Stativ vs gulvhøytalere i 2000,- klassen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stativ vs gulvhøytalere i 2000,- klassen

Som sagt; Når man skal handle høytalere for mellom 2000,- og 3000,- oppstår det et lite dilemma: Skal man satse på en stativhøytaler fra et "kvalitetsmerke" (ala B&W, Dali) eller en gulvhøytaler fra et "billigmerke" (ala Dynavoice, Proson)?

Er det rettferdig å sammenlikne en Dali Consept 2 med en Dynavoice M65? De ligger jo ganske likt i pris.

Eller er det rett og slett et spørsmål om plass? Bør man velge en billig gulvhøytaler dersom man har plass til den? Vil en stativhøytaler komme til kort?

Ordet er fritt:

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Infinity Delta 20, vant på gruppetest av "bokhylle" høytalere.
    Skal du ha stativ høytaler så trenger de noen watt ekstra for og kunne spille høyt.
    Golvstående er M65 er et bra kjøp i forhold til pris

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har liten erfaring med billige gulvstående høyttalere, men svogeren min kjøpte et par store høyttalere (Genexxa eller noe slikt) til en billig penge. Jeg må si at jeg personlig heller ville hatt et par stativhøyttalere ala det du nevner her, men det er jo ut fra mine preferanser.

Hva du ønsker å oppnå er det jo bare du som vet. Spille opp til fest eller nærlytting på passe volum? Hva slags musikk og hvor stort rom vil jo også ha betydning.

Fins jo mellomtinger også. Stativhøyttalere med litt mer guffe enn de du nevner og litt mer rafinert enn billige gulvstående. Den Infinityen som ble nevnt her eller f.eks Klipsch Synnergy B3.

Hva med å kjøpe brukt? Da kan du jo få gulvstående høyttalere fra f.eks B&W til denne prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Hva med å kjøpe brukt? Da kan du jo få gulvstående høyttalere fra f.eks B&W til denne prisen.
    Eller andre merker for den saks skyld, de lagde bra høytalere før også noen og dem kan man finne billig nå. Er du heldig så finner du noen som vil overaske deg positivt i forhold til budsjettet du har.

Ellers ville jeg på generelt grunnlag gått for stativ dersom nye...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken med tråden er å få litt innspill på hva som taler for og imot de ulike typene høytalere og om det er mulig å sammelikne dem.

Som "Gimsegutten" sier er det jo flere faktorer enn de jeg nevner i åpningsposten som vil være med på å avgjøre hva man bør velge.

Å kjøpe brukt er jo også et meget aktuelt alternativ i denne prisklassen.

Men når det gjelder min spesifikke kravliste så skal jeg ha et høytalersett til en stue på ca 25 kvadrat. Hører mest på rock og grunge men med innslag av både rap, akustisk og listepop! Spiller også opp til fest av og til. Har sett litt på Dali Consept 2 og Dynavoice M65.

Har ikke hørt noen av høytalerne og er derfor på tynn is når jeg skal vurdere for og imot. Men regner med at Dali'en spiller renere og vil kunne brukes som bakhøytalere i et fratidig surroundanlegg. Sansynligvis vil de ikke spille like dypt og med like høyt som M65.

Men som nevt i tidligere post er jeg ikke sikker på om det er mulig å sammelikne disse to høytalerne. Mulig det blir som å sammenlikne en formel-1 bil med en traktor; de er overlegne på sine bruksområder, men umulig å sammenlikne!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bør iallefall velge en høyttaler som passer til forsterkeren du skal drive dem med. Personlig ville jeg gått for stativ i den prisklassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av p10
    Som sagt; Når man skal handle høytalere for mellom 2000,- og 3000,- oppstår det et lite dilemma: Skal man satse på en stativhøytaler fra et "kvalitetsmerke" (ala B&W, Dali) eller en gulvhøytaler fra et "billigmerke" (ala Dynavoice, Proson)?

Er det rettferdig å sammenlikne en Dali Consept 2 med en Dynavoice M65? De ligger jo ganske likt i pris.

Eller er det rett og slett et spørsmål om plass? Bør man velge en billig gulvhøytaler dersom man har plass til den? Vil en stativhøytaler komme til kort?

Ordet er fritt:

Det blir vel i grunnen aldri riktig og sammenligne en gulvstående versus en stativhøyttaler.

En stativhøyttaler vil som regel alltid spille bedre på de fleste parametere enn en gulvstående pga avstiving bl.a.
    En stativhøyttaler er også lettere (som regel) å sette opp pga den blir ikke så påvirket av rommet som en gulvstående.

Romstørrelse betyr jo endel, en gulvstående inne på et lite gutterom blir ofte ikke så veldig bra.
    Så en liten stativer fra Klipsch er å foretrekke fremfor en gulvstående Dynavoice, Klipschen er lettdreven så den kan du mest sannsynlig spille dobbelt så høyt med.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Eller andre merker for den saks skyld, de lagde bra høytalere før også noen og dem kan man finne billig nå. Er du heldig så finner du noen som vil overaske deg positivt i forhold til budsjettet du har.

Ellers ville jeg på generelt grunnlag gått for stativ dersom nye...

Ikke vær naiv å tro at høyttalere er så mye bedre nå enn de var før.
    Du får nok flere gode merker i dag, men også det motsatte desverre.
    Så brukt behøver du ikke å frykte. Penger spart.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med bobolav her. Størrelsen på rommet har mye å si om valget mellom gulv eller stativhøyttaler. Sjekk brukt.. Ellers så har jo PSB noen gode stativhøyttalere som ikke koster all verden..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med din musikksmak hvor du skal spille mye rock og grunge ville jeg valgt en brukt gulvstående høyttaler. Får ikke etter min mening like god lyd, men kan trøkke mer på.
    Ta f eks Iron Maiden eller Nirvana, du skal lete lenge for å finne en teknisk god lydkvalitet på deres CDer, men fy så tøft det er:-D Da kommer en stativ til kort

Har selv stativhøyttalere pga plass og at jeg synes de spiller finere.

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Med din musikksmak hvor du skal spille mye rock og grunge ville jeg valgt en brukt gulvstående høyttaler. Får ikke etter min mening like god lyd, men kan trøkke mer på.
    Ta f eks Iron Maiden eller Nirvana, du skal lete lenge for å finne en teknisk god lydkvalitet på deres CDer, men fy så tøft det er:-D Da kommer en stativ til kort

Har selv stativhøyttalere pga plass og at jeg synes de spiller finere.
    At folk hører på rock behøver ikke og bety at en gulvstående er best. Til denne prisen mener jeg at i de aller fleste tilfeller så vil en stativ høytaler være og foretrekke. Om ikke det er og spille høyt med masse bass er det som gjelder. Hører selv på en del hevy og rock og ser ikke noe prob i å lytte til slik musikk på en stativ høytaler.
    Og som det er skrevet tidliger så er det mange gode kjøp som kan gjøres på brukt markedet.

Og om du vil ha bra lyd på hevy cd så synnes jeg du burde sjekke ut de nyere albumene til Paradice Lost og Over Kill for og nevne et par med bra lyd

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    At folk hører på rock behøver ikke og bety at en gulvstående er best. Til denne prisen mener jeg at i de aller fleste tilfeller så vil en stativ høytaler være og foretrekke. Om ikke det er og spille høyt med masse bass er det som gjelder. Hører selv på en del hevy og rock og ser ikke noe prob i å lytte til slik musikk på en stativ høytaler.
    Og som det er skrevet tidliger så er det mange gode kjøp som kan gjøres på brukt markedet.

Og om du vil ha bra lyd på hevy cd så synnes jeg du burde sjekke ut de nyere albumene til Paradice Lost og Over Kill for og nevne et par med bra lyd
    Når jeg hører på rock er det høyt og med trykk, tviler på at mange setter på en heavy CD av noen slag og har det som bakgrunnsmusikk. Derfor jeg bruker andre høyttalere til den type musikk.

Synes mine SA stativhøyttalere ikke holder mål til tyngre saker, du skal høyere opp i pris for å finne dugende stativhøyttalere som funker bra på tyngre musikk. Men til akustisk.... sinnnsykt bra lyd!
    En Klipsch kan muligens funke, men du får ikke det fysiske aspektet av musikken.

Så valget er enkelt etter mitt syn, hva vil du ha: Trykk eller finesse?

Hadde aldri trodd jeg skulle anbefale dette men men, Dynavoice eller Proson burde kanskje funke hvis du ikke vil gi mer for høyttalerne. Ikke vent deg en spesielt god lyd, men mer mye lyd

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Når jeg hører på rock er det høyt og med trykk, tviler på at mange setter på en heavy CD av noen slag og har det som bakgrunnsmusikk. Derfor jeg bruker andre høyttalere til den type musikk.

Synes mine SA stativhøyttalere ikke holder mål til tyngre saker, du skal høyere opp i pris for å finne dugende stativhøyttalere som funker bra på tyngre musikk. Men til akustisk.... sinnnsykt bra lyd!
    En Klipsch kan muligens funke, men du får ikke det fysiske aspektet av musikken.

Så valget er enkelt etter mitt syn, hva vil du ha: Trykk eller finesse?

Hadde aldri trodd jeg skulle anbefale dette men men, Dynavoice eller Proson burde kanskje funke hvis du ikke vil gi mer for høyttalerne. Ikke vent deg en spesielt god lyd, men mer mye lyd
    Om du kun hører på full guffe ver gang du hører på hevy så greit. Men jeg tviler på at dette er tilfellet hos de fleste andre. Jeg mener derfor at en stativ så apsolutt kan gjøre denne jobben bra. Men nå er det bare trådstarter som vet hva han ønsker så ser ingen grund til vidre diskusjon!

Sier meg helt enig på de forslagene på høytalere du ga og ser ikke noe galt i at folk sier seg fornøyd med disse!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bobolav
    Tror du har missforstått meg litt her!!

Om du tolker meg dithenn at jeg ikke tror dem kunne lage høytalere før, så mener jeg på ingen måte det. Tro meg, jeg kunne listet opp eldre høytalere som kunne spilt mye nytt ut av i alle fall min stue...

Rogers-høytalere av diverse versjoner, IMF, KEF, noen av Marantz'ene (for å nevne noen) - jeg blir varm i kinnene bare av tanken på dem og du verden hvilken kupp dem er på bruktmarkedet om man er heldig.

Jeg er tilhenger av at han skal kjøpe brukt, og selv sitter jeg med alvorlig gamle klenodier og senest i dag anbefalte jeg en å bytte ut sine B&W'er av midt på 90-tallet med høytalere fra starten av 80 årene som sågar er mindre av fysiske mål...

Jeg er nok misstolket her ja...

Forsterkeren min er forøvrig fra starten av 1980-årene også, og jeg vurderer for tiden en ny midertidig greie fra 1977...

Så brukt kan være bra!!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    proson r63mkII er mulig å få til den prisen og er i mine ører et kupp til prisen den selges for nå. hvis ikke kan kansje den klipsch synergi serien være noe.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gulvstående vs stativ er etter min mening et greit spørsmål med ikke et fullt så greit svar. Det lureste kan være å se på gulvstående og stativhøyttalere i samme serie. Som regel har de gulvstående dypere bass og flere elementer, noe som gir mer headroom. Dypere bass og mer headroom betyr gjerne at de passer bedre til noe større rom enn stativhøyttalerne, men også at de kan være vanskeligere å plassere. Stativhøyttalere har fordelen av at de ofte har samme diskant og mellomtone som sine større brødre til en betydelig lavere pris. Men man skal huske på at man også gjerne må koste på nettopp stativer i tillegg. Det kan ofte være noe mer uproblematisk å plassere en stativhøyttaler nær vegger, men den ideelle posisjonen er ofte en posisjon med luft rundt høyttaleren også her.

Personlig levde jeg i mange år med Dali 2A, en mellomstor stativhøyttaler med 6.5" bassmellomtone i lukket kabinett. De spilte faktisk ganske bra på mine hybelrom i studietiden, mens bassen ble for sped når romstørrelsen kom over 12-15 kvadratmeter.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Gulvstående vs stativ er etter min mening et greit spørsmål med ikke et fullt så greit svar. Det lureste kan være å se på gulvstående og stativhøyttalere i samme serie. Som regel har de gulvstående dypere bass og flere elementer, noe som gir mer headroom. Dypere bass og mer headroom betyr gjerne at de passer bedre til noe større rom enn stativhøyttalerne, men også at de kan være vanskeligere å plassere. Stativhøyttalere har fordelen av at de ofte har samme diskant og mellomtone som sine større brødre til en betydelig lavere pris. Men man skal huske på at man også gjerne må koste på nettopp stativer i tillegg. Det kan ofte være noe mer uproblematisk å plassere en stativhøyttaler nær vegger, men den ideelle posisjonen er ofte en posisjon med luft rundt høyttaleren også her.

Personlig levde jeg i mange år med Dali 2A, en mellomstor stativhøyttaler med 6.5" bassmellomtone i lukket kabinett. De spilte faktisk ganske bra på mine hybelrom i studietiden, mens bassen ble for sped når romstørrelsen kom over 12-15 kvadratmeter.

bør kansje være med at i en gulvstående vil kvaliteten på elementer kabinetter, delefilter osv være dårligere enn på en tilsvaret priset stativhøyttaler.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    bør kansje være med at i en gulvstående vil kvaliteten på elementer kabinetter, delefilter osv være dårligere enn på en tilsvaret priset stativhøyttaler.
    Sammenligninger basert utelukkende på pris er temmelig tvilsomme på tvers av merker, siden prismodellene varierer temmelig mye fra produsent til produsent, importør til importør og fra forhandler til forhandler. Dessuten er en høyttaler en helhet, de enkelte delene betyr selvfølgelig noe, men det er hvordan de er satt sammen som spiller mest rolle for sluttkvaliteten på lyden.

Det er gode grunner til at f.eks. Dynavoice stadig får gode tester i forhold til hvor mye man får for pengene (rimelige standardelementer og deler, komponert på fornuftig vis, satt sammen i Kina, ganske store produksjonsserier, solgt med få mellomledd og relativt lite markedsføring). Det er ingen strengt lineær sammenheng mellom pris og lydkvalitet, ihvertfall ikke på tvers av merker. I de lave prisklassene vi snakker om i denne tråden, så finnes det mange stativhøyttalere og gulvhøyttalere som spiller temmelig dårlig, og en del som spiller temmelig bra. Utvalget av stativhøyttalere som spiller bra i denne prisklassen er nok en del større enn utvalget av gulvstående modeller. Men tar man med prisen på et par høyttalerstativer, så er det ikke sikkert at stativmodellene kommer så bra ut likevel.

Når det gjelder stativhøyttalere vs gulvstående skal man jo også være klar over at det gulvstående kabinettet ofte gir en dypere bassavstemming som stativhøyttalere sjelden matcher. Hvilke kvaliteter man setter pris på i en konkret budsjetthøyttaler vil være avhengig av individuelle preferanser.

Når det er sagt: Ethvert produkt skal jo være konkurransedyktig for å selge. Så HELT uten indikasjon for kvalitet er prisen likevel ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bobolav
    En er ikke naiv ved å tro dette. Åpenbart er det mange som ikke vil kjøpe gammelt utstyr fordi det er gammelt.
    De lager bedre elementer nå en de gjorde før, men pga av at utseende er så viktig nå legges det ikke så mye vekt på høyttalerkonstruksjonen i mange tilfeller, og der tar gammelt utstyr igjen på nyere høyttalere.

Selv, er jeg på jakt etter "nye høyttalere" men om det blir gamle IMF fra 70-tallet eller nye høyttalere fra butikken er ennå ikke visst

Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sammenligninger basert utelukkende på pris er temmelig tvilsomme på tvers av merker, siden prismodellene varierer temmelig mye fra produsent til produsent, importør til importør og fra forhandler til forhandler. Dessuten er en høyttaler en helhet, de enkelte delene betyr selvfølgelig noe, men det er hvordan de er satt sammen som spiller mest rolle for sluttkvaliteten på lyden.

Det er gode grunner til at f.eks. Dynavoice stadig får gode tester i forhold til hvor mye man får for pengene (rimelige standardelementer og deler, komponert på fornuftig vis, satt sammen i Kina, ganske store produksjonsserier, solgt med få mellomledd og relativt lite markedsføring). Det er ingen strengt lineær sammenheng mellom pris og lydkvalitet, ihvertfall ikke på tvers av merker. I de lave prisklassene vi snakker om i denne tråden, så finnes det mange stativhøyttalere og gulvhøyttalere som spiller temmelig dårlig, og en del som spiller temmelig bra. Utvalget av stativhøyttalere som spiller bra i denne prisklassen er nok en del større enn utvalget av gulvstående modeller. Men tar man med prisen på et par høyttalerstativer, så er det ikke sikkert at stativmodellene kommer så bra ut likevel.

Når det gjelder stativhøyttalere vs gulvstående skal man jo også være klar over at det gulvstående kabinettet ofte gir en dypere bassavstemming som stativhøyttalere sjelden matcher. Hvilke kvaliteter man setter pris på i en konkret budsjetthøyttaler vil være avhengig av individuelle preferanser.

Når det er sagt: Ethvert produkt skal jo være konkurransedyktig for å selge. Så HELT uten indikasjon for kvalitet er prisen likevel ikke.
    ja det ehar du forsjåvitt helt rett i, er jo mange veldig dyre høyttalere som består av billige komponenter f.eks. Men kabinett kvaliteten er velikke å se bort ifra, en liten høyttaler vil vel alltid ha fordeler iforhold til en stor gulvstående med mindre resonans bla. Problemet med en mindre høyttaler er vel begrensningene nedover i frekvensene.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •