Kan man "temme" en C/V ved å velge rett forsterker??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan man "temme" en C/V ved å velge rett forsterker??

C/V er kjent for å spille høyt, men får kritikk fra de med lite ørevoks for at det ikke høres spesielt bra ut!

Kanskje et litt teit spørsmål da (fra en med mye ørevoks i ørene): Kan forsterkeren man velger å koble C/V'ene til være med på å "temme" dem, slik at de spiller renere??

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal da ikke temme et sånt beist... du skal helst bare pøse på med mest mulig PA-watt til sofaen rister!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Guide: Cerwin Vega! (typer/forsterkervalg etc.)

Søk neste gang, og du finner denne kjekke guiden for CV fans.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Man skal da ikke temme et sånt beist... du skal helst bare pøse på med mest mulig PA-watt til sofaen rister!
    Er helt enig med deg! Svigerfar har NAD C372 sammen med C/V CLS-15... Det spiller HØYT!!! :-D

Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Guide: Cerwin Vega! (typer/forsterkervalg etc.)

Søk neste gang, og du finner denne kjekke guiden for CV fans.
    Har lest gjennom denne guiden, men det jeg lurer på er om man vil merke forskjell på lyden alt ettersom man velger Denon eller NAD osv. og eventuelt hva man velger for å spille HØYT og hva man velger for at C/V skal spille så rent som de klarer...

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av p10
    C/V er kjent for å spille høyt, men får kritikk fra de med lite ørevoks for at det ikke høres spesielt bra ut!

Kanskje et litt teit spørsmål da (fra en med mye ørevoks i ørene): Kan forsterkeren man velger å koble C/V'ene til være med på å "temme" dem, slik at de spiller renere??

Man skulle da tro at om de fikk et så rent signal som mulig fra en high end forsterker at det ville låte litt bedre enn på et signal fra en billig PA forsterker.

Men klart, det er fortsatt høytalerne som gjengir lyden og det er vel der den største begrensningen er.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig med deg! Svigerfar har NAD C372 sammen med C/V CLS-15... Det spiller HØYT!!! :-D

Har lest gjennom denne guiden, men det jeg lurer på er om man vil merke forskjell på lyden alt ettersom man velger Denon eller NAD osv. og eventuelt hva man velger for å spille HØYT og hva man velger for at C/V skal spille så rent som de klarer...
    [OT]Magien med søkefunksjonen og gamle tråder er at de ikke bare kan leses men at man kan poste sprøsmålene sine der og få svar. Den tråden har et mye større nedslagsfelt enn en nystartet tråd med et enkelt sprøsmål.
    For at forumet ikke skal flyte over av slike sprøsmål og bli uoversiktelig er det jo flott om man poster i eksisterende tråder.
    Jeg synes det er en vinn - vinn situasjon jeg.[/OT=off]

Selvsagt vil man merke forskjell, men begrensningen ligger nok heller i hvilket fokus høyttalerprodusenten har valgt når de bygger høyttalerene.
    Det er flust av folk her inne som bruker f.eks MA 6.1 og parasound P3, en kombo mange med hell har prøvd på langt dyrere og vesentlig forskjellige høyttalere. Alex har vel både Helicon og 215. Kanskje han kan elaborere mer utførlig om hva for et potensiale høyttalerene har. Det er vel en grunn til at det er 215 som står nede i boden til hverdags?

Newcomer mekkal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns detta var en alright tråd jeg. mye mas om ikke å starte nye tråder osv. men dette er jo faktisk noe jeg å mener mange CV fans kan lure på! Jeg også! Er det virkelig vits å betale 10 000kr mer for den samme Effekten og strømstyrken i en High End Forsterker som i en NAD eller PA?
    Jeg testa Jo en Labgruppen 1000 på mine DC15, og jeg har aldri trodd mine dc kunne "Rocke" hardt! det spillte Mye bedre på Rock (typ: ac/dc)! Men jeg digger fortsatt mine NAD forsterkere, pga at jeg "Kjenner" de ganske godt, veit hva de kan gjøre, Hvor jeg må stoppe osv.

Tror det som gjelder med Cerwin Vega er å finne seg Forsterker(e) som en er fornøyd med. Eller hva tror dere?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror ikke det er mulig og temme en CV! høyttaler, men lyden blit KANSJE litt finere med en NAD forsterker enn med en feit PA forsterker
    PS: be han svigerfaren din om og kjøpe en feit effektforsterker (M A Oberon eks) en C372 er FOR liten

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel sånn at prosessen med å velge en forsterker er egentlig en prosess ved å finne noe som kan forsterke signalet uten å farge det på noen som helst måte. Det vil si at en forsterker bare kan gjøre et signal dårligere enn det originalt er fra signalkilden. Derfor ligger nok begrensningen i høyttalerene og ikke nødvendigvis i forsterkerdelen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den beste måten å temme en høytaler på generelt er romkorreksjon og room eq. Beste eksempel på dette er under htf2007 som vi "temmet" mine 1515 med en Denon 3806. Det var en ENORM forskjell med og uten room eq på.

Det som også har mye å si er rommet anlegget spiller i. Dette fikser selvfølgelig også en receiver / enhet med room eq. Man kan selvfølgelig også bruke en vanlig equalizer til dette. Men husk at man bør være forsiktig med å booste for mye på enkelte frekvenser. da er det bedre å dempe andre.

Jeg mener å husk at L&B gjorde en test med en Behringer sak på for å få høytalerene til å spille penere og mer korrekt. Noe de syntes fungerte bra.

Når det kommer til effekt, så får generelt ikke CV! høytalere nok. Men det er selvfølgelig grenser hva de tåler. Husk spesielt på at når man booster opp bassen (f,eks med en bd-10 som legger på 10 db ved 30 hz) bør man være spesielt forsiktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    [OT]Magien med søkefunksjonen og gamle tråder er at de ikke bare kan leses men at man kan poste sprøsmålene sine der og få svar. Den tråden har et mye større nedslagsfelt enn en nystartet tråd med et enkelt sprøsmål.
    For at forumet ikke skal flyte over av slike sprøsmål og bli uoversiktelig er det jo flott om man poster i eksisterende tråder.
    Jeg synes det er en vinn - vinn situasjon jeg.[/OT=off]
    OT:
    Problemet slik jeg ser det med den posten er at den er på 54 sider (pr. 18.mai 2007). Det blir da vanskelig å avgjøre om den tråden inneholder akkurat det jeg er ute etter, siden trådtittelen er såpass åpen betyr det at man må lese gjennom alle 54 sidene for å være sikker.

Magien med søkefunksjønen blir da at det blir lettere for meg å finne fram dersom de 54 sidene er fordelt utover ulike tråder med mer spesifikk overskrift. Det blir også lettere å finne tilbake til disse trådene dersom jeg vil stille et spørsmål i samme kategorien. Men det gir sikket mye på hva man er vant til, og skal ikke påtvinge dere nye vaner på dette meget, meget gode og nyttige forumet!

Back on topic:
    Meget gode innspill så langt! Tolker det slik at det er mulig å få en C/V til å spille mer sivilisert med rett forsterker, selv om mye av begrensningen ligger i selve høytaleren.

Kan man få en C/V til å spille bra på lavt- middles volum på denne måten, eller trives den best opp mot max uansett?? :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man få en C/V til å spille bra på lavt- middles volum på denne måten, eller trives den best opp mot max uansett?? :twisted:
    Jeg synes det kan bli litt slapt i bunn ved moderate lyttevolum. Da er det kjekt med en sub, man kan øke med et par dB.

Jeg er av den oppfattning at man kan gjøre svært lite med elektronikk og kabler generelt med lydenhøytalerne. Man kan sikkert finjustere noe, men lydsignaturen til høytaleren, rommet og litt med plassering er mest avgjørende tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problem med effektforsterker.

Hei, jeg har problemer med min STK vs-20 effektforsterker som er koplet opp til to cerwin vega clsc-12, når jeg spille, ikke høyt, bare lavt, og så etter en liten stund blir det helt stille... og "protect" lampene begynner å lyse orange. Hva er feil? har det noe med at den står på høykant og gjøre?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er den beste allroundhøytaleren til C/V? Hvilken høytaler spiller best både på høyt og lavt volum?

Finnes det en C/V høytaler som fungerer både til hverdags og fest??

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er den beste allroundhøytaleren til C/V? Hvilken høytaler spiller best både på høyt og lavt volum?

Finnes det en C/V høytaler som fungerer både til hverdags og fest??
    CV LS-12 spiller veldig pent og VELDIG høyt om de får f.eks et par Midgard 6.1 blokker over seg
    LS-12 er min favoritt av de jeg har hørt fra CV om man tenker på lydkvalitet.
    Å jeg har hørt:
    V-10F, V-15F, LS-12, E-312, E-715, VS-15, HP-215, 1215mk1SE, CLSC-215, DC-15, 1515, AT-100, AL-1000, AL-1002, CM-10+ Huske ikke flere:P

Av de CV'ene jeg har ramset opp her har jeg ikke rangert etter noen slags rekkefølge bare så det er sagt

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes AL serien spiller penest jeg , av de cv jeg har hørt da. etter de så kommer dc 1515 og clsc

AL-1000, AL-1002, CLSC-215, DC-15, 1515,V-12F, LS-15, E-315

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •