Valg av sub. 8000 kr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av sub. 8000 kr

Hei igjen..

Jeg har nesten bestemt meg for 2 stk ZTX W12 subbere, men sliter litt... Denne er jo forholdsvis billig, men jeg har ca 8000 som jeg skal bruke. Gjerne ink kabler.

Er det noen som kan overbevise meg om noen andre typer? Har et krav da.. Fargen må være piano svart...

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Bauer
    Hei igjen..

Jeg har nesten bestemt meg for 2 stk ZTX W12 subbere, men sliter litt... Denne er jo forholdsvis billig, men jeg har ca 8000 som jeg skal bruke. Gjerne ink kabler.

Er det noen som kan overbevise meg om noen andre typer? Har et krav da.. Fargen må være piano svart...
    SVS PB12 plus, koster vel rundt 10k om jeg ikke husker feil. Ville ha gått for en SVS kontra to stk XTZ. Har prøvd 2 stk W12 mot PB12 plus. SVS`n er mye råere. Går ekstremt dypt med enormt trykk. Få deg en SVS demo så blir du nok overbevist.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Velkommen til L-Sound!

NB!! Alle prisene er eks mva

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare sier fra på forhånd, ikke noe krangling nå

Vil tro 2 stk W12 kan gjøre en god jobb jeg, spesielt til musikk. Ikke noe galt med likt trykk og symmetri for øyet hvis du klarer å kalibrere inn to subber.

Litt mer info om rommet ditt og anlegget forøvrig hadde hjulpet også.

BTW: AK har nå to stk W10, du kan jo høre med han hvordan det fungerer.

Ellers har jeg ikke noe vondt å si om SVS, har selv én PC Ultra som fungerer veldig bra til musikk (og film selvsagt). Men skulle ønske jeg hadde to, for det er faktisk mulig å merke at det trykker mer fra ene siden i rommet til tider med kun én sub.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Jeg bare sier fra på forhånd, ikke noe krangling nå

Vil tro 2 stk W12 kan gjøre en god jobb jeg, spesielt til musikk. Ikke noe galt med likt trykk og symmetri for øyet hvis du klarer å kalibrere inn to subber.

Litt mer info om rommet ditt og anlegget forøvrig hadde hjulpet også.

BTW: AK har nå to stk W10, du kan jo høre med han hvordan det fungerer.

Ellers har jeg ikke noe vondt å si om SVS, har selv én PC Ultra som fungerer veldig bra til musikk (og film selvsagt). Men skulle ønske jeg hadde to, for det er faktisk mulig å merke at det trykker mer fra ene siden i rommet til tider med kun én sub.
    Som sagt fungerte det bedre med en pb12 pluss hos meg enn med to stk XTZ. Kommer jo ann på bruksområdet og selve rommet. Og ikke minst plassering og kalibrering.
    Her er det ingen krangling

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Preferanser, rom, plassering og kalibrering er selvsagt alfa omega, og tviler heller ikke på at PB12 Plus låter bedre hos deg. Det er en knallgod subwoofer.

Tenkte ikke på noen av dere når jeg nevnte krangling, men vi vet jo hva som pleier å skje her inne når en ny sub-tråd startes

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste alternativet til SVS er SB12-Plus. Den koster 7990 inkl moms.

Jeg ville ha gått for de subbene du egentlig skulle ha.

Skal disse brukes til kino, eller musikk?

Til kino, ville jeg har valgt XTZ, SVS til musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett merke, kjøp en sub som har element spillende mot gulvet. Min erfaring er at disse gir laaangt jevnere frekvensgang og er lettere å integrere med fronthøyttalerne. I det siste har jeg fått noen aha opplevelser angående front/downfiring elementer. Hva er egentlig grunnen til frontmontert element i en sub annet enn utseende? De gir bare trøbbel. Det ser ikke så rått ut når man bare ser kassa, men det spiller mye bedre, særlig når man har begrenset plass.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Uansett merke, kjøp en sub som har element spillende mot gulvet. Min erfaring er at disse gir laaangt jevnere frekvensgang og er lettere å integrere med fronthøyttalerne. I det siste har jeg fått noen aha opplevelser angående front/downfiring elementer. Hva er egentlig grunnen til frontmontert element i en sub annet enn utseende? De gir bare trøbbel. Det ser ikke så rått ut når man bare ser kassa, men det spiller mye bedre, særlig når man har begrenset plass.

Den var ny. Så SVS SB12, Genelec, Velodyne, JL Audio, BagEnd, Aerial, Dynaudio, Linn, Focal Utopia, etc gjør alt galt?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til en viss grad er jeg enig,helt til du finner ut at front monterte subber kan snues 360 grader om nødvendig...:-D
    Da kan en rette elementet og bassrefleksrør dit det gjør mest nytte for best mulig integrering med rommet.

Nedoverettede elementer sprer bassen bedre i utgangspunktet,men har den ulempen at de sprer likt uansett hvordan du snur de.
    Dette kan faktisk skape store problemer i enkelte rom og ved noen plasseringer.

Så...en må prøve seg frem i alle tilfeller.

Hvem er best?
    Ingen...og begge!

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja - dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Om du har prøvd en sub med trykkasse og direktevirkende element så vil man snart se at disse leverer varene mer "direkte" mot lytteposisjon. Elementer som spiller gulv er mer avhengig av rommets beskaffenhet for å spille bra. Med en slik løsning (mot gulv) er man avhengig av at rom og sub er omforent for å hente godlyd. Med en direktevirkende sub er dette et mindre problem. Derav de ulike konstruksjonene fra ulike produsenter.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Slinger
    Til en viss grad er jeg enig,helt til du finner ut at front monterte subber kan snues 360 grader om nødvendig...:-D
    Da kan en rette elementet og bassrefleksrør dit det gjør mest nytte for best mulig integrering med rommet.

Nedoverettede elementer sprer bassen bedre i utgangspunktet,men har den ulempen at de sprer likt uansett hvordan du snur de.
    Dette kan faktisk skape store problemer i enkelte rom og ved noen plasseringer.

Så...en må prøve seg frem i alle tilfeller.

Hvem er best?
    Ingen...og begge!
    Egen erfaring tilsier at en jevnere spredning langs gulvet oftest gir jevnere frekvensgang. Jeg har hatt 3 suber av hver type, og tro meg, jeg har slitt ut noen bukseknær på å dra/vende dem rundt i alle retninger. Nedovervendt element har alltid spilt best hos meg. En fremoverspillende sub vil alltid kaste masse bass mot en vegg uansett hvordan du snur og vender på den. En som spiller mot gulvet gjør ikke det. Det skal også sies at jeg aldri har hatt særlig store lytterom, og da tror jeg i hvertfall at gulvvendte subwoofere er lettere å få til. Apropos frekvensgang, er det mange av dere som virkelig har testet den i eget anlegg? Jeg bruker en sinustone som går fra 160 til 20 Hz. Mange ville nok bli overrasket over hvor på trynet frekvensgangen i dette området kan være i et rom med 5 høyttalere og sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egen erfaring tilsier at en jevnere spredning langs gulvet oftest gir jevnere frekvensgang. Jeg har hatt 3 suber av hver type, og tro meg, jeg har slitt ut noen bukseknær på å dra/vende dem rundt i alle retninger. Nedovervendt element har alltid spilt best hos meg. En fremoverspillende sub vil alltid kaste masse bass mot en vegg uansett hvordan du snur og vender på den. En som spiller mot gulvet gjør ikke det. Det skal også sies at jeg aldri har hatt særlig store lytterom, og da tror jeg i hvertfall at gulvvendte subwoofere er lettere å få til.
    Fremoverrettede subber har aldri laget slike problemer hos meg og er det jeg stort sett foretrekker lydmessig.
    Det at de kaster masse bass mot en vegg er lett å løse med diffusorer.
    Men jeg har stort sett bare prøvd i store rom også da.

Her en måling av fire aktive 8" elementer fordelt på 2 kasser som ikke egentlig er sub i den forstand,men heller aktive bassmoduler.
    Legg merke til området fra 38 og opp til 110 hz som var delefrekvensen.
    Innenfor 3 db målt i lytteposisjon...
    Lydtrykksmåleren målte desverre veldig dårlig under 40 hz,og det var mye mer bass nedover enn det som vises på målingen.

Dette var frontmonterte elementer med refleksrøret pekende mot bakvegg.
    Stativhøytalerene var montert direkte oppå bassmodulene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ojoj.. såpass mye svar ja! hehe... det hadde jeg ikke regna med

Resten av anlegget er

Yamaha RX-V659 7.1 reciver. 7x100 watt
    Yamaha NS-555 Front
    Yamaha NS-C444 Center
    Yamaha NS-333 Bak

Rommet:
    Gulv, parkett
    Vegger, stående panel
    Tak, takess

Som tidligere nevnt skal det brukes mye til musikk, og noe til film.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde egentlig ikke tenkt å si noe, men jeg har selv kjøpt en SB12, og i går kom den.

Jeg har tidligere hatt en del små subwoofere som Infinity Kappa Sub og Audio Pro Ace Bass 2, og basert på deres ytelse var ikke forventningene til SB12'en som filmsub så stor, jeg ble overrasket!

Riktig nok så kan den ikke sette rommet under tryk i scener med ekstremt dyp bass slik som PB12-Plus kan det, men størrelsen tatt i betraktning så sitter jeg akkurat nå med hakeslipp :shock:

Den er en SÅ mye bedre sub enn de førnevnte Kappa og Ace Bass 2 at jeg knapt kan tro mine egne ører. Darla scenen i Finding Nemo fikk de begge to til å frike fullstendig ut. De lavde kun ulyder, og der var ikke den minste tendens til at man kunne føle lyden. Jeg har et 30m2 stort rom, og selv om SB12en står 4-5 meter fra sofaen rister den både den og meg. Selv når den presses til grensen for hva den kan laver den ikke noen ulyder, til stor forskjell fra de to andre som fikk meg til å slukke anlegget i ren panikk.

Som musikksub er den og PB12-plus meget jevne, med unntak av noen ganske få spor som inneholder infrasonisk bass hvor PB12'en setter rommet under trykk.

Noe jeg ville ha tenkt på om jeg var deg er hva du skal gjøre neste gang oppgraderingsbasillen slår til? Om du allerede har 2 XTZ, så skal du ha 2 til om du får lyst på noe mere, og det er kanskje ikke helt praktisk. En SB12 alene vil kunne gi deg rimelig mye morro i ditt rom, og hva to vil kunne gjøre tør jeg knapt nok tenke på

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ til SVS kan være JMlab SW800V. Meget gode tester i blandt annet Hjemmekino
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •