Hjelp til tuning av XTZ 99 w12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til tuning av XTZ 99 w12

Har gjort innkjøp av en XTZ 99 w12 og den funker utmerket til film, men til musikk føler jeg den er litt slapp. Tenker at det kanskje har noe med innstillinger å gjøre da jeg ikke er så knakande kjapp på dette her.

Forsterkeren er av typen Harman Kardon AVR 645.
    Har koblet en sub kabel fra "subwoofer preout" til en y splitt som igjen går inn i input på subben.

Instillingene som funkerer utrolig bra til film er:
    Høypass AV
    EQ AV
    Frequency HIGH
    Phase 0

Spiller jeg av musikk derimot er det omtrent ikke noe trøkk i det hele tatt.
    Kom til å slå EQ til PÅ, da begynte det å skje saker. Trøkket ble med en gang mye hardere, men står i manualen at det ikke er anbefalt å ha denne på.
    Likte derimot ikke denne innstillingen på film da bassen ble helt vrengt.

Noen tips til forbedring?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nesten samme receiver som deg hk avr 435 og to xtz 12 subber, og får bra trøkk i mine. Hvilke innstillinger har du gjort på receiveren da?

Speaker size, delefrekvens, sub mode osv.?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stikkordene er; plassering, plassering og plassering. Har samme sub og hadde samme "problem" med det samme jeg fikk den i hus. Skaff deg en lang signalkabel og sett subben der du normalt sitter, så kryper du rundt i rommet til du finner plassen med mest trykk, flytter så subben dit og får en kompis til å flytte den 1 cm i slengen mens du sitter i sweetspot og tar en øl eller no sånt.. ;P

Hos meg funker det forøvrig best med frontene på large og bass out på both..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Stikkordene er; plassering, plassering og plassering. Har samme sub og hadde samme "problem" med det samme jeg fikk den i hus. Skaff deg en lang signalkabel og sett subben der du normalt sitter, så kryper du rundt i rommet til du finner plassen med mest trykk, flytter så subben dit og får en kompis til å flytte den 1 cm i slengen mens du sitter i sweetspot og tar en øl eller no sånt.. ;P

Hos meg funker det forøvrig best med frontene på large og bass out på both..
    Joda, plassering er alfa og omega for å få det til, men det hjelper lite med riktig plassering hvis grunnleggende innstillinger ikke er på plass. Kjedelig å slepe rundt på en tung sub en hel kveld bare for å finne ut at løsningen lå i et par tastetrykk på fjernkontrollen.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EQ'en høyner ca 7db ved 50hz, hvis jeg husker rett. At du får mere trøkk med denne på, har med plasseringen din og rommet å gjøre. Du burde få deg en radioshack og få målt frekvenskurven din. Dette gjør man ved å spille av sinustoner(dypebasstoner i f.eks 20hz, 22hz, 25hz og opp til 120hz) og måler høyden/volumet på disse med en desibel-måler. Man bør ha noenlunde likt volum på alle disse tonene.

Vil du ikke gå så drastisk til verks, kan du prøve å flytte subben litt rundt og høre om den spiller bedre et annet sted. XTZ99W12 trenger litt luft rundt seg, så hvis du har plassert den nærme veggen, kan du prøve å dra den ut litt.

Du kan også eksperimentere med skumpluggene som følger med. Hør hva som låter best av en og to plugger i portene.

Hva er delefrekvensen satt til? Har du høyttalerne som large eller small?
    Gulvhøyttalere eller satelitter?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av @alfakrøll
    Jeg har nesten samme receiver som deg hk avr 435 og to xtz 12 subber, og får bra trøkk i mine. Hvilke innstillinger har du gjort på receiveren da?

Speaker size, delefrekvens, sub mode osv.?
    På speaker size er alle satt til LARGE

Jeg har Klipsch RF-7 som front
    RC-7 som center og RS-7 bak.

LFE LP FLT er satt til 40Hz, er dette delefrekvens?

Videre er sub mode: L/R + LFE
    og sub size: 12inch

Hva står forresten LFE for?

Tusen takk for hjelpen forresten!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    EQ'en høyner ca 7db ved 50hz, hvis jeg husker rett. At du får mere trøkk med denne på, har med plasseringen din og rommet å gjøre. Du burde få deg en radioshack og få målt frekvenskurven din. Dette gjør man ved å spille av sinustoner(dypebasstoner i f.eks 20hz, 22hz, 25hz og opp til 120hz) og måler høyden/volumet på disse med en desibel-måler. Man bør ha noenlunde likt volum på alle disse tonene.

Vil du ikke gå så drastisk til verks, kan du prøve å flytte subben litt rundt og høre om den spiller bedre et annet sted. XTZ99W12 trenger litt luft rundt seg, så hvis du har plassert den nærme veggen, kan du prøve å dra den ut litt.

Du kan også eksperimentere med skumpluggene som følger med. Hør hva som låter best av en og to plugger i portene.

Hva er delefrekvensen satt til? Har du høyttalerne som large eller small?
    Gulvhøyttalere eller satelitter?
    Takk for tipsene skal prøve på å flytte litt rundt på den imorgen
    Syns bare det er så rart at den funker utmerket til film men med en gang kilden ikke er en dvd plate så blir bassen liksom så ikketilstedeværende:P

Resten finner du i mitt forrige innlegg

Takker også deg for tips

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av admonisher
    Takk for tipsene skal prøve på å flytte litt rundt på den imorgen
    Syns bare det er så rart at den funker utmerket til film men med en gang kilden ikke er en dvd plate så blir bassen liksom så ikketilstedeværende:P

Resten finner du i mitt forrige innlegg

Takker også deg for tips
    Det er mange her som kan dette mye bedre enn meg, men jeg skal allikevel komme med noen tanker her.
    Du kjörer alle höyttalerne som large? Jeg ville prövd å sette til small og delefrekvens på 80hz. Da vil subben ta seg av det meste av bassen. Slik du kjörer nå er det höyttalerne dine som tar seg av mestedelen av bassen i musikken, men subben bare tar det som er under 40hz. I musikk ligger bassen somregel litt over det, selv om det selvfölgelig er nok av låter med informasjon under 40hz også. Derfor vil du sjelden höre noe til subben når du spiller musikk.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sett lfe lp flt opp til 80-120hz og prøv da.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sett alle høyttalerne til small.

Sett delefrekvensen (den finner du enten i speaker x-over menyen eller i samme meny som du velger small/large, avhengig av hvilken versjon du har) til 80hz på alle høyttalerne.

LFE LP FLT er ikke delefrekvensen, men er en forkortelse for "Low frequensy effect low pass filter". Dette er en innstilling som kun gjelder Dolby Digital og DTS. Sett denne til 120 hz.

Sett volumet på subben til ca. kl. 10, sett frequensy på subben til maks.
    og kjør Ezset, manual.

Det beste er jo som andre har nevnt her å bruke lydtrykksmåler, men du bør kunne få til et ok resultat med denne metoden også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av @alfakrøll
    Sett alle høyttalerne til small.

Sett delefrekvensen (den finner du enten i speaker x-over menyen eller i samme meny som du velger small/large, avhengig av hvilken versjon du har) til 80hz på alle høyttalerne.

LFE LP FLT er ikke delefrekvensen, men er en forkortelse for "Low frequensy effect low pass filter". Dette er en innstilling som kun gjelder Dolby Digital og DTS. Sett denne til 120 hz.

Sett volumet på subben til ca. kl. 10, sett frequensy på subben til maks.
    og kjør Ezset, manual.

Det beste er jo som andre har nevnt her å bruke lydtrykksmåler, men du bør kunne få til et ok resultat med denne metoden også.
    Tusen tusen takk for hjelpen! Dette gjorde underverker på lyden!
    Takk til alle sammen Nå gjenstår det bare å kjøpe enda en sub:P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •