Sub valg. (1 eller 2?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer stearic sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub valg. (1 eller 2?)

Hei hei!
    Jeg har til nå hatt en SVS PB10-ISD og er nå på utkikk etter noe som sparker litt mer og kanskje går noe dypere. Jeg har funnet frem til at jeg kan strekke meg til 14-15k og jeg tenkte umiddelbart på 2 x SVS SB12-Plus. Grunnen til at jeg har tenkt 2 er at jeg har et 25kvm rom til hjemmekino hvor SVS PB10'en ikke strekker til i alle plassene i sofaen (den står i et hjørne med yttervegger).

Jeg har lest litt på forumet, men syns ikke jeg har funnet noen gode tilbakemeldinger fra folk som har testet SB12-plus kontra de større modellene.

Når jeg er ute etter dypere bass og mer spredning, (slik at man vil kjenne bassen i alle plassene på sofaen)

Spørsmålet er:
    2stk -> SVS SB12-plus
    ELLER
    1stk -> SVS PB12-Plus/2

Noen tips?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har mulighet for dypere bass med plus.
    Begge subbene når ca 120 db.

Har du mulighet for og plassere 2 plus suber i hvært sitt hjørne forran eller bak ?

Har selv en stykk plus/2. Og ender nok opp med og kjøpe en slik til :-)

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, er ikke noen sub-ekspert, men kan si litt om min erfaring:

Startet med 2 stk XTZ 99W12, men fikk ikke til andre plasseringer enn i høyre hjørnet foran. De ble da stående sammen og jeg fant ut at det var like greit med en stor en.
    Hoppet rett på en SVS PB12-Plus/2 og har ikke angret siden. Har en ganske stor loftstue 9x8m, men bruker bare ene halvparten, med resten åpent bakover.
    Etter mine erfaringer med plasseringer, så tror jeg det er enklere å få til en sub bra, istedet for å prøve å plassere/justere 2 stk. Akustikk er et merkelig fenomen og spesielt når det gjelder bass.
    En stk. PB12-Plus/2 er mer enn nok for å fylle rommet ditt og blir det for lite kan du jo spe på med en til :-)

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stearic
    Hei hei!
    Jeg har til nå hatt en SVS PB10-ISD og er nå på utkikk etter noe som sparker litt mer og kanskje går noe dypere. Jeg har funnet frem til at jeg kan strekke meg til 14-15k og jeg tenkte umiddelbart på 2 x SVS SB12-Plus. Grunnen til at jeg har tenkt 2 er at jeg har et 25kvm rom til hjemmekino hvor SVS PB10'en ikke strekker til i alle plassene i sofaen (den står i et hjørne med yttervegger).

Jeg har lest litt på forumet, men syns ikke jeg har funnet noen gode tilbakemeldinger fra folk som har testet SB12-plus kontra de større modellene.

Når jeg er ute etter dypere bass og mer spredning, (slik at man vil kjenne bassen i alle plassene på sofaen)

Spørsmålet er:
    2stk -> SVS SB12-plus
    ELLER
    1stk -> SVS PB12-Plus/2

Noen tips?
    spørr AKTO, han har begge modellene du nemner... han har i tilleg full kontroll, og vet hva han snakker om....

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Du har mulighet for dypere bass med plus.
    Begge subbene når ca 120 db.

Har du mulighet for og plassere 2 plus suber i hvært sitt hjørne forran eller bak ?

Har selv en stykk plus/2. Og ender nok opp med og kjøpe en slik til :-)
    Det vil nok være problematisk å plassere enda en sub i andre hjørnet foran grunnet en dør, så for meg at jeg skulle samle subbene på yttersiden av hver fronthøytaler. (Se vedlagt bildet slik oppsette er i dag).

Sitat Opprinnelig postet av mor10
    "Hoppet rett på en SVS PB12-Plus/2 og har ikke angret siden."
    Det virker fristende Men er bare litt redd for falloff. At bassen ikke skal "dekke" hele rommet.

Og ja, akto, det er bare å komme med innspill hvis du har forslag til hva som ville gitt best bass i min kjellerkino

Newcomer SVS - Jan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei stearic,

en liten kommentar er at du burde prøve en annen plassering. Ved å plassere den under trappen, som vil defineres som et åpent område da mye av trykket vil gå opp i trappen og tilhørende rom. Dette er ikke ønskelig da du vil prøve å ha trykket mest mulig i rommet du sitter, men noe av trykket vil uansett gå opp i trappen uavhengig hvor du plasserer suben.

Har du prøvd venstre eller høyre hjørne bak? Hva med foran ved venstre høyttaler? Om du har spørsmål kan du også rette dette til support@lsound.no.

Lykke til.

Jan

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS - Jan
    en liten kommentar er at du burde prøve en annen plassering. Ved å plassere den under trappen, som vil defineres som et åpent område da mye av trykket vil gå opp i trappen og tilhørende rom. Dette er ikke ønskelig da du vil prøve å ha trykket mest mulig i rommet du sitter, men noe av trykket vil uansett gå opp i trappen uavhengig hvor du plasserer suben.
    Dette var jeg ikke klar over. Takk for tipset. Likevel er plasseringen under trappen den beste plasseringen jeg har fått til ved å ha subben langs den veggen. Jeg har forsøkt, som du sier, ved siden av venstre fronthøyttaler og da var bassen nesten ikke-eksisterende i noen av plassene i sofaen. Grunnen til at jeg ikke har eksperimentert med å ha subben bak er egentlig fordi jeg har en 3m subkabel, hehe Vi skal oppgradere både hifimøbel og skifte ut sofa med 2 lenestoler og en 3-seter, noe som vil åpne for bedre mulighet til plassering av sub bak.

Jeg kommer likevel til å kjøpe inn 2 eller 1 nye sub da jeg vil bruke PB10-isd'en i et stereooppsett på datarommet mitt

Tips om hvilken sub jeg burde gå for i kjellerkinoen min? 2 stk SB12-plus eller 1 stk PB12-plus/2?

Newcomer SVS - Jan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vennligst kontakt oss på sales@lsound.no for å unngå konflikter med forumregler.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter og ha sett tegningen... en stykk plus/2

Hva med og sette den mot meggen mellom døren til vaskerommet og stolen ?
    har du prøvd og sette den du suben du har nå og testet?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter og ha sett tegningen... en stykk plus/2

Hva med og sette den mot meggen mellom døren til vaskerommet og stolen ?
    har du prøvd og sette den du suben du har nå og testet?
    Hvis du tok utgangspunkt i møblene (henholdsvis stol, sofa og seng) så er ikke dette en faktor som skal påvirke valg av sub, for senga ryker nok og det samme gjør sofaen + stolen da vi skal kjøpe inn nye møbler når ferie- og skattepenger kommer (3seter+2 godstoler)

Nei, jeg har ikke testet å ha subben langs noen andre vegger enn variasjoner langs "frontveggen" (dvs. på samme vegg som høyttaler + TV står ved. Dette grunnet rimelig korto subkabel (3m). Jeg får gå til innkjøp av en 10+ meter kabel og teste litt.

Men du ville fortsatt valgt plus/2 istedet for 2 stk sb12-plus?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, plus kassene er store... hvordan er det og ha fronten der sengen står nå?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, plus kassene er store... hvordan er det og ha fronten der sengen står nå?
    Det hadde nok vært mye bedre, men problemet er at jeg har en peis (ikke på tegningen) som vil havne bak oss, dersom fronthøyttalerne står der. Og det var ikke madammen helt med på

Etter en samtale med SVS har jeg kommet frem til at jeg får for en Ultra/2

Takk til dere som har gitt tips og råd

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stearic
    Det hadde nok vært mye bedre, men problemet er at jeg har en peis (ikke på tegningen) som vil havne bak oss, dersom fronthøyttalerne står der. Og det var ikke madammen helt med på

Etter en samtale med SVS har jeg kommet frem til at jeg får for en Ultra/2

Takk til dere som har gitt tips og råd
    Hvordan yter disse SVS subbene i forhold til velodyne DD18 ?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye PB 13 Ultra/2 ????????
    Steike, da kan du nok glede damen med massasje i sengen he he :-)
    Sørg for at alle kopper, karr og bilder er siktet he he

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye PB 13 Ultra/2 ????????
    Steike, da kan du nok glede damen med massasje i sengen he he :-)
    Sørg for at alle kopper, karr og bilder er siktet he he
    Hehe.. Hvilken prisklasse vil PB13 ultra/2 ligge i? og når ca. blir den lansert ?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følg med på SVS sine sider i usa... om de blir tatt inn til norge må du spørre Lsound om
    SVSound - Box Subwoofers

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ultra/2 kommer ikke før en gang i 2008, og kan levere lydtrykk som vil få et rom på din størrelse til å eksplodere.

Som jeg ser dine behov så ville jeg ha kjøpt en PB10 ekstra, eller eventuelt 2 PB12-NSD. Siden din prioritet er jevnere respons over et større område er en løsning med 2 subber veien å gå. Om du har plass til store subber så er fordelene med de så store kontra små at jeg ville ikke vurdere SB12.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •