musikk ble spilt? Har ikke hørt om det bandet/artisten der.. Jeg har selv 603 med NAD 352, og det har aldri "knelt" under noe som helst musikk selv på høye volum.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det denne?
    Epic Records Ass. ZK 66817
    Country
    United States
    Format
    CD
    Release Date
    1995
    UPN
    0-7464-66817-2-5

Super Bit Mapping Special 24-Karat Gold Disc.

Track listing
    1. Main Title-Looks Like A Suicide (03:57
    2. The John Dunbar Theme (02:15
    3. Journey To Fort Sedgewick (03:22
    4. Ride To Fort Hays (02:00
    5. The Death Of Timmons (02:25
    6. Two Socks-The Wolf Theme (01:28
    7. Pawnee Attack (03:45
    8. Kicking Bird's Gift (02:08
    9. Journey To The Buffalo Killing Ground (03:39
    10. The Buffalo Hunt (02:41
    11. Fire Dance (01:41
    Bonus Track
    12. Stands With A Fist Remembers (02:07
    13. The Love Theme (03:52
    14. The John Dunbar Theme (02:05
    15. Two Socks At Play (01:57
    16. The Death Of Cisco (02:12
    17. Rescue Of Dances With Wolves (02:07
    18. The Loss Of The Journal And The Return To Winter Camp (02:07
    19. Farewell And End Title (08:40)
    20. The John Dunbar Theme (03:41)
    Bonus Track
    21. Dances With Wolves (05:15)
    Bonus Track

Finnes som SACD hos amazon.co.uk - kanskje det hadde vært bedre for anlegget ditt?
    Amazon.co.uk: Dances With Wolves: Music: John Barry

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Var det denne?
    Epic Records Ass. ZK 66817
    Country
    United States
    Format
    CD
    Release Date
    1995
    UPN
    0-7464-66817-2-5

Super Bit Mapping Special 24-Karat Gold Disc.

Track listing
    1. Main Title-Looks Like A Suicide (03:57
    2. The John Dunbar Theme (02:15
    3. Journey To Fort Sedgewick (03:22
    4. Ride To Fort Hays (02:00
    5. The Death Of Timmons (02:25
    6. Two Socks-The Wolf Theme (01:28
    7. Pawnee Attack (03:45
    8. Kicking Bird's Gift (02:08
    9. Journey To The Buffalo Killing Ground (03:39
    10. The Buffalo Hunt (02:41
    11. Fire Dance (01:41
    Bonus Track
    12. Stands With A Fist Remembers (02:07
    13. The Love Theme (03:52
    14. The John Dunbar Theme (02:05
    15. Two Socks At Play (01:57
    16. The Death Of Cisco (02:12
    17. Rescue Of Dances With Wolves (02:07
    18. The Loss Of The Journal And The Return To Winter Camp (02:07
    19. Farewell And End Title (08:40)
    20. The John Dunbar Theme (03:41)
    Bonus Track
    21. Dances With Wolves (05:15)
    Bonus Track

Finnes som SACD hos amazon.co.uk - kanskje det hadde vært bedre for anlegget ditt?
    Amazon.co.uk: Dances With Wolves: Music: John Barry

Heisann; ja asvaberg, denne var det. Jeg fikk tak i ZK-nummeret fra løvebæra. Det var låt nr. 21, Bonustracket, som var "værst". Jeg skal nå skaffe meg denne for å "forske" videre ;-)

Sound_sound: Jeg kjører Rotel RB 1090 opp mot 604, så de skal ha kraft nok. Fikk vite, av en sikker kilde her inne på AVF, at det mest sannsynlig er 1090 som direkte forårsaket dette, begrunnelse: impedansen. Her svikter min kompetanse noe, men det ble beskrevet at ved 2 ohm, så gir 1090 fort opp i mot 1000W og at dette blir veeeeel mye for 604. Men, opplys meg gjerne mer om hvordan dette kan slå ut, for som sagt, her er jeg ikke kompetent til å gå videre i mulige teorier vedr. forsterkerens håndtering av dette ;-) Men lærer gjerne!

Skorob: Jeg kjører Denon DVD 3910 som kilde, mulig denne har problemer med dette formatet, har ikke opplevd dette tidligere.

Hellnoob: Stemmer det du sier, plata er gullfarget på "opptakssiden". Den står benevnt som "Gold faceplated". Den er også en av testcder benyttet av http://www.audibleillusions.com/reviews/Stereophile

Sitat:
    The Murphy recordings, including Dances With Wolves (Epic ZK 66817 gold CD), Casper (MCA MCAD-11240), Moviola (Epic EK 52985), and Batman Returns (Warner Bros. 26972-2), feature stupendous bass, gigantic soundstaging width and depth, rich string tone, outstanding portrayal of inner detail, and thunderous dynamic range— none of which will come as any surprise to "Wilkie" aficionados. Any of these, and virtually all Shawn Murphy soundtrack recordings, are audiophile-quality demo discs
    (Tekst er hentet fra Stereophile/1996 Vol.19 #2-Michael Fremer)

NAD-master: Låt nr. 21 fra CD i sitatet, hentet fra asvaberg, var den som var "problemet"

Skal få bestilt denne nå, må jo ha denne for å teste andres anlegg også ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei Globe

Det var en artig tråd du hadde startet her. Den låten er litt av en bass tester for ethvert anlegg ja. Plata er faktisk gullbelagt med 24 karat gull på den sida hvor musikken er innspilt.

Jeg har hørt denne plata på diverse JBL høytalere, dvs. K2 M9500 og S9800 og array 1400. I tillegg har jeg hørt den på Jamo Oriel. Alle disse høytalere sparker ifra i bassen på denne plata på en fryktinngytenede måte. JamoOriel spiller dypere enn JBl høytalerne, men alle JBL spiler med mye mere autoritet, kraft og dynamikk. Har hørt sang nr 21 på denne plata så vegger nesten vibrerer med array 1400. De høytalerne kan virkelig spille bass:-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •