Stativ vs gulvhøytalere i 2000,- klassen - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Til den musikken du nevner over, ville i hvert fall jeg gått for et par høytalere med litt trøkk i !
    Kan fort bli kjedelig å høre på "spinkel" rock. Og i denne prisklassen er det absolutt ingen skam å kjøpe brukt, her får man virkelig mye for pengene.

Et par forslag,

Et par brukte Klipsch gulvstående
    Klipsch er jo lettdrevne med svært høy "morro"faktor

Et par brukte Audiovektor K3 (evt tidligere modeller)
    De jeg har hørt av audiovektor har vært veldig artige høytalere, masse "attack". Passer i mine ører bra til den type musikk du nevner.

Brukt Dali 909.
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=18466&cat=12
    Denne ligger riktignok litt over din prisklasse, men i hvert fall en høytaler som man virkelig kan dra på med (så sant man har en forsterker som kan holde tilsammen 4x10" basser under kontroll)

Dali Konsept 2

B&W DM602 (finner du fort på bruktmarkedet - 2000-2500 og den er din)
    En plasseringsvennlig stativ høytalere som man kan guffe på skikkelig med og fortsatt beholde den "pene" B&W lyden.

http://www.finn.no/finn/bap/object?f...tot=848&page=7
    http://www.finn.no/finn/bap/object?f...tot=848&page=8

Håper du finner deg et par høytalere som du blir fornøyd med. Det er jo tross alt det som er viktig her, at du blir fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjempeinteressante tilbakemeldinger! Dette er virkelig interessant lesing! Men for å få litt orden på tankene mine;

Det vil være vanskelig å finne en stativhøytaler som spiller like lavt i frekvens og med like bra trykk som en gulvhøytaler (i den aktuelle prisklassen)? Her har de billige gulvhøytalerne en fordel over stativhøytalerne.

Men på samme måten skal man lete lenge før man finner en gulvhøytaler som spiller like rent og pent som en stativhøytaler (forstatt i den aktuelle prisklassen)? Her har med andre ord stativhøytalerne en fordel over de billige gulvhøytalerne.

Høytalerelementene kan vel også variere mellom billigmerkene og kvalitetsmerkene (se startpost for definisjon). Her vil stativhøytalerne nyte godt av elementer som ofte er hentet direkte fra sine større gulvstående slekninger (eks. Dali Consept 2 vs Dali Consept 6), mens billige gulvhøytalere som regel har litt billigere elementer? Shoot me if I'm wrong!?

Valget mellom en gulvhøytaler og en stativhøytaler er (satt litt på spissen) et valg mellom høy lyd og fin lyd?

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av p10
    Takk for kjempeinteressante tilbakemeldinger! Dette er virkelig interessant lesing! Men for å få litt orden på tankene mine;

Det vil være vanskelig å finne en stativhøytaler som spiller like lavt i frekvens og med like bra trykk som en gulvhøytaler (i den aktuelle prisklassen)? Her har de billige gulvhøytalerne en fordel over stativhøytalerne.

Men på samme måten skal man lete lenge før man finner en gulvhøytaler som spiller like rent og pent som en stativhøytaler (forstatt i den aktuelle prisklassen)? Her har med andre ord stativhøytalerne en fordel over de billige gulvhøytalerne.

Høytalerelementene kan vel også variere mellom billigmerkene og kvalitetsmerkene (se startpost for definisjon). Her vil stativhøytalerne nyte godt av elementer som ofte er hentet direkte fra sine større gulvstående slekninger (eks. Dali Consept 2 vs Dali Consept 6), mens billige gulvhøytalere som regel har litt billigere elementer? Shoot me if I'm wrong!?

Valget mellom en gulvhøytaler og en stativhøytaler er (satt litt på spissen) et valg mellom høy lyd og fin lyd?
    Dette er en veldig god oppsummering sett fra min side Det finnes selvfølgelig unntak, men skal de diskuteres får du aldri kjøpt deg noe:-D

Du får ha lykke til med kjøpet!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man oppsummere, så synes jeg ikke valget nødvendigvis er mellom fin lyd og høy lyd.

Gitt en masse forutsetninger om at begge høyttalere har like mye "value for money", så vil jeg si at valget gjerne er mellom fin lyd i et begrenset frekvensområde og litt mindre fin lyd i et større (dypere) frekvensområde.
    Og husk: Prisen på stativene må regnes med.

For min del ville jeg ikke sett meg blind på prisen. Jeg ville nok heller definert behovene ut fra rommet man skal spille i og preferanser. Er rommet lite, så kan faktisk et sett mellomstore stativhøyttalere gi nok bass og være lettere å plassere. Er rommet større, så tror jeg stativhøyttalere ofte vil oppleves som spinkle i lyden, samme hvor fin lyden er ellers.

Til syvende og sist er det et annet aspekt som er mye viktigere: Høyttalere i prisklassen rundt 2000kr/par er rimelige produkter der det alltid er kompromisser. Det er viktigere å identifisere hvilke produkter som faktisk spiller bra til prisen i denne klassen enn å velge mellom stativ og gulvstående. Det er mye som ikke gir så mye for pengene i denne prisklassen, og kunsten er å styre unna disse.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klipsch b3 har jo fått strålende kritikker ligger på 3k veil, brukt bør de være mulig å få til innen budsjettet ditt inkludert noen greie stativer. Brukt og demobrukte produkter kan også være lurt å se etter, da kan du fort ende med en mye bedre høyttaler enn du i utganspunktet ville fått for pengene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale at du finner noen høyttalere du synes ser interessante ut og poster dem her med link til annonse eller side så får du tilbakemeldinger relativt kjapt som regel om det er ok eller ikke høyttalere.

Bør man velge en billig gulvhøytaler dersom man har plass til den?
    Ikke i mine øyne.
    Her er noen alternativer, stativ og gulvstående, men brukte som jeg mener alle bør tas i betraktning i forhold til Proson høyttalere til 3000,-

Infinity Reference 60
    Dali 104 og Canton - 400,-
    Dalo 109 - 500,-
    Qubic series 222 by QLN - 1000,-
    QLN Qubic 122 høyttalere
    Dali 202 og Dali sc7 - 1200,-
    Dali concept 1(Sorte) - 1200,- 5 måneder gamle

Jeg er som sagt fan av brukt utstyr når en har lite penger. En kan ikke få alt for 2-3000,- men en bør heller velge 5-8 år gamle gode høyttalere enn noen store Proson el. Dynavoice har jeg ikke hørt men der stoler jeg på andre og sier at det er det beste kjøpet under 3000,- nytt.

Når de gjelder gode stativhøyttalere er de ikke lett å få tak i brukt til en rimelig pris, da det virkersom om selv om en ikke bruker dem lengre så blir de ikke solgt fordi de tar så liten plass eller blir gitt til poden i huset.
    Kanskje også fordi gode stativhøyttalere ofte koster såpass mye at de sjelden kommer ned i slike priser. Det er ofte et hopp fra 3-4000 og opp til 10-12000 og oppover virker det som for meg.
    Spesielt hvis de skal yte litt i forhold til et alternativt gulvsående par.

Er det rettferdig å sammenlikne en Dali Consept 2 med en Dynavoice M65? De ligger jo ganske likt i pris.
    Nei er vel svaret.
    Stativhøyttalere må vel sammenlignes med andre stativhøyttalere i utgangspunktet i mitt hode, men om man skal velge den ene eller andre til sitt bruk er jo individuelt. Feks har man en sub også så greier man seg enda bedre med stativhøyttalere enn uten sub.

Eller er det rett og slett et spørsmål om plass?
    Ofte ja.
    Spesielt her hos meg merker jeg dette. Hadde ok plass inntil de nye sofaene kom på plass. Nå måtte bakhøyttalerne min ut (planlegger nye), og mest sannsynlig kommer jeg til å kjøpe mindre fronter neste gang, kanskje også stativ.

Summa summarum ved høyttalerkjøp til 2-3000,-
    Har du plass, kjøp brukte gulvstående.
    Har du ikke plass, kjøp brukte stativhøyttalere

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at så mange kommer med tilbakemeldinger! Føler at jeg lærer mer og mer!

Det er med andre ord ikke noe klart valg dette. Det virker som om kvaliteten i denne prisklassen kan være veldig varierende. Det er med andre ord veldig viktig å teste ut høytalerne før man bestemmer seg?

Det å kjøpe brukt nevnes flere ganger som et meget aktuelt alternativ. Mitt problem blir da at jeg bor i Tromsø. Bruktmarkedet her oppe er ikke like stort som det er på østlandet. Og hvis jeg skal belage meg på å lytte før jeg handler, begrenser dette markedet mitt til Troms.

Da er faktisk utvalget i butikkene her oppe mye større og muligens bedre enn det bruktmarkedet jeg har å forholde meg til.

Et kjapt søk på finn.no sier meg at jeg da har dette utvalget:

Proson Twin

XTZ 80

?? Surroundsett

Kef Q55

Amphion Helium 2

Er dette bedre produkter enn det HiFi-klubben og HiFi-centerkjeden kan tilby i denne prisklassen?

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne prisklassen tror jeg det er store forskjeller på hvor mye de ulike høyttalerne gir for pengene, og da handler det ikke bare om å avgjøre om stativ kontra gulvstående, men rett og slett om å finne en høytaler som gir mye for pengene og som en liker lyden av.

Kanskje fins det stativhøyttalere her med mer guffe enn enkelte gulvhøyttalere, og tilsvarende fins det kanskje gulvhøyttalere som spiller penere enn enkelte stativhøyttalere?
    Oftest er det nok som enkelte her har vært inn på det motsatte som er tilfelle, men jeg tror ikke dette er noen absolutt sannhet. I alle fall ikke i denne prisklassen.

Høyttalere som ut fra omtaler og tester ser ut til å gi mye for pengene i denne prisklassen er:
    Dynavoice M-65
    Infinity Beta20
    Klipsch B3 (den eneste av disse som jeg har hørt. anbefales)

Kanskje kan flere føyes til lista.
    (B&W DM600 spiller jo også pent, men sammenliknet med Klipsch fremstår den som liten og mindre allsidig syns jeg. Kunne anbefalt den til min far, men ikke til en ungdom.)

Hadde det vært meg, ville jeg ha lyttet til et par av de nevnte høyttalerne og latt mine ører avgjøre (fremfor logisk argumentasjon).

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kef Q55

Er dette bedre produkter enn det HiFi-klubben og HiFi-centerkjeden kan tilby i denne prisklassen?
    ja! Ingen tvil om at du får MYE mer for pengene ved bruktkjøp!

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet det bryter med alt dere står for, men jeg ville gått for Proson eller Dynavoice. Hvorfor? Jeg vet de gir mer enn god nok lyd (for meg), dessuten er det litt gøy med noe som har litt "størelse". Antar at hvis jeg hører noen skikkelige høyttalere en gang så vil jeg slette dette innlegget. Hittill lar jeg den være.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er det ikke i prisklassen opp til 3000. hvis du kjøper brukt anbefaler jeg å kjøpe noe i hvertfall opp mot 2000 for å få mye igjen i forhold til nye til 3000.
    slenger med noen raske eksempler fra mine funn på finn.no

Finn Torget - Høyttalere - Dali 107
    Finn Torget - Dynabel S23 + C11 (bare frontene)
    Finn Torget - Dali høytalerpakke
    Finn Torget - B&W DM303 og B&W LCR 60 selges
    Finn Torget - Proson V10 Series Stereohøyttalere
    Finn Torget - Proson Twin V-6 (muligens ikke noe å ha på)
    Finn Torget - Paradigm 7SEMK3 Gulvstående Høytalere
    Finn Torget - PATOS B-400+ Forsterker (Onkyo)
    Finn Torget - Helt nye Hi Fi høytalere til salgs
    Finn Torget - Marantz SR4000 + Dali Suite 2.5 høyttalere
    Finn Torget - Jamo Classic 8 Høytalere til salgs
    Finn Torget - Høytalere til salgs

obs det ble litt mange, men håper du får noen ideer. alle disse annonsene er fra rogaland, da det er bare her jeg gidder å overvåke daglig

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    det er det ikke i prisklassen opp til 3000. hvis du kjøper brukt anbefaler jeg å kjøpe noe i hvertfall opp mot 2000 for å få mye igjen i forhold til nye til 3000.
    slenger med noen raske eksempler fra mine funn på finn.no

Finn Torget - Høyttalere - Dali 107
    Finn Torget - Dynabel S23 + C11 (bare frontene)
    Finn Torget - Dali høytalerpakke
    Finn Torget - B&W DM303 og B&W LCR 60 selges
    Finn Torget - Proson V10 Series Stereohøyttalere
    Finn Torget - Proson Twin V-6 (muligens ikke noe å ha på)
    Finn Torget - Paradigm 7SEMK3 Gulvstående Høytalere
    Finn Torget - PATOS B-400+ Forsterker (Onkyo)
    Finn Torget - Helt nye Hi Fi høytalere til salgs
    Finn Torget - Marantz SR4000 + Dali Suite 2.5 høyttalere
    Finn Torget - Jamo Classic 8 Høytalere til salgs
    Finn Torget - Høytalere til salgs

obs det ble litt mange, men håper du får noen ideer. alle disse annonsene er fra rogaland, da det er bare her jeg gidder å overvåke daglig
    Er som nevnt titdligere klar over at bruktmarkedet er stort sør for polarsirkelen!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Jeg vet det bryter med alt dere står for, men jeg ville gått for Proson eller Dynavoice. Hvorfor? Jeg vet de gir mer enn god nok lyd (for meg), dessuten er det litt gøy med noe som har litt "størelse". Antar at hvis jeg hører noen skikkelige høyttalere en gang så vil jeg slette dette innlegget. Hittill lar jeg den være.
    til prisen mener jeg også noen av disse er suverene til prisen noe jeg har sagt før. Jeg tenker da spessielt på proson r63mkII med bånddiskant. Jeg satte sammen et anlegg til en slektning bestående av sony spiller, hegel p2, audio analogue corelli, proson r63mkII og klipsch rv12, kablet opp med silk mkII, og noen diy kabler. Alt ble kjøpt brukt og demobrukt stort sett, til prisen som ble betalt er dette et knall bra anlegg mener jeg. Proson høyttalerne mener jeg gir utrolig mye for pengene, og til prisen de går for nå om dagen er de et kupp. Bassen kan virke litt tynn på lave volumer, men for et trykk når man drar på og da med god kontroll også. Oppover i frekvensene synes jeg også den er meget bra, og man kan vel si man blir litt småskeptisk med bånddiskant på en så billig høyttaler men dette har de da løst veldig bra.
    Nå om dagen går vel disse billigere enn f.eks dali consept 6, og av disse synes jeg prosonene klarer seg veldig bra. Har også sammenlignet dem med dali royal manuett mkII, oppover i frekvensene her var nokk daliene bedre enn proson, problemet med disse er at de er har meget begrenset volum, og at de faktisk bare spiller "oppover i frekvensene".

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare nevne hva jeg fikk for 3000,-
    NAD recieveren min, frontene, senter og bakhøyttalerne (se signaturen min)

Dette vil jeg si er veldig mye for pengene, så du kan være skikkelig heldig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alternativt SVS SBS 01/SVS SBS 01 System

Slenger inn SVS SBS 01 som et godt alternativ i kategorien bokhyllehøyttalere (Welcome to L-Sound!. Enkelte fargevarianter er i tillegg relativt hyggelig priset for tiden. Skal du ha 5.1 eller 7.1 oppsett basert på samme serie og inkl. SUB fra samme leverandør, finnes også de til nesten samme hyggelige pris (Welcome to L-Sound!.

Her er det snakk om lyd fremfor finish.

\CinamaRookie

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CinemaRookie
    Slenger inn SVS SBS 01 som et godt alternativ i kategorien bokhyllehøyttalere (Welcome to L-Sound!. Enkelte fargevarianter er i tillegg relativt hyggelig priset for tiden. Skal du ha 5.1 eller 7.1 oppsett basert på samme serie og inkl. SUB fra samme leverandør, finnes også de til nesten samme hyggelige pris (Welcome to L-Sound!.

Her er det snakk om lyd fremfor finish.

\CinamaRookie
    L-sound har vel så vidt jeg vet en god ordning med angrefrist på det en bestiller. Kan være en fordel dersom du ikke får testet dem skikkelig på forhånd.

Du bor i Nord-Norge et sted skjønner jeg. Flere av de merkene som nevnes her er jo merker som ikke finnes på så mange butikker. Da får du et lite dillemma: Kjøpe fra en av de store landsdekkende kjedene (HiFiklubben og HiFicenterkjeden og som kanskje ikke har de beste alternativene i denne prisklassen, kan hende jeg tar feil) eller bestille per post noe som får topp omtale men som du ikke får hørt. Hvis du velger det siste, vil jeg i alle fall anbefale deg å se til at du har returrett, for du skal ikke slå deg til ro med kjøpet om du ikke er helt fornøyd!

Jeg står fast på at Infinity og Klipsch B3 vil være gode kjøp til den musikken du nevner.

Ellers så vil jeg jo tro at det dukker opp gode bruktkjøp nord for Polarsirkelen også, bare at du må være litt mer tålmodig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Du bor i Nord-Norge et sted skjønner jeg. Flere av de merkene som nevnes her er jo merker som ikke finnes på så mange butikker. Da får du et lite dillemma: Kjøpe fra en av de store landsdekkende kjedene (HiFiklubben og HiFicenterkjeden og som kanskje ikke har de beste alternativene i denne prisklassen, kan hende jeg tar feil) eller bestille per post noe som får topp omtale men som du ikke får hørt. Hvis du velger det siste, vil jeg i alle fall anbefale deg å se til at du har returrett, for du skal ikke slå deg til ro med kjøpet om du ikke er helt fornøyd!
    Nettopp dette problemet begrenser mulighetene mine forå handle brukt! Vanskelig å få returrett når man kjøper brukt tror jeg

Siden jeg bor i et "HKF-monopol" (selv om HiFiCenter Kjeden nå har kommet til Tromsø) har jeg veldig liten kjennskap til andre merker (trofast hfk-kunde siden konfirmasjonannlegget ble handlet inn for 13 år siden) og er derfor avhengig av å lytte før jeg kan avgjøre om jeg liker eller ikke liker det jeg hører.

Men er det slik å forstå at eldre gulvhøytalere fra såkaldte kvalitetsmerker (se første post) kan være vel så gode kjøp som nye gulvhøytalere fra billigmerker?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Dynavoice M-65 og bruker dem i dag i en stue på ca 20 m2- det er rett og slett supert.

Fylidig lyd, god bass og diskant/mellomtone i akkurat passe mengde.
    Har supplert med en Proson sub 12'' som sikkert er alt for stor for dette lille rommet, men vi bygger ut og ny stue står klar senere i år.

Jeg fikk mine på netthandelen.no til en utrolig pris, men jeg vet ikke om de kjører auksjoner på akkurat den typen nå.

Her er noen priser:
    digitalconcept.no kr 1190 pr stk (!!!)
    Consept Store

surround.no kr 2490 pr par
    Surround.no

komplett.no kr 1990 pr par (Calvados farge)
    Komplett.no - Dynavoice M65 Calvados Leveres som par

Løp å kjøp! ps! HVIS din receiver er sterk nok, M65 krever en viss kraft

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du en nettbutikk som fører både Klipsch og Infinity: BM Audio

Tror du har gode rettigheter i kjøpsloven i forhold til returmulighet på varer fra nettbutikk.

Brukt har du selvsagt ikke den muligheten. Kjøper du høyttalere brukt, så er det jo strengt tatt en fordel å ta dem i øyesyn før en handler også for å se og høre at de er i orden. Når det gjelder lyden, så kan det i noen tilfeller hende med brukte høyttalere at diskanten kan ha redusert virkning hvis de er spilt hardt med. Du kan uten tvil få veldig mye mer for pengene med brukt, men da bør du som sagt høre dem først mener jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det ikke noen behjelpelige folk i Tromsø som kan gi en liten lytte test hvis de har de høyttalerne p10 ønsker å få hørt da?

Må være noen som er villig til å strekke ut en hjelpende hånd

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •