Sub og Gain out fra Reciever

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub og Gain out fra Reciever

Har lurt litt på dette med forholdet mellom Sub og Gain ut fra Reciever. Av og til ser jeg noe i denne duren blir nevnt i en post men aldri noe info om det.

Kan være jeg forklarer meg feil nå, men dere får rette på meg i så tilfelle.

Altså. Reciever sender ut samme effekt i hver av de 5 kanalene ikke sant?
    Dette fungere fint hos meg nå, men hvis jeg kjøper med noen monoblokker til frontene mine vil jo de spille høyere og bedre selv med mastervolum på det samme som før monoblokkene, men subben ville jo ikke spilt noe høyere.

Da tenker jeg.
    Er eneste mulighet for meg å kompensere på subben å skru på Gain, enten på reciever eller på subforsterker?
    Hvor bra er det for en sub og for lyden at en skrur for mye på Gain?
    Subfortserker står nå til kl 11. og Reciever står til -3 (opp til +12) på PreOut. Altså er det dritmye å gå på begge steder teoretisk sett. På film vil kanskje gain på sub gå opp et hakk i allefall.

Så enda et spørsmål.
    Hvis jeg hadde hatt kraftigere reciever, ville jeg hatt mer effekt ut på hver kanal men ville jeg hatt tilsvarende økt signalstyrke ut på Preout?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke auto-setup på receiveren? Da vil den jo løse problemet selv.
    Ellers er det kanskje greit å heller redusere volumet på frontene enn å justere opp både senter, bakhøyttalere og sub.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er inne på noe der
    Har ikke autosetup på denne recieveren nei.

Men til de andre spørsmålene.
    Hvordan vil justering av gain opp og ned påvirke sub og andre høyttalere der det justeres?
    Og hvordan vil lyden påvirkes av dette?

Nå står vel frontene til +5, senter til +7 og bak til +3. Slik mente han jeg kjøpte dette fra at det passet best hos han og jeg mener selv at dette forholdet er best.
    Det jeg lurer på er om ikke alle skulle vært skrudd ned litt men forholdet beholdes mellom kanalene, hvis dette har noe å si for lyden da altså?

Det betyr jo at master volum må skrus litt mer på da.

Subben gir jeg jo aldri så vidt jeg har sett slik at den vil følge frontene til graven før den ønsker nye velkommen.
    Nå spiller jeg sjelden høy musikk, men det hender i kort perioder og aldri er det noe fare for det ene eller andre utstyret, bare lurer som sagt på om det vil være bedre å skru ned litt på gain på kanalene og heller opp på master eller omvendt når det trengs?

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DB måler??

hmm

er det ikke bare å bruke DB målern å stille inn alt riktig etter du har koplet på effektforsterkeren til frontene dine.

Eller har du ikke DB måler?? Hvis ikke anbefales en slik på det varmeste.

at volumet er balansert i alle kanaler er dødsviktig vil jeg si. At det funket med en viss innstilling i et annet rom betyr 100% sikkert at den samme innstillingen ikke funker i ditt rom.

DB måler er mitt tips:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det blir nok en måler etter hvert. Måtte tøye budsjettet for å kjøpe subben så må jobbe opp litt goodwill før nye kjøp

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte får du omtrent samme nivå med bruk av effektforsterker. Effektforsterkeren i receiveren din og i den eksterne effektforsterkeren er ofte lik, eller iallefall vedig nær. Et par dB opp eller ned er max.

Med hensyn til innstillinger må du helst måle nivå fra alle kanalene. Start f.eks. med senter på 0, og ha det som referanse. Juster de andre kanalene til samme nivå. Har du F.eks. Nokia 5140 el.l. er lydmåleren der såpass at du kan bruke den til dette. I forhold til Radioshack får du ikke særlig avvik før du kommer et stykke ned i frekvens.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •