Spendor S5e

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Spendor S5e

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spendor S5e

Hva tror dere om Spendor S5e? Leste blant annet en bra test av de på denne siden: Stereophile: Spendor S5e loudspeaker

Jeg hører på musikk som Bob Dylan, Bright Eyes, Thomas Dybdahl, Pink Floyd, The Doors etc. etc. Med andre ord trenger ikke høytalerene fungere til metal og andre veldig harde musikksjangere, men det blir også spilt endel musik som f.eks. Led Zeppelin og Sonic Youth. Rommet er på 40-50 m2.

Forslag til elektronikk hadde også vært fint og fått!

På forhånd takk for svar!

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest mye bra om Spendor, det er nokk en høyttaler som er musikalsk varm fyldig lyd uten at det går utover detaljene. Hør med Vidar P på Hifisentralen, han er kjent med Spendor !! Ronnyr her på forumet har vært å hørt på 6se, han ble overbevist over at det var en høyttaler han skulle ha !! De ble spilt på Naim, med veldig bra resultat.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spendor er ett knall merke, høyttalereren gir ikke meg ikke noen wow opplevelser men vokser for hver lengre periode jeg hører på den. Den fungerer til mange typer musikk. Den er behaglig å høre på, masse detaljer og en flott mellomtone.. Spendor var en av mine drømmehøyttalere. Blir ikke skuffet hvis en kjøper Spendor tror jeg..

Elektronikk.. Marantz, Atoll er det jeg har hørt dem på, samt Talk.. Men det er jo ikke så lett å fremdrive lenger
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt demo av både S6 og S8 og begge har forbauset meg. De spiller veldig åpent og detaljert og med bra fylde i forrhold til hva jeg ville trodd. Virkelig spennende høyttalere.

Jeg er imidlertid ikke sikker på at det ikke er en av disse modellene du burde vurdert. Med tanke på størrelsen på rommet hadde jeg nok vurdert en større versjon enn S5.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spendor S5e har jeg hatt hjemme på prøve. Dessverre fungerte dem dårlig med forsterkeren. Grunnen tror jeg er at Spendor´n trengte mye strømreserver. Ellers fikk jeg inntrykk av at den spiller veldig fyldig, mykt og har en snill karakter. Veldig behagelig og delikat mellomtone. Varm vil jeg ikke si heller litt mot det mørke. Men den har godt av en veldig god, hurtig, engasjerende og strømsterk forsterker tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av neonblonde
    Hva tror dere om Spendor S5e? Leste blant annet en bra test av de på denne siden: Stereophile: Spendor S5e loudspeaker

Jeg hører på musikk som Bob Dylan, Bright Eyes, Thomas Dybdahl, Pink Floyd, The Doors etc. etc. Med andre ord trenger ikke høytalerene fungere til metal og andre veldig harde musikksjangere, men det blir også spilt endel musik som f.eks. Led Zeppelin og Sonic Youth. Rommet er på 40-50 m2.

Forslag til elektronikk hadde også vært fint og fått!

På forhånd takk for svar!
    S5e er en knakende god høyttaler imo; rask, åpen, naturlig og med en nydelig tone og en spesielt god oppløsning i tidsdomenet. Masse PR&T.

Den blir imidlertid kanskje litt liten for en 40-50kvm stue; men avhenger nok litt av layout og avstander. Må vel prøves.

S6e har to fordeler; den fyller litt større rom enda bedre, og lar seg lettere drive av mindre integrerte forsterkere.

En sikker vinner når det gjelder elektronikk til Spendor er Naim. Andre meget passende merker er Audiolab og Cyrus. Disse passer alle som hånd i hanske med Spendor, så lenge man legger seg på en fornuftig systembalanse; dvs ikke svir av nær hele budsjettet på høyttalere.
    Til S5e, som er litt vanskeligere å drive, så synes jeg Cyrus cd/pre/power fungerer veldig bra, og gir veldig god timing og presisjon, koblet med god innsikt.

Til S6e ville jeg ha valgt Naim CD5i og Nait5i elektronikk som minimum. De fungerer usedvanlig godt sammen, og synergien er så påfallende at det må kalles en veldig billig kombinasjon ift musikalsk ytelse.
    Et annet alternativ er Audiolab 8000CD og enten 8000S eller 8000Q/P forsterkere; sistnevnte låter en god del bedre enn den integrerte. Spendor bruker Audiolab og Naim elektronikk i utvikling og voicing av utstyr.

Jeg kjenner Phil Swift litt fra gammelt av, og han forteller at Spendor-fabrikken alltid har noen stabler av de utmerkede Audiolab 8000M monoblokkene til slikt bruk.

Mvh Vidar P

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var der ikke just kommet nye Audiolab modeller ? Så en annonse i High Fidelity....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Var der ikke just kommet nye Audiolab modeller ? Så en annonse i High Fidelity....
    Samme apparater, produsert i et annet land :-) Dvs; cd-spilleren har nye digitale kretser, ellers er alt identisk som "gamle" Audiolab.
    Opprinnelig levert i teit sølv i motsetning til originalenes fine sorte finish; nå også til alt hell tilgjengelig i sort igjen, også fra den nye produsenten.

Mvh Vidar P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •