Lett -eller tungdreven høyttaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lett -eller tungdreven høyttaler?

Er dette en lett -eller tungdreven høyttaler;

Drive Units:1 Ribbon tweeter + 1 x 45mm Tweeter
    1 x 6 1/2"Midrange + 1 x 12" Woofer
    Sensitivity: 90dB
    Nominal Impedance: 6 Ohms
    Power Handling: 60-300W
    Frequency Response: 30 Hz - 40 kHz

(Cav MD-EX3)

Grunnen til at jeg spør, er et fremtidig forsterkervalg.

Kan McIntosh MC-252, McIntosh MC-252 Effektforsterker, kanskje være noe??

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt normal! Mac'en drar nok den der ganske greit. . Under 87dB, da begynner vi å snakke om at du trenger endel watt for å spille skikkelig høyt. 90 og opp er bra. 94db og opp, da begynner det å bli "morro", selv med få watt (men oftest masse strømreserver!).

EDIT: det kommer seff også litt ann på max/min impedansen. Slik som BW 604 er ikke spessielt lettdrevene pga sin lave impedansekurve til tider. Men har du nok strømreserver, så går det oftest bra her og.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du en tråd om temaet: http://avforum.no/forum/hoyttalere/5...ght=lettdreven

Frode

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, skorob! :-)

fhl: Takk for linken, skal studere den litt. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Helt normal! Mac'en drar nok den der ganske greit. . Under 87dB, da begynner vi å snakke om at du trenger endel watt for å spille skikkelig høyt. 90 og opp er bra. 94db og opp, da begynner det å bli "morro", selv med få watt (men oftest masse strømreserver!).

EDIT: det kommer seff også litt ann på max/min impedansen. Slik som BW 604 er ikke spessielt lettdrevene pga sin lave impedansekurve til tider. Men har du nok strømreserver, så går det oftest bra her og.

En forsterker med lite watt liker høyttalere med høy impedanse, så jeg er enig med beskrivelsen her.

En såkalt lettdreven høyttaler bør vel ha en følsomhet på minst 93 -94 db og impedanskurven bør ikke være lavere enn 8ohm.
    Det er min mening, men det er jo selfølgelig andre ting som spiller inn også, som ingangsfølsomhet og utgangsimpedanse på forsterkerene (pre /power), aktiv, passiv pre etc.
    Må prøves, det er nøkkelen i hifi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men forruten den Mcintosh'en som jeg har nevnt, er det noen andre anbefalinger rundt forsterkervalget på disse høyttalereneom dere kan komme på sånn i forbifarten?

Hva bør jeg lete etter i en forsterker for å få en grei match mot disse høyttalerene?

Disse skal høyttalerene brukes i et rent 2-kanaks hifi-oppsett.

Jeg har forelsket meg litt i rør,men er redd for at det kan bli litt for kostbart.

Mcintosh'en nevnt ovenfor ligger i det prisleiet jeg kan ha råd til. Rundt 20.000,- +
    (dette budsjettet gjelder kun effektforsterker).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Men forruten den Mcintosh'en som jeg har nevnt, er det noen andre anbefalinger rundt forsterkervalget på disse høyttalereneom dere kan komme på sånn i forbifarten?

Hva bør jeg lete etter i en forsterker for å få en grei match mot disse høyttalerene?

Disse skal høyttalerene brukes i et rent 2-kanaks hifi-oppsett.

Jeg har forelsket meg litt i rør,men er redd for at det kan bli litt for kostbart.

Mcintosh'en nevnt ovenfor ligger i det prisleiet jeg kan ha råd til. Rundt 20.000,- +
    (dette budsjettet gjelder kun effektforsterker).
    Det går fint med den kombinasjonen der.
    Men hvis du liker rør så kan du jo satse på MC 275 i stedenfor.
    McIntosh MC275 McIntosh Power Amplifier

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evt. den fabelaktige Rogue Audio Stereo 90...
    Enda litt kraftigere enn MC275, vel litt flere watt utgangseffekt ihvertfall, om det betyr noe, og 4k lavere veiledende pris enn MC275.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor tungdreven en høyttaler er kommer jo helt an på hvordan den er satt sammen. Siden ingen av oss vet bassmembranens vekt, kassevolum, tuningfrekvens, demping osv, og heller ikke har impedanskurver å vurdere, og i tillegg ikke har hørt greiene (med untak av 20 sek i støyende lokale på Arken) så er det helt poengløst å forsøke å gi deg kvalifiserte råd.

Følsomheten kan beregnes både som funksjon av spenningen 2.828Volt eller som beregnet spenning for en watt gitt den gjennomsnittlige impedansen. Det måles også i området 0,5-2 meter (standarden skulle være 1 meter, men 0,5 er ganske vanlig) så avvikene kan være svært store når det er oppgitt såpass mangelfult som dette.

Hvorvidt den er tung å drive eller ei kommer egentlig an på hvor langt ned i frekvens det hele er presset, hvor stort kabinettet er og hvor mye man får igjen når man trykker på den 2,828 Volt. Membranmasse, kraftfaktor, elementets egendemping osv er automatisk gitt av dette.

En forsterker med lite watt trenger ikke være overdrevent glad i høy impedans. Det har vært solgt 25 og 50-wattere innen bilstereo som er optimert for 1 ohms drift og som er stabile i 0,25 ohm. Imidlertid er som regel billige forsterkere med få watt fulle av kompromisser og leverer i praksis lite av alt.

Har du til nå bare prøvd Sunfiren på den? Hvordan låter i såfall det?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvor tungdreven en høyttaler er kommer jo helt an på hvordan den er satt sammen. Siden ingen av oss vet bassmembranens vekt, kassevolum, tuningfrekvens, demping osv, og heller ikke har impedanskurver å vurdere, og i tillegg ikke har hørt greiene (med untak av 20 sek i støyende lokale på Arken) så er det helt poengløst å forsøke å gi deg kvalifiserte råd.

Følsomheten kan beregnes både som funksjon av spenningen 2.828Volt eller som beregnet spenning for en watt gitt den gjennomsnittlige impedansen. Det måles også i området 0,5-2 meter (standarden skulle være 1 meter, men 0,5 er ganske vanlig) så avvikene kan være svært store når det er oppgitt såpass mangelfult som dette.

Hvorvidt den er tung å drive eller ei kommer egentlig an på hvor langt ned i frekvens det hele er presset, hvor stort kabinettet er og hvor mye man får igjen når man trykker på den 2,828 Volt. Membranmasse, kraftfaktor, elementets egendemping osv er automatisk gitt av dette.

En forsterker med lite watt trenger ikke være overdrevent glad i høy impedans. Det har vært solgt 25 og 50-wattere innen bilstereo som er optimert for 1 ohms drift og som er stabile i 0,25 ohm. Imidlertid er som regel billige forsterkere med få watt fulle av kompromisser og leverer i praksis lite av alt.

Har du til nå bare prøvd Sunfiren på den? Hvordan låter i såfall det?
    Jeg setter svært stor pris på din kunnskap, Snickrs, men ...,HÆÆ???

...prat i små ord...

-du er litt for avansert for meg i forrhold til ordforådet ditt...

Har ikke prøvd høyttalerene på Sunfirene ensda.., høyttalerene kommer i løpet av denne måneden. :-)
    Trenger hjelp til forsterkervalg..

McIntosh'en stiller litt sterkt her... :-)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror han kort og greit sier at infomasjonen du har presentert er for mangelfull til at det går an å gi et vettugt svar på spørsmålet ditt. Selvsagt kan man prøve seg på en kvalifisert gjetning, men i og med at det må gjettes på de fleste parametre er det desto større sjanse for at resultatet havner et godt stykke fra virkeligheten.

La meg prøve et annet spørsmål: Snickers-is, hva kjennetegner en lettdrevet høyttaler? Høy følsomhet, lette membraner, stort kassevolum, høy tuningfrekvens, solid demping, flat impedanskurve på 8 ohm...?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men for pokker!!, -hvor vanskelig kan det være??

Det var et enkelt spørsmål!!

Hvilke(ne) effektforsterker, evnt. monoblokker, bør jeg ha til en høyttaler med overnevnte spesifikasjoner!...

Er denne tungdrevet eller ikke??

Holder det med Vincent SP-T100??

(skal ikke spille så ørevoksen spruter!)

-Regner med å spille max 50 - 100 w ved normal lytting.. :-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med svært stor kasse, relativt store basselementer, lette membraner og ikke så voldsomt stor magnet kan man få en lettdreven høyttaler som går relativt dypt. Om vi tar dette utgangspunktet og begynner å endre på det, altså gjøre det mer tungdrevent.

Om vi vil ha det hele til å gå dypere med ellers samme egenskaper må vi ha tyngre membran og større magnet. Da vil følsomheten synke, noe som gjør at man trenger fler watt for å få den til å våkne, og de såkalte elektriske fasevinklene, altså de som gjør en høyttaler til en vanskelig last for en klasse AB eller en klasse A-forsterker, øke, noe som gjør den vanskeligere å drive rent elektrisk.

Så kan man redusere størrelsen på kabinettet og dertil øke den bevegelige massen, altså membranvekten ytterligere for å kompensere for den reduserte kabinettstørrelsen, så må man ytterligere øke magnetkraften for å holde den tunge membranen i sjakk. Følsomheten synker ytterligere og man må ha fler watt.

Så kan man se for seg at man ønsker en avrulling som er mer lik som rommets forsterkning. Det betyr at man må overdrive membranvekten ytterligere uten å redusere kabinettets størrelse. På den måten øker man svingekretsen (element, kabinett og bassport) Q-verdi, altså hvor lett den har for å svinge. Dette gjør følsomheten enda lavere og de elektriske fasevinklene blir også enda verre.

I en del tilfeller ønsker man videre å kompensere for den reduserte følsomheten ved å redusere bassens impedans. Da vil man få en høyttaler med generelt lavere impedans og bli en større utfordring for forsterkeren, MEN da synker behovet for watt tilsvarende.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Ja men for pokker!!, -hvor vanskelig kan det være??

Det var et enkelt spørsmål!!

Hvilke(ne) effektforsterker, evnt. monoblokker, bør jeg ha til en høyttaler med overnevnte spesifikasjoner!...

Er denne tungdrevet eller ikke??

Holder det med Vincent SP-T100??

(skal ikke spille så ørevoksen spruter!)

-Regner med å spille max 50 - 100 w ved normal lytting.. :-)
    Hvorfor ikke prøve det du har før du bestemmer deg for å bytte det ut? Det er jo ingen her som har noe grunnlag for å svare på spørsmålet.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Med svært stor kasse, relativt store basselementer, lette membraner og ikke så voldsomt stor magnet kan man få en lettdreven høyttaler som går relativt dypt. Om vi tar dette utgangspunktet og begynner å endre på det, altså gjøre det mer tungdrevent.

Om vi vil ha det hele til å gå dypere med ellers samme egenskaper må vi ha tyngre membran og større magnet. Da vil følsomheten synke, noe som gjør at man trenger fler watt for å få den til å våkne, og de såkalte elektriske fasevinklene, altså de som gjør en høyttaler til en vanskelig last for en klasse AB eller en klasse A-forsterker, øke, noe som gjør den vanskeligere å drive rent elektrisk.

Så kan man redusere størrelsen på kabinettet og dertil øke den bevegelige massen, altså membranvekten ytterligere for å kompensere for den reduserte kabinettstørrelsen, så må man ytterligere øke magnetkraften for å holde den tunge membranen i sjakk. Følsomheten synker ytterligere og man må ha fler watt.

Så kan man se for seg at man ønsker en avrulling som er mer lik som rommets forsterkning. Det betyr at man må overdrive membranvekten ytterligere uten å redusere kabinettets størrelse. På den måten øker man svingekretsen (element, kabinett og bassport) Q-verdi, altså hvor lett den har for å svinge. Dette gjør følsomheten enda lavere og de elektriske fasevinklene blir også enda verre.

I en del tilfeller ønsker man videre å kompensere for den reduserte følsomheten ved å redusere bassens impedans. Da vil man få en høyttaler med generelt lavere impedans og bli en større utfordring for forsterkeren, MEN da synker behovet for watt tilsvarende.
    ......?

Heheh..

Husk.., små, ikke nerdete ord...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff....

-ble svimmel nå...

Tror ujeg satser på denne jeg.., ; McIntosh MC-252 Effektforsterker vurderes solgt

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei.

Er det ikke sånn at en høyttaler med 6 eller 8 ohm er det samme. forsterkern mater jo bare på med tilsvarende watt som om du har 8 ohm, det jeg prøver å si er om du har en forsterker på 2x150w i 8 ohm. så har vel ca "220w" i 6ohm, det vill si at du kan ikke spille noe høyere med mer watt med en 6ohms høyttaler, den spiller helt likt om den hadde vært i 8ohm eller i 6 ohm. har jeg forstått riktig da? ble litt vanskelig å forklare.

En ting til. delefilteret i høyttalerene styrer ohmen? er ikke noe slik at jeg trenger å stille dette på recivernen/ effektforsterkerene? om reciveren står på 8ohm så har ikke det noe å si med 6 ohms, høyttalere pga delefilteret mater 6 ohm uansett?

Håper jeg ikke ødela innlegget ditt med dette innspillet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •