Sub, schmub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Sub, schmub?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub, schmub?

Jeg har innsett at jeg hater sub mer enn noe annet innen lyd og bilde.
    Etter å ha eid tre subwoofere (Dali SWA-15 (som var passelig skrot), B&W ASW650 (som var ganske bra) og SVS PB12-Ultra/2 (som også var ganske bra)), har jeg fått helt avsmak på sub. I begynnelsen trodde jeg at jeg MÅTTE ha sub for å kunne spille på hele registeret i musikken, samt gi ekstra trykk på film. Derfor brukte jeg mye tid på å bære sub rundt i rommet, forsøke plasseringer og stille på knotter. Etterhvert er jeg blitt utrolig lei av akkurat det, og jeg vrir meg i søvne av å tenke på å stille inn suben hver gang jeg må ominnrede eller flytte.
    (I tillegg hadde min SWA-15 en rar tendens til å operere etter dagsformprinsippet, som gjorde at jeg måtte stille den inn hver gang jeg skulle lytte på den.)

Etterhvert er jeg blitt utrolig bevisst på hvor en sub står hen i rommet, og selv om jeg fysisk ikke kan lukke øynene og gjette hvor suben står (som er bra), tenker jeg på at jeg kanskje gjør det likevel hver gang øynene er åpne (som er dårlig). Dette er et distraksjonsmoment for meg. (Men har nok mest med mine egne tvangstanker å gjøre)

En annen ting som irriterer meg er at subwoofere har en lei tendens til å være svært påvirkelige av romtemperatur. Hvis jeg har det kaldt i lytterommet, har alle subwooferne mine hørtes ut som lavmælte, malende katter. Det gjorde at jeg måtte varme opp rommet før jeg hørte på musikk, og ødela mye av spontaniteten med musikklytting. (Her er det nok fremdeles mine tvangstanker om perfeksjonisme som slår ut).

Etter at jeg solgte den siste suben min for et halvt år siden, har jeg vært mye mer fornøyd og avslappet når jeg lytter til musikk eller ser film. Jeg har begynt å føle at bassen uansett er overdrevet når jeg kobler på en sub (det er den forsåvidt også med mine nåværende høyttalere), og at jeg slett ikke trenger mer av den. En tromme skal ikke høres ut som et jordskjelv, den skal bare si "BOM" (Eller "BANG" eller "SCHNEKK").

Er det andre enn meg som føler at sub er mer irriterende enn bra? (Og dette er ikke et angrep på de som bruker sub)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok mest det er du som fikk en overdose av subtweaking, som kombinert med en latent tendens til tvangstenkning utviklet sub-allergi :-)

Men jeg kjenner meg litt igjen i subtweaking i søvne. Det som da hjelper er å gå en tur, trene eller lese en bok!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Tror nok mest det er du som fikk en overdose av subtweaking, som kombinert med en latent tendens til tvangstenkning utviklet sub-allergi :-)

Men jeg kjenner meg litt igjen i subtweaking i søvne. Det som da hjelper er å gå en tur, trene eller lese en bok!
    Ja, jo, mye av dette er selvfølgelig et resultat av mine egne manier, men jeg synes nå i ettertid at sub gjør at musikken høres kunstig ut. En tromme skal som sagt ikke få det til å riste i rommet. Trening er forøvrig en ypperlig kur for sub-allergi (og annen form for AV-allergi forøvrig)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du vil ikke ha Velodynen min?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he :-D Kanskje den kan motbevise vrangforestillingene mine? Eller kanskje jeg kan brenne den på torvet og legge ut videoen på youtube i ren protest mot hele sub-tyranniet.

Hm. Hørtes forsåvidt ut som et spennende prosjekt...8)

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse trommelydene du beskriver som et jordskjelv og dermed ikke låter naturlig, tyder jo på at subben din er eller var totalt feilkalibrert.
    Samtidig kan jeg jo si meg enig i at sub kan være et mareritt. Har selv holdt på iallefall 1 år å først nå begynner ting å sitte som smurt. Det igjen gjør at all den tid som er brukt har vært verdt det:-)

Forøvrig så lenge du er fornøyd er jo alt bra, eller hva?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Disse trommelydene du beskriver som et jordskjelv og dermed ikke låter naturlig, tyder jo på at subben din er eller var totalt feilkalibrert.
    Samtidig kan jeg jo si meg enig i at sub kan være et mareritt. Har selv holdt på iallefall 1 år å først nå begynner ting å sitte som smurt. Det igjen gjør at all den tid som er brukt har vært verdt det:-)

Forøvrig så lenge du er fornøyd er jo alt bra, eller hva?
    Neineinei. Jordskjelv var kanskje ikke den rette beskrivelsen. Det handler ikke om at subene var buldrete og treige (jo, SWA-15 var treig), men at de får lyden til å høres kunstig ut. Du kan ikke føle en tromme på kroppen når du står i samme rom som en som spiller tromme, men du kan føle det på kroppen når tromma spilles på en sub.

Alt er selvfølgelig smak og behag -og noen er fornøyde med det jeg ikke er så fornøyd med.

Newcomer borgsol1 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner meg forsåvidt igjen i de tvangstankene du nevner..hehe Har en AS&650 nå men får om ei ukes tid en SVS pb12+ i hus så det blir nok ennå en stund med sub her i huset.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Per Thomas her, en tromme skal ikke låte som et "jordskjelv", og det gjør den heller ikke med en riktig kalibrert sub. Jeg antyder ingenting i forhold til dine evner på dette området, men det høres kanskje ut som om du ikke har fått til integreringen 100%.

Samtidig vet jeg at subkalibrering kan være rimelig vanskelig, men etterhvert lærer en seg forskjellige teknikker som gjør at man kommer i mål raskere. Øvelse gjør mester Et veldig fint verktøy er f.eks. RoomEqWizard og en mic, i hvertfall når man skal finne det beste utgangspunktet å tweake videre fra.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal være glad jeg fikk solgt Dalien min jeg da ;-) Kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsen av den og dagsformen, men er ellers enig i mye av det du sier. Det er (desverre) mange som mener at sub=spille høyt! Basta!

Men en sub som er riktig plassert og kalibrert skal tilføre mer til musikken enn bare BOM og KLASK edtter min mening. Men som mange andre er jeg stadig på jakt etter den som passer meg best, og det ser ut som om det tar en stund. Og til orientering, jeg bruker suben min til film, ikke til musikk (normalt ike iallefall).
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Du kan ikke føle en tromme på kroppen når du står i samme rom som en som spiller tromme, men du kan føle det på kroppen når tromma spilles på en sub.
    Jeg er uenig med deg der, er du i samme rom som en som dæljer løs på et trommesett, kjenner du det definetivt på kroppen. Men punchet ligger mye lenger opp i frekvens enn det dybassgutta her sitter og vibrerer til. :-)

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo helt an på hvilken tromme man snakker om her. En dyp tamtam kan drønne som bare det, helt ned i de dypeste frekvenser. En pauke kan være stemt til å spille virkelig dypt, og da skal rommet riste når det spilles høyt.
    Det er nettopp slike ting jeg som musiker savner i mange anlegg; det er ikke nok bass. En bass som spiller dypt skal sette rommet i bevegelse. En stortromme skal trøkke i brystet. Jeg snakker her om rock/pop, og spesielt heavy metal. På de innspillinger jeg har vært med på har problemene som regel vært at vi ikke fikk frem bassen og trøkket slik vi ønsket. Det har blitt for flatt. Dette er et problem de fleste musikere jeg vet om innen rock/metal sliter med. Få eller ingen er fornøyd med sine innspillinger hvis ikke man har stjerneprodusenter og teknikere.

Så at en tromme ikke skal høres ut som et jordskjelv er relativt.:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •