Problem med instilling av sub, noen som kan hjelpe?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jo, skal man ha en tommelfingerregel er delefrekvens på 80Hz et godt utgangspunkt. I samme tommelfingerregel bør LFE lavpass være 120Hz.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Jo, skal man ha en tommelfingerregel er delefrekvens på 80Hz et godt utgangspunkt. I samme tommelfingerregel bør LFE lavpass være 120Hz.
    Har satt delefrekvens hos meg til 60hz på alle HT. Har selv 3806. Kan jeg da endre lavpassfiltert på 3806`n uavhengig av delefrekvensen?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    woooow no blei det mye styr her hehe :P
    altså vist eg kjører dve platen så har jo den slik frekvens test, da finner eg vel egentlig ut hva frekvensen til høgtalerene skal stilles inn på eller tar eg feil der??
    det med at eg skal stille frekvensen på subben til 80hz, skal eg stille det inn på subben eller receiveren? ødlegger eg ikkje noe i auto setupen vist eg stiller på subben etterpå?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Har satt delefrekvens hos meg til 60hz på alle HT. Har selv 3806. Kan jeg da endre lavpassfiltert på 3806`n uavhengig av delefrekvensen?
    Ja.

Delefrekvensen bestemmer ved hvilken frekvens subwooferen tar over for høyttalerne dine. Delefrekvens setter du eventuelt på front-, senter- og surroundhøyttalerne.

Lavpassfrekvensen bestemmer ved hvilken frekvens LFE-sporet blir beskjært. Satt til 100Hz vil all lydinfo i LFE-sporet over 100Hz forsvinne. I standarden til Dolby Digital inneholder LFE-sporet lydinformasjon fra 120Hz og ned. Ved å sette lavpassfilteret lavere enn 120Hz vil man da teoretisk sett kunne miste lydinformasjon. Så normalt sett ingen grunn til å sette lavpassfilteret lavere enn 120Hz.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jaws
    altså vist eg kjører dve platen så har jo den slik frekvens test, da finner eg vel egentlig ut hva frekvensen til høgtalerene skal stilles inn på
    Hvis du ikke liker løsningen Audyssey kommer med så kan du jo gjøre instillingene manuelt, slik som du skrev.
    det med at eg skal stille frekvensen på subben til 80hz
    Hvilken frekvens mener du? Delefrekvens, lavpassfrekvens?
    skal eg stille det inn på subben eller receiveren?
    I menyen på receiveren.
    ødlegger eg ikkje noe i auto setupen vist eg stiller på subben etterpå?
    Mener du romkorreksjon her? Audyssey sier at forandring av delefrekvenser (og med det forstår jeg også lavpassfrekvensen) ikke påvirker romkorreksjonen.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker:

SW: LFE+Main
    Front large 60hz
    center small 80hz
    surround small 80hz
    s.back small 80hz
    LFE 80hz

Finner at dette gir den beste lyden (i mitt rom)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Ja.

Delefrekvensen bestemmer ved hvilken frekvens subwooferen tar over for høyttalerne dine. Delefrekvens setter du eventuelt på front-, senter- og surroundhøyttalerne.

Lavpassfrekvensen bestemmer ved hvilken frekvens LFE-sporet blir beskjært. Satt til 100Hz vil all lydinfo i LFE-sporet over 100Hz forsvinne. I standarden til Dolby Digital inneholder LFE-sporet lydinformasjon fra 120Hz og ned. Ved å sette lavpassfilteret lavere enn 120Hz vil man da teoretisk sett kunne miste lydinformasjon. Så normalt sett ingen grunn til å sette lavpassfilteret lavere enn 120Hz.
    Ok. Etter Room EQ jeg tok hos meg så satt Denon FL/FR til 40hz, C til 40hz, SL/SR til 60hz, SB til 60hz og LFE til 80hz. Syntes ikke dette ble noe særlig bra. Kan da ikke forandre LFE under 80hz så lenge oppsettet står i advance. Satte da LFE på 60hz overall og da kom bassen som fy. Har du noen forklaring på dette?

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slettet.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Etter Room EQ jeg tok hos meg så satt Denon FL/FR til 40hz, C til 40hz, SL/SR til 60hz, SB til 60hz og LFE til 80hz. Syntes ikke dette ble noe særlig bra. Kan da ikke forandre LFE under 80hz så lenge oppsettet står i advance. Satte da LFE på 60hz overall og da kom bassen som fy. Har du noen forklaring på dette?
    LFE lavpass kan du bare sette mellom 80-120Hz på 3806.

Det du beskriver som "LFE 60Hz overall" har ikke noe med LFE å gjøre, men er at delefrekvensen er satt til 60Hz for alle høyttalerne. Hva LFE lavpass settinga er her er uvisst, jeg kan teste det senere, men jeg tenker at det er 80Hz, som er default hos Denon. Under Advanced kan du individuelt stille inn delefrekvensen til hver høyttaler.

Hvorfor bassen kom som fy når du satte delefrekvens til 60Hz? Hva skjer hvis du setter den til 80Hz? Mer bass?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

LFE lavpass kan du bare sette mellom 80-120Hz på 3806.

Det du beskriver som "LFE 60Hz overall" har ikke noe med LFE å gjøre, men er at delefrekvensen er satt til 60Hz for alle høyttalerne. Hva LFE lavpass settinga er her er uvisst, jeg kan teste det senere, men jeg tenker at det er 80Hz, som er default hos Denon. Under Advanced kan du individuelt stille inn delefrekvensen til hver høyttaler.

Hvorfor bassen kom som fy når du satte delefrekvens til 60Hz? Hva skjer hvis du setter den til 80Hz? Mer bass?
    Blir liksom mere punsh. Blir litt mer kontant. Vanskelig å forklare. Ganske stor forskjell fra 80 til 60hz.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Delefilteret på SVS`n min står på 60Hz. Delefrekvensen på Denon er også satt til 60hz. Det vil si at SVS`n tar over alt under 60Hz der resten av HT spiller ned til 60Hz? Vanskelig skrevet men

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefilteret på SVS`n min står på 60Hz.
    Sett det på maks, la Denon styre dette.
    Delefrekvensen på Denon er også satt til 60hz. Det vil si at SVS`n tar over alt under 60Hz der resten av HT spiller ned til 60Hz?
    Ja, alt utenom LFE-kanalen (som jeg antar er 80Hz ved dette valget).

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefilteret på SVS`n min står på 60Hz. Delefrekvensen på Denon er også satt til 60hz. Det vil si at SVS`n tar over alt under 60Hz der resten av HT spiller ned til 60Hz? Vanskelig skrevet men
    anbefaler å disable delefilteret på subben din. Skal være mulig på alle SVS subber.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    anbefaler å disable delefilteret på subben din. Skal være mulig på alle SVS subber.
    Hei. Jeg gjorde faktisk det akkurat nå. Delefrekvensen på Denon står nå på 60Hz og delefilter på SVS`n står på disable. Ble faktisk mye bedre. Men min bedre halvdel syntes ikke det var noe særlig da Mye bråk midt på natta. (00:45) Får teste litt mer i morgen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

No har eg gjordt en del testing og instillinger her, eg har kjørt auto kalibrering på denon`en så kjørte eg dve platen etter på og testet frekvensene på hver HT og stillte inn frekvensen selv og da ble det slik:
    SW: LFE+main
    Front: 40hz
    Center: 60hz
    Surround: 60hz
    S.Back: 60hz
    LFE: 120hz
    Dette ble eg meget fornøyd med, nå spiller subben de dype frekvensene sammen med frontene og det ble "kino" lyd i stuen :-D

Med litt hjelp av radioshack`en min så finjusterte eg volumet på hver kanal så nå ble det så og si optimalt her, har lært mye av dere i kveld folkens så eg takker mye for hjelpen eg har fått :-D

vist dere har noe og kommenter på dette eg har gjordt (skrevet) nå så lytter eg, kjekt og lære nye ting og høre andre sine erfaringer og meninger :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

No har eg gjordt en del testing og instillinger her, eg har kjørt auto kalibrering på denon`en så kjørte eg dve platen etter på og testet frekvensene på hver HT og stillte inn frekvensen selv og da ble det slik:
    SW: LFE+main
    Front: 40hz
    Center: 60hz
    Surround: 60hz
    S.Back: 60hz
    LFE: 120hz
    Dette ble eg meget fornøyd med, nå spiller subben de dype frekvensene sammen med frontene og det ble "kino" lyd i stuen :-D

Med litt hjelp av radioshack`en min så finjusterte eg volumet på hver kanal så nå ble det så og si optimalt her, har lært mye av dere i kveld folkens så eg takker mye for hjelpen eg har fått :-D

vist dere har noe og kommenter på dette eg har gjordt (skrevet) nå så lytter eg, kjekt og lære nye ting og høre andre sine erfaringer og meninger :-D
    Det er jo veldig bra. Det tok av med spørsmål her i tråden din Fikk nytte av det jeg også. Skal ta en justering i kveld. Kommer med tilbakemelding.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bra å høre du er fornøyd. Selv skulle jeg tro med dine høytalere at du bør kjøre en 80hz kanskje 100hz deling alle høytalere da til small og IKKE LFE + MAIN

Føler dynamikken å headroom heves vanvittig ved en slik innstilling samt subben din takler sikkert de dypeste frekvensene (les 80hz og nedover) bedre enn høytalerene dine. På denne måten frigjør du høytalerene dine for å prøve å gjengi disse frekvensene samt også forsterkeren din får "slappe av" og konsentrere seg om alt ovenfor delefrekvensen.

Igjen dette er kun TEORI så i praksis kan det låte helt forferdelig. Uansett verdt et forsøk:-)

En grunn til at det kan låte forferdelig er hvis du har en dipp i frekvensresponsen på subben din . Da kan du miste mye av informasjonen som subben skal gjengi og det kan høres flatt og tamt ut.
    Du må da eksperimentere med plassering til du har en tilnærmet linjær respons.

Fortsatt lykke til og husk å kos deg på veien til bedre lyd:-)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •