Spørsmål om magneter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om magneter

Jeg snakket med en (selger i en hifi-butikk) som sa at høytalere med årene taper seg (er noen år siden dette her)...

Hans påstand var at etter hvert så ville magneten i høytalermembranen tape seg så den ikke ble så kraftig lenger, etter diverse år så kunne den være så svak at den bare var 10% av det den en gang var og ergo hadde man dårligere lyd...

Jeg stilte meg kritisk til påstanden, mulig han har rett i at magneten taper seg, men for all del, jeg følte at han i så fall overdramatiserte akkurat dette og at riktig så ille er det IKKE. Dessuten kan en eldre høytaler spille bra uansett hvordan man snur og vender på det - så jeg gikk hjem fra butikken og la ikke noe i det han sa.

I dag kom jeg tilfeldigvis over noen magnetringer man kan feste utenpå høytalermagneten. Er dette for å forsterke dens effekt? I alle fall forstod jeg det slik (synes det var dårlig info med forklaring på siden om hva dette var)...

I så fall, dersom dette har noe for seg - vil ikke en kraftigere magnet på en eller annen måte påvirke hvordan membranen jobber når den får strøm som setter den i bevegelse...?

I så fall, vil disse forskjellene alltid være til det bedre? Tenker som så, hva da om man fester magneten som skal sitte utenpå magneten som allerede er det feil (for langt inn, eller for langt ut) - vil ikke da den nye magneten påvirke negativt og kanskje i værste fall gjøre vondt verre?

er helt grønn på dette emnet jeg, men ble jo nysgjerrig og om dette har noe reelt for seg så hadde det ikke kostet all verden å prøve det ut...

Hva mener dere, og hva i all verden var det jeg så i dag - har jeg tolket dette rett og er det virkelig noe i påstanden han i hifi-butikken kom med? I så fall, hvor mye taper magnetene seg og hvor mye vil en ekstra magnet forbedre resuultatet?

Håper noen vet noe om dette...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det som står; Magneter for elementer Brukes for å øke magnetfeltet eller å redusere den magnetiske utstrålingen til omgivelsene. En ekstra magnet med litt mindre diameter enn den magneten elementet allerede har, vil som regel gi god effekt. Pass på fingrene, magnetene har kraftig tiltrekningskraft. Yttre diameter 60mm, Indre diameter 24mm, Høyde 10mm.

http://www.mamut.com/controls/shop/s...dynabel&gid=47

De finnes i forskjellige størrelser...

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror dette er et problem som hovedsaklig oppstår på elementer med AlNiCo-magneter. Vanlige keramiske magneter demagnetiseres ikke så lett.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og AlNiCo-magneter er?

Det du sier er at det sannsynligvis ikke er ett problem og noe som for min del sannsynligvis ikke har noe for seg?

Ikke for magneter som den jeg sannsynligvis har dem bygger dette?

Er fortsatt usikker her og av en eller annen grunn må jo de magnetene selges og festes på - hvilken effekt det derimot har er jeg jo usikker på siden jeg spør - men er like åpen for overaskelser som jeg er skeptisk til det hele..

Mer info ville gjort meg klokere...

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    made4u: Ekstramagnetene skal ikke være større enn magneten som allerede sitter på elementet. De skal være omtrent like store (gjerne hakket mindre diameter) som originalmagneten og monteres slik at magnetene frastøter hverandre helt til de er nære nok til at de trekkes sammen. Pass fingrene!

Jeg har ikke rukket å teste ut på egen hånd hvorvidt dette er den riktige måten å montere magneten på hvis man ønsker et kraftigere magnetfelt, men det er ihvertfall den riktige måten for å sørge for magnetisk skjerming.

Når det gjelder AlNiCo-spørsmålet kan du finne svaret ved hjelp av Google

Denne siden satte ting litt i perspektiv. I følge tabellen der er keramiske/ferrit-magneter fem ganger så motstandsdyktige som AlNiCo-magneter mot avmagnetisering av et ytre felt. Øvre arbeidstemperatur uten avmagnetisering er 300C for ferrit/keramisk og 540C for AlNiCo. Lakken på spoleviklingene i til høyttalerelementet har smeltet lenge før magneten har nådd denne temperaturen.

AlNiCo er forøvrig ti ganger så motstandsdyktig mot (midlertidig) fluxtap som følge av varme i forhold til en ferrit-/keramisk magnet.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hverken normale permanente magneter (som de sikkert heter av en grunn) eller neodymium tapes noe særlig over en livstid i det hele tatt ifølge søket mitt.

å legge på ekstra magneter på utisden vil forandre Q og andre parmetere.. tror ikke det er noe tess.?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekstramagnetene er for å reversere magnetfeltet slik at man kan plassere høyttaleren ved siden av en TV. Seas-elementene forandrer parametrene svært lite ved skjerming. Det gjelder de fleste andre elementer også.

AlNiCo (lite utbredt i dag) kan avmagnetiseres ved kraftig magnetiske strømmer. Neodymium kan avmagnetiseres ved høye temperaturer. Det finnes ulike temperaturklasser av disse. Keramisk ferritt har på sin side svært god magnetisk holdbarhet.

Forøvrig er halveringstiden til magneter enormt lang. Det settes i dag langt større fokus på jevn magnetstyrke, altså at alle magnetene man får av en type har samme magnetkraft.

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville aldri tuklet med høytalerelementene på denne måten. Jeg velger å stole på at høytalerene ble designet for å få best mulig lyd utifra budsjett og målgruppe som høytaleren ble laget for.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du har noe å være redd for made4u, magnetene i alle mine 30 år gammel B139 feilet hvertfald ingenting.
    Hvis noe taber sig er det elektrostatiske membraner, de blir skitne og støvete og mister konduktiviteten, de må da skiftes etter en stund.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men høyttalere blir jo magnetisert med et 600V DC støt i en maskin før det blir noe særlig tiltrekningskraft i ferriten ? skulle da tro polene er helt jevne

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blitt litt klokere, etter å ha lest her og søkt og prøvd å finne forklaringer på det jeg ikke forstod.

Jeg er kommet til den konklusjon at dette ikke er noe for meg etter å ha fått litt infor her og rundt om på nettet. Men var i utgangspunktet bare nysgjerrig, hvem ville ikke vært det når de får høre at høytalere taper seg (riktignok fra en selger som skulle overbevise meg om at ett par Infinity-høytalere var det mer å hente ut av enn mine) og noen år etterpå (i dag) kommer over den ekstramagneten - alle som mangler kunnskap om emnet ville da gjort som meg å spørre om dette har noe for seg - så dyrt var det jo heller ikke, og koster i alle fall intet å vurdere noe...

Men nei, det blir bare delefilter på meg i første omgang - sant før jeg skal skaffe meg dem så skal jeg innvistere i en BBE Sonic Maximixer (for bruk til elektronisk musikk og avslått ved akustisk - banner vel i kirka bare jeg nevner den i HiFi-kretser)...

Noen av dere som har kjennskap til BBE'en forresten? Hva er deres forhold til og oppfattelse av den både forhatte og elskede boksen?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •