Innspilling av M-65?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer Ninjaspliff sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Innspilling av M-65?

Har lest litt på forumet om innspilling av høytalere. Ser at noen mener guffe fra dag en funker best og andre mener man bør være forsiktig.

Noen som har erfaring med innspilling av M-65?

Newcomer R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ninjaspliff
    Har lest litt på forumet om innspilling av høytalere. Ser at noen mener guffe fra dag en funker best og andre mener man bør være forsiktig.

Noen som har erfaring med innspilling av M-65?

Selv begynte jeg på lavt nivå og strakk meg gradvis lenger opp i volum etter hvert jeg spilte Men har hørt mange si at det bare er til å vri opp med en gang også...tror EGENTLIG ikke at det er noen fasit på akkurat det der...siden ekspertene her inne sikkert hadde hoiet og skreket det ut i en av de mange andre trådene som har omhandlet dette temaet

.:R-M-I:.

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av R-M-I
    Selv begynte jeg på lavt nivå og strakk meg gradvis lenger opp i volum etter hvert jeg spilte Men har hørt mange si at det bare er til å vri opp med en gang også...tror EGENTLIG ikke at det er noen fasit på akkurat det der...siden ekspertene her inne sikkert hadde hoiet og skreket det ut i en av de mange andre trådene som har omhandlet dette temaet

.:R-M-I:.

Du kan guffe opp i rimeligehetens grenser, du kan spille til det vrenger. Det er da det begynner og bli kritisk. Vend fasene og la de stå på en kveld du er ute så hjelper det betraktelig

Newcomer bele sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller du dem lenge på ett lavt nivå, så tar det lenge tid å få dem blir skikkelig innspillet. På mine 65'er så kjørte jeg ett passe høyt volum heilt ifra begynnelsen. Det kan virke som det er litt lite bass i begynnelsen, men dette order jeg etter du har spilt på dem en stund. Lykke til og kos deg med innspilling! :P

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi gass ja, men hold deg under grensen for vrenging. Som Necroth sier kan du vende fasen på en av høyttalerene. Sett dem mot hverandre med bare noen cm klaring, kjør vanlig kabling på en høyttaler og sort på rød og omvendt på den andre. Sett dem på middels volum og kast gjerne over en dyne eller ett teppe for og dempe lyden litt...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dr. Hi-Fi!
    Gi gass ja, men hold deg under grensen for vrenging. Som Necroth sier kan du vende fasen på en av høyttalerene. Sett dem mot hverandre med bare noen cm klaring, kjør vanlig kabling på en høyttaler og sort på rød og omvendt på den andre. Sett dem på middels volum og kast gjerne over en dyne eller ett teppe for og dempe lyden litt...
    Vende "fasene" sier du. Dette begrepet er jeg ikke kjent med. Vil det si å sette rødt på sort og sort på rødt? Hva oppnår man i så fall med det?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vende "fasene" sier du. Dette begrepet er jeg ikke kjent med. Vil det si å sette rødt på sort og sort på rødt? Hva oppnår man i så fall med det?
    Stemmer det
    Viss du gjør slik som Dr.Hifi sier vil det utfase hverandre, (begge spiller samme veien) da kan du skru opp en hel del mer uten at lyden blir altfor høy så demper du resten med å kaste dyner over så du får sove godt om natten

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Stemmer det
    Viss du gjør slik som Dr.Hifi sier vil det utfase hverandre, (begge spiller samme veien) da kan du skru opp en hel del mer uten at lyden blir altfor høy så demper du resten med å kaste dyner over så du får sove godt om natten
    Dette gjør man altså for å kunne spille inn høytalerne om natta, først og fremst?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette gjør man altså for å kunne spille inn høytalerne om natta, først og fremst?

Hehe, det også. vender du fasen på begge så spiller begge i "revers" og da går det litt fortere

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Hehe, det også. vender du fasen på begge så spiller begge i "revers" og da går det litt fortere
    Speisa.

Men, ok. Dette er ikke noe som jeg må gjøre for at de skal bli skikkelig innspilt? Det går an å kjøre dette straight forward?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Speisa.

Men, ok. Dette er ikke noe som jeg må gjøre for at de skal bli skikkelig innspilt? Det går an å kjøre dette straight forward?

Helt klart, men ikke vær redd for å skru opp. Da går det ofte veeeeldig seint

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk høyttalerene dine slik at du koser deg når du ser på film og hører på musikk. Plutselig en vakker dag innser du at de er ferdig innspillt.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Plutselig, ja. Gleder meg.

Men, jeg har jo tenkt å kjøpe en sub. Nærmere bestemt en XTZ 99 W12. Om det er et bra valg eller ikke, det er dere hjertelig velkomne til å uttale deres meninger om.

Men, hva har det å si for innspillingen av høytalerne? Ikke for å bli helt über-nerd her sånn på direkten, men det kan jo tenkes (for en person som meg som har tilnærmet lik null peiling) at en subb tar vekk mye av bassen fra frontene, og dermed kanskje også forlenger innspillingstiden av basselementene?

Hvor mange timer er det egentlig vanlig å spille inn et par høytalere a la M-65 på, egentlig?

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynte å bli godt fornøyd med mine etter ca 25-30 timer.
    Spilte dem inn ved normalt lyttenivå (snakkenivå).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt i tvil om innspilling av høytalerer virkelig har noe å si. Trur nok det meste er overtro. Det at dere liker lyden bedre etter en stund trur jeg ligger i at man begynner å akseptere lyden slik den er, over en viss tid. Noen som har samme mening?

Er noen som faktisk har prøvd å spilt med noen høytalere i et par hundre timer, og så tatt noen helt nye ut fra esken og sammenlignet dem med? Trur det er på denne måten man kan høre om det er forskjell, viss det i hele tatt er en forskjell.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hawky
    Er litt i tvil om innspilling av høytalerer virkelig har noe å si. Trur nok det meste er overtro. Det at dere liker lyden bedre etter en stund trur jeg ligger i at man begynner å akseptere lyden slik den er, over en viss tid. Noen som har samme mening?

Er noen som faktisk har prøvd å spilt med noen høytalere i et par hundre timer, og så tatt noen helt nye ut fra esken og sammenlignet dem med? Trur det er på denne måten man kan høre om det er forskjell, viss det i hele tatt er en forskjell.

Du hadde garantert hørt forskjeller, membranene er laget av mykt materiale som vil bli enda mykere ved vibrasjoner. Dvs. lavere frekvenskurve på bassresponsen, "varmere" mellomtone og mer spredning i diskanten.
    Ta en blindtest, kjøp deg to par med de billigste høytalerene du finner, spill 100timer på det ene paret og sammenlign. Hører du ikke at det har skjedd noe bør du ta deg en aldri så liten legesjekk:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du har virkelig testet at det er forskjell med denne metoden? Sammenlignet med to identiske høytalere, der det ene paret er spilt i noen hundre timer, mens det andre paret er tatt ut rett fra esken.

Kunne vært morsomt å prøvd selv.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er jo bare å kjenne på fjøringen av en ny og brukt woofer for å bevise at innspilling er et faktum.
    de siste høyttalerene jeg fikk i hus klarte jeg ikke sitte i samme rom med engang før etter 30-40timer. og de blir enda bedre nærmende 200...

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hawky

Ja, jeg har.
    Med PA høyttalere. Jeg koblet opp et sett med noe Turbosound høyttalere, og et sett til 2 døgn ca etter. JA(!) der var forskjell. Som skrevet over, er der mer varme og mer "korrekt" lyd etter en innspilling.

Har også vært med noen ganger å kjørt full effekt på elementer som ikke hadde vært innspilt. Det endte med stort svart svidd hull i spolen på elementet. Det er nemlig viktig at membranet, opphenget osv i elementet, får tid til å mye seg opp. Det er også viktig at spolen får "satt" seg i magneten.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sånn rent fysisk sett så sier det seg vel egentlig selv at høytalere blir innspilt. Vibrasjoner over lang tid gjør jo noe med et stivt, nytt matriale. Det blir jo som med en sko som er ny, kontra en som er "inngått", regner jeg med. =)

MEN, alle dere gutta boys prater om så og så mange timer. Hvordan vet dere det? Er det en "timer" elns på recieveren som viser hvor mange timer den har spilt? Eller er det bare sånn dere tar på gefülen liksom?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •