subben river ned huset - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 47 av 47
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rizla
    Å ang om det er lurt så er 142 ikke mye hvis du tenker på de "store gutta" som har 155 db + å spiller musikk dag inn å dag ut å de hører da enda
    Det kan være en grunn til at de spiller så høyt. Det at de allerede ødelagte hørselen ved 142 db, og nå må spille 155 for å oppnå samme effekt :twisted:

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Men bygg verk tar nok ingen skade pga høy bass, kansje noen dårlige plate skjøter kan sprekke opp. Og om sub står mot veg til rom med fliser kan jo fliser som ikke sitter skikkelig løsne. Dette kan du finne ut ved å knakke på de med knokene og høre om det er noen fliser som gir i fra seg en hul lyd. Da er dette en flis som har løsnet fra limet og sitter kun i fugemasen mellom flisene!
    Takk for advarselen! Jeg kommer til å knakke på samtlige flis på badet med knokene før jeg setter i gang med feiringen av nasjonaldagen.

IKKE

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en gang i tida en Eltax Atomic 15, tror jeg den heter. Den gjorde sitt med å ødlegge ting. Knuste noen krystall glass, en eller to krystall boller og lagde noen takras på vintertider. Dette skjedde kun når jeg kjørte basstester over lengre tid. Var igrunn en ganske bra sub til prisen.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Jeg hadde rundt 147db i golfen før jeg sprengte det ene 12" elementet. Og det gikk flunkende fint! Har ingen hørselshemminger enda, faktisk så vil jeg påstå at jeg har veldig god hørsel... (derimot er jeg veldig følsom for diskant, det tåler jeg ikke for mye av...)

Og her på finnsnes hvor jeg bor er det mange flere som har større anlegg, og ingen går rundt og sier HÆ akkurat... :lol:
    De første tegnene på skadet hørsel kommer ikke i form av redusert høreevne. Først mister man evnen til å høre de aller lyseste frekvensene, og får redusert evne til å skille ut og tolke lyder i situasjoner med svært høye støygulv. Det er også vanlig at man lettere når smerteterskelen ved enkelte frekvenser enn det man gjorde før skaden. Hvis øret ikke er kraftig skadet kan det ta 10-20 år før man opplever vesentlig reduksjon av høreevne. Det er naturligvis lettest å oppdage hvis skaden kun har blitt påført det ene øret.

Etterhvert mister man gresshopper, ringeklokker og andre lyse lyder, og evnen til å føre en samtale i støyende omgivelser blir fullstendig borte. I værste fall blir man med alderdom i praksis helt døv på det skadede øret!

Og dette er uten å tenke på muligheten for tinitus, som kan bli så ille at folk tar sitt egent liv...

Det er med andre ord viktig å ta vare på hørselen, også i ung alder. Kan være vanskelig å vite hvor grensen går, men om man har "dotter i øra" eller opplever en svak piping i ørene etter en lydseanse er det et tegn på at øret har tatt skade av det.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk i klasse med en for et par år siden som fikset seg anlegg i bil. Det ble målt til 132db peak på musikkspilling, målt med termlab på frontruta. Han brukte å spille så høyt ofte, hendte at han spilte ved dette volumet i over en time faktisk.

For å komme til saken så påstod han faktisk at han trodde han hørte dårligere etter en måneds tid med dette anlegget. Ved testing av tonegenerator tilkoblet en høyttaler hørte han ingenting over 13kHz, og det er ille i en alder av 18 år. Jeg er kanskje ikke den som har passet best på hørselen min selv, men jeg hørte ihvertfall opp til 18kHz.

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg jobbet som DJ i mine yngre dager, ble utestedet jeg jobbet for en kveld, målt til 129db. Dette ble ført opp på listen over "verstingene" den helgen, faktisk øverst på listen. Det var GRISE høyt. Hadde susing i ørene i flere dager ettepå. Det var en to-sider artikkel i lokalavisen i etterkant.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rizla
    Har da ikke sagt at diskanten ødelegger huset heller, men er mer skadelig for hørselen med høy diskant kontra høy bass

Å ang om det er lurt så er 142 ikke mye hvis du tenker på de "store gutta" som har 155 db + å spiller musikk dag inn å dag ut å de hører da enda

Hvis dere synes 140 db er så sinnsykt høyt så må dere nesten holde dere unna konserter og kino
    Når 136 sier er grensa for et normalt ørE? kan LOVE deg at kinoer IKKE har over 140 DB

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •