Stativ vs gulvhøytalere i 2000,- klassen - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 50 av 50
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tilbake fra lytterund på HFK & HFCK

EDIT: Beklager at innlegget ble så langt! Se i nåde!

Da har jeg vært på en liten lytterunde hos både HiFi-klubben og HiFi-Center Kjeden. Før jeg går videre må jeg si at jeg ikke har peiling på lyd, og hvordan "god" lyd skal høres ut. Men jeg tror jeg vet når jeg hører noe jeg liker (men det betyr ikke at det er god lyd, altså!)

Jeg hadde egentlig ikke forventet at jeg skulle klare å høre noen spesiell forskjell på de forskjellige høytalerne. Regnet med at jeg hadde alt for mye ørevoks i ørene for å klare dette! :-D Men der ble jeg faktisk overrasket! Jeg skal forsøke å sette ord på inntrykkene mine, men til alle dere audiofile der ute; Jeg kjenner ikke definisjonene på de uttrykkene som brukes for å beskrive lyden fra en høytaler, men skal prøve å sette egne ord på inntrykkene mine.

På HFK littet jeg til følgende høytalere: B&W DM602 S3, ARGON 7240 og CERWIN-VEGA VE-8F.

C/V VE-8F var den høytaleren jeg var mest spent på og joda, den kan spille høyt. Men den rekker ikke sine større brødre til knærne engang. Det som skuffet meg var at musikken var veldig "grøtete", lydene blandet seg sammen og druknet hverandre... Ekspeditøren byttet rask over til B6W DM602 S3... :-D

DM602 S3 ligger egentlig litt over mitt budsjett, men ekspeditøren mente at de var et virkelig godt kjøp og at jeg ville få mye høytalere for de ekstra hundrelappene. Regnet som sagt med at jeg ikke ville merke nevneverdig forskjell fra C/V, men der tok jeg skammelig feil. Ekspeditøren satte på "Nothing else matters" i Apocalyptikas drakt og det var som om de fire finske cellistene krøp ut av høytalerne og satte seg på fire stoler forran meg for å spille. Man kunne helt tydelig høre hvordan de satt i forhold til hverandre og spilte... Jeg ble virkelig overrasket av dette. Når vi skrudde opp volumet fortsatte høytalerne og spille rent og fint, jeg savnet bare bitte litt mer trøkk i bassen etter min smak. Jeg nevnte dette for ekspeditøren, og han foreslo straks at vi burde lytte til Argon 7240.

Argon 7240 mente han var en veldig bra høytaler i min prisklasse som også ville kunne levere litt mer trøkk nedover i frekvensene. Dette viste seg å være sant. De fire finske herrene satt ikke like klart adskilt som de gjorde med B&W, men de leverte litt mer trøkk enn DM602 S3 når vi justerte opp volumet.

Etter denne seansen gikk turen videre til HiFi-Center Kjeden. Her ble jeg anbefalt å lytte til JBL Balboa 30 og QLN Artech 6. Men siden de ikke hadde Artech 6 inne fant de fra et par Artech 8 som de mente ville gi meg et bra inntrykk av hva Artech 6 sto for.

Balboa 30 ble koblet opp først, og "Enter sandman" i originalversjon ble lastet inn i cd-spilleren. Høytalerne spilte helt greit. Hakket over C/V når det gjalt å skille de ulike instrumentene fra hverandre, men de manglet totalt trøkket i bassen og basstromma. Vi byttet kjapt over til Artech 8.

Artech 8 leverte trøkk så det holdt... Du kjente definitivt at Lars trampet på pedalsettet det han maktet og klarte! :-D Men jeg synes gitarene ble veldig skjærende og litt slitsomme å høre på i lengden. Det at jeg ikke fikk lytte til Artech 6 gjør det jo også vanskelig å si med sikkerhet hvordan den ville høres ut...

De høytalerne som har satt mest spor er uten tvil B&W DM602 S3. Det kan godt hende det var fordi de sto i så sterk kontrast til C/V VE-8F at de gjorde slik inntrykk på meg. Det var heller ikke mye om å gjøre at de leverte nok trøkk... de vil uten tvil levere tilstrekkelig trøkk 83,72% av tiden jeg lytter til dem. Argonhøytalerne klarte å levere dette, og er kanskje da en ørliten favoritt, i og med at jeg også kommer til å bruke disse høytalerne til film.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    interessant å lese...
    du har ikke funnet noen kjekke brukte i nærområdet?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patos Basic kanskje?
    Pent brukte B400 kan sikkert være god knall:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapt søk på finn.no:
    B&W DM603
    B&W DM602 S3
    B&W DM602 S3

Klarer ikke å få de B&W'ene ut av hodet mitt... De gjorde virkelig inntrykk!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angrer litt på at jeg ikke testet ut Dali Consept 2 i forhold til DM602 S3! Noen som har gjort denne sammenlikningen?

Har lest en del om at innspilling av høytalere er viktig for at de skal låte maksimalt. Bruker demohøytalere å være innspilte?

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg nevnte tidligere at jeg savnet bittelitt trøkk i DM602'ene, noe de kanskje vil levere senere dersom de jeg lyttet til ikke var innspilt? Bare en tanke!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tanke som slo meg plutselig: handler jeg høytaler først og finner en receiver som passer til dem, eller handler jeg receiver og finner høytalere som passer til den?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min filosofi er å begynne med den komponenten der det er størst forskjeller, og jobbe seg nedover til man kommer til den komponenten som har minst forskjeller. Grunnen er at store ulemper ved en komponent ikke kan tunes inn ved valg av komponenter der forskjellene åpenbart er mindre.

Min rekkefølge (basert på størst forskjeller først):
    1. Rom
    2. Høyttalere (hvilke låter best i rommet?)
    3. Forsterker (hvilken låter best med de valgte høyttalerne i rommet?) NB! Effekttrinn før forforsterker.
    4. Kilde
    5. Kabler

Ulempen er selvfølgelig at man må ha alt for å i det hele tatt få testet punkt 2-4, men det er jo derfor man skaffer noe komplett først, og deretter oppgraderer man. Jeg foretrekker altså rekkefølgen over.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt mer om QLN Artech høytalerne i det siste. Som jeg var inne på etter lytterunden min, synes jeg Artech 8 ble litt skarp og skjærende diskanter. Etter hva jeg skjønner har Artech-serien muligheten til å justere diskanten bak på høytaleren (Har ikke Dynavoice noe liknende?). Vil dette være en måte å dempe diskanten litt, slik at den blir mer behagelig å lytte til?

Og er det noen som har erfaringer med Artech 6 vs Artech 8? Er det stor forskjell i basstrøkket?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

B&w

Hvordan er rommet ditt i forhold til romet du hørte på 602'ene på HFK er det mindre så vil du kanskje kunne få igjen en del trykk der.. Har 602'ene selv, savnet litt trykk i dem til å begynne med jeg også men nå er jeg egentlig imponert over hvor myetrykk det faktisk er i dem.. Begynnelsen av Rammstein. Live aus Berlin har gått bra mange ganger her i stua;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hooligan
    Hvordan er rommet ditt i forhold til romet du hørte på 602'ene på HFK er det mindre så vil du kanskje kunne få igjen en del trykk der.. Har 602'ene selv, savnet litt trykk i dem til å begynne med jeg også men nå er jeg egentlig imponert over hvor myetrykk det faktisk er i dem.. Begynnelsen av Rammstein. Live aus Berlin har gått bra mange ganger her i stua;-)
    Stua er nok litt større enn det rommet jeg testet i... Har også flislagt gulv og ikke tykt teppebelegg slik som HFK hadde...

Ble iallefall veldig imponert over de høytalerne! Skal ta meg en runde til, og ta med meg noen av favorittplatene mine for å teste!

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •