Vurdering av rimelig høyttaleroppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vurdering av rimelig høyttaleroppsett

Sitter med en Denon AVR-2105 samt et Gale Junior høytalersett. Tror at høyttalersettet er nøyaktig det samme som dette:
    ARGON Junior Høyttalersystem

En link på receiveren:
    Digital Home Magazine - Reviews - Denon AVR-2105

Som dere sikkert forstår ut fra komponenvalgene er det er rimelig/mest mulig for pengene-oppsett, men med vekt på å unngå de aller verste kompromissene.

Slik oppsettet er nå stopper det i subben. Den mister pusten i actionscenene allerede ved svært moderat volum, så her må det oppgraderes. Jeg har bestemt meg for en XTZ 99 W12. Videre lurer jeg på å bytte ut frontene, og har kastet blikket på Dynavoice M85. Senteren og de bakre høytalerne fra Gale vil jeg inntil videre beholde. Da blir altså oppsettet som følger:

- Denon AVR-2105 som blir matet med SPDIF fra HTPC
    - XTZ 99 W12
    - Gale 3010S bak
    - Gale 3050C senter
    - Dynavoice M85 front

Hva mener folket om dette? Regner vel med at resten av Gale-settet vil bli det svake punktet her, men det skal jo kalibreres skikkelig. Og vil Denon`en drive M85`ene skikkelig?

Synspunkter?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump! Et par tilbakemeldinger før jeg bestiller...?

Lurer forresten på å ta de to frontene jeg erstatter, som er identiske med bakhøytalerene (3010S) og koble to og to på hver kanal der bak slik at det ender opp med 4 ohm. Receiveren tåler dette fint, man får ut marginalt mer effekt med samme forvregning men det viktigste er at jeg da får større fleksibilitet når lyden skal spres der bak. Tar gjerne mot synspunkter på dette.

Receiveren har autosetup funksjon med 360 graders mikk og jeg akter å bruke denne bortsett fra til finjustering av subben som jeg kommer til å ta etter ørene.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke så mye peil med flerkanalers men tror nokk at valget du skal ta blir mange skritt i riktig rettning. Enig at Gale'n blir det svakeste leddet nå..

Subben som bestilles er jo bare knall god til den prisen

Denonen skal nok klare å drive Dynavoice M85 bra, da denne er meget lettdreven.

Lykke til..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingen. Håpet er at ved å pare 2x Gale 3010S på hver surroundkanal klarer jeg å få bedre fordeling av lyden samt å kanskje få mer trøkk til å matche resten av oppsettet enn med en ht pr kanal der bak.

Når det gjelder senterhøyttaleren er det kanskje den jeg er mest fornøyd med i det opprinnelige Gale-oppsettet, så den oppgraderingen får vente en stund. Jeg har dessuten noe begrenset med plass til senteren.

EDIT: Ser at M85`ene er oppgitt med impedans 4-8 ohm. Hva betyr det i praksis? Receiveren min yter 7x90W i 4 ohm, men 125W pr kanal i 6 ohm. Hva får jeg egentlig utnyttet?

Dynavoice Challenger M-85 i Black Oak

Home Theater: Denon AVR-2105 A/V Receiver and DVD-2910 Universal Disc Player

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er impedans?? Sjekk ordlisten til AVforum.. http://avforum.no/forum/generelle-gu...ke-ordbok.html
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har såpass elektroutdannelse at jeg vet hva impedans er

Jeg er bare usikker på hva det betyr at en høytaler er oppgitt med 4-8 ohm og ikke en fast nominell verdi.

Dessuten er følgende en sterk forenkling:
    Det samme som motstand. Brukes om høyttalere og forsterkeres elektriske motstand. Måles i Ohm.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er et par M85 pluss en XTZ 99W12 bestilt. Har vel noen dager med uutholdelig venting foran meg nå.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, nå er du inne i den verste tiden.. Håper pakkene kommer raskt!!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Gratulerer, nå er du inne i den verste tiden.. Håper pakkene kommer raskt!!
    ...og at kjerringa er nådig med kjevla...
    :s

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er snadderet satt opp og kalibrert, brukte autosetup`en. Måtte korrigere avstanden til subben da denne ble detektert litt feil, og det ble bedre tale i senteren ved å sette denne til "small" i stedet for "large" som receiveren valgte. Crossover på 80hz.

XTZ`en står med EQ av, highpass av, freq 50%, vol 50% og ingen faseplugger. Er faktisk veldig imponert over hvor nøytral bassen låter, og det virker ikke som denne subben mister pusten for noe. Men aller mest imponerer Gale-senteren som holder overraskende bra følge med resten av oppsettet. Fryktet på forhånd at det skulle bli "hull" i lydbildet på midten, men det er det slettes ikke. Men alt kan selvfølgelig forbedres...

Tipper det er greit at crossover står på 80hz selv om M85`ene fint klarer å spille dypere. Med begrenset forsterkerkraft er det sannsynligvis greit å la subben spille det mest effektkrevende.

Fruen holdt på å svette ut av sofaen når jeg spilte av en THX intro på bra volum Men mer komisk var kanskje at støvfilla som lå på gulvet et par meter foran subben føk langt bortover når jeg dro på med en av fasepluggene montert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •